خب دوستان، در دوره آموزش رایگان شی گرایی در php  برای شما عزیزان ویدیو های کامل و جامعی را آماده کردیم که با استفاده از این ویدیو ها شما می توانید به راحتی و در  کمترین زبان برنامه نویسی به روش شیر گرا را فرا بگیرید و حتی به دوستان خود آموزش دهید.

اما قبل از اینک وارد بحث آموزش برنامه نویسی به شیوه شی گرایی و oop شویم بگذارید ابتدا مقدمه ای را برای شما باز کنیم ، تا متوجه بشید که ماهیت این ویدیو آموزشی درباره چیست و در آن چه موضوعاتی مورد تجزیه و تحلیل و آموزش قرار می گیرند.

 

برنامه نویسی شی گرایی oop

برنامه نویسی شی گرا یا oop مخفف عبارت   (Object Oriented Programing)به سبکی از برنامه نویسی می گویند که در آن کاربر تمامی توابلع و عناصر و متغیر ها که بر روی یک چیز  تاثیر دارند را در قالب یک کلاس واحد سازمان بنده و دسته بندی می کند.

البته شایان ذکر است که برنامه نویسی شی گرا به نوعی پیچیده تر و دشوار تر از سبک برنامه نویسی به صورت procedural است.

در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا سبک برنامه نویسی شی گرا نسبت به بقیه سبک ها برتری بیشتری دارد و مورد استفاد هبیشتر کاربران برنامه نویسی قرار می گیرد.

 

مزایای برنامه نویسی شی گرایی

  • قابلیت بهینه سازی و سازمان دهی کد ها
  • قابلیت تقسیم برنامه اصلی به برنامه های کوچک تر ( برنامه اصلی به صورت exe در می آید و دیگر قسمت های مستقل آن را فراخوانی می کند. (modularity)
  • عدم نیاز به نوشتن دوباره کد هایی که قبلا نوشته شده اند برای صرفه جویی در وقت

 

البته باید گفت که امروزه هنوز بسیاری از توسعه دهندگان در پروژه های ساده و کوچک خود از سبک برنامه نویسی شی گرا استفاده نمی کنند و از سبک مبتنی بر تابع procedural  بهره می برند.

اما در پروژه های بزرگ و پیچیده، تقریبا همه برنامه نویسان از سبک شی گرا و oop  استفاده می کنند. زیرا این سبک کارایی بسیار بهتری دارد و سرعت پروژه را چند برابر می کند.

 

مفاهیم اصلی شی گرایی یا oop

یک برنامه نویسی که به سبک شی گرایی برنامه نویسی می کند باید شبیه به اشیاء هم فکر کند، برنامه نویسانی که در قدیم برنامه نویسی می کردند مانند سیستم های کامپیوتری فکر می کنند.

برای مدیریت کلاس های مختلف در روند کد نویسی و به منظور کاهش پیچیدگی و سادگی آن، تکنیک ها و روش های متعدد و زیادی وجود دارد که به آن تکنیک ها oop  می گویند.

در توضیحی جامع می خواهیم چند مفهوم اصلی در برنامه نویسی شی گرایی را در زیر توضیح دهیم:

 

ارث بری در شی گرایی چیست

ارث بری یا inheritance) ) ویژگی ای است که برای ایجاد کلاس های جدید از یک کلاس موجود به کار می رود که به اختصار به آن ارث بری می گویند. برای درک کردن کامل مفهوم ارث بری مثالی را کار می کنیم.

برای درک مفهوم ارث بری سبک شی گرایی، مثالی از زندگی عادی و روزمره را بکار میرویم که قابل فهم برای تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند و یا قصد دارند این حرفه را شروع کنند است.

تصور کنید که فردی به فوت رسیده است، در این صورت تمامی دارایی ها و اموال آن شخص به فرزندانش می رسد، (حالا این اموال می تواند حقوق ، مسکن و .... باشد). در روش شی گرایی و داخل مفهوم ارث بری هم به همین منوال اتفاق م یافتد، یعنی کلاس های والد در سبک oop خصوصیات و ویژگی هایی را دارا هستند که تمام فرزندان آن، آن خصوصیات به خصوص را دارا هستند که در برخی از موارد به آن ها کلاس فرزند نیز می گویند.

در دوره آموزش رایگان شی گرایی در php  ویدیوی آموزشی کاملی قرار داده شده به صورت کامل متوجه می شویم که اشیاء توسط کلاس ها تعریف می شوند و نیز کلاس ها می توانند خصوصیت ها و ویژگی های خاص خود را داشته باشند و هم می توانند از خصوصیات والد خود بهره ببرند.

کلاس نتیجه نیز به عنوان زیر کلاس یا کلاس فرزند یا کلاس مشتق شده شناخته شده است. کلاس هایی به صورت مشتق در آمده اند می توانند ویژگی ها و خصوصیت های اضافه شده مخصوص خود را نیز داشته باشند.

 

Encapsulation در PHP

مفهوم دیگری که با هم به آن می پردازی مفهوم کپسوله سازی یا (Encapsulation)  می باشد. از ویژگی های این مورد می توان به مخفی شدن داده ها و اطلاعات و جزئیات یک ماژول از ماژول های دیگر اشاره کنیم.

از دیگر ویژگی های کپسوله سازی می توان به محدود کردن دسترسی به خواص مشخصی که تعریف می شود اشاره کرد. Encapsulation  روشی است که برای مخفی کردن داده ها استفاده می شود و این کار برای کاهش پیچیدگی سیستم کاملا مفید و کاربردی است.

 

Abbstraction در شی گرایی

مفهوم دیگری که در حول محور برنامه نویسی شی گرایی مورد بررسی قرار می گیرد مفهوم Abstraction  است، این فرایند برای نشان دادن ویژگی های ضروری یک موجودیت به وسیله مخفی کردن جزئیات مهم و مشخص شده است.

این عملکرد نیز یکی دیگر از ویژگی های خوبه برنامه نویسی oop است و برای نشان دادن جزئیات ضروری به استفاده کننده از شیء می باشد.

برای درک کامل این موضوع مثالی را شرح می دهیم: زمانی که شما مانیتور کامپیوتر خود را روشن و یا خاموش می کنید به این فکر می کنید که روند خاموش و یا وشن شدن کامپیوتر به چه شکل صورت می گیرد؟ ما نیازی به دیدن اینکه داخل کامپیوتر چه روندی اتفاق می افتد تا مانیتور خاموش و یا روشن شود نداریم و یا هنگامی که در ماشین دنده را عوض می کنیم نیازی به دیدن داخل موتور و یا چرخ دنده های ماشین نداریم.

این قابلیت هم دقیقا به همین صورت کار می کند، به این منظور که جزئیاتی که برای کاربر اهمیت خاصی را ندارد به نمایش در نمی آورد و ذهن کاربر را مشغول و مخدوش نمی کند. که به کارگیری این روش کاملا کاربردی و مفید است.

Polymorphism در OOP

مفهوم بعدی چند ریختی و یا Polymorphism  است، این کلمه تشکیل شده از دو کلمه Poly  و Morph  است که به صورت تک تک، poly به معنای تعدادی و morph به معنای تغییر جزئی است. بنابراین می توان گفت که پلی مورفیسم به معنای داشتن یک نام به شکل های متفاوت و گوناگون است.

در مثال برنامه نویسی می توان گفت که با این قابلیت، ما می توانیم تدهایی مشابه به هم داشته باشیم اما هر کدام از این متد ها در عملکرد تفاوت های جزئی و کوچکی را داشته باشند.

این چند ریختی ها در هنگام اجرا overriding  نامیده می شوند، در این روند، این متد ها فقط در زمان اجرا تعیین می شود که در دوره آموزش رایگان شی گرایی در php قرار داده شده به صورت کامل بیان می شود.

 

سخن آخر

خب دوستان با توجه به توضیحات بالا و مواردی که به توضیح آن پرداخته ایم، تا به اینجا متوجه شدید که ماهیت این ویدیو آموزشی درباره چه موضوعاتی است و در داخل آن به چه مواردی پرداخته می شود.

امیدواریم که از ویدیوهایی که مربوط برنامه نویسی شی گرایی است نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید روند کد نویسی خود را به کمک برنامه نویسی به شیوه شی گرایی و oop  بهبود ببخشید. شاد و پیروز باشید.

 

 

 

مقالات مرتبط

نمایش قسمتی از متن در php - تابع substr در php

معرفی زبان برنامه نویسی جاوا

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون | زبان برنامه نویسی پایتون چیست

معرفی زبان برنامه نویسی PHP | مزایا و کاربرد های PHP

css چیست و چه کاربردی دارد