نرم افزار اکسل چیست ؟ در این مقاله قصد داریم در مورد نرم افزار اکسل و کاربرد های این نرم افزار صحبت کنیم ، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربرد های نرم افزار اکسل بیشتر آشنا شوید.

پیشنهاد ویژه » فیلم آموزش اکسل 2016 را در آموزشگاه آنلاین tele- teachers که توسط بهترین اساتید اکسل و حسابداری تهیه و تنظیم شده است مشاهده نمایید و به صورت حرفه ای صفر تا صد نرم افزار اکسل را یاد بگیرید.

نرم افزار اکسل چیست

وقتی صحبت از نرم افزار های کاربردی میشود نرم افزار اکسل یکی از برنامه هایی است که به افراد برای استخدام شدن پیشنهاد میشود اما متاسفانه هنوز همه افراد نمیدانند نرم افزار اکسل چیست و چه کاربردی دارد.

نرم افزار اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده یا به تعبیری Spread Sheet  است. به این معنی که EXCEL  جدولی بسیار بزرگ است که کاربران می توانند بنا به نیاز خود برای هر سلول از این جدول داده تعریف کرده و فرمول نویسی نمایند.

 همچنین کاربر قادر خواهد بود ظاهر هر سلول را به دلخواه تغییر دهد و یا محدودیت های دسترسی برای هر سلول تعریف نماید.

به طوز کلی در پاسخ به سوال برنامه اکسل چیست و چه کاربردی دارد باید بگوییم این نرم افزار یک صفحه گسترده میباشد که برای امور حسابداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از آن میتوان داده ها را سازماندهی کرده و محاسبات را به راحتی انجام داد.

اکسل توسط ماکروسافت آفیس منتشر شده است و با مجموعه نرم افزار های آفیس سازگار است و میتوان به راحتی آن ها را با همگام کرد.

شما میتوانید جدیدترین نسخه نرم افزار اکسل را از سایت اکسل آفیس دانلود و نصب کنید واز قابلیت های آن برای سازماندهی امور استفاده کنید.

نرم افزار اکسل در نسخه های مختلفی منتشر شده است و میتوان از آن در ویندوز و مک و گوشی های اندروید و ios استفاده کرد.

اولین صفحه گسترده VisiCalc در سال ۱۹۷۸ به بازار آمد. این صفحه گسترده از نخستین برنامه‌های کاربردی عالی محسوب می‌شد.

لوتوس ۱ و ۲ و ۳ در سال ۱۹۸۳ به بازار آمدند و برای مدت طولانی بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دادند.

کواتروپرو و اکسل Excel در سال ۱۹۸۷ به بازار معرفی شدند که هر دو تحت محیط گرافیکی Windows عمل می‌کردند.

و حالا پس از سالها مهم‌ترین نرم‌افزارهای صفحه گسترده که امروز استفاده از آن‌ها رایج است عبارت‌اند از :

Calc ، Lotus ، Excel ، Google Docs ، ZCubes ، Gnumeric ، Quattropro ، kspread ، EditeGrid

یادگیری نرم افزار اکسل به عنوان یکی از مهارت های ضروری icdl محسوب می شود، و افرادی که قصد گزراندن مهارت های هفت گانه icdl را دارند می بایست حتما نرم افزار اکسل را به شکل کاربردی و ویژه یاد بگیرند.

نرم افزار اکسل هم یکی از مجموعه نرم افزار های شرکت آفیس محسوب می شود، که کاربرد های فراوانی در ریاضیات و حسابداری دارد.

نکته: اگر میخواهید میزان مهارت خود را در کار با نرم افزار اکسل بسنجید و برای آزمون های فنی و حرفه ای آماده شوید و به سرعت وارد بازار کار شده و کسب  درآمد کنید حتما به صفحه آزمون آنلاین اکسل مراجعه کنید و به بانک نمونه سوالات با جواب اکسل دسترسی پیدا کنید.

تعریف اکسل

همانطور که در قسمت قبلی هم گفته شد ، اکسل به معنای صفحه گسترده و یا spread sheet می باشد ، و درواقع صفحه گسترده ها برنامه هایی هستند که شمامل چند صفحه یا sheet هستند و هر صفحه از آن ها شامل چندین جدول و خانه است، و این خانه ها سطر ها و ستون هایی را بوجود می آورند.

برنامه اکسل نزدیک به 40 سال است که به عنوان یک برنامه حسابداری و تجاری مورد استفاده قرار گرفته است و یادگیری آن امروزه به عنوان یکی از ملزومات شرایط متقاضیان کار میباشد.

اگر شما هم میخواهید نرم افزار اکسل را در کنار سایر نرم افزار های کاربردی یاد بگیرید و برای ورود به بازار کار آماده شوید و مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنید پیشنهاد ما به شما مراجعه به صفحه زیر و مشاهده فیلم های آموزشی رایگان icdl و یاگیری صفر تا صد نرم افزار های کاربردی میباشد.

اکسل چیست pdf

اگر شما هم تحقیقی با عنوان نرم افزار اکسل چیست و چه کاربردی دارد، دارید و میخواهید این تحقیق را ارائه دهید ما در این مقاله تلاش کردیم اکسل چیست pdf را برای شما تهیه کنیم. به این ترتیب شما میتوانید بدون نیاز به اینترنت به صورت آفلاین از این فایل پی دی اف برنامه اکسل چیست بهره مند شوید و مطالب ذکر شده در این فایل را برای ارائه های خود استفاده کنید.

شما میتوانید برای دریافت اکسل چیست pdf ایمیل تان را در بخش دیدگاه ها ثبت کنید تا در سریع ترین زمان فایل اکسل چیست pdf را برای شما ارسال کنیم.

کاربرد اکسل چیست

تا اینجای مقاله تلاش کردیم به شما توضیح دهیم برنامه اکسل چیست اما مهمترین سوالی که مطرح میشود این است که کاربرد اکسل چیست و چرا باید از این برنامه استفاده کنیم.

یادگیری نرم افزار اکسل امروزه یکی از ملزومات برای ورود به کار حسابداری و امور اداری محسوب میشود و در موارد زیر میتوان کاربرد اکسل را خلاصه کرد:

  • همان طور که اشاره شد نرم افزار اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده میباشد و شما میتوانید از آن برای وارد کردن اعداد و متن و فرمول ها برای محاسبات استفاده کنید. به این ترتیب میتوان گفت مهمترین کاربرد اکسل برای سازماندهی داده ها و محاسبات میباشد.
  • با استفاده از برنامه اکسل میتوان نمودار ها و جداول مختلفی را بر اساس داده های متغیر رسم کرد و داده ها را به صورت نمایش بصری هم با هم مقایسه کرد.
  • از این برنامه میتوان برای ارائه نتایج مالی و گزارشات بودجه و حقوق و دستمزد و اطلاعات مالی استفاده کرد.
  • دیگر کاربرد اکسل جمع آنوری داده ها از فید های خارجی مانند بازار سهام و به روز رسانی اطلاعات جداول میباشد.
  • اکسل مانند نرم افزار ورد یک استاندارد جهانی میباشد و از آن ها میتوان در معاملات و اطلاعات مالی گزارش هایی تهیه کرده و به افراد در کشور های مختلف ارسال کرد.
  • در اکسل میتوان از توابع استفاده کرد و محاسبات طولانی را در مدت زمان کوتاهی انجام داد.
  • در برنامه اکسل قابلیت برنامه نویسی وجود دارد و شما میتوانید محاسبات مالی و علمی خود را به راحتی گسترش دهید.
  • امکان تهیه گزارش به ساده ترین روش و در کوتاهترین زمان
  • تخصیص هزینه ها به افراد در سطح بندی های مختلف
  • ایجاد نمودار و جدول

کاربرد اکسل در حسابداری چیست

اگر شما نیز سری به بخش های مالی و حسابداری هر شرکتی بزنید خواهید دید که حتما قسمتی از صفحه نمایش رایانه ها با صفحات گسترده اکسل پر شده است.

 صفحاتی که در آن اطلاعات مالی، بودجه ها، پیش بینی ها و برنامه های استفاده شده برای تصمیمات بزرگ تجاری وجود دارد.

این بخش از کسب وکار ها بیشتر از سایر بخش ها بر روی صفحات گسترده اکسل متکی هستند و از مزایای آن بهره مند می شوند.

  • امکان تحلیل داده ها را فراهم می کند

اکسل توانایی انجام تجزیه و تحلیل کیفی عمیقی را به کاربران ارائه می دهد که بخشی از دلیل ارزشمند بودن آن در صنعت حسابداری و مالی است. این برنامه به شما امکان می دهدانبوه داده ها وارد کرده و تفسیر کنید.

معمولاً از حسابداران سطح متوسط ​​انتظار می رود که چیزهایی مانند نحوه استفاده از توابع VLookups و توابع HLookup و جداول محوری را بدانند. از سوی دیگر، حسابداران پیشرفته باید بدانند که چگونه ماکرو بنویسند و برنامه نویسی اولیه بصری یا اسکریپت VB را انجام دهند. با استفاده از توابع اکسل میتوان محاسبات داده ها را به راحتی انجام داد و آن ها را تحلیل کرد.

  • باعث ارتقا شغلی شما میشود

اکسل ابزار اصلی اکثر شرکت‌های حسابداری است. حتی اگر از نرم افزار اکسل چندان خوشتان نیاید، باز هم نمیتوانید از این برنامه در حوزه حسابداری اجتناب کنید و باید حتی در مقام های ارشد از این نرم افزار در حد حرفه ای استفاده کنید.

در شرکت های حسابداری از حسابداران مبتدی و آماتور تا حسابداران ارشد انتظار میرود کار با نرم افزار اکسل را بلد باشند و بتوانند امور خود را با آن سازماندهی کنند.

اگر شما هم به عنوان یک حسابدار میخواهید مشغول به فعالیت شوید و با برنامه اکسل آشنایی ندارید پیشنهاد ما به شما دریافت فیلم های آموزشی رایگان از سایت ماست. همچنین میتوانید رد صورت تمایل از سایت های معتبر مرجع مانند یوتیوب نیز برای آموزش استفاده کنید و سعی کنید صفر تا صد کار با نرم افزار اکسل را یاد بگیرید.

کاربرد اکسل در مالی

 فرمول های پیشرفته در اکسل می تواند در حسابداری مالی و فرایندهای دستی که تکمیل آن ساعت ها زمان نیاز دارد را در عرض چند دقیقه انجام دهد.

بیشتر کاربران می دانند که نرم افزار اکسل می تواند مواردی همچون جمع، ضرب، تقسیم و تفریق را به خوبی انجام دهد اما به خاطر داشته باشید که این نرم افزار توابع بسیار پیشرفته ای نیز دارد.

همچنین این نرم افزار امکان تعریف توابع را دارد و شما میتونید از این نرم افزار برای محاسبات و دریافت گزارش های مالی استفاده کنید و حقوق و دستمزد افراد را محاسبه کنید.

یکی از کاربرد های اکسل در امور مالی رسم نمودار و ارائه گزارشات به صورت عددی و بصری میباشد. به این ترتیب شما میتوانید نتایج را به راحتی به همه ارائه دهید.

پیشنهاد ویژه » مشاهده فیلم آموزش رایگان اکسل حقوق و دستمزد  به صورت رایگان در آموزشگاه آنلاین tele – teachers را میتوانید مشاهده نمایید.

محیط اکسل چیست

برای آن که بتوانید به راحتی با این نرم افزار کار کنید اولین اقدام آشنایی با محیط نرم افزار میباشد. این نرم افزار یک محیط کاربرپسند دارد و افراد میتوانند در هر سطحی از آن استفاده کنند و به راحتی کار با آن را یاد بگیرید.

کاربرپسند بودن محیط اکسل این مزیت را دارد که افراد میتوانند در زمان کوتاهی کار با آن را یاد بگیرند و برای ورود به بازار کار آماده شوند.

این برنامه از تعدادی سطر و ستون ساخته شده است که محل تلاقی سطر ها و ستون ها خانه هایی را ایجاد کرده است که به آن ها سلول یا cell اکسل گفته میشود.

محیط نرم افزار اکسل این قابلیت را فراهم کرده که میتوان برای تعدای معینی از سلول ها و یا کل شیت فرمولی را اعمال کرد تا محاسبات بر اساس آنچه ما انتظار داریم پیش رود.

در محیط نرم افزار اکسل میتوانید از کلید های میانبر برای دسترسی به امکانات اکسل استفاده کنید. در آموزش های بعدی شما را بیشتر با محیط اکسل آشنا میکنیم.

صفحه گسترده در اکسل چیست

همان طور که گفتیم اکسل یک برنامه صفحه گسترده میباشد اما شاید این سوال مطرح شود که صفحه گسترده در اکسل چیست که باید بگوییم صفحه گسترده فایلی میباشد که در آن سطر ها و ستون هایی وجود دارد و محاسبات و مرتب سازی داده ها در سلول های این صفحه گسترده انجام میشود.

نحوه تعریف سطر های و ستون ها و سلول ها در صفحه گسترده به این صورت میباشد که سطر ها یا ردیف ها به صورت عددی تعریف میشوند و ستون ها با حروف انگلیسی تعیین میگردند.

در این صفحه گسترده کاربرگ یا Worksheets وجود دارد که در واقع صفحات مجزایی میباشند که میتوان بین آن ها ارتباط نیز برقرار کرد. اگر میخواهید در صفحه گسترده اکسل یک شیت یا کاربرگ جدید ایجاد کنید باید روی “+” کلیک کنید و همچنین میتوانید برای آن نام دلخواهی نیز تعیین نمایید.

چرا از صفحات گسترده استفاده می شود

اصلی ترین دلیل استفاده از صفحه گسترده اکسل سازماندهی داده های متغیر، ذخیره اطلاعات و گزارش گیری، ارائه نتایج به صورت نمودار و جدول میباشد. استفاده از صفحه گسترده اکسل این امکان را به کابر میدهد تا محاسبات داده ها را به راحتی انجام دهند.

جمعبندی

در این مقاله به صورت صفر تا صدی توضیح دادیم برنامه excel چیست و کاربرد اکسل را در حوزه های مختلف برای شما روشن کردیم. شما میتوانید با آموزش هایی که در سایت تله تیچرز برای شما ارائه دادیم به راحتی صفر تا صد اکسل را یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای بین المللی وارد بازار کار شده و کسب درآمد از این راه داشته باشید.

سوالات متداول

نرم افزار اکسل چیست؟

نرم افزار EXCEL یکی از نرم افزار هایی است که به شما کمک میکند داده های مختلف را سازماندهی کنید و با اعمال محاسبات روی آن ها گزارش های سازماندهی شده ارائه دهید. این نرم افزار در انواع کار های حسابداری  مالی و اداری کابرد دارد و با یادگیری آن میتوانید به راحتی جذب بازار کار شوید.

کاربرد اکسل چیست؟

اکسل در امور مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و شما میتوانید در امور حسابداری، مالی و تجاری، اداری و به طور کلی در همه امور برای سازماندهی اطلاعات و اعمال محاسبات و گزارش گیری از آن های استفاده کنید.

معرفی برنامه های office

نرم افزار ورد چیست

معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ

مقالات مرتبط

حذف داده های تکراری در اکسل

سرچ در اکسل

میانگین گرفتن در اکسل

محاسبه درصد در اکسل

فریز کردن در اکسل

تبدیل پی دی اف به اکسل

جمع در اکسل

راست چین و چپ چین در اکسل

اضافه کردن سطر و ستون در اکسل

آزمون آنلاین اکسل

آموزش ساخت جدول در اکسل - Table در اکسل

چگونه در اکسل بنویسیم - آموزش تایپ فارسی در اکسل + فیلم