سلام دوستان. در این مقاله قصد دارم تا اقدام به ارائه کامل ترین مقاله در خصوص معرفی زبان برنامه نویسی php کنم. این موضوع مهمی می باشد که شما زمانی که می خواهید اقدام به یادیگری برنامه نویسی کنید از کدام حوزه و با کدام زبان برنامه نویسی آن حوزه آشنا شوید و آن را برای یادگیری انتخاب کنید. منظور من از حوزه برنامه نویسی این است که شما ابتدا باید انتخاب کنید که می خواهید برای کدام پلتفرم(اندروید، ویندوز، بستر وب یا سایت) اقدام به برنامه نویسی کنید.

مسلما تمامی حوزه های مطرح شده دارای زبان های برنامه نویسی گوناگونی می باشند. اما این مقاله در خصوص معرفی زبان برنامه نویسی php می باشد ئ هدف من آن است که بتوانم به شما اطلاعات کاملی را در خصوص این زبان برنامه نویسی محبوب به شما بدهم.

زبان برنامه نویسی php چیست

زبان برنامه نویسی php یک زبان برنامه نویسی سمت وب و سمت سرور می باشد و از آن برای طراحی سایت ها و وب اپلیکیشن ها استفاده می کنند. منظور سمت سرور بودن این زبان برنامه نویسی آن است که اطلاعات ابتدا می بایست توسط سرور ترجمه شوند و سپس در مرورگر کاربر به نمایش در بیاییند. با این حال زبان برنامه نویسی php محبوب ترین زبان برنامه نویسی و قدرتمند ترین آن ها برای طراحی انواع سایت های ایرانی و خارجی می باشد به طوری که امروزه حدود 70 درصد تمامی سایت های جهان با این زبان ساخته شده اند. در خصوص محبوبیت php همین موضوع کافی است که بدانید سایت دیجیکالا که پیشتر با زبان دیگر برنامه نویسی سمت وب با نام ASP.net ساخته شده بود در نسخه جدید خود با php نوشته شده است. از دیگر ویژگی های php  اپن سورس بودن آن است. این موضوع یعنی این که رایگان می باشد و این زبان برنامه نویسی می تواند توسط میلیون های علاقه مند به دنیای برنامه نویسی گسترش یابد و قدرتمند تر شود. همچنین می توان اینگونه نیز گفت که هر کس می تواند به تناسب نیاز خود اقدام به تغییر کد های php کند آن هم به صورت رایگان. استفاده از زبان برنامه نویسی php برخلاف دیگر زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت کاملا رایگان است. همچنین سرعت بالا و امنیت بالای آن در برابر حملات اینترنتی و هکری کاملا اثبات شده است.

زبان برنامه نویسی php مخفف چیست

زبان برنامه نویسی php مخفف عبارت Hypertext Preprocessor می باشد که البته در قدیم به personal home page معروف بود. با این حال در نسخه های جدید این زبان عبارت مخفف شده آن تغییر کرده است

یادگیری زبان برنامه نویسی php

یادگیری زبان برنامه نویس php نیازمند داشتن برخی از پیشنیاز های می باشد.

پیش نیاز php چیست

از جمله این پیشیاز ها می توان به یادگیری اصول برنامه نویسی و همچنین یادگیری زبان HTML اشاره کرد، چراکه تمامی کد های php در قالب زبان HTML در مرورگر شما به نمایش در خواهد آمد.مسیر یادگیری php نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی ساده می باشد و شما می توانید اقدام به یادگیری آن کنید البته زمانی که کمی با html آشنایی داشته باشید.

همچنین باید بدانید که اگر در ابندای مسیر یادگیری برنامه نویسی هستید می توانید در ابتدا اقدام به یادگیری زبان php کنید، به دلیل سادگی آن و بعدا اقدام به یادگری زبان های برنامه نویسی دیگری مانند پایتون و جاوا کنید. لازم به ذکر است که از مزایای دیگر php انعطاف پذیری آن می باشد. زبان php رابطه خوبی با زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا و همچنین سی پلاس پلاس دارد به گونه ای که تمامی این زبان های برنامه نویسی می توانند در کنار یکدیگر با هم برای ساخت یک سایت همکاری کنند.

چرا php

همان طور که گفته شد بدون شک باید گفت که php بهترین زبان برای طراحی سایت و وب اپلیکیشن ها و حتی نرم افزار های تحت وب اندرویدی و IOS براساس استاندارد (REST) می باشد. همچنین ویژگی های منحصر به فرد این زبان برنامه نویسی نیز آن را از دیگر زبان های برنامه نویسی سمت وب جدا می کند. این ویژگی های در ادامه ذکر می شوند.

کاربرد زبان php

عمده کاربرد های زبان php در حوزه طراحی سایت می باشد. البته افراد کمی نیز هستند که از آن برای ساخت برنامه نویسی ویندوزی استفاده می کنند. با اینحال به شما ساخت برنامه های ویندوزی با php پیشنهاد نمی شود. اما کاربرد های php در حوزه طراحی سایت می توان به ساخت انواع سایت های فروشگاه با قابلیت ارتباط با انواع اپلیکیشن های ویندوزی و اندرویدی و IOS تحت استاندارد (REST)، امکان پشتیبانی از انواع دیزاین پترن های(در مقالات آینده توضیح داده می شود) و الگوها و معماری های برنامه نویسی مانند MVC(در مقالات آینده توضیح داده می شود). همچین پشتیبانی بسیار قوی از شی گرایی یا Object Oriented Programming یا همان OOP دارد.

بازار کار پی اچ پی

همان طور که گفته شد تقریبا 70 درصد سایت های ساخته شده در جهان با این زبان ساخته شده اند البته باید بدانید که در ایران تقریبا تمامی سایت ها به غیر از سایت های دولتی(سایت های دولتی خیلی قدیمی و ساده اند) با این زبان نوشته شده اند. با این موضوع از آنجا که امروزه تمایی کسب و کار نیاز به سایت دارند پس نیاز به یک سایت دارند. پس نیازی نیست که نگران این موضوع بازار کار php باشید. البته وجود سایت ساز ها یا CMS های آماده که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده اند مانند وردپرس و دروپال نیز بازار کار آن را افزایش داده است. اگر شما به سایت سا وردپرس و شیوه ساخت قالب و افزونه برای آن آشنا شوید دیگر یافتن یک شغل خوب برای شما تضمینی است. همچنین لازم است بدانید که تخصصی شدن در هر زبانی معیار یافتن یک شغل می باشد بنا براین اینکه شما در اقدام به یادگیری چه زبان برنامه نویسی می کنید چندان اهمیت ندارد. نکته حائز اهمیت دست یافتن به تخصص در آن زبان برنامه نویسی است.

مزایای زبان برنامه نویسی php

از جمله مزایای php می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • رایگان و متن باز بودن
  • سادگی در یادگیری بازار کار خوب
  • دارای قابلیت های پیشرفته
  • سرعت بالا
  • پشتیبانی مناسب
  • امنیت بالا
  • پشتیبانی از دیزاین پترن
  • پشتیبانی از MVC
  • پشتیبانی از OOP

معایب زبان php

نیاز به پیشنیاز برای یادگیری HTML   آینده php گرجه به ورود زبان های برنامه نویسی جدید کمی از محبوبیت زبان برنامه نویسی php کاسته شده است با این حال هنوز هم در برنامه نویسی سایت php حرف اول را می زند و پیشبینی می شود که در آینده سازندگان php اقدام به ارائه راه حل هایی برای افزایش هرچه بیشتر قدرت و محبوبیت این زبان برنامه نویسی کنند.

مقالات مرتبط

نمایش قسمتی از متن در php - تابع substr در php

معرفی زبان برنامه نویسی جاوا

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون | زبان برنامه نویسی پایتون چیست

شی گرایی در PHP چیست

css چیست و چه کاربردی دارد