یکی از راهکار های سازمان های مالیاتی در جهت هوشمند سازی نظام مالیاتی، طبقه بندی منظم و دقیق فعالیت های شغلی مودیان می باشد. طبقه بندی هایی مانند آیسیک در چنین زمینه ای از قبل وجود داشتند اما این نوع از طبقه بندی نمی توانست تمام فعالیت های مودیان را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین سازمان های مالیاتی برای یک کد گذاری دقیق تر اقدام کرده اند که به آن اینتا کد می گویند. در این مقاله خواهیم گفت که اینتا کد مالیاتی چیست و طریقه دریافت اینتا کد مالیاتی به چه صورت است. در این نوشتار به اینکه اطلاعات فعالیت اینتاکد چیست می‌پردازیم. با ما همراه باشید. همچنین اینتا کد مرتبط با پرونده الکترونیک توضیح داده شده است.

کد اینتا چیست

همانطور که گفته شد، کد اینتا مالیاتی برای ساماندهی و بالا بردن دقت طبقه بندی فعالیت های اقتصادی اختصاص داده شده است. کد اینتا، فعالیت ها را به سه دسته تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می کند و در واقع، نوع فعالیت افراد را به صورت دقیق تعریف می نماید.

اینتاکد چیست

اینتاکد یکی از مفاهیمی است که مودیان مالیاتی در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و یا در زمان رفع خطاهای اظهارنامه مالیاتی با آن مواجه هستند. به همین خاطر ممکن است این سوال ذهن بسیاری از مودیان مالیاتی را به خود درگیر کرده باشد که اینتاکد چیست؟ یا اینتا کد مالیاتی چیست؟ آیا این دو باهم تفاوتی دارند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بدانید که سازمان امور مالیاتی کشور در جهت طبقه بندی و نظم دادن به فعالیت های اقتصادی، مشاغل مشمول مالیاتی را توسط سیستم طبقه بندی کد آیسیک مالیات طبقه بندی کرد. این سیستم یک سیستم بین المللی می باشد که در جهت طبقه بندی مشاغل به صورت جز به جز مورد استفاده قرار گرفته است.

از آنجایی که این سیستم فقط برای طبقه بندی مشاغل به صورت جزئی کاربرد دارد، سازمان امور مالیاتی کشور از سیستمی به نام کد اینتای مالیاتی مشاغل استفاده میکند که این موارد را به طور کلی‌ طبقه بندی کرده است. همانطور که اشاره شد بر اساس این طبقه بندی فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات به سه گروه بازرگانی، تولید و خدمات طبقه بندی شده است و هر کدام از فعالیت های اقتصادی در این گروه یک کد ویژه به نام کد اینتا مالیاتی مختص خود را دارند.

همان طور که میدانید برای خرید و فروش و اجاره ملک نیز مالیات تعلق میگیرد. اگر میخواهید با جدیدترین تبصره های قانون مالیات املاک آشنا شوید حتما مقاله مالیات نقل و انتقال ملک را مطالعه کنید.

اینتا کد مالیاتی

از زمانی که کد اینتا در سامانه امور مالیاتی کشور راه اندازی شده است، تمام مودیان وظیفه دارند که بر اساس شغل خود، در این سامانه ثبت نام نمایند، در غیر این صورت نمی توانند برخی از وظایف مالیاتی خود مانند تسلیم اظهارنامه را انجام دهند.

همچنین از دیگر ویژگی های اینتا کد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.فعالیت هایی که با کد اینتا کد گذاری شده اند برای سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده هستند.

۲.اگر فعالیت جدیدی شناسایی شود می توان آن ها را به فعالیت ها اضافه نمود.

۳.در زمینه فعالیت های بازرگانی طبقه بندی و کد گذاری طبق تولیدات داخلی و واردات صورت می گیرد. یعنی می توان از سیاست های حمایتی نیز استفاده کرد.

۴.امکان تطبیق و ارتباط کد های اینتا با کد های آیسیک وجود دارد.

چه افرادی به کد اینتا مالیاتی نیاز دارند؟

تمام مودیان مالیاتی که باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند به اینتا کد احتیاج دارند. در واقع، تمامی مودیان مالیاتی باید فعالیت اقتصادی خود را در سامانه ثبت کرده و اینتا کد دریافت نمایند.

یکی از مواردی که به آن مالیات تعلق میگیرد عیدی میباشد. اگر نمیدانید چه مقدار مالیات به عیدی تعلق میگیرد حتما مقاله مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ را مطالعه کنید.

نحوه فعال سازی اینتا کد

فعال سازی اینتا کد از طریق سامانه ثبت نام انجام می‌شود. مراحل فعال سازی به صورت زیر است:

۱.مراجعه به صفحه ثبت نام و خدمات جامع مالیاتی به آدرس https://register.tax.gov.ir

۲.ورود به حساب کاربری مودی مالیاتی

۳.ورود به صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اقتصادی

۴.انتخاب یک سطر جدید به ازای تک تک فعالیت‌ های اقتصادی با ذکر نوع خدمات یا کالایی که به تولید یا فروش آن اشتغال دارید

۵.تعیین میزان فعالیت در حوزه انتخابی برحسب درصد؛ مجموع درصد کلیه فعالیت‌ ها باید برابر با ۱۰۰ باشد

۶.درج عنوان دقیق فعالیت‌ های اقتصادی بر اساس پروانه کسب در بخش “شرح فعالیت”

۷.تایید و ثبت نهایی اطلاعات

به این ترتیب سیستم به صورت خودکار اینتا کد مناسب را به فعالیت اقتصادی شما اختصاص می‌ دهد.

نحوه دریافت اینتا کد

در صورتی که فعالیت خود بر اساس اینتا کد را وارد نکرده باشید، امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و یا ارسال اظهارنامه را نخواهید داشت.

بایستی قبل از ارسال اظهارنامه یا تبصره ماده ۱۰۰، با مراجعه به سامانه خدمات جامع الکترونیک مالیاتی به نشانی https://mytax.tax.gov.ir

در پرونده الکترونیک (پنجره فعالیتها) در قسمت «لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد  فعالیت خود را اضافه، ثبت و تایید کنید.

نحوه دریافت اینتا کد

برای دریافت اینتا کد شما می بایست وارد سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور شوید که این سامانه از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور محسوب می شود.

مودیان مالیاتی به منطور تکمیل روند ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور و رسیدن به مرحله نهایی ثبت نام و همینطور بهره مند شدن از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، باید برای دریافت اینتاکد اقدام کنند.

به منظور دریافت اینتا کد مالیاتی، در ابتدا باید وارد سامانه register.tax.gov.ir شوید و طبق مراحل گفته شده پیش بروید.

ثبت نام اینتا کد

برای فعال سازی اینتا کد باید از طریق سامانه ثبت نام عمل کنید. ابتدا به صفحه https://register.tax.gov.ir/ رفته و وارد حساب کاربری مودی مالیاتی خود شوید.

سپس، باید وارد صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت در اینتا کد شوید.

یک سطر جدید به ازای تمام فعالیت های اقتصادی با ذکر اطلاعات فعالیت و خدمات خود انتخاب کرده و میزان فعالیت خود در حوزه را تعیین کنید. درصد فعالیت در اینتا کد بایستی جمعا به صد برسد.

عنوان دقیق فعالیت های اقتصادی خود را بر اساس پروانه کسب در بخش شرح فعالیت ها درج نمایید. گزینه تایید و ثبت نهایی را انتخاب کنید و با این کار، سیستم به صورت اتوماتیک، کد inta شما را، به شما اختصاص می دهد.

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

بعضی اوقات مودی مالیاتی پس از کلیک روی گزینه ثبت و تایید اینتا کد، متوجه اشتباهاتی می شود که در این صورت باید طبق مراحل زیر عمل کند:

  1. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی
  2. انتخاب گزینه ورود به ثبت نام در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک
  3. سپس، شما به صفحه ای هدایت می شوید که همه پرونده های شما در آن نشان داده می شوند و باید پرونده ای که قصد دارید آن را اصلاح کنید را انتخاب کنید.
  4. برای این منظور باید به سامانه با نام کاربری و رمز خود وارد شوید و در بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام گزینه افزودن فعالیت جدید را انتخاب کنید.
  5. مراجعه به بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام
  6. انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ ها بر اساس اینتا کد

به این ترتیب، می توانید اطلاعات قبلی خود را ویرایش نمایید.

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتا کد

در صورتی که مودی هنگام ثبت نام، کد خود را در جدول اینتا کد مشاغل نیابد، باید مراحل زیر را انجام دهد:

  1. انتخاب گزینه سایر یا متفرقه از بین گزینه ها
  2. ارسال یک نامه به دفتر فنی سازمان امور مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی

زمانی که شما در نامه خود که به همراه مجوز ارسال شده است، فعالیت اقتصادی خود را ذکر می کنید، سازمان فعالیت های شغلی شما را خواهد دانست و بنابراین سه راهکار به شما پیشنهاد می کند.

  1. معرفی کردن زیر شاخه شغلی مرتبط با شغل شما
  2. اضافه کردن شاخه شغلی مربوطه
  3. باقی ماندن در زیر شاخه سایر با اطلاع سازمان مالیاتی از ویژگی های شغلی مودی مالیاتی

درصد فعالیت در اینتا کد چیست

در مرحله ای از پر کردن فرم‌ ها و مدارک مربوط به کد اقتصادی از شما اطلاعاتی در ارتباط با نوع فعالیت اصلی شرکت خواسته می‌ شود.

در این اطلاعات لازم است نوع فعالیت و گروه فعالیت شرکت مشخص شود. پس از مشخص شدن نوع و گروه فعالیت شرکت نوبت به آن می‌ رسد که به سوال «درصد فعالیت در کد اقتصادی چیست؟» پاسخ دهید. درصد فعالیت در کد اقتصادی در واقع میزان درصدی است که این شغل تامین کننده درآمد فرد می باشد. در صورتی که فرد فقط و صرفا این شغل را داشته باشد درصد فعالیت در کد اقتصادی ۱۰۰ خواهد بود. در غیر اینصورت میزان درصدی که این شغل تامین کننده درآمد فرد است به عدد درج می‌شود.

اهمیت استفاده از کد آیسیک مالیات

طبقه بندی در بر گیرنده کلیه فعالیت‌ های اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی.

امکان مقایسه روند فعالیت‌ها در سطح ملی و بین المللی در صورت بکارگیری طبقه بندی ISIC

توصیه کمیسیون آمار سازمان ملل متحد به کلیه کشور‌ های عضو جهت استفاده از طبقه بندی ISIC

استفاده ۹۸ کشور در قاره‌ های مختلف جهان از طبقه بندی آیسیک

اینتاکد مشاغل چیست

همانطور که در بخش اینتاکد چیست گفته شد این کد یک نوع کد مالیاتی است که به هر فعالیت اختصاص داده شده است و سازمان امور مالیات کشور در جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت ها و امور اقتصادی به هر فعالیت یک کد اختصاص داده که به آن ایتناکد مالیاتی گفته می شود که در بخش اینتاکد مالیاتی چیست به طور کامل توضیح داده ایم.

این کد بسیار پر اهمیت و کاربردی است چراکه شما با داشتن این کد مهم تعریفی دقیق و خاص نسبت به نوع فعالیت خود به سازمان مالیات دارید..

اینتاکد مشاغل همانطور که از نامش پیداست کدی است که متعلق به یک نوع کسب و کار خاص است و شما می توانید با استفاده از این کد تمام امور مربوط به مالی و اقتصادی خود را به راحتی انجام دهید

برای دریافت اینتا کد شما می توانید وارد سامانه امور مالیاتی کشور شده و در انجا ثبت نام کنید.

اینتاکد مشاغل چیست

چند نمونه از اینتا کد مشاغل

اینتا کد خواروبار فروشی: 12-15% (برحسب نوع محصول)

اینتا کد قصابی: 8%

اینتا کد میوه فروش خارج از میادین تره بار: 19%

اینتا کد فروش کالا بدون واسطه گری در اینستاگرام: 4%

اینتا کد کسب و کارهای اینترنتی که فروش خدمات اینترنتی غیرحضوری دارند: 35%

اینتا کد کسب و کارهای اینترنتی که فروش خدمات غیر اینترنتی حضوری دارند: 45% اینتا کد بازاریابی کالا و خدمات: 45% از کارمزد

اینتا کد فروش پوشاک: 13-18% (برحسب نوع پارچه)

اینتا کد فروش کفش: 15%

لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد چیست

اینتاکد کدی ویژه است که بر اساس ان مشاغل و فعالیت های اقتصادی شامل مالیات به سه دسته اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، دسته بندی می شوند و هر یک از این مشاغل و فعالیت های این دسته کدی ویژه به نام اینتاکد مالیاتی دارند. دریافت این کد بسیار پر اهمیت است بطوری‌ که هر نوع فعالیت بدون داشتن این کد غیر قانوني محسوب می شود. برای دریافت ایتناکد شما می‌توانید به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و ایتناکد مختص به فعالیت خود را دریافت کنید.

در ادامه به لیست فعالیت ها بر اساس ایتناکد اشاره خواهیم کرد

اینتا کد فروش لوازم خانگی: 5-8% (برحسب نوع محصول)

اینتا کد آرایشگاه مردانه: 15 تا 40 % (برحسب درجه امتیاز)

اینتا کد آرایشگاه زنانه: 20 تا 42 % (برحسب درجه امتیاز)

اینتا کد وکلا و کارشناس رسمی: 55 %

اینتا کد دفاتر پلیس +10: 15%

اینتا کد نمایندگی بیمه : 26% از کارمزد

اینتا کد کافی شاپ: 33 %

اینتا کد ساندویچی، فلافی و اغذیه فروشی: 9 تا 20%

اینتا کد مهد کودک: 15% (پس از کسر حقوق پرداختی)

اینتا کد کافی نت و گیم نت: 18%

جدول ایتناکد

ضریب مالیاتی شما از طریق جدول ایتناکد مالیاتی مشخص می شود. به طور مثال اگر شما تولید کننده کود حیوانی باشید، براساس جدول ایتناکد ضریب مالیاتی شما ۱۰٪ از فروش می باشد اما اگر خرده فروش کود حیوانی باشید، بر اساس جدول ایتناکد ضریب مالیاتی شما ۱۲٪ از فروش می باشد.

این جدول توسط اداره دارایی هر ساله اعلام می شود و باید بدانید که جدیدترین و به روز ترین جدول ایتنا کد مالاتی تا سال ۱۴۰۱، به جدول ایتنا کد سال ۹۷ مربوط می شود.

در این قسمت پی دی اف جدول اینتاکد را برای شما قرار داده ایم تا بیشتر با به روز ترین تغییرات جدول آشنا شوید.

دانلود

جدول ایتناکد 1400

در این مورد می‌توان گفت که بر اساس قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ اوایل سال ۱۳۹۸ روش رسیدگی بر اساس علی الراس حذف شده و سازمان امور مالیاتی برای سنوات ۱۳۹۸ به بعد دفترچه ضرایب صادر کرده اند.

در صورتی که از سال ۱۳۹۸ سازمان از مبنای دیگرای با عنوان سود فعالیت بر اساس کد مخصوص فعالیت استفاده می‌کرد.

باید بدانید که ضرایب مالیاتی نوین تحت عنوان سود فعالیت دیگر از طریق سازمان در دسترس عموم جامعه قرار نگرفته بود و فقط ممیزان مالیاتی به این اطلاعات دسترسی داشتند.

اکنون بر اساس ضرایب مالیاتی ۱۴۰۰ یا نسبت سود فعالیت اعلامی سازمان امور مالیاتی برای سال ۱۴۰۰ کلیه فعالین اقتصادی می‌توانند برآوردی از روش محاسبه مالیات داشته باشند.

همانطور که می دانید یکی از راه های کسب درامد دولت مالیات می باشد که عدم پرداخت ان مجازات سنگینی در بر دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه محاسبات مالیات اجاره، مالیات بر اجاره مغازه، مالیات بر اجاره املاک داری و... کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه جدول محاسبه مالیات اجاره سال 1400 مراجعه کنید.

جدول ایتناکد 1401

جدول ایتناکد مالیاتی یا همان جدول ضرایب مالیاتی در واقع به جدولی گفته می‌شود که در آن ضرایب مالیاتی مشاغل، مشخص می شود و ممیزین مالیاتی،در روش محاسبه علی الراس مالیات، توسط جدول ضرایب مالیاتی، مالیات مودیان را محاسبه می‌کنند.

در سال 97 آخرین نمونه جدول ضرایب مالیاتی توسط سازمان آموز مالیاتی کشور اعلام شده و تا کنون(سال 1401) جدول ضرایب مالیاتی منتشر نشده است.

درصد فعالیت ایتنا کد

شاید این سوال ذهنتان را درگیر کرده باشد که درصد فعالیت ایتناکد چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که در مرحله ای که شما فرم مربوط به کد اقتصادی را پر می‌کنید از شما اطلاعاتی در رابطه با نوع فعالیت اصلیتان خواسته می شود.

در این اطلاعات نوع فعالیت و گروه فعالیت مشخص می شود. بعد از مشخص شدن نوع و گروه فعالیت نوبت به درصد فعالیت ایتنا کد می رسد.

درصدد فعالیت ایتناکد درحقیقت میزان درصدی است که این شغل تامین کننده درآمده شخص است. درصورتی که فرد فقط یک شغل داشته باشد میزان درصد ۱۰۰درصد خواهد بود اما شخص بیش از یک شغل داشته باشد میزان درصد این شغلی که تامین کننده درآمد این شخص است به عدد درج می شود.

جمع بندی:

برای انجام وظایف مالیاتی، به داشتن اینتا کد مالیاتی نیاز دارید که نحوه دریافت آن در این مقاله توضیح داده شده است. در صورتی که پس از مطالعه کامل این مقاله همچنان سوالی درباره نحوه دریافت اینتا کد و درباره Inta کد چیست داشتید می توانید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا توسط کارشناسان پاسخ داده شود. 

سوالات متداول

درصد فعالیت در ایتناکد چیست؟

در مرحله پر کردن فرم مربوط به ایتنا کد بعد از مشخص شدن نوع فعالت و گروه فعالیت شما، نوبت به مشخص شدن درصد فعالیت ایتنا کد شما می شوددرصورتی که شما تنها یک شغل داشته باشید این میزان درصد فعالیت ایتناکد شما ۱۰۰ درصد می‌باشد اما در صورتی که شما شغل دیگری هم داشته باشید باید درصد تامین کنندگی شغل شما در درآمد تعیین شود.

نحوه دریافت ایتناکد مالیاتی به چه صورت است؟

برای ثبت نام ایتناکد شما می بایست وارد سامانه امور مالیاتی کشور شوید و در انجا ثبت نام کنید. در مرحله بعد بصورت حضوری مدارک مربوطه را به اداره نظارت و پیگیری ارائه دهید. بعد از اینکه مدارک مورد بررسی قرار گرفت و در صورت درست بودن به اداره اطلاعات و مالیاتی ارسال شد به شما کدی اختصاص داده می شود که منحصر به فرد خودتان است.

چه افرادی به کد ایتنا مالیاتی نیاز دارند؟

در واقع تمام مودیان مالیاتی که فعالیت و کسب و کار اقتصادی دارند و باید در نظام مالیاتی ثبت نام کنند باید در سامانه ثبت نام کنند و کد مالیاتی مختص به خود را دریافت کنند.

مقالات مرتبط

گردش مالی چیست

مالیات درگاه های بانکی

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات حقوق

تعریف بدهکار و بستانکار در نرم افزار هلو

سایت حسابداری

هک رشد چیست

حساب سود و زیان انباشته

اصول حسابداری

کد مالیاتی چیست

جدول محاسبه مالیات اجاره سال ۱۴۰۰

سوالات مصاحبه حسابداری

مالیات عیدی سال ۱۴۰۰

مالیات نقل و انتقال املاک در سال 1400

نرم افزار هلو چیست

مالیات حقوق 1400 + معافیت مالیات حقوق

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه و کد ملی

حسابهای انتظامی

حسابداری اموال چیست

معدل لازم برای رشته حسابداری