حتما می دونید که اتوکد با زبان فارسی زیاد درست کار نمی کنه. ما در این مقاله اقدام به قرار دارند فونت فارسی کاتب برای اتوکد کرده ایم. علاوه بر آن آموزش نصب فونت را بر روی اتوکد برای شما تدارک دیده ایم.

دانلود فونت کاتب برای اتوکد

شما می توانید فونت فارسی اتوکد را از این لینک دانلود نمایید.

آموزش نصب فونت اتوکد

ابتدا نیاز دارید که فونت فارسی مورد نیاز خود را دانلود نمایید. شما معمولا و به طور کلی نیاز به خریداری این فونت ها برای اتوکد ندارید و می‌توانید آن ها را به صورت رایگان از تله تیچرز یا دیگر سایت ها دانلود کنید. 

به خاطر حجم بالای فونت کامل اتوکد احتمالا فایلی که دانلود کرده اید به صورت ZIP و یا RAR ذخیره شده است. 

برای استفاده کردن از فونت ها ابتدا آن ها را از حالت فشرده خارج نمایید. 

بعد از اینکه فونت های اتوکد را از حالت فشرده خارج کردید، متوجه خواهید شد که برخی از فایل هایی که دانلود کرده اید دارای پسوند ttf هستند.

پسوند ttf مربوط به فونت مخصوص ویندوز است که با نصب آن روی ویندوز خود می‌توانید از این فونت ها در اتوکد خود به راحتی استفاده نمایید.

برای اینکار تمامی فونت های که دارای این پسوند هستند را کپی نمایید. سپس وارد کنترل پنل شوید و روی ایکن Fonts کلید نمایید. سپس فونت ها را در آن جا پیست نمایید.

سپس شما می توانید فونت های مخصوص اتوکد را نیز که فونت کاتب نام دارد بر روی اتوکد نصب نمایید.

برای نصب فونت فارسی در اتوکد و حل مشکل فارسی نویسی در اتوکد می توانید مقاله آموزش حل مشکل فونت فارسی در اتوکد را مطالعه نمایید.

-----------

برنامه اتوکد یا به اختصارCAD یک برنامه بسیار محبوب بین مهندسین و معماران است که بتوانند انواع نقشه و طرح های دوبعدی و سه بعدی را با این نرم افزار ترسیم نمایند. 

در ضمن نرم افزار اتوکد امکانات ویژه ای را نیز در اختیار معماران قرار می‌دهد که از بین این امتیازات می‌توان انجام یک سری از تحلیل های تخصصی در باره فشار و بار مصالح به کار رفته در ساختمان را نام برد. 

وقتی یک محصول یا یک ساختمان در نرم افزار اتوکد شبیه سازی و مدل سازی می‌گردد پیش از اجرایی شدن پروژه می‌توان به نقص های احتمالی آن پی برد و نقطه ضعف های آن را بر طرف نمود. همچنین با داشتن یک نمونه شبیه سازی شده در رایانه می‌توان به ایده پردازی پرداخت و کیفیت آن را بااستفاده از نمونه مدل سازی شده ارتقا بخشید. 

یکی از چالش های افرادی که در ایران با این نرم افزار کار می‌کنند استفاده کردن از متن های فارسی در این نرم افزار است که معمولا و به صورتپیش فرض با مشکل رو به رو خواهد شد. 

در صورتی که اقدام به نصب کردن اتوکد نمایید، هنگام کار کردن با این نرم افزار متوجه خواهید شد که در ابتدا و به صورت پیش فرض از فونت های فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای باز کردن متن های فارسی در این برنامه و یا اضافه کردن یک تکست باکس فارسی در برنامه اتوکد، باید به طور اختصاصی اقدام به دانلود فونت فارسی اتوکد نمایید. 

در نظر داشته باشید که حتی اگر با یک فونت عربی که نرم افزار اتوکد از آن پشتیبانی می‌کند استفاده کنید ممکن است هنگام تبدیل فایل نرم افزار اتوکد خود به فایل نهایی و یا پی دی اف امکان به هم ریختگی فونت ها وجود دارد و بهتر است برای این کار از فونت های فارسی موجود استفاده کنید. 

برای رفع مشکل می‌توانید اقدام به دانلود فونت کاتب برای اتوکد نمایید. 

اگر میخواهید مهارت خود را در کار با اتوکد بسنجید و برای شرکت در آزمون فنی و حرفه ای اتوکد و یا آزمون های استخدامی آماده شوید حتما به صفحه آزمون آنلاین اتوکد مراجعه کرده و در آزمون شبیه سازی شده فنی و حرفه ای اتوکد رایگان شرکت کنید.

در این مقاله به آموزش نصب فونت اتوکد پرداخته ایم که می‌توانید با استفاده از آن مشکل باز نشدن متن های فارسی در برنامه اتوکد را حل نمایید. 

بهترین فونت پیشنهادی برای استفاده در نرم افزار اتوکد فونت کاتب می‌باشد. البته فونت های مناسب دیگری نیز مانند کدفا هستند که از کیفیت مناسبی برای نوشتن متن های فارسی در نرم افزار اتوکد برخوردار هستند اما  برای دانلود کردن آن ها باید هزینه پرداخت کنید. 

با این حال فونت کدفا به مدت یک هفته و به صورت آزمایشی رایگان خواهد بود که می‌توانید آن را تست کرده و در صورت تمایل اقدام به خریداری کردن آن نمایید ولی این کار به هیچ عنوان و با وجود فونت رایگان کاتب لزومی ندارد. 

در آموزش های بالا گفته شد که می‌توانید تمام فایل های دانلود شده را در پوشه فونت های قسمت دایرکتوری نرم افزار اتوکد کپی پیست کنید ولی این امکان نیز وجود دارد که تنها یک فونت که بیش تر مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی فونت کاتب اتوکد را در آن قسمت کپی پیست نمایید. 

با این کار هم زمان مورد نظر نرمافزار اتوکد برای لود کردن فونت ها را پایین می‌آورید و همچنین باعث سنگین شدن نرم افزار اتوکد خود نخواهید شد و در نتیجه و تحلیل کردن داده ها در نرم افزار اتوکد با سرعت بیش تری انجام خواهند گرفت. 

برای تست کردن درست بودن و باز شدن فونت کاتب در نرم افزار اتوکد، بعد از این که عملیات گفته شده را انجام دادید، اتوکد را ببندید و سپس مجددا آن را اجرا نمایید. 

حالا در قسمت فونت کلمه کاتب ( KATEB‌ ) را تایپ کنید. 

اگر یک یا دو حرف این کلمه را تایپ کردید و خود نرم افزار به صورت پیش فرض آن را نمایش داد یعنی مسیر را درست طی کرده اید و از حالا به بعد می‌توانید از این فونت در اتوکد استفاده نمایید. 

در صورتی که با تایپ کردن کلمه کاتب در قسمت فونت اتوکد این کلمه یافت نشد عملیاتی که در بالا ذکر شد را مجددا انجام دهید. 

وقتی که فونت کاتب در نرم افزار اتوکد اجرا شد، برای تست کردن آن روی یک قسمت از طراحی خود کلیک کنید. 

سپس باید سایز فونت خود را انتخاب کرده و شروع به تایپ نمایید. بعد از نوشتن متن مورد نظر خود می‌توانید مقیاس آن را به سادگی و مانند تمام فونت های زبان انگلیسی تغییر دهید. 

مقالات مرتبط

آزمون آنلاین اتوکد

ارور ۱۶۰۳ در نصب اتوکد ۲۰۲۰

آموزش نصب اتوکد - آموزش نصب و فعال سازی نرم افزار اتوکد تصویری

معرفی دستورات و فرمان های اتوکد

رفع مشکل فونت فارسی اتوکد - جدا شدن حروف فارسی در اتوکد

حل مشکل بسته شدن اتوکد - مشکل باز نشدن اتوکد

آموزش افزایش سرعت اتوکد

دستور و فرمان خط چین در اتوکد - نحوه رسم و کشیدن خط چین در اتوکد