همان طور که میدانید برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در ایران و جهان میباشد و امروزه همه مردم به دنبال راهی برای یادگیری برنامه نویسی در حوزه های مختلف هستند. کسانی که در این حوزه دستی بر آتش دارند همیشه با یک چالش رو به رو هستند و آن سوال هایی است که در حین برنامه نویسی برای آن ها ایجاد میشود و به یک مرجع معتبر دسترسی  ندارند تا پاسخ صحیح را بیابند. در این حال آشنایی با گیت هاب به عناون یک معجزه عمل میکند. در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم گیت هاب چیست و کاربرد github چیست و به طور کلی چگونه از گیت هاب استفاده کنیم. با ما همراه باشید.

گیت هاب چیست

یکی از سوالات رایجی که میان برنامه نویسان مطرح میشود این است که گیت هاب چیست و چه کاربردی دارد. در پاسخ به GitHub  چیست به زبان ساده باید بگوییم GitHub یک منبع برنامه نویسی محبوب است که برای به اشتراک گذاری کد استفاده می شود. گیت هاب یک سایت شبکه اجتماعی برای برنامه نویسان است که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از آن برای تسهیل مدیریت پروژه و همکاری استفاده می کنند. طبق آمار جمع آوری شده در اکتبر 2020، این میزبان با بیش از 60 میلیون مخزن جدید ایجاد شده در سال 2020 و دارای بیش از 56 میلیون توسعه دهنده به عنوان برجسته ترین میزبان کد منبع معرفی شده است.

گیت هاب چیست

GitHub یک پلت فرم کنترل نسخه و همکاری مبتنی بر وب برای توسعه دهندگان نرم افزار است. مایکروسافت، بزرگترین شرکت کننده در GitHub، اقدام به خرید GitHub به مبلغ 7.5 میلیارد دلار در ژوئن 2018 کرد. Git، یک سیستم مدیریت کد منبع باز است که توسط لینوس توروالدز برای ساخت سریع‌تر نرم‌افزار ایجاد شده است.

Git برای ذخیره کد منبع یک پروژه و ردیابی تاریخچه کامل همه تغییرات در آن کد استفاده می شود. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با ارائه ابزارهایی برای مدیریت تغییرات احتمالاً متناقض از چندین توسعه دهنده، در یک پروژه به طور مؤثرتری همکاری کنند.

GitHub به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که نرم افزار را از مخازن عمومی خود به صورت رایگان تغییر دهند، تطبیق دهند و بهبود دهند، اما برای مخازن خصوصی هزینه می گیرد و طرح های پولی مختلفی را ارائه می دهد. هر مخزن عمومی یا خصوصی شامل تمام فایل های یک پروژه و همچنین تاریخچه ویرایش هر فایل است. مخازن می توانند چندین همکار داشته باشند و می توانند عمومی یا خصوصی باشند.

GitHub با ارائه یک رابط وب به مخزن کد Git و ابزارهای مدیریتی برای همکاری، کدگذاری اجتماعی را تسهیل می کند. GitHub را می توان به عنوان یک شبکه اجتماعی جدی برای توسعه دهندگان نرم افزار در نظر گرفت. اعضا می توانند یکدیگر را دنبال کنند، به کار یکدیگر امتیاز دهند، به روز رسانی برای پروژه های خاص دریافت کنند و به صورت عمومی یا خصوصی ارتباط برقرار کنند.

سه عبارت مهمی که توسط توسعه دهندگان در GitHub استفاده می شود عبارتند از fork، pull request و merge. فورک که به عنوان شاخه یا branch نیز شناخته می شود، به سادگی مخزنی است که از حساب یک عضو به حساب یک عضو دیگر کپی شده است. فورک‌ها و شاخه‌ها به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهند تا تغییراتی را بدون تأثیرگذاری بر کد اصلی انجام دهد.

اگر توسعه‌دهنده بخواهد تغییرات را به اشتراک بگذارد، می‌تواند یک pull request برای صاحب مخزن اصلی ارسال کند. اگر پس از بررسی تغییرات، مالک اصلی بخواهد تغییرات را به مخزن بکشد، می‌تواند تغییرات را بپذیرد و آنها را با مخزن اصلی ادغام کند. به طور پیش‌فرض، commit‌ها در پروژه اصلی نگهداری می‌شوند و یا می‌توانند از طریق commit squashing در یک ادغام ساده‌تر ترکیب شوند.

از آنجایی که گیت هاب برای استفاده بسیار شهودی است و ابزارهای کنترل نسخه آن برای همکاری بسیار مفید هستند، غیربرنامه نویسان نیز شروع به استفاده از گیت هاب برای کار بر روی پروژه های مبتنی بر سند و چند رسانه ای کرده اند. GitLab یک جایگزین متن باز برای گیت هاب است.

از آنجایی که گیت هاب برای برنامه نویسان بسیار کاربردی است و ابزارهای کنترل نسخه آن برای همکاری بسیار مفید هستند، غیربرنامه نویسان نیز شروع به استفاده از گیت هاب برای کار بر روی پروژه های مبتنی بر سند و چند رسانه ای کرده اند. GitLab یک جایگزین متن باز برای گیت هاب است.

یکی از آموزش هایی که در تله تیچرز به صورت تخصصی ارائه میشود آموزش مهارت های هفتگانه icdl میباشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش icdl فیلم های آموزشی رایگان را مشاهده کرده و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد آماده شوید.

مزایا گیت هاب چیست

چرا باید از گیت هاب استفاده کنیم؟ ویژگی های GitHub چیست؟ مزایا گیت هاب چیست؟ در این قسمت میخواهیم در مورد مزیت استفاده از github را بررسی کنیم و ویژگی های آن را برشماریم.

مزایا گیت هاب چیست

  • مدیریت آسان پروژه

GitHub مکانی است که در آن مدیران پروژه و توسعه دهندگان گرد هم می آیند تا کار خود را هماهنگ، پیگیری و به روز کنند تا پروژه ها شفاف باشند و طبق برنامه باقی بمانند.

  • افزایش ایمنی پکیج ها

بسته ها را می توان به صورت خصوصی، درون تیم یا به صورت عمومی در جامعه منبع باز منتشر کرد. بسته ها را می توان با بارگیری از GitHub مورد استفاده یا استفاده مجدد قرار داد.

  • مدیریت موثر تیم

گیت هاب به همه اعضای تیم کمک می کند در یک صفحه و سازماندهی شده بمانند و کد ها را به صورت سازماندهی شده تغییر داده و آپدیت کنند. ابزارهایی مانند Issue و Pull Request Locking به تیم کمک می کند تا روی کد تمرکز کند و کار تیمی را بهتر پیش ببرند.

  • کدنویسی بهبود یافته

درخواست‌های pull به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کد جدید را بررسی، توسعه و پیشنهاد دهند. اعضای تیم می توانند قبل از تغییر کد منبع، در مورد هر گونه پیاده سازی و پیشنهادی از طریق این موارد بحث کنند.

  • افزایش ایمنی کد

گیت هاب از ابزارهای اختصاصی برای شناسایی و تجزیه و تحلیل آسیب‌پذیری‌های کد استفاده می‌کند که سایر ابزارها تمایل دارند آن‌ها را از دست بدهند. تیم های توسعه در همه جا با هم کار می کنند تا زنجیره تامین نرم افزار را از ابتدا تا انتها ایمن کنند.

  • میزبانی کد آسان

همه کدها و اسناد در یک مکان هستند. میلیون ها مخزن در GitHub وجود دارد و هر مخزن ابزارهای مخصوص به خود را دارد که به شما در میزبانی و انتشار کد کمک می کند.

به طور کلی برای بررسی مزایا گیت هاب میتوان گفت دلایل متعددی برای استفاده از گیت هاب وجود دارد. اولین مورد این است که امکان همکاری و تعامل آسان و کنترل نسخه را فراهم می کند. این به شما امکان می دهد با هر کسی از هر کجای دنیا روی کد کار کنید. علاوه بر این، بسیاری از کارفرمایان از گیت هاب استفاده می کنند. بنابراین، اگر قصد دارید شغلی پیدا کنید از قبل برای خود گیت هاب نصب کنید زیرا داشتن حساب گیت از نظر کارفرمایان یک نکته مثبت به شمار میرود.

GitHub یک پلت فرم یادگیری و همکاری قوی است. برای کشف آن وقت بگذارید و ببینید چقدر می تواند دانش برنامه نویسی شما را گسترش دهد.

یکی دیگر از برنامه هایی که میتوانید با آن برنامه های یک پروژه را مدیریت کنید نرم افزار اکسل میباشد. شما میتوانید برای یادگیری بهتر روش های مدیریت پروژه با اکسل مقاله تنظیمات نوشتن در اکسل را مطالعه کنید.

چگونه از گیت هاب استفاده کنیم

تا اینجای مقاله متوجه شدید github چیست و چه کاربردی دارد. در این قسمت میخواهیم روش استفاده از گیت هاب را بررسی کنیم. مراجل زیر را برای استفاده از گیت هاب طی کنید.

چگونه از گیت هاب استفاده کنیم

  • 1. برای گیت هاب ثبت نام کنید.

برای استفاده از گیت هاب به یک حساب کاربری نیاز دارید. می‌توانید یک حساب گیت هاب رایگان در سایت کنید و بلافاصله شروع به استفاده از گیت هاب کنید. با یک حساب کاربری رایگان، به مخازن نامحدود عمومی و خصوصی دسترسی خواهید داشت. همچنین ویژگی‌های ردیابی اشکال و مدیریت پروژه را دریافت خواهید کرد. تنها نقطه ضعف این است که شما فقط اجازه دارید سه شریک برای مخازن خصوصی داشته باشید.

  • 2. Git را نصب کنید.

GitHub روی Git اجرا می شود. گیت چیست؟ Git یک سیستم کنترل نسخه است که توسط نماد برنامه نویسی لینوس توروالد ایجاد شده است. او در ابتدا Git را برای ردیابی تغییرات کد منبع در حین توسعه سیستم عامل لینوکس ایجاد کرد. Git به برنامه نویسان کمک می کند تا با یکدیگر همکاری کنند، کار را هماهنگ کرده و روی پروژه های پیچیده کد و توسعه کار کنند. Git تغییرات را ردیابی می کند و به تیم ها کمک می کند تا از راه دور روی برنامه های پیچیده کار کنند. برای نصب Git بر روی کامپیوتر خود اینجا کلیک کنید. برخی ترجیح می دهند با استفاده از خط فرمان در خود Git تغییراتی ایجاد کنند. با این حال، برای اهداف خود، بر نحوه انجام کارها در GitHub تمرکز خواهیم کرد.

  • 3.یک مخزن ایجاد کنید.

برای انجام هر کاری در گیت هاب، ابتدا باید بدانید که چگونه یک مخزن یا ریپازیتوری را راه اندازی کنید. در اینجا سوالی که مطرح میشود این است که ریپازیتوری در گیت هاب چیست؟ مخزن (یا repo) یا repository اساساً مترادف کلمه "پروژه project" است. به سادگی، یک مخزن همه چیز مربوط به یک پروژه خاص از جمله فایل‌ها، تصاویر، صفحات گسترده، مجموعه داده‌ها و فیلم‌ها را که اغلب در فایل‌ها مرتب شده‌اند، ذخیره می‌کند. بهتر است یک فایل README را در مخزن خود قرار دهید که اطلاعات خاصی در مورد پروژه داده شده دارد. در گیت هاب می توانید یک فایل README را درست زمانی که یک مخزن جدید ایجاد می کنید، اضافه کنید.

برای ایجاد یک مخزن جدید، "مخزن جدید new repository" را در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید. سپس می‌توانید مخزن خود را نام‌گذاری کنید، یک توضیح مختصر اضافه کنید و کادری که می‌گوید «این مخزن را با یک README راه‌اندازی کنید» “initialize this repository with a README.” را علامت بزنید. در نهایت، روی “create repository” کلیک کنید.

  • 4.یک شعبه یا Branch ایجاد کنید.

پروژه ها چند وجهی هستند و هنگام ساختن به نسخه های برنامه های زیادی نیاز است. انشعاب یا Branch به شما امکان می دهد چندین نسخه منحصر به فرد یک مخزن را همزمان ویرایش کنید. مخزن شما به طور خودکار دارای یک شاخه قطعی به نام master است. شما می توانید روی چندین شاخه مختلف کار کنید تا قبل از اینکه در نهایت آنها را به شعبه اصلی متعهد کنید، ویرایش هایی را انجام دهید.

هنگامی که یک شاخه جدید شروع می شود، یک کپی از شاخه اصلی خواهد بود تا زمانی که آن را برای ایجاد تغییرات جدید ویرایش کنید. یک شعبه معمولاً قبل از اینکه در شاخه اصلی ادغام شود مراحل و تأییدیه های زیادی را طی می کند. برای راه‌اندازی یک شعبه جدید در گیت هاب به مخزن جدید خود بروید، روی منوی بازشونده که «branch: master» می‌خواند کلیک کنید، یک نام شعبه (مانند README-edits) را تایپ کنید و سپس «create branch» را بزنید. شاخه ها برای ویژگی های جدید یا رفع اشکال ایده آل هستند.

در صورتی که شما هر دوره ای را در اموزشگاه تله تیچرز بگذرانید میتوانید مدرک فنی حرفه ای معتبر دریافت کنید. شما میتوانید در مقاله استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی اعتبار مدارکی که برای دوره های آموزشی دریافت میکنید را بسنجید و برای یادگیری کار با گیت هاب و یا سایر نرم افزار های کاربردی آموزشگاه های معتبری مانند تله تیچرز را انتخاب کنید.

  • 5. ایجاد و انجام تغییرات در یک شعبه

برای ایجاد تغییرات در یک شعبه در گیت هاب به نمای کد شعبه تازه ایجاد شده خود بروید. روی فایلی که می‌خواهید تغییر دهید کلیک کنید، سپس روی نماد مداد در سمت راست بالا ضربه بزنید، هر گونه ویرایش لازم را انجام دهید، تغییرات خود را با نوشتن یک پیام commit توصیف کنید و سپس روی “commit changes” کلیک کنید. هر تغییر ذخیره شده یک commit نامیده می شود. پیام های commit تاریخچه ای از تغییرات را ارائه می دهد و به مشارکت کنندگان پروژه کمک می کند تا بفهمند پروژه در طول زمان چگونه تغییر کرده است.

  • 6. یک Pull Request را باز کنید.

برای اینکه هر شاخه ای در شعبه شخص دیگری ادغام شود، باید یک Pull Request باز کنید. Pull Request روشی است که گیت هاب برای اطلاع دادن به طرف های مربوطه در مورد درخواست شما برای الحاق تغییرات در شعبه آنها است. یک Pull Request به رنگ قرمز و سبز تفاوت محتوا بین شاخه ها را نشان می دهد. هر زمان که یک commit را تکمیل کردید، می توانید Pull Request بدهید. برای بهترین نتیجه، هنگام ارسال Pull Request می‌توانید از ویژگی «@» برای ذکر افراد خاصی استفاده کنید که از آنها به بازخورد نیاز دارید.

  • 7. Pull Request خود را ادغام کنید.

ادغام Pull Request خود با شعبه اصلی چیزی است که ممکن است لازم باشد برای رسیدگی به آن به مافوق خود منتقل کنید. با این حال، به خاطر یادگیری، می‌توانید انجام آن را خودتان تمرین کنید. به سادگی دکمه ای را که می گوید "merge pull request" را فشار دهید، "confirm merge," را انتخاب کنید، و سپس شاخه ای را که ادغام کرده اید، پس از اینکه در Master گنجانده شد، حذف کنید.

Gitlab چیست

GitLab چیست از دیگر سوالاتی است که در مورد گیت هاب مطرح میشود. GitLab یک مخزن Git مبتنی بر وب است که مخازن باز و خصوصی رایگان، قابلیت های پیگیری مسائل و مشکلات را ارائه می دهد. این یک پلتفرم کامل DevOps است که متخصصان را قادر می‌سازد تا تمام وظایف یک پروژه از برنامه‌ریزی پروژه و مدیریت کد منبع گرفته تا نظارت و امنیت را انجام دهند. علاوه بر این، به تیم ها اجازه می دهد تا با یکدیگر همکاری کنند و نرم افزار بهتری بسازند.

GitLab به تیم ها کمک می کند تا چرخه عمر محصول را کاهش دهند و بهره وری را افزایش دهند که به نوبه خود برای مشتریان ارزش ایجاد می کند. این برنامه به کاربران نیازی ندارد تا مجوزهای مربوط به هر ابزار را مدیریت کنند. اگر مجوزها یک بار تنظیم شوند، همه افراد در سازمان به هر مؤلفه دسترسی دارند.

اگر مشتریان بخواهند به قابلیت های بیشتری دسترسی داشته باشند، می توانند نسخه پولی گیت لب را انتخاب کنند. به عنوان مثال، نسخه Premium 19 دلار برای هر کاربر در ماه هزینه دارد.

مزیت اصلی استفاده از GitLab این است که به همه اعضای تیم اجازه می دهد در هر مرحله از پروژه همکاری کنند. GitLab ردیابی از برنامه ریزی تا ایجاد پروژه را ارائه می دهد تا به توسعه دهندگان کمک کند کل چرخه عمر DevOps را خودکار کرده و به بهترین نتایج ممکن دست یابند. 

Git چیست

Git یک سیستم کنترل نسخه است که برای ردیابی تغییرات فایل های کامپیوتری استفاده می شود. به طور کلی برای مدیریت کد منبع در توسعه نرم افزار استفاده می شود.

  • Git برای ردیابی تغییرات در کد منبع استفاده می شود.
  • ابزار کنترل نسخه توزیع شده برای مدیریت کد منبع استفاده می شود.
  • گیت به چندین توسعه دهنده اجازه می دهد تا با هم کار کنند.
  • از طریق هزاران شاخه موازی خود از توسعه غیرخطی پشتیبانی می کند.

ریپازیتوری در گیت هاب چیست

ریپازیتوری یا مخزن اساسی ترین عنصر اساسی گیت هاب است. به نوعی، کل دنیای گیت هاب بر روی این یک چیز اساسی به نام ریپازیتوری متمرکز شده است مانند پوشه ای است که شامل تمام فایل ها و اسناد مربوط به پروژه شما می شود.

یک ریپازیتوری مانند یک پایگاه داده است که تغییرات ایجاد شده در کد شما را در طول زمان ذخیره می کند. تاریخچه پروژه شما و اینکه چه کسی، چه زمانی و چرا چه تغییراتی را ایجاد کرده است را پیگیری می کند.

حتی اگر چیزی را خراب کنید، همیشه می توانید به حالت قبلی برگردید. این در واقع یک پوشه .git در داخل یک پروژه است که یک تاریخچه کامل از پروژه شما شامل تمام تغییرات ایجاد شده در آن از ابتدا ایجاد می کند. این بدان معناست که اگر پوشه .git را حذف کنید، کل سابقه کاری خود را حذف می کنید.

دو نوع مخزن یا ریپازیتوری وجود دارد - مخزن برهنه و مخزن غیر برهنه. اولی برای همکاری در نظر گرفته شده است و به شما امکان می دهد با تغییرات ایجاد شده توسط توسعه دهندگان دیگر هماهنگ شوید، در حالی که دومی برای توسعه انفرادی خصوصی است و به شما امکان می دهد نسخه جدیدی از ریپازیتوری ایجاد کنید.

آموزشگاه تله تیچرز در زمینه ارائه خدمات آموزشی بسیار فعال بوده و شما میتوانید انواع دوره های فنی حرفه ای را در آموزشگاه ما سپری کنید و با دریافت مدرک بین المللی فنی حرفه ی وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید. شما میتوانید برای مشاهده رشته های فنی حرفه ای که میتوانید در آموزشگاه ما سپری کنید به صفحه دوره های رایگان فنی حرفه ای تهران مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

سوالات متداول

گیت هاب چیست؟

گیت هاب مانند یک مخزن میباشد که برنامه نویسان میتوانند کد های خود را بدون نگرانی از بابت از  دست رفتن نگهداری کرده، به اشتراک بگذارند، سوالات برنامه نویسی خود را بپرسند، تغییرات را در نسخه های مختلف برنامه ایجاد کنند، کار های تیمی برنامه نویسی را سازمان دهی کنند و مدیریت پروژه ها را به عهده بگیرند.

مزایا گیت هاب چیست؟

با استفاده از گیت هاب مدیریت پروژه به آسانی انجام میشود و میتوان سازماندهی بخش های مختلف پروژه های برنامه نویسی را به افراد مختلفی سپرد و در نهایت پروژه را ادغام کرد. امکان تغییر در نسخه های مختلف کد برای افراد فراهم شده و میتوان به مخزن جامعی از کد های برنامه نویسی دسترسی داشت. سایر مزایا گیت هاب در مقاله مطرح شده است.

مقالات مرتبط

پروکسی چیست

نحوه هک واتساپ با ikeymonitor