اصطلاح هک رشد اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط  شان الیس مطرح شد که به چندین استارتاپ و کسب‌و‌کار کوچک کمک کرده بود در مدتی کوتاه رشد قابل توجهی داشته باشند. او برای هک رشد یک استارتاپ فرآیندها را اصلاح می‌کرد و تفکر استارتاپی را در کسب‌و‌کار ایجاد می‌کرد. هیچ استارتاپی در مراحل اولیه نیاز به بازاریابی ندارد، بلکه فقط به رشد نیاز دارد. در این مقاله تعریفی از هک رشد را به شما ارائه خواهیم کرد.

هک رشد چیست؟

هک رشد در تعریف، به فرآیند آزمایش و تجربه شیوه‌های بهینه و موثر در تسریع پیشرفت شرکت‌های استارتاپی گفته می‌شود و هکر رشد فردی نتیجه‌گرا است که پروسه رشد کسب‌و‌کار را بارها و بارها تکرار می‌کند تا بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش ممکن را پیدا کند. این به آن معنی است که هکر رشد در واقع نیازی نمی‌بیند خود را به یک فرآیند محدود کند و حتی می‌تواند یک روش جدید برای رسیدن به هدفش خلق کند.

 در اصطلاح عامیانه، هک رشد به معنی میانبر زدن از شیوه‌های جذب کاربرو استفاده از روش‌های سریع‌تر و کارآمدتر و با صرف هزینه کمتر است.

ممکن است فکر کنید هک رشد و بازاریابی مشابه هستند ولی در عمل تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد.

هدف اصلی در هک رشد، توجه به عوامل و عناصر یک استارتاپ به گونه‌ای است که بیشترین رشد در کوتاه‌ترین زمان به دست بیاید و تصمیمات هکر رشد در همین جهت است. البته رشد یک فرایند مقطعی نیست و فرهنگ رشد باید در استارتاپ جا بیفتند. اما در بازاریابی، نکته مهم درنظر گرفتن سود‌دهی بلند مدت است. به همین دلیل است که وجود یک هکر رشد برای یک شرکت تازه‌تاسیس ضروری‌تر از یک بازاریاب است.

بنابراین هک رشد، یک روش نیست؛ بلکه فرآیندی است که طی آن تمام جزئیات از جمله بازاریابی و توسعه محصول، آمار فروش و نیاز مشتری در جهت توسعه سریع‌تر کسب‌و‌کار به کار گرفته می‌شود.

این میزان توجه به رشد استارتاپ، باعث ایجاد خلاقیت‌هایی می‌شود که در شیوه‌های سنتی کسب‌و‌کار وجود نداشته‌اند.

ظهور اینترنت همه‌چیز را در حوزه بازاریابی و استارتاپ تغییر داد؛ به گونه‌ای که تولید یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نیست، بلکه ایده‌ها نیز قابل فروش هستند.

دو موردی که به طور ویژه در پیدایش هک رشد موثر بوده‌اند، بازتعریف محصول و بازتعریف توزیع هستند که در بستر اینترنت تحولی تازه در بازار کار رقم زدند. به این معنی که محصول دیگر فقط فیزیکی نیست و چیزهایی که نمی‌توانید با دست لمس کنید نیز محصول هستند. مثل فیسبوک که خودش یک محصول است.

پس برای فهم هک رشد، این قابلیت استثنایی که محصولات با استفاده از خودشان و بدون حتی یک بنر تبلیغاتی، کاربران جدید جذب می‌کنند، مهم‌ترین مزیتی است که هک رشد می‌تواند از آن استفاده کند.

در باز‌تعریف توزیع نیز همین نکته دخیل است که باید به فکر شیوه‌های نوین توزیع در اینترنت بود و توزیع فقط از خود محصول نمی‌گذرد.

قیف هک رشد

هکرهای رشد برای تعیین روش سنجش موفقیت از پارامترهایی استفاده می‌کنند که به آنها «قیف هک رشد» گفته می‌شود و عبارتند از:

  • جذب مشتری جدید
  • متقاعد کردن مشتری نسبت به استفاده از محصول
  • حفظ مشتریان فعلی
  • افزایش درآمد
  • ترغیب مشتریان فعلی به معرفی کردن محصول به دیگران

پیش‌نیازهای هک رشد

برای اینکه بتوانید هک رشد را تدوین و اجرا کنید، باید این موارد را بدانید:

- مشتری شما چه کسی است و چه چیزی می‌خواهد؟

- فرآیند سفر مشتری به چه صورت است و از چه راهی به این نتیجه می‌رسد که محصول شما برایش ارزشمند است؟

- آیا وب‌سایت شما برای هک رشد مناسب است؟

- آیا مدل بازاریابی شما در مجموع با مدل SMART همخوانی دارد؟ یعنی دقیق، قابل سنجش، قابل دستیابی و مرتبط با نیاز مشتری هست؟

استراتژی‌های هک رشد

برای تدوین استراتژی‌های هک رشد، در نظر بگیرید که هدف، افزایش سریع مشتریان با کمترین هزینه است. بنابراین کارهایی که باید انجام دهید در این سه گروه قرار می‌گیرند.

  • بازاریابی بر اساس محتوای برند ( شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، کتاب الکترونیک و پادکست...)
  • بازاریابی محصول ( نظرات مشتریان، نظرات اینفلوئنسرها درباره محصول،
  • تبلیغات ( کمک گرفتن از اینفلوئنسر، ایمیل مارکتنیگ، تبلیغات کلیکی...)

همچنین برای چینش استراتژی‌های هک رشد، می‌توانید از کتاب‌های هک رشد و بازاریابی استفاده کنید و راهکارهایی که با کسب‌و‌کار شما متنسب هستند، به کار بگیرید.

معروف‌ترین استراتژی‌های هک رشد

 

- پینترست: پینترست نیز پلتفرم مرور تصاویر خود را به نحوی طراحی کرده است که گویا ایده‌های در آن هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و کاربر را ساعت‌ها درگیر می‌کند.

- اوبر:  شرکت حمل‌ونقل اوبر در کمپینی سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارهای فعال در حوزه سان‌فرانسیسکو را با خودروهای خود در این محدوده می‌چرخاند.

- یوتیوب: از آنجایی که به ‌اشتراک‌ گذاشتن ویدئوهای یوتیوب در سایت‌های مختلف امکان‌پذیر است، یوتیوب جایگاه خود را به‌عنوان منبع معتبر ویدیویی تثبیت کرد.

 

هک رشد و آینده‌ی کسب‌و‌کارهای اینترنتی

در مدل سنتی کسب‌و‌کارها، همیشه مانعی بین تیم توسعه‌ محصول و تیم بازاریابی وجود داشته است. به این معنا که یکی فقط به فکر تولید و دیگری فقط به فکر توزیع بود. اما امروزه هر دو تیم باید از کار هم با خبر باشند و به اثرات کارشان در تیم مقابل بیندیشند و این تبادل کاری باید در تمامی بخش‌های استارتاپ نیز تجلی یابد.

در واقع هک رشد، حتی بخش ارتباط با مشتریان را نیز درگیر می‌کند و طراحان شرکت نیز باید بدانند که به تنهایی نمی‌توانند کاربران را جذب کنند و حتما نیاز به روش‌های هک رشد و همکاری با سایر بخش‌های شرکت دارند.

البته باید بدانید که هک رشد در آینده‌ای نه چندان دور، فقط به استارتاپ‌ها محدود نخواهد بود و در شرکت‌های بزرگ نیز، نقش خواهد داشت.

اما مهم‌ترین دلیل که استارتاپ‌ها از هک رشد استفاده می‌کنند، منابع مالی محدود است که به آنها اجازه نمی‌دهد روی توزیع و تبلیغ گسترده تمرکز کنند.

 

هک رشد اینستاگرام

استفاده از هک رشد در بازاریابی اینستاگرام برای کسب‌و‌کار شما بسیار مفید است و باعث رضایت‌مندی شما و مشتریانتان خواهد شد و می‌توانید وقتی فالوورها به صفحه شما جذب می‌شوند، هر آنچه که نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید. برای اینکه هک رشد انستاگرام را دست بگیرید، می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

از همه امکانات اینستاگرام استفاده کنید

برنامه اینستاگرام در ابتدا، فقط امکان به اشتراک گذاشتن یک عکس ساده با توضیحات را ارائه می‌کرد. اما امروزه امکان گذاشتن استوری، برگزاری لایو و نظرسنجی و ... را دارد که شما می‌توانید از همه آنها استفاده کنید.

استفاده از اینفلوئنسرهای اینستاگرام

استفاده از اینفلوئنسر امروزه تبدیل به شیوه‌ای جالب توجه  برای فالوورها شده است و حساب شما را به تمامی مخاطبان بالقوه جدید نشان می‌دهد.

استفاده از هشتگ‌ها

در مسیر هک رشد اینستاگرام، اگر به دنبال جذب فالوور بیشتر هستید، هشتگ‌ها خیلی بهتر می‌توانند آنها را به صفحه شما هدایت کنند. هشتگ‌هایی که خیلی عمومی و کلی نباشند، و کاملا مرتبط با کار و محصول شما باشند، کمک می‌کنند که شما بهتر دیده شوید و اگر یک نفر به طور خاص محصول شما را با هشتگ در اینستاگرام جستجو کند، یلی راحت به شما می‌رسد.

 

سوالات متداول

  • برای استفاده از هک رشد در کسب‌و‌کار آیا نیاز به استخدام بازاریاب داریم؟ خیر، از آنجایی که شغل بازاریابی با هکر رشد کاملا متفاوت است، شما نیاز به کسی دارد که با استراتژی‌های کوتاه‌مدت بتواند با صرف هزینه کم، مشتری بیشتری برای شما بیاورد و با ساتفاده از خلاقیتش محصول شما را به بازار و مشتری معرفی کند.
  • در هک رشد اینستاگرام، ستفاده از چند هشتگ مجاز است؟ طبق قوانین پلتفرم اینستاگرام،‌ استفاده از حداکثر سی هشتگ مجاز است، اما در توصیه ما به شما این است که بیشتر از هفت یا هشت هشتگ در هر پست استفاده نکنید و همچنین هشتگ اختصاصی برای خودتان هم داشته باشید.
  • چگونه می‌توانیم استراتژی بازاریابی و هک رشد را در یک راستا قرار دهیم؟ بازاریابی برنامه‌ای طولانی مدت است که به فکر سودآوری است. اما هک رشد به فکر نتیجه سریع است و در عین حال به نوعی می‌تواند زیرمجموعه بازاریابی باشد و مطمئنا هیچ‌گاه بر خلاف آن پیش نمی رود و بعد از یک مدت کوتاه از شروع کار شرکت هر دو به یک سمت حرکت می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله معنی هک رشد و استراتژی‌های لازم برای استفاده از آن، چه در کسب‌و‌کار و چه در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را برای شما بیان کردیم و مثال‌هایی از نمونه‌های موفق هک رشد در شرکت‌های معروف دنیا بریا شما آوردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری