گواهینامه های مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای به صورت الکترونیکی صادر و به مهارت آموختگان داده می شود. متقاضیان به منظور اخذ این گواهینامه باید ابتدا هزینه ای را پرداخت و سپس گواهی خود را از طریق قسمت استعلام گواهینامه های سایت سازمان فنی و حرفه ای دانلود و پرینت کنند.

استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی

به منظور راحتی داوطلبان راهنمای تصویری نحوه استعلام گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای را در زیر ارائه کرده ایم تا متقاضیان پس از اعلام نتایج آزمون های فنی و حرفه ای بتوانند گواهینامه خود را به راحتی دریافت نمایند. سازمان فنی حرفه ای امکان استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی را فراهم کرده است و افرادی که به هر طریقی در آزمون های فنی حرفه ای شرکت کرده اند میتوانند در سامانه این سازمان اقدام به استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی کنند و از اعتبار مدرک دریافتی خود اطمینان یابند.

  1. در ابتدا به سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه کرده و بر روی گزینه پرداخت الکترونیکی جهت دریافت کد شناسایی کلیک نمایید.
  2. اطلاعات خواسته شده را تکمیل نموده و سپس کد شناسایی مشخص شده را برای خود یادداشت نمایید.
  3. هزینه دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای که معمولا تا ۱۰۰ هزار تومان است را پرداخت کنید.
  4. دوباره به صفحه اصلی سایت سازمان فنی و حرفه ای مراجعه کرده و گزینه استعلام گواهینامه را انتخاب کنید.
  5. بر روی استعلام گواهینامه جدید کلیک کنید تا صفحه زیر به نمایش در آید.
  6. بعد از ثبت اطلاعات و انتخاب گزینه جستجو، گواهینامه داوطلب به صورت زیر قابل دریافت و پرینت می باشد.

شما با استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی میتوانید از این موضوع اطلاع یابید که آیا در آزمونی که شرکت کردید قبول شده و موفق به اخذ مدرک فنی حرفه ای شده اید یا نه.

استعلام کارت مهارت با کد ملی

در حال حاضر گواهینامه های مهارت سازمان فنی حرفه ای به صورت الکترونیکی صادر می شود. برای دریافت این کارت مهارت آموز پس از شرکت در آزمون های فنی حرفه ای و کسب نمره قبولی می بایست وارد سایت سازمان فنی حرفه ای کشور شده و پس از پرداخت هزینه دانلود گواهینامه، بهاستعلام کارت مهارت با کد ملی خود بپردازید. فرض می کنیم شما در رشته دلخواه خود مثلا آموزش تعمیر موبایل، آموزش تعمیر لوازم خانگی و غیره ثبت نام کرده و پس از شرکت در آزمون های فنی حرفه ای و کسب نمره قبولی می خواهید مدرک فنی حرفه ای خود را استعلام گرفته و دریافت کنید.

به منظور استعلام کارت مهارت با کد ملی و دریافت مدرک فنی حرفه ای ابتدا باید وارد سایت سازمان فنی حرفه ای شوید و مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلیک بر روی گزینه سامانه پرداخت الکترونیکی
  2. پرداخت هزینه صدور گواهینامه و دریافت کد شناسایی
  3. بازگشت مجدد به صفحه اصلی سایت و انتخاب گزینه استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای
  4. انتخاب گزینه استعلام گواهینامه جدید
  5. تکمیل اطلاعات و دریافت گواهینامه

نحوه تمدید گواهینامه مهارت فنی حرفه ای

سازمان فنی حرفه ای کشور به عنوان سازمان عضو در سازمان بین المللی کار ILO ، مدارک و گواهینامه های رسمی را به مهارت آموزان و هنرجویان ارائه می کند. با مدرک رسمی سازمان فنی حرفه ای، فرصت اشتغال در داخل و خارج از کشور وجود دارد ولی مدت اعتبار مدرک حداکثر ۵ سال است و پس از این مدت لازم است که گواهینامه تمدید شود تا ارزش استخدامی داشته باشد.

افراد متقاضی تمدید کارت مهارت فنی حرفه ای، باید به همراه مدارک لازم به یکی از مراکز زیر نظر سازمان فنی حرفه ای مراجعه و با ارائه مدارک و تکمیل فرم مربوطه، درخواست تمدید گواهینامه خود را داشته باشند.

تمدید اعتبار مدرک فنی حرفه ای

جهت تمدید اعتبار مدرک فنی حرفه ای، فرد متقاضی با در دست داشتن مدارک گواهینامه قبلی، اصل شناسنامه و کارت ملی، کپی کار مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمات، یک قطعه عکس ۳*۴ باید به یکی از مراکز آموزش فنی حرفه ای در شهر و استان مربوطه مراجعه نماید.

پس از تحویل مدارک و تکمیل فرم لازم، اطلاعات متقاضی ثبت شده و متقاضی بایستی در زمان تعیین شده در آزمون های کتبی و عملی شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را کسب نماید.

مدارک لازم برای تمدید کارت مهارت فنی حرفه ای

مدارک لازم برای تمدید اعتبار کارت مهارت فنی حرفه ای عبارتند از :

  • گواهینامه مهارت قبلی
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • کپی مدرک تحصیلی
  • کپی پایان خدمت یا معافیت خدمت
  • کپی مدرک پیش نیاز
  • یک قطعه عکس 4*3

مدارک گفته شده را به مسئول مربوطه ارائه دهید تا فرم درخواست تمدید اعتبار به شما تحویل داده شود. فرم را نیز با اطلاعات خواسته شده تکمیل کنید و به مسئول تحویل دهید. به منظور تمدید کارت مهارت فنی حرفه ای لازم است هزینه ای نیز پرداخت شود که میزان هزینه در رشته های خدماتی ۲۸ هزار تومان و در رشته های صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر ۴۲ هزار تومان است.

مراحل استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای

همان طور که میدانید از گواهینامه های فنی حرفه ای برای اشتغال و یا مهارت به کشور های خارجی به عنوان یک امتیاز مثبت میتوان یاد کرد. به طور کلی همه کار هایی که برای کسب مهارت انجام میشود میتواند از طریق سازمان فنی حرفه ای کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و در صورتی که کارآموز توانسته باشد کلیه مراحل را با موفقیت به پایان برساند و نمره قبولی را در آزمون فنی حرفه ای کسب کند میتواند موفق به اخذ مدرک فنی حرفه ای شود.

اگر بخواهیم مراحل استعلام گواهینامه را به طور خلاصه بررسی کنیم میتوانیم به صورت زیر آن را فهرست وار تعریف کنیم:

  • مراجعه به سایت سازمان فنی حرفه ای کشور به نشانی portaltvto.com
  •  انتخاب گزینه استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای از میان گزینه های موجود

  • انتخاب گزینه استعلام گواهینامه جدید

  • پرداخت هزینه دریافت گواهینامه و دریافت کد شناسایی

  •  

    تکمیل فرم مربوطه و دانلود گواهینامه

دقت داشته باشید در مراحل استعلام کارت مهارت با کد ملی در صورتی که قبلا هزینه ای را بابت هزینه دریافت گواهینامه پرداخت کرده باشید دیگر نیاز به انتخاب گزینه استعلام گواهینامه جدید نیست و شما باید گزینه استعلام گواهی کلیک کنید.

چگونه گواهینامه فنی حرفه ای را استعلام کنیم؟

امروزه گواهینامه های مهارت سازمان فنی حرفه ای به صورت الکترونیکی صادر می شود. برای دریافت این گواهینامه، مهارت آموز پس از شرکت در آزمون های فنی حرفه ای و کسب نمره قبولی باید وارد سایت سازمان فنی حرفه ای کشور شده و پس از پرداخت هزینه دانلود گواهینامه، گواهینامه خود را استعلام و دریافت نماید.

  • هزینه صدور گواهینامه فنی حرفه ای چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه فنی حرفه ای متفاوت بوده و معمولا این هزینه تا ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

  • مدت زمان اعتبار مدرک فنی حرفه ای چقدر است؟

از آنجا که مدرک فنی حرفه ای یک مدرک مهارت محور است، اعتبار آن به مدت ۵ سال از تاریخ صدور آن می باشد. پس از پایان یافتن این مدت زمان، برای بهره مندی از مزایای این مدرک بایستی نسبت به تمدید مدرک فنی حرفه ای اقدام نمایید.

نحوه دریافت کد شناسایی برای استعلام گواهینامه فنی حرفه ای

هر گواهینامه فنی و حرفه ای سندی برای مهارت خاص در شماست. بر روی کارت یا گواهینامه فنی و حرفه ای یه کد نوشته شده که برای هر شخص متفاوت است، یعنی کد شناسه گواهینامه شما با کد شناسه همکلاسی تان فرق می کند‌.

برای استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای، دستیابی به این کد شناسه مهمترین مرحله می‌ باشد. برای دسترسی به این کد، اول باید وارد سایت آموزش فنی حرفه ای شوید. بعد از آن قسمت پرداخت الکترونیک رو انتخاب کرده و مبلغی که سایت از شما می خواهد را پرداخت نمایید.

بعد از این که این مرحله با موفقیت انجام شد می توانید کد شناسه گواهینامه خود را مشاهده فرمایید. وقتی که گواهینامه فنی و حرفه ای داشته باشید به راحتی می توانید هر مهارتی که دارید را در جهت درست استفاده کنید.

اگر می خواهید از مهارت هایی که دارا هستید، استفاده درست نمایید و فضای آکادمیک و دانشگاهی را برای خود مناسب احساس نمی کنید، آموزش فنی و حرفه ای یک گزینه خیلی بسیار درست برای شما خواهد بود.

اگر شما کلاس های فنی و حرفه ای رو بگذرانید و بعد از آن بتوانید مثلا در آزمون خیاطی شرکت کنید و بین افرادی که حضور دارند نمره قابل قبولی کسب نمایید، می توانید بعد از استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای و با داشتن این مدرک اقدام به تاسیس یه موسسه آموزشگاه خیاطی نمایید و یا یک مزون حرفه ای تاسیس فرمایید.

فضای فنی و حرفه ای علاوه بر اینکه برای همه سنین مناسب می باشد و شرایط ورود به آن آسان است، موقعیت خیلی خوبی برای افراد مختلف درست کرده که از مهارت آنها در جهت درستی استفاده می کند.

سوالات متداول

نحوه استعلام گواهینامه فنی و حرفه ای به چه صورت است ؟

نحوه استعلام و دریافت گواهینامه فنی و حرفه ای در متن مقاله ارائه شده است. شما باید برای استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی از طریق سایت سازمان فنی حرفه ای کشور که در مقاله به آن اشاره شده است اقدام کنید.

سایت استعلام گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای چیست ؟

برای دریافت کارت مهارت باید به سایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که آدرس آن در متن مقاله موجود است مراجعه شود.

در چه رشته هایی می توان گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت کرد ؟

گواهینامه مهارت را می توان در ۱۴۰ رشته فنی و حرفه ای مختلف که نام آن ها در متن مقاله درج شده است اخذ نمود. در مقاله مدرک فنی حرفه ای، بیش تر در این باره خواهید خواند.

داوطلبانی که هنوز در آزمون مهارت فنی و حرفه ای شرکت نکرده اند قادرند برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون هماهنگ و یا ادواری خود به مطالعه مقاله زیر پرداخته و از زمان دریافت کارت ورود به جلسه و حضور در حوزه آزمون اطلاع یابند. 

در مقاله آزمون آنلاین فنی حرفه ای، می‌توانید خود را برای این آزمون ها آماده کنید. 

مقالات مرتبط

ایران مهارت

کش چیست و به چه دردی می خورد؟

انواع کارت گرافیک

اولین کامپیوتر جهان

چگونه مشخصات کامپیوتر را بفهمیم؟

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

رم چیست؟

CPU چیست؟

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi