همان طور که میدانید نرم افزار هلو یکی از نرم افزار های پرکاربرد حسابداری میباشد ککه میتوان از آن برای انجام امور مختلف حسابداری و مالی استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم صفر تا صد تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو را به شما توضیح دهیم.

اگر میخواهید کار با نرم افزار هلو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد آماده شوید میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش نرم افزار هلو اطلاعات لازم را برای کار با این نرم افزار کسب کنید و با خرید پکیج آموزش نرم افزار هلو هرآنچه برای ورود به بازار کار نیاز است بدانید را یاد بگیرید.

طرف حساب چیست

اولین موضوعی که باید قبل از تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو بدانید این است که اصلا طرف حساب چیست و این اصطلاح به چه معنا میباشد؟

در واقع طرف حساب را میتوان این گونه تعریف کرد که همه اشخاص حقیقی و حقوقی که طرف معامله هستند به عنوان طرف حساب میباشند و شما با آن ها سر و کار خواهید داشت.

همان طور که میدانید در یک معامله یا شما به عنوان خریدار هستید و یا به عنان فروشنده و طرف معامله در واقع فروشنده و یا خریدار طرف معامله شما میباشد.

البته همیشه در یک معامله خرید و فروش کالا مد نظر نیست و گاهی دریافت و یا ارائه خدمات مد نظر میباشد که رد این صورت نیز تعریف طرف حساب تغییری نمیکند و اشخاصی که به صورت حقیقی و یا حقوقی با شما سر و کار دارند و طرف معامله هستند به عنوان طرف حساب تعریف میشوند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کاربرد طرف حساب در کدام بخش امور حسابداری میباشد که باید به عرض تان برسانیم طرف حساب بیشتر در صورت حساب ها و فاکتور های خرید و فروش ثبت میشود.

نحوه تعریف طرف حساب در نرم افزار هلو

مهمترین مسئله ای که برای رسیدگی به امور مالی و حسابداری در نرم ازار هلو مطرح میشود نحوه تعریف طرف حساب در هلو میباشد. همان طوور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم طرف حساب به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته میشود که با آن ها مراوده مالی و تجاری داشته باشید و باید اطلاعات آن ها را در نرم افزار حسابداری هلو ثبت کنید.

نحوه تعریف طرف حساب در هلو به ترتیب مراحل به صورت زیر میباشد:

  • برای تعریف طرف حساب در نرم افزار هلو شما باید نرم افزار را باز کرده و از منو اطلاعات اول گزینه معرفی اشخاص را انتخاب نمایید. در این مرحله میتوانید به جای رفتن به منو و انتخاب گزینه مستقیم با فشردن کلید F7 این مراحل برای شما انجام میشود.
  • در مرحله بعدی شما باید در صفحه جدید باز شده گزینه طرف حساب جدید را انتخاب کنید که برای این کار میتوانید علامت + را بزنید و مستقیم به این بخش هدایت شوید.
  • در این قسمت از شما اطلاعات طرف حساب را دریافت خواهد کرد و شما باید در این قسمت نام طرف حساب را وارد کنید. این نرم افزار در این بخش برای این طرف حساب یک کد منحصر به فرد به صورت اتوماتیک اختصاص میدهد و این کد را به شما نمایش میدهد.
  • در این مرحله شما باید مبلغ مانده بستانکار و یا بدهکار را وارد کنید که در این پنجره عنوان نسیه اول را مشاهده خواهید کرد.
  • در این صفحه شما فیلد های دیگر را نیز مشاهده خواهید کرد که باید اطلاعات لازم را در این فیلد ها وارد کنید.
  • در نهایت از شما تایید نهایی برای تایید اطلاعات دریافت خواهد کرد و شما با تایید این اطلاعات میتوانید این طرف حساب را با نام ذخیره شده مشاهده کنید.
  • در این مرحله صفحه ای برای این طرف حساب به شما نمایش داده میشود که میتوانید در تب های مختلف اطلاعات مربوط به این طرف حساب را در آن وارد کنید.

نحوه تعریف طرف حساب در نرم افزار هلو

آموزش تکمیل اطلاعات مالی طرف حساب در هلو

زمانی که شما اطلاعات هویتی فرد را به عنوان طرف حساب وارد میکنید لازم است اطلاعات مالی را وارد نمایید تا بتوانید امور مالی و حسابداری این طرف حساب را در نرم افزار هلو به بهترین شکل انجام دهید.

در این مرحله صفحه ای برای شما باز میشود که میتوانید در تب 2 که مربوط به اطلاعات مالی میباشد اطلاعات لازم را باید در این بخش وارد کنید.

در این قسمت میتوانید تخفیفات و درصد اعتبار را برای طرف حساب وارد کنید.

درصد تخفیف در این بخش نشان دهنده میزان تخفیف در معاملات میباشد که شما میتوانید این تخفیف را برای طرف حساب مورد نظر خود تعیین کنید.

در این بخش فیلدی به نام اعتبار دارد که شما میتوانید مشخص کنید در صورتی که مبلغ از یک میزانی بیشتر بود فاکتور برای آن طرف حساب صادر نشود.

همچنین در این بخش شما میتوانید زمانی را برای تسویه حساب طرف حساب تان تعیین کنید.

آموزش تکمیل اطلاعات مالی طرف حساب در هلو

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

همان طور که در بخش بال به آن اشاهر کردیم شما میتوانید در نرم افزار هلو اطلاعات شخصی و مالی افراد را درج کنید و از این اطلاعات برای تعیین بدهکاری و بستانکاری آن ها استفاده کنید.

شما در نرم افزار هلو میتوانید انواع بدهکاری ها و بستانکاری ها را تعیین کنید و در سطح تفضیلی طرف حساب ها را در هلو تعیین نمایید.

برای تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو شما باید این نرم افزار را باز کرده و از منو اطلاعات اول گزینه تنظیمات نرم افزار و سپس در بخش طرف حساب که در سمت چپ منو نمایش داده میشود باید کد حسابداری را برای طرف حساب مورد نظر خود تعیین کنید.

همان طور که میدانید و در مقاله نرم افزار هلو چیست توضیح دادیم انواع نرم افزار هلو در بازار عرضه شده است که شما میتوانید برای امور و کسب و کار های مختلف یکی از این نرم افزار ها را انتخاب و نصب و راه اندازی کنید.

در نرم افزار هلو شرکتی و تولیدی شما میتوانید بدهکار و بستانکار را تعیین نمایید و به روش گفته شده آن ها را تعریف کنید.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

در منو  باز شده در بخش بدهکار و بستانکار میتوانید سطح ای مختلف تفضیلی و معین را تعیین کنید که توصیه اساتید وو کارشناسان در این حوزه این است که هر دو تفضیلی و یا هر دو معین باشند.

برای بدهکار و بستانکار معین شما میتوانید صفحه زیر را مشاهده کنید.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

در این مرحله صفحه ای به شما نمایش داده میشود که در این صفحه باید نام طرف حساب را در ابتدا وارد کنید و کد های لازم را برای بستانکار و بدهکار انتخاب و تایید نمایید.

همچنین اگر بخواهید به صورت دستی این کار را انجام دهید میتوانید از کد بد/بس به عنوان بدهکار و بستانکار استفاده کنید.

شما میتوانید برای آن که کد هایتان تکراری نشود از این کد ها استفاده نمایید.

اگر در تنظیمات نرم افزار هلو تعریف در سطح تفصیلی را انتخاب و تأیید نمایید، زمان تعریف طرف حساب جدید باید ابتدا یک سرفصل معین در زیر کد ۱۰۳ به طور مثال با عنوان بدهکاران تجاری (برای کدهای بدهکاری) و یک سرفصل معین در زیر کد ۴۰۱ به طور مثال با عنوان بستانکاران تجاری (برای کدهای بستانکاری) تعریف کنید.

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو
شما در این مرحله در صورتی که اطلاعات قبل را تایید کرده باشید با فرم زیر رو به رو خواهید شد که رد این فرم نیاز است نام حساب معین را وارد کرده و کل اطلاعات فرم را تایید نمایید.
در این حالت مانند تصویر زیر سرفصل جدید 103 تعریف میشود.
تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو
 
در مرحله بعدی پس از آن که شما بدهکار و بستانکار را تعیین کردید فرمی مانند فرم تصویر زیر به شما نمایش داده میشود.
اگر میخواهید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید و صفر تا صد حسابداری را حتی بدون هیچ پیش نیازی یاد بگیرید میتوانید به صفحه آموزش صفر تا صد حسابداری ما مراجعه کنید و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد از این راه آماده گردید.
تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو
 
جمعبندی

در این مقاله صفر تا صد تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو را به شما توضیح دادیم و شما را با طرف حساب در نرم افزار هلو آشنا کردیم. اگر سوالی در مورد بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو دارید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید نرم افزار هلو ما در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

طرف حساب در نرم افزار هلو چیست؟

به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با آن ها مراوده مالی داریم و جز اشخاص تجاری معامله محسوب میشوند به عنوان طرف حساب در نرم افزار هلو تعریف میشوند. در واقع افرادی ک به عنوان خریدار و یا فروشنده هستند و در معامله با آن ها سر و کار داریم طرف حساب محسوب میشوند.

بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو چیست؟

در این مقاله تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو را به همراه فیلم آموزشی و نحوه تعریف بدهکار و بستانکار را به صورت تصویری به شما آموزش داده ایم.

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

جدول اینتا کد مالیاتی

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری