حساب سود و زیان انباشته همانطور که میدانید حساب ها معمولاً به دسته های متفاوتی تقسیم می شود حساب ها انواع متفاوتی دارند که برای بررسی فعالیت اقتصادی یک واحد در طول یک سال از حساب سود و زیان استفاده می‌شود.

در این مقاله شما را با حساب سود و زیان انباشته آشنا کرده و همینطور هدف از ثبت حساب سود و زیان انباشته و همینطور جایگاه آن را در بین حساب ها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حساب سود و زیان انباشته

حساب سود و زیان انباشته چیست


حساب سود حساب دائمی می باشد که در آن باقی مانده حساب به سال بعدی منتقل شده و همین طور در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها مانند سهامی و غیر سهامی با این نوع حساب به یک شکل برخورد می کنند.
حساب سود و زیان انباشته در تمام طول پایان دوره چرا که حساب سود و زیان انباشته ماهیتی خنثی دارد.
حساب سود و زیان نباشته به حساب دیگری منتقل نمی‌شود چراکه هر سال بر روی هم انباشته شده و به نوعی راهی برای پیوند میان صورت درآمدها و ترازنامه می باشد.


همانطور که تا اینجا متوجه شدیم باید بدانید که حساب سود و زیان انباشته حساب گسترده‌ای می باشد و شما باید میزان دقت بالایی را برای آن به خرج دهید.

نحوه برخورد با زیان انباشته

نحوه برخورد با زیان انباشته

اگر بخواهیم تاثیر سود و زیان انباشته را در حساب سود و زیان انباشته مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که هنگامی که یک واحد تولیدی و یا شرکت درآمد بیش از حد انتظار را چه یک سال به دست می‌آورند سهامداران بلند مدت بخش عظیمی از درآمد منظم را به صورت سود سهام در آن واحد دریافت نمایند.


بعضی دیگر از سهامداران ممکن است سود کوتاه مدت را انتخاب کنند و سهام را فاصله اجزای مختلف حساب سود و زیان انباشته را مورد بررسی قرار دهیم.

اجزای مختلف حساب سود و زیان انباشته
اجزای مختلف حساب سود و زیان انباشته


در این بخش حساب سود و زیان انباشته را برای شما عزیزان قرار داده ایم که یکی از اجزای حساب سود و زیان انباشته و سود خالص سال مالی می باشد همانطور که از نام آن پیداست سودیازیان خالص یک سال را در اختیار شما قرار خواهد داد.
یکی دیگر از اجزای حساب سود و زیان انباشته سود انباشته ابتدای سال می باشد در این حساب سود و زیان انباشته شما تمامی سود و یا زیانی که در ابتدای سال انباشته شده است را مورد بررسی قرار خواهد داد.


تعدیلات سنواتی یکی دیگر از اجزای حساب سود و زیان انباشته می باشد که بخش بزرگی از آن را تشکیل می دهد.
همینطور انتقال درآمد تحقق یافته از حساب مازاد تجدید ارزیابی یکی دیگر از اجزای مهم و بزرگ در حساب سود و زیان انباشته می باشد.
اگر بخواهیم هدف از ثبت حساب سود و زیان انباشته را دقیق‌تر بررسی کنیم باید در مقابل اصلی ترین معادله حسابداری که شامل دو بخش می باشد قرار دهیم.

زیان انباشته بانکها چیست

زیان انباشته بانکها چیست

حساب سود و زیان دائمی و خنثی می باشد و در آن مانده به هیچ حسابی منتقل نمی‌شود و معمولاً به سال بعد منتقل می شود.
از آنجا که صورتهای مالی باید تغییرات حقوق صاحبان سهام را برای حسابداران مطرح کنند بخشی از این تغییرات در حساب سود و زیان قابل مشاهده می باشد پس اگر بخواهیم در جایگاه حساب سود و زیان انباشته در صورتهای مالی را بگوییم میتوان گفت که صورتهای مالی می باشند.


حساب سود و زیان انباشته شامل مواردی از جمله گردش حساب وخته قانونی و همینطور اختیاری و همینطور تمامی حساب های مربوط به اقلامی که طبق استانداردهای حسابداری به‌طور مستقیم به حقوق صاحبان سهام مسدود شده‌اند می شود پس می توان گفت جایگاه حساب سود و زیان انباشته در صورتهای مالی جایگاه عظیمی می باشد.

جایگاه سود و زیان انباشته در ترازنامه

جایگاه سود و زیان انباشته در ترازنامه


در این بخش نمونه صورت سود زیان انباشته را برای شما عزیزان قرار داده ایم و همینطور در ادامه نحوه ثبت حساب سود و زیان انباشته را برای شما عزیزان آموزش خواهیم داد.


برای ثبت حساب سود و زیان انباشته باید ماهیت حساب شما خنثی باشد یعنی بتوان به طور قطع گفت که بدهکار یا بستانکار کامل مطلق می باشد می توان گفت به جاری شرکا منتقل خواهد شد البته به جاری شرکا منتقل می شود که متغیر است چرا که تغییر خالص درآمدها با این حساب ارتباط مستقیم خواهد داشت و در انتهای هر سال مالی در حقوق صاحبان سهام موثر خواهد بود.

انواع نمونه حساب سود و زیان انباشته

در تصاویر زیر میتوانید انواع حساب سود و زیان انباشته را مشاهده کنید:

انواع نمونه حساب سود و زیان انباشتهانواع نمونه حساب سود و زیان انباشته

 

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری