آموزش خط چین در اتوکد

در معماری در بسیاری از زمان ها پیش می آید که برای رسم نقشه نیاز به استفاده از خط چین ها داشته باشید. در اتوکد و معماری و همچنین به خطچین ها در انواع مختلف خط های ندید می گویند. این خط های ندید در خوانایی نقشه لحاظ نمی شوند اما تاثیر گذار هستند(مثلا مکان هایی که سقف وجود دارد) که شما می توانید به دو روش که اولین آن ها استفاده از خط چین می باشد استفاده کنید.

همچنین گزینه دوم برای نمایش مکان سقف در اتوکد استفاده از ابزار break line symbol and blipmode می باشد که در فیلم پایانی به صورت کامل به آن می پردازیم.

از دیگر کارایی خط چین ها در اتوکد استفاده از آن در آکس بندی ستون ها ایجاد جدول ها می باشد که خوانایی یک نقشه را افزایش می دهد.

با توجه به کاربرد هایی که از خط چین ها در نقشه کشی دارد در این مقاله ما اقدام به آموزش رسم خط چین در اتوکد می کنیم.

نحوه کشیدن خط چین در اتوکد

یکی از سوالاتی که در کار با اتوکد پرسیده میشود این است که چگونه در اتوکد خط چین بکشیم ؟ جهت کشیدن خط چین در اتوکد روش های مختلفی وجود دارد که در این قسمت از مقاله تما روش های ترسیم خط چین در اتوکد که شما می توانید از فرمان خط چین در اتوکد استفاده نمایید را توضیح داده ایم. برای این کار می توانید: 

اجرای دستور line در اتوکد

برای ایجاد خط چین در اتوکد شما می بایست از ابزار line کمک بگیرید.

برای انتخاب دستور line شما می توانید از در Command line حرف L را مانند تصویر زیر تایپ نمایید.

همچنین شما میتوانید برای دستور خط چین در اتوکد موس خود را روی فرمانی که ظاهر میشود نگه دارید و کادری برای شما باز میشود که میتوانید در این کادر توضیحی که در مورد دستور خط چین در اتوکد نوشته شده است را مشاهده کنید. در این بخش شما میتوانید تصویری را مرتبط کشیده شدن خطوط مختلف در اتوکد را نشان داده است مشاهده کنید.

گاهی در این بخش برای شما فیلمی باز میشود که میتوانید کارکرد دستور خط چین در اتوکد را مشاهده نمایید و از آن نهایت بهره را برای تبدیل خط به خط چین در اتوکد ببرید.

برای بهره مندی بیشتر برای راهنمایی در مورد تبدیل خط به خط چین در اتوکد میتوانید دکمه F1 را بزنید. پس از آن که دستورات مختلف را مشاهده نمودید میتوانید روی آن کلیک چپ کنید تا دستور مورد نظر برای شما به اجرا درآید.

رسم خط چین در اتوکد

همچنین شما می توانید از سربرگ home در همان ابتدا مانند تصویر اقدام به انتخاب ابزار line نمایید.

آموزش کشیدن خطچین در اتوکد

اگر میخواهید مهارت خود را در کار با اتوکد بسنجید و برای شرکت در آزمون فنی و حرفه ای اتوکد و یا آزمون های استخدامی آماده شوید حتما به صفحه آزمون آنلاین اتوکد مراجعه کرده و در آزمون شبیه سازی شده فنی و حرفه ای اتوکد رایگان شرکت کنید.

اجرای دستور linetype برای تغییر خط به خطچین

خب اکنون که ابزار line برای شما سلکت شده است برای رسم خط چین در اتوکد می بایست حالا ابزار لاین که وظیفه ایجاد خط معمولی را دارد باید با ابزار linetype به ایجاد کننده خط چین تبدیل کنید. لازم به ذکر است که اگر ابزار line به طور پیشفرض برای شما روی ایجاد کننده خط چین قرار دارد با در اینجا می توانید آن را تغییر دهید و درست کنید.

علاوه بر آن شما می توانید برای تغییر مقیاس خط چین در اتوکد نیز در اینجا اقدام کنید و با انتخاب انواع مختلف خط چین ها آن را تغییر دهید.

برای انتخاب ابزار linetype شما می توانید در ابزار فرمان مانند مرحله قبل کلمه linetype را بنویسید تا آن را برای شما بیاور و شما آن را انتخاب کنید همچنین می توانید از سربرگ home از پنل properties روی گزینه linetype کلید کنید.

ابزار linetype در اتوکد

با انتخاب این گزینه یک صفحه مانند زیر باز می شود.

خطچین در اتوکد

شما باید روی گزینه لود Load کلید کنید تا بتوانید خط چین دلخواه خود را انتخاب کنید.

با استفاده از گزینه Load شما میتوانید در سایز های مختلف خط چین در اتوکد رسم کنید. برای این کار شما باید روی این گزینه پیش رو کلیک چپ کنید.کک. در این صورت برای شما خطوط نقطه چین و بدون نقطه برای شما نمایش داده میشود که شما میتوانید با توجه به کاربردتان خطوط نقطه چین با فواصل مختلف را انتخاب کنید.

در وسط صفحه ظاهر شده چند گزینه وجود دارد.

که شما می توانید گزینه by layer را انتخاب نمایید . این به این است که تمامی خطول های داخل یک لایه یک شکل باشند.

علاوه بر آن در آخر صفحه جایی که گزینه global scale factor وجو دارد شما می توانید فاصله خط چین ها از یک دیگر را تغییر دهید و آن را بیشتر یا حتی کمتر کنید یا به عبارتی اقدام به تغییر مقیاس خطچین در اتوکد کنید.

در نهایت شما می توانید گزینه Ok کلید کنید تا اقدام به اعمال تغییرات کنید.

مشکل خط چین در اتوکد

از جمله مهم ترین دلایل درست نشان ندادن خط چین ها در اتوکد scale factor می باشد. که معمولا با تغییر آن این مشکل برطرف می گردد. البته باید بدانید که با کاهش آن این مشکل برطرف می گردد.

همانطور که گفته شد در این بخش از مقاله قرار است در یک فیلم به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید اقدام به ایجاد خط فرظی سقف برای پروژه خود کنید.

کاربرد خط چین در نقشه های مهندسی

برای ترسیم خط چین در اتوکد باید بدانیم که اصلا این خط چین ها در اتوکد چه کاربردی دارند. باید در پاسخ به این سوال گفت در نقشه های پلان ریز سطوح مختلف مانند کابینت های بالای پیشخوان، بازکننده های بین اتاق ها با بخش های مختلف دیگر تفاوت دارد و نمیتوان این المان ها را با خط پیوسته نمایش داد.

ترسیم خط چین در اتوکد به نقشه کش ها این امکان را میدهد که نقشه ها را با جزییات بیشتری ترسیم کنند و المان هایی که پنهان هستند را به خوبی تشخیص دهند.

در صورتی که یک خط چین بلند باشد شما میتوانید متوجه شوید که المان پنهان اختلاف ارتفاع زیادی با سایر المان ها دارد. استفاده از خط چین های کوتاه بلند نمایانگر محور مرکزی المان های مختلف میباشد.

تبدیل خط به خط چین در اتوکد

تبدیل خط به خط چین در اتوکد یکی از مواردی است در حین کار با این نرم افزار مورد استفاده قرار میگیرد. برای تبدیل خط به خط چین در اتوکد شما باید از طریق line type اقدام کنید که برای این کار باید دستور PR را اجرا نمایید.

برای اجرای این دستور شما باید تمام اطلاعات و مشخصات المان هار ترسیمی را مورد استفاده قرار دهید.

به تب Home رفته و پنل Properties را انتخاب نمایید. در قسمت پایین راست این پنل روی فلش کوچک کلیک کنید.

در این بخش general را انتخاب کرده و در آن روی گزینه linetype کلیک کنید.

در گزینه های این بخش برای لاین تایپ شما باید گزینه Other را انتخاب نمایید.

در این مرحله پنجره Linetype Manager نمایش داده میشود.

روی گزینه Load کلیک کنید تا پنجره دیگری برای شما نمایش داده شود.

در بخش Available Linetypes شما میتوانید انواع مدل های مختلف خط و خط چین در اتوکد را مشاهده نمایید و هر خطی که مد نظر دارید را انتخاب نمایید.

گزینه ok را انتخاب کنید. با برگشت به مراحل قبلی وقتی linetype را انتخاب میکنید میتوانید نوع خط انتخابی خود را در میان گزینه های linetypeمشاهده نمایید.

جمعبندی

در این مقاله تلاش کردیم به سوال چگونه در اتوکد خط چین بکشیم پاسخ جامعی دهیم و روش های مختلف کشیدن خط چین در اتوکد را به شما عزیزان توضیح دهیم. اگر سوالی در مورد رسم خط چین در اتوکد و انواع دستور خط چین در اتوکد داشتید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا اساتید اتوکد ما در اسرع وقت پاسخ شما عزیزان را بدهند.

سوالات متداول

نحوه کشیدن خط چین در اتوکد چگونه است؟

روش های مختلفی برای رسم خط چین در اتوکد وجود دارد که در این مقاله به صورت تصویری و گام به گام تمام این روش ها آموزش داده شده است.

انواع مشکل خط چین در اتوکد چیست؟

یکی از دلایلی که خط چین در اتوکد به درستی نمایش داده نمیشود scale factor میباشد که اگر بتوان مقدار این گزینه را تغییر داد و آن را کم کرد مشکل برطرف میشود.

همچنین بخوانید:

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

آموزش شی گرایی در PHP

فیلم آموزش اتوکد دو بعدی

حل مشکل باز نشدن اتوکد

مقالات مرتبط

آزمون آنلاین اتوکد

ارور ۱۶۰۳ در نصب اتوکد ۲۰۲۰

دانلود فونت فارسی اتوکد - دانلود فونت کاتب - آموزش نصب فونت اتوکد

آموزش نصب اتوکد - آموزش نصب و فعال سازی نرم افزار اتوکد تصویری

معرفی دستورات و فرمان های اتوکد

رفع مشکل فونت فارسی اتوکد - جدا شدن حروف فارسی در اتوکد

حل مشکل بسته شدن اتوکد - مشکل باز نشدن اتوکد

آموزش افزایش سرعت اتوکد