سلام دوستان. 

همان طور که می دانید نرم افزار اتوکد یکی از بهترین نرم افزار نقشه کشی و معماری می باشد اما باید بدانید که همین نرم افزار امکانات زیادی را برای فارسی زبابان به وجود نیاورده. نرم افزار اتوکد به صورت پیشفرض زبان فارسی را نمی شناسد با این حال ممکن از شما بتواند از آن در نقشه کشی خود استفاده نمایید در این صورت برای فارسی نویسی ممکن است چند مشکل به وجود بیایید که به شرح زیر است. ممکن است متون شما همان ابتدای نوشتن به همریخه شوند و اگر چنین نشد ممکن است متون درست نوشته شوند اما هنگام preview گرفتن و یا چاپ پروژه متون شما به هم ریخته شوند.

در این مقاله ما به صورت کامل اقدام به ارارئه حل مشکل فونت فارسی در اتوکد می پردازیم.

رفع مشکل فونت فارسی اتوکد

باید بدانید که فونت های اتوکد دارای پسوند shx می باشند و شما می توانید با نصب فونت فارسی بر روی اتوکد اقدام به فارسی نویسی در اتوکد نمایید. یکی از فونت های فارسی که تقریبا همه استفاده می شود فونت کاتب می باشد که شما می توانید آن را از این لینک دانلود نمایید و سپس مراحل زیر را برای نصب آن در روی اتوکد و حل مشکل فارسی نویسی در اتوکد طی نمایید.

ابتدا فایل زیپ را از حالت فشرده خرج نمایید و سپس از پوشه tele-teacers وارد پوشه autocad-font شوید و تمامی موارد آن را کپی کرد. سپس روی آیکون اتوکد کلید راست کرده و گزینه open file location  را بزنید و در صفحه باز شده وارد پوشه Font شوید یا به آدرس زیر مراجعه نمایید و فایل ها را پیست نماید.

C://program Files/Autodesk/autocad/font

در مرحله بعد شما باید فایل KATEB.LSP را کپی کرده و در محل نصب نرم افزار یا آدرس زیر در پوشه support پیست نمایید.

C://program Files/Autodesk/autocad/font/support

در مرحله بعد برای حل مشکل جداشدن حروف فارسی در اتوکد درست کردن فونت فارسی هنگام پرینت در اتوکد باید وارد نرم افزار اتوکد بشوید و از منوی Tools گزینه Load Applications را بزنید و در صفحه ای که باز می شود روی گزینه Kateb.lsp را انتخاب و روی گزینه Load کلید نمایید و در آخر روی گزینه  Close کلید نمایید.

حالا باید شما یک text style با یکی ازی فونت های کاتب بسازید برای این کار ماننت تصویر مراحل زیر را طی نمایید.

در منو روی گزینه Anotation کلید نمایید و در لیست باز شده روی گزینه Manage text style کلید نمایید. در صفحه باز شده روی گزینه new کلید کرده و یک نام برای فونت خود در نظر بگیرید و روی ok کلید نمایید.

سپس در بخش فونت شما باید نام یکی از فونت های کاتب را انتخاب نمایید که ما در اینجا فونت naghsh را انتخا می کنیم و در نهایت روی تیک گزینه backword را می زنیم و روی apply کلید می کنیم و اتوکد را مجددا باز و بسته می نماییم.

در نهایت شما هرگاه نیاز به تایپ فارسی داشتید می توانید اقدام استفاده از این فونت نمایید.

اگر میخواهید مهارت خود را در کار با اتوکد بسنجید و برای شرکت در آزمون فنی و حرفه ای اتوکد و یا آزمون های استخدامی آماده شوید حتما به صفحه آزمون آنلاین اتوکد مراجعه کرده و در آزمون شبیه سازی شده فنی و حرفه ای اتوکد رایگان شرکت کنید.

این آموزش برای به هم ریزی فونت در اتوکد در هنگام تبدیل به pdf بسیار مفید است اما راه دیگری هم وجود دارد که شما می توانید با انجام آن اقدام به برطرف کردن مشکل فونت فارسی در پرینت اتوکد نمایید اما اگر این مشکل برطرف نشد شما می توانید در هنگام ساختن فونت به جای فونت naghsh از فونت های دیگری از این خانواده استفاده نمایید علاوه بر آن شما می توانید روش زیر را برای برطرف کردن مشکل فونت فارسی در پرینت اتوکد را استفاده نمایید.

وارد اتوکد شوید و کلید های Ctrl + p را فشار دهید و در بخش Printer/Plotter چاپ گر مورد نظر را انتخاب کنید(می توانید از چابپر PDF هم استفاده نمایید) و سپس روی گزینه Properties کلید نمایید.

در صفحه باز شده وارد تب Device and Document Settings شوید و گزینه Graphics را در انتخاب نمایید.

در لیست باز شده گزینه TrueType text را انتخاب نمایید و در صفحه ای که باز می شود TrueType as text را انتخاب و روی OK کلید نمایید.

تغییر Text Style برای تایپ فارسی در اتوکد

در ادامه این مراحل شما باید برای جلوگیری از جدا شدن حروف فارسی در اتوکد اقدام به تغییر Text Style نمایید. برای این کار شما باید از منو بالا Format را باز کنید و از میان گزینه های موجود Text Style را انتخاب کنید.

شما در این بخش میتوانید قفط یک استایل را مشاهده کنید و برای ایجاد یکح استایل جدید باید new را انتخاب کنید.

در این مرحله باید فونت را روی کی از فونت های فارسی مانند naskh تنظیم کنید و ok را بزنید.

برای اعمال استایل مورد نظر باید متن مورد نظر را انتخاب نمایید و Ctrl+1 را همزمان فشار دهید. در این مرحله تنظیمات برای شما نمایش داده میشود.

در این مرحله میتوانید در قسمت Style میتوانید استایل مورد نظر خود را انتخاب نمایید و به صورت فارسی در اتوکد تایپ کنید بدون ان که با مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد رو به رو شوید.

جمعبندی

در این مقاله روش های مختلف رفع مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد را بررسی نموده و به صورت مرحله به مرحله رفع مشکل فونت فارسی اتوکد را آموزش دادیم. اگر سوالی در مورد درست كردن فونت اتوكد دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت مشکل را بررسی و روش های رفع آن را به شما توضیح دهند.

سوالات متداول

نحوه رفع مشکل فونت فارسی اتوکد چگونه است؟

در این مقاله تمام روش های رفع مشکل فونت فارسی اتوکد به صورت گام به گام توضیح داده شده است.

فارسی نویسی در اتوکد چگونه است؟

اگر میخواهید با مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد رو به رو نشوید باید از فرمان lips استفاده کنید و نکته مهمتر اینکه باید فونت کاتب را فعال نمایید که در مقاله فونت و مراحل این کار آموزش داده شده است.

همچنین بخوانید:

افزایش سرعت اتوکد

خط چین در اتوکد

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

مقالات مرتبط

آزمون آنلاین اتوکد

ارور ۱۶۰۳ در نصب اتوکد ۲۰۲۰

دانلود فونت فارسی اتوکد - دانلود فونت کاتب - آموزش نصب فونت اتوکد

آموزش نصب اتوکد - آموزش نصب و فعال سازی نرم افزار اتوکد تصویری

معرفی دستورات و فرمان های اتوکد

حل مشکل بسته شدن اتوکد - مشکل باز نشدن اتوکد

آموزش افزایش سرعت اتوکد

دستور و فرمان خط چین در اتوکد - نحوه رسم و کشیدن خط چین در اتوکد