در سال  1400 همراه با عمومی شدن پرداخت مالیات برای بسیاری از اقشار جامعه بسیاری از افراد در پی آن هستند که اقدام به استعلام بدهی مالیاتی خود کنند. خوشبختانه دولت برای این منظور اقدام به ایجاد سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک کرده است.

شما می توانید در این سامانه با استفاده از شناسه ملی یا کد ملی اقدام به استعلام بدهی مالیاتی خود کنید. دقت کنید که برای این منظور ابتدا می بایست در این سامانه ثبت نام کرده و سپس پس از احراز هویت اقدام به مشاهده بدهی مالیاتی نمایید و در صورتی که خواستید اقدام به پرداخت آن نمایید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی

برای استعلام بدهی مالیاتی ابتدا شما می بایست وارد سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک در این لینک شوید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیق با کد ملی

البته اگر شما صاحب شرکت هستید و می خواهید بدهی مالیاتی شرکت را استعلام بگیرید و یا اینکه شخص حقوقی هستید می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت ها با شناسه ملی

در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید می توانید با وارد کردن شناسه ملی و رمز عبوری که قبلا وارد کرده اید و همچنین کد تاییدی که وجود دارد اقدام به وارد شدن به سامانه نمایید.

اما اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید می توانید با کلید روی بخش ثبت نام و وارد کردن اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره تلفن همراه و همچنین تاریخ تولد و  تکمیل کد امنیتی اقدام به وارد شدن به مراحل ثبت نام نمایید.

دقت کنید که کد ملی و شماره تلفن همراه وارد شده باید به نام یک نفر باشد. همچنین به دلیل تازه  تاسیس بودن سامانه ممکن است مشکلاتی حین ثبت نام برای شما به وجود بیاید. در این حالت از شما درخواست می شود که به ثبت احوال مراجعه نمایید و مراحل ثبت نام و استعلام بدهی مالیاتی را از آن جا استعلام بگیرید.

از امکانات دیگر این سامانه پیگیری وضعیت ممنوع الخروجی افراد می باشد.

باید بدانید که استعلام معوقات مالیاتی به این دلیل با کدملی و شناسه ملی امکان پذیر است که هیچگاه دو کد ملی و شناسه ملی یکسانی برای دوشخص نداریم.

البته در نظر داشته باشید که اطلاعات مالیاتی شما برای عموم هیچگاه در دسترس نخواهد بود چراکه در این صورت شما همراه با فاش شدن اطلاعات شخصی مالیاتی شما می توانید از فرد متخطی کننده شکایت کنید و اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

ویژگی های سامانه استعلام بدهی مالیاتی

در خصوص این موضوع که این سامانه تا چه حد می تواند در پرداخت بدهی مالیاتی کمک کند مواردی وجود دارد.

در وحله اول این سامانه تا حد زیادی شما را از مراجعات حضوری به دفاتر مالیاتی بی نیاز می کند.

استعلام بدهی مالیاتی حقیقی

اشخاص حقیقی می توانند با مراجعه به این سامانه به راحتی اقدام به استعلام مالیات با کد ملی و یا شناسه ملی نمایند.

آقای خانی گزارش گر سامانه مالیاتی کشور در بیانیه ای گفته اند که:  همزمان با الکترونیکی شدن مراحل خدمات و استعلام مالیاتی، ارتباط مردم با ادارات مالی کمتر شده و به همین سبب فساد اقتصادی در کشور کاهش میابد. ایشان همچنین متذکر داشتند که سامانه های دولتی باعث پیشرفت دولت در حوضه های وصول مطالبات مردمی کند.

معاون فناور های مالی سازمان مالیاتی کشور در پاسخ به سوال دلیل ساخته شدن سامانه مدیریت مالیات بیان داشتند: بستر سازی و تسهیل خدمات دولتی و وصول مطالبات مردمی، تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات واجدان شرایط پرداخت بدهی مالیاتی و نظم بیشتر در مدیریت کار ها ، ایجاد سابقه پرونده های مالیاتی، کاهش مراجعات حضوری ،سریع تر شدن روند استعلام و کاهش حجم استفاده از کاغذ از مهم ترین اهدافی بوده که همراه با ساخت این سامانه به آن رسیده شده است. وی تاکید کرد که نظام مالیاتی این کشور همراه با ساخته شدن سامانه های مختلف مالیاتی در آستانه پیشرفت بزرگی می باشد.

ایشان متذکر شده اند که از طریق سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک می توان به ۲۵ تا از خدمات مالیاتی که مورد نیاز مردم می باشند و پیش تر به صورت حضوری انجام می شد به صورت آنلاین دسترسی پیدا کرد.

از دیگر خدمات این سامانه می توان به مواردی مانند پرداخت قبوض مالیاتی، مشاهده پروند های مالیاتی، استعلام مالیات بر ارزش افزوده، ابلاغیه های الکترونیکی مالیاتی، اظهار نامه های مالیاتی و رفع تعهدات ارزی، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام مالیات خرید سکه، ثبت و پیگیری اعتراض مالیاتی و... اشاره کرد.

ایشان همچنان اظهار داشتند که این سامانه روز به روز در حال تکامل بوده و به خدمات آن در ماه های آتی افزوده خواهد شد.

استعلام مالیات با کد ملی

از ویژگی های مثبت این سامانه البته در صورتی که بتوانید در آن ثبت نام کنید و در روند ثبت نام مانند دیگر سیستم های آنلاین و دولتی به مشکل خاصی بر نخورید ساده سازی روند استعلام می باشد.

به این صورت که شما تنها کافیست با کد ملی و یا شناسه ملی اقدام به دریافت و مشاهده بدهی مالیاتی خود نمایید.

طبق نظر من این روز ها یکی از مهم ترین دستاورد ها در زمینه خدمات مالیاتی هوشمند سازی اینگونه خدمات بوده است.

بدهی مالیاتی چیست؟

باید بدانید که مالیات یکی از مهم ترین منابع درامد برای کشور بعد از فروش نفت می باشد که توسط برخی افراد که واجد شرایط می باشند باید به مقدار مشخص بر حسب درامد پرداخت شود.

باید بدانید که کلیه افراد حقیقی و حقوقی و شرکت ها در صورتی که واجد شرایط پرداخت مالیات می باشند به نام مودیان شناخته می شوند و موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

در صورتی که مالیات پرداخت نشوند مودیان، یعنی همان افراد حقیقی و حقوقی و همچنین شرکت ها که موظف به پرداخت مالیات می باشند به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته می شوند و می بایست علاوه بر پرداخت مالیات جریمه دیرکرد آن را نیز بپردازند. البته باید بدانید که پرداخت نکردن مالیات دارای موارد دگیری نیست می باشد که ممنوع الخروجی یکی از آن موارد نیز است.

لذا این مورد اهمیت زیادی دارد که شما در سریع ترین زمان نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنید و آن را پرداخت کنید تا هم جریمه نشوید و هم اینکه از حالت ممنون الخروجی خارج شوید.

استعلام مالیات با شناسه ملی

باید بدانید که شرکت و اشخاص حقوقی می توانند با استفاده از سامانه ای که پیشتر معرفی شد با استفاده از شناسه ملی یا کد ثبت شرکت اقدام به مشاهده بدهی مالیاتی خود نمایند.

استعلام مالیات اشخاص حقوقی

یک دسته از افرادی که مشمول پرداخت مالیات می باشند افراد حقوقی می باشند. این افراد معمولا دارای شرکت هایی می باشند و می بایست هر ساله اطالاعات مالیاتی خود را به صورت اظهارنامه به سامانه مالیاتی کشور اعطا کنند.

اگر افراد حقوقی نسبت به پرداخت مالیات خود کوتاهی کنند علاوه بر ممنوع الخروجی اموان آنان که به ثبت مراکز دولتی رسیده توقیف می شود.

استعلام مالیات اشخاص حقوقی

دقت کنید که اشخاص حقیقی که دارای فروشگاه های اینترنتی می باشند و یا اینکه مغازه و یا کارگاهی داشته باشند معمولا مالیات آن ها بر اساس اظهارنامه ای که در طی زمانی مشخص به دیوان مالیاتی کشور تسلیم کرده اند مشخص می شود.

البته افراد حقیقی در صورتی که بدهی های مالیاتی خود را پرداخت نکنند جریمه مالیاتی می شوند و می بایست مبلغ بیشتری را به عنوان مالیات پرداخت کنند. علاوه بر آن ممنوع الخروج نیز خواهند شد.

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری