از مهمترین اصول اقتصادی برای برآورد زمان مورد نیاز برای سرمایه گذاری گردش مالی میباشد. آشنایی با مفهوم و معنی گردش مالی به عنوان یکی از اصول مهم برای کارآفرینان به شمار میرود زیرا یک کارآفرین باید بتواند زمان مورد نیاز برای یک سرمایه گذاری را پیش بینی کند و این موضوع کاملا به گردش مالی و گردش حساب وابسته میباشد. در این مقاله صفر تا صد توضیح خواهیم داد که گردش مالی چیست و فرمول گردش مالی جهت محاسبه گردش مالی در این مقاله آموزش داده شده است.

اگر میخواهید به مباحث حسابداری مسلط شوید و به عنوان یک حسابدار خبره و حرفه ای وارد بازار کار شده و کسب درآمد بالایی از این راه داشته باشید میتوانید به صفحه آموزش صفر تا صد حسابداری مراجعه کنید و فیلم های آموزشی رایگان را مشاهده کرده و به مباحث حسابداری تسلط یابید.

گردش مالی چیست

یکی از فرآیند های مهم در کسب و کار ها این است که بتوان هزینه های شروع کسب و کار را تخمین زد و برآرود کرد که برای ادامه روند کسب  و کار و موفقیت در امور چه میزان هزینه ای نیاز است. در این حوزه گردش مالی معنا پیدا میکند و مهمترین سوالی که مطرح میشود این است که منظور از گردش مالی چیست و به طور کلی گردش مالی یعنی چه.

گردش مالی به انگلیسی  میباشد و همان طور که از معنا لغوی آن مشخص است باید تعیین شود هزینه ها در چه مسیری در فرآیند کسب و کار مصرف شده اند و از چه طریقی کسب گردیده اند.

در گردش مالی تعیین میشود که پول به طور کلی از چه منابعی تامین شده است و در چه راه هایی مصرف شده است.

به طور کلی میتوان گفت گردش مالی یکی از اصطلاحات مهم در حسابداری میباشد که نشان دهنده وجوه نقد جمع آوری شده و موجودی های فروخته شده میباشد.

همان طور که میدانید زماین که درآمد یک کسب و کار بیشتر از مخارج آن باشد سود حاصل میشود و در این زمان گفته میشود گردش مالی مثبت است و در صورتی که مخارج بیشتر از درآمد باشد در این حالت گردش مالی منفی خواهد بود.

در این حین گردش مالی کل مطرح میشود که مربوط به درآمد های کل شرکت مربوط میشود و این مفهوم بیشتر در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار میگیرد.

گردش مالی چیست

فرمول گردش مالی

در یک کسب و کار رسیدگی به حساب های دریافتنی و موجودی و سرمایه گذاری برای بهبود این دارایی ها اهمیت ویژه ای دارد.در این کسب و کار ها بررسی این موضوع که چگونه وجه نقد جمع آوری شود و وجوه نقد چگوه محاسبه و اندازه گیری شوند برای جلوگیری از متضرر شدن و مدیریت دارایی ها ضروری میباشد.

فرمول گردش مالی یا به عبارتی نسبت گردش مالی به تحلیل گران و سرمایه گذاران کمک میکند متوجه شوند چطور یک کسب و کار سرمایه های دریافتنی و موجودی خود را جمع آوری میکند. با تحلیل این مسائل میتوان این نتیجه گیری را داشت که برای سرمایه گذاری کدام شرکت فرصت مناسب تری را برای کسب و کار تان ایجاد میکند و پیشرفت شما را سبب میشود.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که حساب های دریافتنی چیست. حساب های دریافتنی میتوان کلیه حساب های مشتری را نشان دهنده و این حساب ها حتی میتوانند بدون پرداخت باشند و صرفا برای نمایش حساب های مشتری میباشد.فرمول گردش حساب در شرایط مختلف پرداخت حساب ها متفاوت میباشد.

برای مثال در صورتی که فروش به صورت اعتباری باشد وجه نقدی بابت آن دریافت نخواهد شد. در این حالت فرمول گردش مالی شامل کلیه دریافتنی های حساب ، فروش اعتباری تقسیم بر میانگین حساب های دریافتنی میباشد.

در این فرمول گردش مالی میانگین حساب های دریافتنی میانگین مبلغ مانده حساب ها میباشد در پایان دوره مالی میباشد که این دوره میتواند یک ماه و یا یک سال تعریف شود.

شما با استفاده از فرمول گردش حساب میتوانید تعیین کنید چقدر فروش اعتباری داشته باشید تا بتوانید کلیه پرداخت ها را بازگردانید.

برای درک بهتر فرمول گردش حساب میتوانید با این مثال بیشتر متوجه آن شوید. در صورتی که فروش اعتباری برای دوره مالی 1 ماهه 30 میلیون تومان میباشد و در صورتی که مانده حساب های دریافتنی  5 میلیون تومان باشد گردش مالی این مثال برابر با 6 میلیون تومان میباشد.

به طور کلی هدف از گردش مالی این است که شما متوجه شوید با حداکثر فروش مانده حساب دریافتنی به حداقل میرسد و به این ترتیب نرخ گردش مالی بزرگ خواهد شد.

گردش حساب چیست

یکی دیگر از مفاهیمی که در این میان مطرح میشود گردش حساب یا گردش حساب بانکی میباشد که در مورد کسب و کار ها معنا پیدا میکند و در این میان حساب های شخصی مورد بررسی قرار نمیگیرند زیرا گردش حساب بانکی مربوط به کسب و کار ها است و در این مورد صرفا منظور حساب های مربوط به این کسب و کار ها میباشد.

یکی از کاربرد هایی که گردش حساب بانکی دارد این است که برای محاسبه مالیات کسب و کار ها باید به سازمان مالیاتی کشور معرفی شود تا براساس میزان گردش حساب  به پرونده مالیاتی رسیدگی شود.

گردش حساب یعنی چه ؟ گردش مالی حساب چیست ؟ در واقع برای رسیدگی به پرونده مالیاتی نامه گردش حساب مطرح میشود که تمام جزییات تراکنش حساب کسب و کاری بررسی میشود و کلیه واریز و برداشت ها به حساب  شما و از حساب بانکی تان چک میشود و اطلاعات کامل این تراکنش ها ثبت میگردد.

از نامه گردش حساب برای صدور ویزا کشور های خارجی استفاده میشود و میتوان با استفاده از آن اعتبار مالی خود را به اثبات رساند.

گردش حساب چیست

تفاوت گردش مالی و درآمد

همان طور که میدانید گردش مالی و درامد هر دو از اصطلاحات حسابداری میباشند که گاهی از این دو اصطلاح به اشتباه در یک موقعیت و به جای هم استفاده میشود. این دو اصطلاح مترادف هم میباشند ولی به طور کلی میتوان گفت گردش مالی برای توصیف بخش های اصلی دارایی های جاری استفاده میشود.

برای درک بهتر تفاوت گردش مالی پ درآمد میتوان گفت گردش مالی تعیین میکند که چگونه پول نقد از حساب های دریافتنی وصول میشود و میزان فروش موجودی را ارزیابی میکند در حالی که درآمد مربوط به میزان فروش کسب و کار میباشد

نحوه محاسبه گردش مالی

اگر بخواهیم واضح تر کارکرد گردش مالی را به شما توضیح دهیم میتوانیم بگوییم گردش مالی مانند دسته چک میباشد و در صورتی که مقداری پول مشتری به شما بدهد این مبلغ به حساب شما اضافه میشود و در صورتی که مخارجی داشته باشید مبالغ خرج شده از حساب شما کسر میشود .

محاسبه گردش مالی شرکت میتواند بسته به شرایط مالی مثبت و یا منفی باشد و شما با محاسبه گردش مالی میتوانید تعیین کنید که برای کسب و کار شما چه مبالغی ورودی و خروجی داشتید.

اهمیت تجزیه و تحلیل گردش مالی

به طور کلی میتوان گفت گردش مالی میتواند تعیین کند که چطور وجوه نقد کسب و کار جمع آوری شده است و سرعت فروش کسب و کار معین میشود.

یکی از مهمترین مزایا گردش مالی این است که میتوانید متوجه شوید سرمایه اولی کسب و کار شما چگونه باید تامین شود و کسب و کار شما در چه زمانی به چه میزانی پول و سرمایه نیاز دارد و زمان نیاز مالی سازمان را متوجه شوید.

این امر برای سرمایه گذاری های موفق کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد و میتواند معاملات موفقی را برای سازمان به همراه داشته باشد.

به همین دلیل اهمیت گردش مالی در این است که برای موفقیت کسب و کار بهتر است گردش مالی ماهانه و سالیانه ثبت شود تا بتوان سرمایه گذاری های هوشمندانه ای داشت و از متضرر شدن شرکت تا حد امکان پیشگیری کرد. با استفاده از گردش مالی میتوان تعیین کرد که با استفاده از چه مقدار فروشی میتوان دخل و خرج شرکت را هماهنگ کرد و آن را متعادل سازی کرد.

تفاوت گردش حساب با صورتحساب

یکی از سوالاتی که مطرح میشود این است که تفاوت گردش حساب با صورت حساب چیست که در پاسخ به این سوال باید بگوییم صورت حساب میتواند جزییات خرید و فروش و ارائه خدمات را به صورت تکی نشان دهد در حالی که گردش مالی میتواند به شما اطلاعاتی دهد که با استفاده از آن متوجه شوید برای سرماییه گذاری و معاملات خود  چه زمانی باید با چه میزان سرمایه ای اقدام کرد.

ترنور مالی چیست

ترنوور مالی چیست از دیگر سوالاتی است که در مورد این دسته از اصطلاحات حسابداری پرسیده میشود که در پاسخ باید گفت ترنور مالی گردش مالی سالانه میباشد که میتواند ورودی های مالی سازمان و هزینه ها و پرداخت های انجام شده را تعیین کند.

برای محاسبه ترنور مالی باید هزینه های شرکت را با میزان فروش محصولات جمع کنیم برای مثال در صورتی که شرکت در سال مالی 100 میلیون ریال از راه فروش محصول کسب کرده باشد و جمعا 50 میلیون ریال صرف هزینه های شرکت شده باشد در این حالت ترنور مالی این شرکت 150 میلیون ریال خواهد بود.

گردش حساب بالای 500 میلیون

در صورتی که گردش حساب فرد کمتر از 500 میلیون تومان باشد اطلاعات حساب  وی تحت بررسی سازمان مالیات قرار نخواهد گرفت اما برای گردش حساب بالای 500 میلیون تومان بررسی حساب انجام میشود و اطلاعات لازم از جانب بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی  کشور ارسال میشود.

علت آن که حساب هایی که گردش مالی آن ها کمتر از 500 میلیون تومان است مورد بررسی برای مالیات قرار نمیگیرند این است که عمدتا این حساب ها مشمول  مالیات نمیشوند و رسیدگی به آن ها دلیل خاصی نخواهد داشت.

جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد توضیح دادیم که گردش مالی چیست و نحوه محاسبه و فرمول گردش حساب را به شما توضیح دادیم. اگر سوالی در این حوزه دارید میتوانید در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در سریعترین زمان پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

گردش مالی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم گردش مالی چیست باید بگوییم گردش مالی اطلاعاتی را در مورد اینکه پول برای کسب و کار از چه منابعی تامین شده است و در چه راه هایی خرج شده است ارائه میدهد و سازمان میتواند با تحلیل گردش مالی بهترین تصمیم گیری ها را برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری داشته باشد.

اهمیت تجزیه و تحلیل گردش مالی در چیست؟

با تحلیل گردش مالی سازمان میتوان متوجه شد که کسب و کار در چه زمانی به چه میزانی سرمایه نیاز دارد و این پول باید از چه راه هایی تامین شود تا بهترین معاملات و سرمایه گذاری ها انجام شده و کمترین ضرری متوجه سازمان نشود.

مقالات مرتبط

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری