همه شرکت ها و اشخاص حقوقی برای آن که هر نوع فعالیت اقتصادی داشته باشند نیاز به کد اقتصادی دارند، ولی کد مالیاتی زمانی مورد نیاز است که فرد برای دادن مالیات شناسایی شود. به طور مثال هنگام گرفتن یک دستگاه الکترونیکی از بانک این کد مورد نیاز می باشد. دریافت کد مالیاتی در واقع برای عدم فرار افراد از پرداخت مالیات و همین طور جلوگیری از پولشویی صادر می شود.

 

کد مالیاتی چیست؟

 

اگر به تازگی برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی یا دستگاه کارتخوان فروشگاهی اقدام کرده باشید، از شما کد رهگیری مالیاتی می خواهند. اما نکته قابل توجه این است که کد رهگیری مالیاتی چیست و چطور آن را بگیریم؟ کد رهگیری مالیاتی در اصل برای شناسایی مشمولین پرداخت مالیات و شفاف شدن میزان مالیات های پرداختی است.

این سامانه در اصل برای شناسایی میزان درآمد می باشد تا با استفاده آن از فرار مالیاتی و پول شویی در کشور جلوگیری شود. براساس قوانین کشور هر شخص حقیقی یا حقوقی که درآمدی دارد باید مالیات آن را بدهد. طبق قوانین جدید سازمان امور مالیاتی از ۱ بهمن ماه ۹۹ برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی (واسط یا مستقیم) و حتی دستگاه کارتخوان (POS) بایستی حتما کد مالیات داشته باشید.

با تصویب این قانون مشاغلی مثل:

 

۱.کسب و کار های کوچک و خانگی

۲.فروشگاه‌ های اینستاگرامی

۳.فروشگاه‌ های اینترنتی (آنلاین شاپ‌ ها)

۴.مدرسان دوره‌های آموزشی آنلاین

۵.سایت‌ های خیریه

۶.استریمر ها و گیمر ها

۷.تولید کنندگان محتوا

۸.طراحان سایت

۹.برنامه نویس‌ ها

۱۰.فریلنسر ها

و تمامی افرادی که برای گرفتن پول از درگاه پرداخت استفاده می‌ کنند باید به نسبت درآمدشان مالیات بدهند. اگر در حال حاضر از درگاه های پرداخت استفاده می‌ کنید و یا قبلا کد مالیاتی گرفته اید، لازم نیست دوباره برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنید. اگر درگاه پرداخت یا کد مالیاتی ندارید، حتما ادامه مطلب را بخوانید تا خیلی راحت کد رهگیری مالیاتی را بگیرید.

 

بازیابی کد رهگیری

 

همه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از ثبت نام و یا در گام های اولیه ثبت نام در وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور یک کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی دریافت می نمایند.

پس با توجه به این موضوع قادر هستید کد رهگیری خود را به وسیله آموزش زیر مجدد دریافت نمایید.

اواخر سال ۹۹ قانون جدیدی برای دریافت درگاه های پرداخت اینترنتی و دستگاه های کارتخوان تصویب شده است. بر اساس این قانون برای گرفتن پایانه های پرداخت باید پرونده مالیاتی داشته باشید. بدین ترتیب قبل از این که درگاه پرداخت یا کارتخوان بگیرید باید کد رهگیری مالیاتی را دریافت کنید. کد رهگیری مالیاتی را باید از طریق سایت سازمان امور مالیاتی بگیرید و به مراجعه حضوری نیازی نیست. در ادامه این مقاله نحوه دریافت کد مالیات را آموزش می دهیم.

 

سامانه دریافت کد مالیاتی

 

به گزارش روابط عمومی و تبلیغات شرکت پرداخت الکترونیک، پیرو اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و ابلاغ بانک مرکزی، همه پذیرندگان شبکه پرداخت کشور باید نسبت به اخذ کد رهگیری ثبت نام مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند.

با توجه به مطلب فوق، پذیرندگان و متقاضیان عزیز هر نوع ابزار پذیرش باید جهت دریافت کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی در سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https://tax.gov.ir/action/do/registrationselector ثبت‌ نام و بعد از آن نسبت به ثبت درخواست پذیرندگی و ابزار های پذیرش اقدام نمایند.

 

نحوه دریافت کد مالیاتی با کد ملی

 

تشکیل پرونده مالیاتی در چند مرحله انجام می شود. ابتدایی ترین قدم این است که مراحل پیش ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی را انجام دهید. سازمان امور مالیاتی سامانه آنلاینی را برای تشکیل پرونده و گرفتن کد رهگیری مالیاتی ایجاد کرده است. این سامانه روند گرفتن کد مالیاتی را بسیار ساده و سریع می کند. بدین ترتیب برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم نیست به اداره امور مالیاتی بروید و همه چیز به صورت اینترنتی انجام می شود.

نکته مهم در مورد ثبت نام در سامانه مالیاتی این است که برای هر کدام از کسب و کارهایتان باید یک کد رهگیری مالیاتی جداگانه تهیه نمایید. این بدین معناست که اگر دو سایت مختلف یا دو پیج اینستاگرامی متفاوت دارید، باید برای هر کدام از آن ها جداگانه ثبت نام کنید. اگر می‌خواهید برای یک سایت یا پیج اینستاگرام دو یا چند درگاه پرداخت بگیرید، لازم نیست چند کد مالیاتی دریافت کنید. با یک کد مالیاتی هم قادرید چند درگاه مختلف بگیرید.

مثلا فرض کنید یک مغازه تاسیس کرده اید و محصولات آن را داخل سایت هم می فروشید. در این صورت تنها لازم است یک کد مالیاتی بگیرید. با این کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان به شما داده می شود. اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند کد مالیاتی بگیرند. یعنی گرفتن این کد به ثبت شرکت یا مجوز خاصی نیاز ندارد.

چگونه کد مالیاتی بگیریم؟

 

۱.ثبت نام در سامانه کد رهگیری مالیاتی

اگر به تازگی قصد دارید که ثبت نام را برای دریافت کد رهگیری مالیاتی انجام بدهید یا قبلا به صورت حقیقی یا حقوقی در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام انجام داده اید، برای ادامه کار وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور بشوید.

در صفحه باز شده ابتدا کلمه امنیتی رو وارد نمایید. بعد از این مرحله با در نظر گرفتن نوع مود انتخاب شده کد ملی ( برای اشخاص حقیقی )، شناسه ملی ( برای شرکت ها و سازمان ها ) و شناسه فراگیر ( برای اتباع خارجی ) را وارد کنید و دکمه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.

نکته خیلی مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اگر قصد دارید درگاه پرداخت یا کارتخوان بنام خودتان بگیرید نوع مود را “حقیقی”، و برای دریافت خدمات پرداخت یا کارتخوان به نام شرکت یا موسسه خود بایستی حتما نوع مود را “حقوقی” انتخاب کنید.

همچنین اگر از اتباع خارجی ساکن ایران هستید گزینه ” تبعه خارجی ” باید انتخاب بشود.

 

به سامانه پیش ثبت نام الکترونیک کد مالیاتی وارد می شوید و یک صفحه نشان داده می شود که اگر قبلا ثبت نام یا پیش ثبت نامی انجام داده باشید و نیمه کاره یا کامل باشه می توانید لیست پرونده های مالیاتی مرتبط با اون کدملی یا شناسه ملی رو مشاهده نمایید.

اگر در این صفحه برای شماره ملی تان قبلا ثبت نامی انجام نشده دکمه ” پیش ثبت نام جدید ” را کلیک نمایید تا به صفحه جدیدی وارد بشوید. در سمت چپ صفحه باز شده بخشی وجود دارد که کدملی شما در آن درج شده است.

 

۲.ورود به سامانه پیش ثبت نام

 

اگر در محله قبل ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کرده باشید در این صفحه نوع ثبت نام را ثبت نام انفرادی ( بدون شریک ) انتخاب نمایید.

کد پستی محل اقامت تان را وارد کنید.

این نکته حائز اهمیت است که حتما باید کد پستی که در سامانه امور مالیاتی ثبت کردید با کد پستی که در شبکه پرداخت پی هنگام ارسال مدارک اعلام کردید یکسان باشد. در غیر این صورت درخواست درگاه تان توسط سامانه رد می شود.

کدپستی اعلامی تان در شبکه پرداخت پی را در بخش تنظیمات حساب کاربری قادرید مشاهده کنید و تغییر بدهید.

اگر بین این دو مغایرتی وجود دارد می توانید کدپستی اعلامی به شبکه پرداخت پی را در بخش تنظیمات حساب تان تغییر بدهید.

سپس شماره موبایل تان را وارد کنید. مالکیت این شماره موبایل حتما بایستی بنام خودتان که فرد متقاضی دریافت کد پیگیری مالیاتی هستید، باشد. لذا در غیر این صورت اطلاعات تان تایید نمی شود.

با تکمیل کلمه امنیتی و کلیک بر روی پیش ثبت نام جدید منتظر دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی باشید.

 

۳.تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام

 

پس از تایید شماره موبایل وارد صفحه ای می شوید که باید تاریخ تولد و تابعیت خود را اعلام نمایید و دکمه ” استعلام اطلاعات و ادامه ” فشار دهید.

چند ثانیه ممکن است طول بکشد تا اطلاعات شما بررسی و احراز بشود و اگر مشکلی نباشد به صفحه ای دیگر هدایت می شوید.

در صفحه جدید اطلاعات پایه ثبت نام و اطلاعات اعضا / شرکا را می توانید ببینید.

در پایین صفحه بخشی بنام ” نواقص اطلاعاتی ” وجود دارد که بند هایی با رنگ قرمز مشاهده می شود، با کلیک روی بند هایی که قرمز هستند نقص اطلاعات را تکمیل کنید.

سه مرحله وجود دارد که ممکن است اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشید که اینجا توضیح می دهیم.

 

۴.تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده

 

در این قسمت بایستی مشخص کنید که آیا کسب و کار شما از نظر سازمان امور مالیاتی مشمول ارزش افزوده می شود یا خیر. ارزش افزوده با نام اختصاری VAT نیز شناخته می شود.

بدین منظور باید اطلاعات موجود در ” قانون مالیات بر ارزش افزوده ” را در سایت vat.ir مشاهده کنید.

بر اساس اطلاعات موجود یکی از موارد زیر رو انتخاب نمایید :

– من مشمول ارزش افزوده نمی باشم.

– من مشمول ارزش افزوده می باشم و نیاز به ثبت نام در سیستم ارزش افروزده دارم.

– من مشمول ارزش افروزده می باشم و قبلا ثبت نام ارزش افزوده انجام داده ام. (لیست فوق)

 

۵.تکمیل موارد اجباری و نوع مالکیت

 

سایر موارد اجباری را در صفحات متفاوت که پایین صفحه بصورت قرمز رنگ هستند، مانند اطلاعات اقامتگاه قانونی ( جایی که در آنجا فعالیت می نمایید ) و فیلد هایی که اجباری هستند را تکمیل کنید.

ثبت نهایی اطلاعات و دریافت کد رهگیری

 

بعد از اینکه تمام خطا ها را برطرف کردید در پایین صفحه اصلی پرونده مالیاتی تان بخشی بنام ” تایید نهایی اطلاعات و دریافت اطلاعات کاربری ” اضافه می شود که در این بخش وضعیت ” تایید نهایی اطلاعات ” موجود است. پس از کلیک روی این گزینه یک صفحه Confirmation یا تایید اطلاعات پیش ثبت نام شماره اقتصادی به شما نمایش داده می شود.

اطلاعات این صفحه را یک بار دیگر مرور نمایید و اگر مشکلی وجود داشت برطرف کنید. در صورتی که همه چیز مورد تایید بود، بر روی دکمه قرمز رنگ “تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری” کلیک نمایید.

یک کد رهگیری ۱۰ رقمی به شما اختصاص داده می شود و همین کد برای شماره موبایل تان نیز بصورت پیامک ارسال می گردد.

با این کد رهگیری می توانید به پنل کاربری تان در شبکه پرداخت پی مراجعه کنید و این کد را در بخش تنطیمات حسابتان ذخیره کنید تا تمامی ابزار های پرداخت برای شما فعال بشود.

 

تفاوت کد اقتصادی با کد مالیاتی

 

کد اقتصادی برای اشخاص و شرکت هایی است که فعالیت اقتصادی دارند، ولی از کد مالیاتی زمانی استفاده می شود که شخص قصد پرداخت مالیات داشته باشد. به عبارت بهتر از کد مالیاتی برای شناسایی افراد دارای درآمد و دریافت مالیات از آنها استفاده می گردد. به طور مثال وقتی که می خواهید دستگاه الکترونیکی از بانک بگیرید نیاز به کد مالیاتی دارید.

 

چه کسانی باید کد اقتصادی داشته باشند؟

 

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم، بایستی در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کرده و به منظور دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند. این اشخاص شامل:

 

۱.اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای پروانه کسب برای فعالیت تجاری هستند.

۲.اشخاص حقیقی و حقوقی که یک محل مشخص برای کسب و کار دارند.

۳.اشخاصی که به توزیع، تولید و مونتاژ کالاها مشغول هستند.

۴.اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور خدماتی اشتغال دارند.

 

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست:

 

هدف سازمان امور مالیاتی از تصویب این قانون در موارد زیر آمده است:

 

  • مبارزه با پولشویی

 

  • جلوگیری از فرار مالیاتی

 

  • دریافت دستگاه کارتخوان بانکی POS و درگاه پرداخت اینترنتی

 

  • جلوگیری از بروز تخلفات

 

  • افزایش درآمد و تأمین هزینه های عمومی جامعه

 

به منظور پر کردن اظهارنامه مالیاتی نیز داشتن کد رهگیری مالیاتی کاربرد دارد.

 

بعد از دریافت کد مالیاتی چه کار کنیم؟

 

فروش اینترنتی به سرعت در حال رشد است و بسیاری از کسب و کار ها به سمت فضای مجازی کشیده شده‌ اند. یکی از راه های فروش اینترنتی محصولات این است که سایت فروشگاهی بسازید. سرویس های فروشگاه ساز مثل پرتال کار طراحی سایت را به شدت ساده و سریع کرده‌ اند. تنها لازم است در پرتال ثبت نام کنید و با دیدن ویدیو های آموزشی آن سایت تان را آماده کنید. بعد از این که سایت فروشگاهی شما حاضر شد، حتما به درگاه پرداخت اینترنتی نیاز دارید.

داشتن کد رهگیری مالیاتی برای گرفتن درگاه پرداخت ضروری است. همانطور که در قبل گفته شد، دریافت کد مالیاتی کار سختی نیست و هیچ هزینه‌ ای هم ندارد. برای پرداخت مالیات هم نگران نباشید زیرا به میزان سود شما از کسب و کارتان مالیات دریافت می شود. بعد از این که کد رهگیری مالیاتی را دریافت کردید، تمام شرکت های واسط به شما درگاه پرداخت می دهند. بعد از گرفتن درگاه هم خیلی راحت آن را به سایت تان متصل کنید.

شناسه مالیاتی چیست؟

 

شناسه اختصاصی مالیاتی از سال 2007 برای یکپارچه سازی سیستم مالیاتی جایگزین کد مالیاتی قدیمی شد.

همه کسانی که در آلمان ساکن هستند فارغ از اینکه آلمانی هستند یا غیر آلمانی، دارای شناسه اختصاصی مالیاتی هستند که به طور مادام‌ العمر به آنها اختصاص داده می شود. این شناسه حتی به نوزادان بعد از تولد آنها هم داده می شود. این شناسه که به نام های دیگری مثال Steueridentifikationsnummer ،steuerliche Identifikationsnummer ،Steuer-IdNr، IdNr یا Steuer-ID نیز شناخته می شود دارای یازده رقم می باشد.

تمامی افرادی که در آلمان مشغول به کار هستند نیاز است تا شناسه مالیاتی خود را به کارفرما بدهند تا میزان مالیات بر حقوق آنها بررسی و اعمال شود. در صورتی که فردی شناسه مالیاتی نداشته باشد و یا آن را اعلام نکنند، بالاترین میزان مالیات برای آن تا زمان اعلام شناسه مالیاتی در نظر گرفته می شود.

 

کد مالیاتی اشخاص حقیقی

 

پیرو اعلام خبر اجرایی شدن قانون مالیات بر پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان مشاغل برای دریافت دستگاه‌ های کارتخوان بانکی (POS) و درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف به تشکیل پرونده مالیاتی هستند.

لذا افرادی که قبل از این تاریخ از سرویس ها و خدمات درگاه های پرداخت آنلاین استفاده می کردند، تا ابلاغ اطلاعیه جدید از طریق شاپرک می توانند به فعالیت های خود طبق روال قبلی ادامه دهند.

لازم به ذکر است، همه مراحلی که برای تشکیل پرونده انجام می‌ شود بصورت آنلاین و کاملا رایگان است. در این مقاله به بررسی این مراحل به منظور اخذ کد رهگیری مالیاتی پرداختیم.

 

سوالات متداول

 

۱.کسانی که هم مغازه و هم سایت دارند باید چند کد مالیاتی داشته باشند؟

اگر همزمان مغازه و سایت اینترنتی دارید و هم بوسیله فروشگاه، هم از طریق سایت فروش دارید، فقط یک کد مالیاتی نیاز دارید تا هم درگاه پرداخت اینترنتی و هم دستگاه کارتخوان به شما عطا گردد.

 

۲.کسانی که دارای دو سایت یا چندین پیج اینستاگرامی هستند چند کد مالیاتی باید داشته باشد؟

اگر دارای چندین کسب و کار هستید، ضروری است برای هر کدام از کسب و کارهایتان یک کد رهگیری مالیاتی جداگانه داشته باشید. اما اگر بخواهید برای یک سایت یا پیج ‌اینستاگرامی، چند درگاه پرداخت داشته باشید، نیازی به دریافت چند کد مالیاتی نیست با یک کد مالیاتی می تواند چندین درگاه مختلف داشته باشید.

 

۳.آیا به محض گرفتن کد مالیاتی مشمول پرداخت مالیات می شوید؟

به منظور پرداخت مالیات جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا میزان پرداخت مالیات تان به اندازه درآمدتان از کسب و کار است.

 

اخذ این کد به عنوان یکی از مراحل فعالیت قانونی شرکت های تجاری به حساب می آید که هر فعال تجاری بعد از ثبت شرکت خود باید به دنبال دریافت کد اقتصادی باشد. اخذ کد اقتصادی دارای مراحل متفاوت بوده و هزینه های متفاوتی دارد، پس افراد حقیقی و حقوقی باید بتوانند در موعد مشخص شده به دنبال دریافت کد اقتصادی خود باشند.

اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید، خواندن مقاله اینتا کد چیست را نیز به شما پیشنهاد می‌ کنیم. 

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری