امروزه، پایانه های فروش یکی از متداول ترین شیوه های پرداخت بانکی بوده که سهولت و کاهش هزینه و زمان را برای مصرف کننده به دنبال دارد. از سوی دیگر، تمامی دارندگان پایانه های فروش اینترنتی ملزوم بوده تا بر حسب میزان کارکرد خود بخشی از درآمد را به عنوان مالیات پایانه های فروش به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. تمامی کسب و کارها و مغازه داران دارای یک پایانه فروش یا همان دستگاه کارت خوان بوده که افراد به راحتی و بدون نگرانی از پول نقد، کالا یا خدمت مورد نظر را از صاحبان کسب و کار دریافت کرده و به صورت اینترنتی تسویه حساب خواهند کرداگر اهل کسب و کارهای صنعتی، خانگی، خوراکی یا ... هستید؛ بهتر است با قوانین و قواعد مالیات درگاه های بانکی و درگاه پرداخت بدون مالیات آشنا شوید.

شما برای پرداخت مالیات درگاه های بانکی نیاز به دریافت اینتا کد مالیاتی دارید. اگر نمیدانید اینتا چیست حتما مقاله اینتا کد را مطالعه کنید تا در صورت مشمولیت مالیات درگاه های بانکی راحت تر برای پرداخت مالیات اقدام کنید.

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

گسترش علم و تکنولوژی سبب شده تا شیوه های سنتی پرداخت به شیوه های مدرن مبدل شده و افراد به راحتی در وجه کالا یا خدمت مورد نظر به صورت اینترنتی حق الزحمه را پرداخت کرده و کالا یا خدمت را دریافت کنند. تصور کنید به یک فروشگاه مجهز رفته باشید؛ هنگام تسویه حساب بایستی به صندوق مراجعه کرده و تنها با تحویل کارت بانکی خود و استفاده از دستگاه پوز هزینه مربوطه را پرداخت نمائید.

مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات های مستقیم به صورت مستقیم بر درآمد و دارایی اشخصا تعلق گرفته و مالیات های غیر مستقیم به صورت نامحسوس بر روی کالاها و خدمات تاثیر داشته و از مصرف کننده گرفته می شود.

پرداخت های اینترنتی معمولا به دو صورت سخت افزاری و به واسطه دستگاه کارت خوان یا به صورت نرم افزاری در قالب پرداخت های اینترنتی IPG انجام می شود. این نوع از مالیات یکی از مباحث مهم مالیات بر عملکرد بوده که بر حسب میزان درآمد تعیین می شود. این نوع از مالیات معمولا به صورت جداگانه و مستقل نبوده و مطابق با شرایط نظام جامعه کنونی مالیات مستقلی با عنوان مالیات درگاه وجود ندارد.

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحبان کسب و کار هستند، مشمول پرداخت مالیات مربوطه می باشند. درگاه پرداخت مالیات، مسئله ای بوده که اکثر صاحبان کسب و کار با آن آشنا بوده و هر ساله برای پرداخت تمامی قوانین آن را بررسی می کنند. مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی در واقع نوعی مالیات بوده که به درآمد حاصل از این درگاه ها تعلق خواهد گرفت.

مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

مالیات درگاه های بانکی چقدر است

مالیات درگاه های بانکی معمولا به حساب شخصی افراد که متصل به کسب و کار مورد نظر داشته، دارد. مالیات درگاه های بانکی معمولا به دو شیوه محاسبه می شود:

  • اشخاص حقیقی: در صورتی که صاحب کسب و کار یک شخص حقیقی باشد، بر اساس گروه بندی جدید مودیان پرداخت مالیات به سه زیر مجموعه تقسیم بندی شده و مالیات بر حسب میزان درآمد محاسبه می شود.

  • اشخاص حقوقی: در صورتی که صاحب کسب و کار شخصی حقوقی باشد، مالیات درگاه های اینترنتی با نرخ 25 درصد محاسبه و از سوی سازمان امور مالیاتی مطالبه می شود.

مالیات درگاه پرداخت اینترنتی مربوط به اشخاص حقیقی به میزان عملکرد کارت خوان کسب و کار داشته و بر حسب کارکرد دستگاه پوز یا کارت خوان محاسبه می شود. برخی از صنایع به صورت خانگی فعالیت داشته و درآمد کمتری در مقایسه با یک صنعت رو به رشد دارد. از همین رو، میزان مالیات صنایع با یکدیگر متفاوت است.

مقاله پیشنهادی‌:‌ محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره

مالیات 50 میلیون کارت خوان چقدر است

تراکنش هایی که از طریق دستگاه پوز یا کارت خوان انجام می شود، مشمول دریافت مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. نحوه ضریب مالیات در صنف های مختلف یکسان نبوده و صنوف با یکدیگر متفاوت است. برای محاسبه نرخ مالیاتی درگاه های اینترنتی بایستی ابتدا به ضریب صنف مورد نظر خود دقت کنید.

به عنوان مثال، ضریب صنف کافی شاپ معمولا با 33 درصد و مهد کودک ها با ضریب 15 درصد با کسر هزینه محاسبه می شود. جدول مربوط به ضریب هر یک از صنوف در جدول اینتا کد بوده که با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجوگر می توانید درصد مربوط به نوع کسب و کار خود را مشاهده کنید.

در مرحله بعد بایستی نرخ مالیات بر درآمد صاحبان کسب و کار محاسبه شود. در صورتی که درآمد اشخاص حقیقی تا 50 میلیون تومان در یک سال باشد، 15 درصد و 50 تا 100 میلیون در سال با نرخ 20 درصد و بیش از 100 میلیون تومان با نرخ 25 درصد محاسبه می شود.

اکنون مالیات 50 میلیون کارتخوان با حاصل ضرب ضریب مربوط به صنف و درآمد مربوط به تراکنش های فرد، می توان میزان مالیات را تعیین کرد. به طور مثال، اگر فردی از صنف کافی شاپ سالانه 50 میلیون کسب درآمد از طریق کارت خوان داشته باشد، میزان مالیات به صورت زیر محاسبه می شود:

33%*50.000.000 = 16.500.000

15%*16.500.000 = 2.475.000

مالیات 50 میلیون کارت خوان چقدر است

مالیات کارت خوان ۱۴۰۰ چقدر است

برای کسب و کار حرفه ای خود کارت خوان دارید؟ مالیات کارت خوان چند درصد است؟ عوامل موثر بر روی مالیات کارت خوان چیست؟ مالیات کارتخوان سیار چقدر است؟ آیا نوع مالیات آن تفاوتی با کارتخوان ثابت دارد؟

برای تعیین مبلغ مالیات دستگاه کارت خوان و پرداخت آن بایستی در سامانه پرداخت مالیات ثبت نام کرده تا حرفه و شغل مورد نظر در سامانه به صورت رسمی ثبت شود. نحوه تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان بر طبق قوانین سازمان امور مالیاتی بوده و با ثبت نام در سامانه مالیاتی tax.gov.ir می توان پرونده مالیاتی برای صنف مورد نظر خود را تشکیل داد.

شیوه محاسبه مالیات کارت خوان 1400 همانند نحوه محاسبه مالیات مابقی مشاغل و حرفه های کشور بوده و بر اساس تقسیم بندی گروه های تولیدی، خدماتی و بازرگانی میزان 10 تا 25 درصد از کل مالیات خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی : محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1401

مالیات ۱۰۰ میلیون چقدر است

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، در صورتی که میزان درآمد مربوط به تراکنش های الکترونیکی یا دستگاه های کارت خوان مرتبط با یک صنف، تا سقف 100 میلیون و بیشتر باشد، با نرخ 20 درصد محاسبه می شود. در ابتدا بایستی کد مربوط به صنف شغل یا حرفه خود را جستجو کرده و مطابق با فرمول های قبلی میزان مالیات 100 میلیون را مشخص کنید.

تصور کنید که شما صاحب یک کسب و کار مهدکودک هستید و سالانه با کسر هزینه ها 100 میلیون تراکنش های دستگاه های کارت خوان دارید. برای محاسبه مالیات مربوطه بهتر است مراحل زیر را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که ضریب مربوط به مهدکودک 15 درصد است.

15% * 100.000.000 = 15.000.000

20% * 15.000.000 = 3.000.000

نحوه پرداخت مالیات کارت خوان

هر یک از کارت خوان های صاحب مشاغل دارای کدی به نام کد یکتا بوده که این شناسه در واقع تمامی تراکنش های بانکی و حساب رسی آن را تعیین می کند. تمامی تراکنش های پرداختی از طریق همین شناسه به بانک مرکزی ارسال شده و میزان مالیات مربوط به کارت خوان به واسطه سازمان مالیاتی کشور تعیین می شود.

نحوه پرداخت مالیات کارتخوان بایستی در سامانه مالیاتی ثبت نام شده و با دریافت کد اقتصادی یا یکتا، تراکنش های مربوطه به پرونده شخصی کسب و کار ارسال شده و فرد بایستی در دوره های معین، مالیات های مشخص شده را پرداخت نماید.

نحوه پرداخت مالیات کارت خوان

مالیات کارتخوان 1401 چقدر است

برای محاسبه مالیات کارتخوان 1401 از یک فرمول جدید برای محاسبه استفاده نشده و مطابق با قوانین گذشته حساب می شود. مالیات کارتخوان ها در سال 1401 همان مالیات بر درآمد مشاغل بوده که بر میزان دارائی اشخاص و کارکرد وی تاثیر دارد.

بر این اساس نرخ مالیات کارتخوان در سال 1401 بر حسب میزان دارائی به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • 15 درصد سود به ازای 35 میلیون و 600 هزار تومان تا سقف 50 میلیون تومان

  • 20 درصد سود به ازای 50 میلیون تا 100 میلیون تومان

  • 25 درصد سود به ازای دارائی بالای 100 میلیون تومان

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان 1401

همان طور که در بخش قبل ذکر شد، نحوه محاسبه مالیات کارتخوان 1401 مشابه سال های قبلی و با قانون مشابه بوده و با میزان درآمد اشخاص تعیین می شود. سقف مجاز برای درآمد سالانه مشاغل به میزان 480 میلیون ریال بوده و مشاغلی که بالای این مقدار درآمد داشته به صورت زیر محاسبه می شود:

  • مشاغل با درآمد سالانه 480 تا 960 میلیون ریال، 10 درصد مالیات دریافت می شود.

  • مشاغل با درآمد سالانه 960 میلیون ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل هزار ریال، 15 درصد مالیات

  • مشاغل با درآمد سالانه یک میلیارد و چهارصد و چهل هزار ریال تا یک میلیارد و شصت هزار ریال، 20 درصد مالیات

  • مشاغل با درآمد سالانه یک میلیارد و شصت هزار ریال تا دو میلیارد و هشتصد هزار ریال، 25 درصد مالیات

سقف معافیت مالیاتی کارتخوان

اداره امور مالیاتی تنها میزان تراکنش های حساب مربوط به کسب و کارهای مختلف را بررسی کرده و با حساب شخصی یا میزان درآمد حساب مربوط به شغل یا حرفه کاری ندارد. به همین جهت، اداره امور مالیاتی یک سقف معین برای میزان مالیات ها مشخص کرده و بر حسب این قانون، مشاغلی که درآمد سالانه آن ها مبلغ 36 میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند.

به عنوان مثال، اگر مالیات کارتخوان سوپرمارکت تا سقف 36 میلیون در سال باشد، سوپر مارکت از پرداخت حق مالیات معاف بوده و در پایان مهلت مقرر بایستی برگه اظهار نامه مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

سقف معافیت مالیاتی کارتخوان

درگاه پرداخت بدون مالیات

درگاه پرداخت بدون مالیات کمی مبهم بوده و وجود خارجی ندارد. برخی از قانون های معتبر در زمینه مالیات صحبت از سقف معافیت پرداخت مالیات برای صاحبان کسب و کار را داشته و متناسب با میزان تراکنش ها و درآمدهای مربوط به عملکرد صاحب کسب و کار مشخص می شود.

مالیات درگاه زرین پال

پرداخت مالیات از طریق درگاه زرین پال یکی از شیوه های رایج بوده که بر مبنای معتبر بودن این پرداخت از سوی سازمان امور مالیاتی است. شما می توانید در طی چهار مرحله ساده، پرونده مالیاتی خود را تکمیل کرده و از طریق سامانه شاپرک، مالیات را پرداخت نمائید.

در مرحله اول بایستی کلیه درگاه های پرداخت اینترنتی در سایت اصلی سازمان امور مالیاتی این کشور بررسی و مشاهده شود. با ورود به بخش درگاه ملی خدمات الکترونیک و وارد کردن رمز عبور و کد ملی صاحب کسب و کار در این سامانه ثبت نام کرده و خلاصه وضعیت مالی خود را مشاهده کنید.

از صفحه نمای کلی، درگاه پرداخت مورد نظر را انتخاب کرده و با ورود کد پذیرنده می توانید به راحتی مالیات مربوط به کسب و کار خود را به صورت امن پرداخت نمائید. مالیات درگاه زرین پال، امروزه به عنوان یکی از معتبرترین درگاه های اینترنتی برای پرداخت مالیات به شمار می رود.

مقاله پیشنهادی : محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

نحوه ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان 1401

تمامی افرادی که از دستگاه کارت خوان برای کسب و کار خود استفاده می کنند، بایستی نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. افرادی که در سامانه رسمی ثبت مالیاتی ثبت نام کرده و از دشتگاه کارتخوان برای تراکنش های خود استفاده می کنند، نیازی به پرداخت مالیات جداگانه نداشته و تنها مالیات مربوط به کسب و کار خود را پرداخت خواهند کرد.

اما، افرادی که نام برند و شرکت کسب و کار آن ها در سامانه رسمی ثبت مالیاتی درج نشده و از دستگاه کارت خوان استفاده می کنند؛ بایستی یک مالیات جداگانه برای دستگاه کارت خوان خود در نظر بگیرند.

تراکنش های بانکی معاف از مالیات

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با توجه به میزان درآمد و تراکنش های خود موظف بوده که مالیات سالانه مربوط به درگاه های اینترنتی یا کارت خوان های خود را پرداخت نمایند. در این بازار، برخی از افراد از این فرصت سوء استفاده کرده و با بهانه درگاه پرداخت بدون مالیات و تراکنش های بانکی معاف از مالیات صاحبان کسب و کار را فریب داده تا از پرداخت حق مالیات معاف شوند.

در مورد تراکنش های بانکی معاف از مالیات میتوان گفت در صورتی که تراکنشی جز تراکنش های مشکوک قرار نگیرد مورد بررسی برای مالیات قرار نمیگرند. تراکنش های بانکی معاف از مالیات عبارتند از:

  • تسهیلات بانکی
  • انتقال وجه بین شرکا در کسب و کار های شراکتی
  • قرض های دریافتی و پرداختی
  • مبالغ برای جبران خسارت
  • مبالغ دریافتی و پرداختی به حساب بستگان
  • مبالغ دریافتی و پرداختی مربوط به شارژ
  • واریز وجوه مربوط به درامد اشخاص

تراکنش های بانکی معاف از مالیات

نحوه تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان

برای ثبت نام مالیات و نحوه تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان 1401 مراحل زیر را انجام دهید:

  • در صفحه مرورگر خود، سامانه اصلی ثبت مالیاتی به آدرس tax.gov.ir را باز کنید.

  • در صفحه اصلی سایت مورد نظر، سامانه مالیات دستگاه کارت خوان را انتخاب کنید.

  • گزینه پیش قبت نام الکترونیکی را از منوی سمت راست انتخاب کنید.

  • در این صفحه توضیحات خلاصه ای درباره نحوه ثبت نام مالیات دستگاه کارت خوان 1401 را مطالعه کنید.

  • در انتهای صفحه، گزینه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.

  • کد امنیتی و اطلاعات لازم مربوط به پوز و کارت خوان مربوطه را وارد کرده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، اظهار نامه مالیاتی خود را ارسال کنید.

  • برای پرداخت مالیات بایستی از درگاه های معتبر و شناخته شده همانند زرین پال استفاده کنید.

جمع بندی

مالیات درگاه های بانکی در واقع نوعی حق اختصاصی برای دولت بوده که با توجه به شرایط جامعه و متناسب با نوع صنف کاربری متغییر خواهد بود. دارندگان دستگاه کارت خوان و درگاه های پرداخت الکترونیکی نیاز به ثبت نام در سیستم مالیاتی داشته و بایستی کد مالیاتی مورد نظر با صنف خود را برای مشخص کردن میزان مالیات تعیین کنند. توجه داشته باشید که ثبت نام مالیات کارتخوان و درگاه های الکترونیکی تنها از طریق سامانه رسمی سازمان امور مالیاتی انجام شده و مابقی درگاه ها جعلی هستند.

سوالات متداول

نحوه محاسبه مالیات درگاه های بانکی چگونه است؟

در این مقاله به طور کامل نحوه محاسبه مالیات درگاه های بانکی در سال های مختلف توضیح داده شده است.

مالیات درگاه های بانکی چیست؟

مالیات درگاه های بانکی مالیاتی است که بر اساس میزان درآمد افراد از درگاه های پرداخت اینترنتی نرخ تعیین شده ای را به عنوان مالیات به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کنند.

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری