حسابداری اموال و انبار چیست

همانطور که می دانید هر شرکت یکسری دارایی ثابت مانند ماشین آلات، میز و صندلی، پرینتر و کامپیوتر و... از این موارد دارد که به صورت انحصاری متعلق به خود شرکت می باشد. این وسایل در طول زمان فرسوده می شود و هزینه استهلاک آنها کم می شود تا در نهایت به عنوان ابزار از کار افتاده دور ریخته شود یا اینکه فروخته شود.

در حسابداری اموال با در نظر گرفتن دارایی های یک شرکت یا سازمان و بررسی کارکرد آن ها به همراه سود و زیان و همچنین استهلاک آن ها در طول زمان اقدام به برنامه ریزی های مالی می کنیم.

البته این موارد تنها برای دارایی های ثابت در نظر گرفته نمی شود و بعضا دارایی های غیر ثابت مثالا وسایل قرضی و از این موارد در حسابداری اموال و همچنین حسابداری انبار می گنجد.

شرح وضایف حسابداری اموال

یک حسابداری در باب حسابداری اموال و انبار دارای وظایفی همچون موارد زیر می باشد:

ثبت اسناد مربوط به خرید یا قرض گرفتن یک داریی به همراه هزینه های اولیه و ثانویه و همچنین بررسی میزان استهلاک و طول عمر آن ها

طراحی و ساخت کدینگ حسابهای دارایی ها بر اساس استاندارد های مطرح حسابداری

محاسبه استهلاک های داریی های ثابت بر اساس استاندارد های حسابداری و همچنین نوع دارایی

ثبت هزینه های استهلاک

ثبت هزین های حمل و نقل و جابجایی داریی های ثابت و غیر ثابت

ثبت کارکرد ماهانه و سالانه دارایی ها و میزان تاثیر آن در درامد خالص و نا خالص آن ها در شرکت

ثبت سند فروش یا از رده خارج شده و یا معاوضه دارایی های ثابت شرکت

موارد گفته شده بخشی از وظایف یک حسابدار اموال می باشد. البته حسابدار انبار وظایف دیگری مانند تعداد و میزان خروج و ورد و... از این قبلی موارد را نیز برای انبار شرکت در حسابداری بر عهده دارد.

حسابداری اموال منقول و غیر منقول

به طور کلی هر دارایی به دو دسته منقول و غیر منقول دسته بندی می شود.

اموال منقول داریی هایی هستند که قابلیت جابجایی دارند مانند ماشین، میز ، صندلی و...

اما اموال غیر منقول دارایی هایی هستند که قابلیت جابجایی ندارند مانند زمین، خانه یا ساختمان و..

شما همچنین باید بدانید که اموال منقول خود به سه دسته منقول مصرفی، منقول غیر مصرفی و منقول در حکم مصرفی تقسیم می شوند.

انواع دارایی در حسابداری اموال

در این نوع حسابداری ما بخش دیگری مانند انواع دارایی داریم که به چهار دسته دارایی های مشهود و نامشهود و همچنین دارایی های جاری و غیر جاری تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

دارایی های مشهود

به طور کلی تمامی اموال منقول و غیر منقول که فیزیکی و قابل مشاهده نیز می باشند و همچنین استهلاک، تورم و ... در قیمت آن ها تاثیر گذار هست را دارایی مشهود می نامییم.

دارایی های نامشهود

به دارایی هایی که فیزیکی نیستند مانند حق ثبت اختراع، شهرت یک برند، برتری استراتیژی خاصی، نام گیرا یا حتی حضور شخص خاصی در شرکت و... که ارزش فیزیکی ندارند اما برای مالک آن شرکت و دیگران نشان دهنده این است که آن شرکت چقدر ارزشمند است و معتبر است را دارایی نامشهود می نامییم. (هرچه دارایی نا مشهود شما بیشتر باشد شرکت شما معتبر تر و مشهور تر می باشد)

دارایی های جاری

به طور کلی به دارایی هایی که قابلیت نقدینگی در بازه های زمانی خاصی که از سوی شرکت تایین می شوند را دارند دارایی های جاری گفته می شود. یعنی هر زمان که شرکت اراده کند می تواند آن را بفروشد.

دارایی های غیر جاری

دارایی های غیر جاری هم دقیقا برعکس دارایی های جاری، اموالی می باشند که قابلیت فروش در آن بازه زمانی خاص را از سوی شرکت دارا نمی باشند.

نرم افزار حسابداری اموال

امروزه برای مدیریت بخش حسابداری اموال و انبار یک شرکت نرم افزار های حسابداری مختلفی توسط شرکت های مختلف تهیه و تدوین شده اند که کار حسابداری اموال را برای شرکت شما راحت تر می کنند.

این نرم افزار ها کلیه امور حسابداری اموال شما را راحت تر می کنند و باعث می شوند که شما بتوانید با سرعت و دقت بیشتری اقدام  به محسابه سود و زیان خود در حسابداری اموال نمایید. 

 آموزش حسابداری اموال

آموزشگاه آنلاین تله تیچرز اقدام به فراهم کردن فیلم های آموزشی و مقالات آموزشی در خصوص انواع حسابداری به خصوص حسابداری اموال کرده است که در لیست زیر اسامی آن ها آمده است و هر چند وقت یکبار به آن افزوده می شود. لذا شما می توانید با مراجعه به این صفحه از آموزش های جدید در حوزه حسابداری اموال آگاهی پیدا نمایید.

 

 

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

معدل لازم برای رشته حسابداری