خب دوستان توی این مقاله قراره به معرفی زبان برنامه نویسی جاوا بپردازیم.

زبان برنامه نویسی جاوا ( به انگلیسی : Java ) که مخفف عبارت Jsut Another Vague Acronym است از معروف ترین زبان های برنامه نویسی است که در حال حاظر مخاطبان پرتعداد خودش را داره.

دلیل معروفیت این زبان می تونه دوتا بخش باشه : اولی اینکه این زبان کاملا رایگان است و هرفردی می تونه از اون استفاده کنه و دلیل دوم اینه که این زبان از برنامه نویسی شی گرایی یا (OOP) پشتیبانی می کند.

این زبان برنامه نویسی قابلیت های بالایی دارد و مورد توجه بسیاری از برنامه نویسان و توسعه دهندگان قرار گرفته است.

زبان برنامه نویسی جاوا در دنیای امروزی فراگیر شده و شما این زبان رو در تمامی سیستم عامل ها مشاهده می کنید، از ساخت نرم افزار های موبایل و کامپیوتر تا کنسول های بازی و به طور خلاصه تمام دنیای پر رمز و راز تکنولوژی.

به همین دلیل است که زبان برنامه نویسی جاوا با شعار Write Once Run Anywhere ( به فارسی: یک بار بنویس و همه جا اجرا کن )

تمامی دنیای تکنولوژی رو به سلطه خودش در آورده.

این شعار به این معنی است که شما می توانید کد های جاوا خود را یک بار نوشته ، و بدون هیچ تغییری اون رو روی هر سیستم دیگری که قابلیت جاوا رو داشته باشه اجرا کنید.

تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا

خب ، تاریخچه زبان جاوا می تونه خیلی خوب شمارو سرگرم کنه چون موارد جالبی داره پس ادامه میدیم.

زبان برنامه نویسی جاوا در ابتدا در اوایل دهه 1990 میلادی در شرکت Sun Microsystems و توسط James Gosling و همکاران با تجربه اش پایه گذاری شد .

دلیل ساخته شدن زبان جاوا توسط گاسلینگ این بود که وی از اول با اصول برنامه نویسی که در سی پلاس پلاس اجرا شده بود ناراضی بود و از مشکلاتی که آن بوجود می آورد خسته شده بود. برای همین هم زبان برنامه نویسی جاوا رو پایه ریزی کرد.

گاسلینگ زبان جاوا رو بر مبنای سی پلاس پلاس نوشت و تمامی ایده هایی که در ذهن خود داشت رو وارد این زبان برنامه نویسی قدرتمند کرد.

(البته باید گفت که زبان برنامه نویسی جاوا نسبت به سی پلاس پلاس از سادی بیشتری برخورد دار است با وجود اینکه سینتکس هایی مشابه به هم دارند)

این زبان برنامه نویسی از همان ابتدا با شعار " یک بار بنویس و همه جا اجرا کن  " وارد دنیای کدنویسی شد و انقلابی را در دنیای برنامه نویسی رقم زد.

جالب تر است که بدانید که زبان برنامه نویسی جاوا در ابتدا به این اسم نبوده است و اسم اصلی و اولیه آن Oak بوده که به معنی بلوط است.

برخی می گویند که به دلیل اینکه درختی بلوط در کنار میز کار آقای جیمز گاسلینگ بوده و همواره نظر خود را به اون جلب می کرده است ، وی تصمیم گرفته بود که اسم زبان برنامه نویسی که سعی در خلق آن داره رو به اسم بلوط نام گذازی کنه.

البته طولی نکشید که مدیران شرکت مایکروسیستمز نام این زبان oak را تغییر داده و java گذاشتند ، دلیل این تغییر نام گذاری خصومت بین مدیران و آقای گاسلینگ نبوده بلکه مشکلات قانونی بوجود آمده با شرکتی هم نام به اسم Oak technologies بود.

البته واژه جاوا به یکباره انتخاب نشده بود و مدیران شرکت مایکروسیستمز از بین اسم هایی مانند DNA  و Silk و java به منتخب و با رای گیری نام جاوا را انتخاب کردند.

از دیگر نکاتی که شاید نخواید بدونید ولی من باز می گم اینه که دلیل اینکه لوگوی زبان برنامه نویسی جاوا به شکل فنجان قهوه درآمده اسست این است که اعضای تیم سازنده آن علاقه زیادی به خوردن قهوه داشتند و برای همین لوگو زبان java رو به این شکل در آوردند.

این نکته هم باید بگم که در سال 2010 شرکت سان ماکروسیستمز توسط شرکت اوراکل خریداری شد و از 10 سال پیش تا به الان و جلوتر انتشار نسخه های جدید تر این زبان برنامه نویسی به عهده شرکت اوراکل بوده است.

اهداف اولیه زبان برنامه نویسی جاوا

قبل از انتشار و عرضه زبان برنامه نویسی جاوا ، برنامه نویسان آن چند اهداف داشتند که می خواستند آن را در ساختن زبان جاوا پیاده سازی کنند.

پنج تا از مهم ترین هدف هایی که زبان برنامه نویسی جاوا مهم بود ، و طراحان آن موفق به پیاده سازی آن شدند به ترتیب به اینگونه بوده اند

  • زبان برنامه نویسی جاوا باید ساده ، شی گرا و فراگیر و مشهور باشد
  • مطمعن و بدون داشتن باگ در تمامی بخش های آن
  • وابسته به معماری کامپیوتر نباشد و قابل انتقال باشد
  • باید کارایی گسترده ای داشته باشد و مطرح باشد
  • باید به صورت پویا و نخ کشی شده باشد

 

نسخه های مختلف زبان برنامه نویسی جاوا

  • نسخه اولیه جاوا، ۱.۰ و ۱.۱  همانطور که گفته شد در سال ۱۹۹۶ برای سیستم عامل‌های ویندوز، سولاریس، مک و ویندوز منتشر شد.
  • نسخه جاوا 1.2 در سال 1998 منتشر شد که نسبت به نسخه پیشین خود تغیییرات زیادی را شامل بود
  • نسخه بعدی که به kerstel معروف است در سال 2000 منتشر شد
  • نسخه 1.4 در سال 2002 و معروف به مرلین منتشر شد
  • نسخه ۱.۵ از پلت فرم استاندارد جاوا، که با نام Tiger یا ببر شناخته شده است، در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
  • نسخه 1.6 جاوا از پلت فرم استاندارد جاوا به نام mustang و در سال 2006 منتشر شد
  • نسخه 1.7 از پلت فرم استاندارد این زبان در سال 2011 و با نام دلفین منتشر شد

خسته شدیم....

  • نسخه ۱.۸ از پلت‌فرم استاندارد جاوا در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است.
  • نسخه ۱.۹، جدیدترین نسخه این زبان، در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

جاوا در سال 2020

جاوا از گزینه های محبوب تر تمامی سازمان های بزرگ و معتبر و کل جهان می باشد و در این ده سال به صورت کامل جای خود را حفظ کرده است.

اگر به دنبال شغلی مناسب با درآمد ایده آل هستید و قصد دارید که در شرکت های بزرگ وارد کار شوید و یا بازار کار خودتون رو تشکیل بدین ، یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا می تونه بهترین گزینه براتون باشه.

امروزه تمامی شرکت های بزرگ و درست و حسابی به چند برنامه نویس مسلط به زبان برنامه نویسی جاوا نیاز دارند

با توجه به رشد خوبی که زبان java در این چند سال داشته مطمعنن جای خود را حفظ می کند و به گسترش بیشتر می پردازد.

ویژگی زبان برنامه نویسی جاوا

زبان جاوا ویژگی های بسیاری داره که همین الان در طرفداران زیادی برخوردار است ، در اینجا به چند نمونه از نکات عالی زبان جاوا می پردازیم

  • سطح یادگیری آن نسبت به زبان های سی و سی پلاس پلاس ساده تر است
  • زبان جاوا یک زبان شی گرا است و از OOP پشتیبانی می کند
  • زبان جاوا قادر است بر روی هر پتلفرمی اجرا شود
  • خیلی امنه ، امنیت بالایی داره به دلیل اینکه برنامه های جاوا در داخل سیستم عامل مجازی ماشین مجازی اجرا می شود
  • و....

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت

برخی از افراد به دلیل شباهت دو واژه جاوا و جاوا اسکریپت آن ها را باهم اشتباه گرفته و حتی در برخی از موارد این دو را یک چیز می نامند

درصورتی که کاملا اشتباه است ، جاوا و جاوا اسکریپت اگرچه که در لغت شبیه به هم هستند اما ساختاری کاملا متفاوت دارند

جاوا اسکریپت محصول شرکت نت اسکیپ می باشد و معمولا برای ساختن صفحه های وب به کار گرفته می شود و توسط مرورگر ها تفسیر می گردد

اما زبان جاوا برای اجرا شدن باید به زبان ماشین مجازی ترجمه شود.

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپ در متغیر های آن ها هم چشم می خورد.

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و سی شارپ

چند سال بعد از اینکه زبان برنامه نویسی جاوا اختراع شد ، شرکت سان میکروسیستمز چند روز جاوا را به مایکروسافت قرض داد ، ماکروسافت که متحیر این زبان برنامه نویسی شده بود ، بعد از کلی اینور اونور بالاخره یه زبان شبیه به زبان جاوا ساخت و اسم آن رو باحال ( به انگلیسی : Col) گذاشت

اما به دلیل اینکه نتوانستند برای واژه col لوگویی مناسب طراحی کنند اسم این زبان را به زبان C# یا C sharp تغییر دادند

زبان  C sharpمثل جاوا یک زبان با قابلیت پشتیبانی از شی گرایی است و همانند جاوا سطحش از  C و  C sharp بیشتر است ( اگر علاقه مندید که در مورد سی شارپ هم اطلاعات داشته باشید مقاله معرفی زبان برنامه نویسی سی شارپ هم مطالعه نماید)

جاوا می توانید به راحتی و مستقل از هر سیستمی به کار خودش ادامه دهد ولی زبان سی شارپ وابسته به محیط  .netاست و بدون آن هیچ کاربردی ندارد

به هر اندازه که زبان جاوا در محیط با اندروید آزادگی دارد ، زبان سی شارپ هم در محیط ویندوز آزاد و رها است

کار با جاوا سخت است ؟

برخی از افراد می گویند که کار با زبان برنامه نویسی جاوا سخت است ، در عبارتی کامل و مفید باید بگوییم که جاوا در کدنویسی سرعت پایینی دارد

یعنی چه ؟ منظور از سرعت بالای کدنویسی در محیط جاوا این است که برای نمایش دادن هرچیزی در محیط جاوا باید کد های زیادی بنویسیم در صورتی که در زبان های دیگری مانند پایتون اصلا کار سخت و کد طولانی ای نیاز نداریم

جاوا کند است و حافظه زیادی مصرف می کند

از دلایل کندی زبان جاوا این است که این زبان روی ماشین مجازی جاوا یا همان JVM اجرا می شود

کاملا واضح است که برای نوشتن برنامه های کوچک و ساده استفاده از زبان های بومی دیگر خیلی راحت است و این برنامه ها در مقایسه با JVM خواهند بود. اما این به هیچ وجه دلیل نمی شود که زبان جاوا کند باشد.

سوال اصلی که این وسط پیش می آید اینه که زبان برنامه نویسی جاوا برای انجام چه کاری کاملا مناسب است ؟

  • جاوا در فضای کلان داده استفاده خیلی گسترده ای دارد ، برای مثال می توانیم ابزار Apache Hadoop که با زبان جاوا نوشته شده است
  • جاوا به صورت خیلی گسترده روی دستگاه های اندرویدی استفاده می شود
  • جاوا می تواند در دستگاه های مختلف کاربرد مفیدی داشته باشدپ
  • جاوا مورد استفاده سازمان های بزرگ مالی مانند بانک ها و.... برای برنامه های بک اند مورد استفاده قرار می گیرد

انواع پلتفرم های جاوا

خب حالا نوبت رسیدگی به انواع پلتفرم های جاوا رسیده ، هرکدام از این پلت فرم های گفته شده در واقع دارای یک JVM یا همان ماشین مجازی جداگانه و همینطور یک مجموعه از API های مرتبط با آن پتلفرم می باشد

Java SE

این پلتفرم قابلیت های اصلی زبان برنامه نویسی را فراهم می کند و انواع داده های لازم از کلاس های پیشرفته تا دسترسی به پایگاه داده و .... را در خود جای داده است.

پلتفرم java SE  علاوه بر هسته API دارای یک ماشین مجازی جاوا ، دارای ابزار توسعه و تکنولوژی های deployment و سایر کتابخانه ها مورد نیاز است

پلتفرم java EE

این پلتفرم نیز برپایه پلتفرم SE ساخته شده است با این تغییر که از این پلتفرم برای انجام کار های گسترده تر و بزرگ ، قابل اعتماد تر و امن تر است

پلتفرم java ME

پلتفرم Java ME یک مجموعه API و  یک ماشین مجازی کوچک برای اجرای برنامه های نوشته شده با زبان برنامه نویسی جاوا برروی دستگاه های کوچک (مانند موبایل ها) فراهم می سازد.

مجموعه  API های پلتفرم Java ME شامل زیرمجموعه ای از API های پلتفرم Java SE بعلاوه یکسری کتابخانه مفید برای توسعه برنامه برای دستگاه های کوچک می باشد.

پلتفرم java Card

این پلتفرم درواقع به منظور استفاده از این زبان برنامه نویسی با دستگاه های با امکانات سخت افزاری محدود می باشد

زبان برنامه نویسی جاوا ، ابزار های قدرتمندی مانند Eclipse و  NetBeans را در حول محور خود دارد.

همه افراد دوست دارند که کد های خود را در محیطی زیبا و با آرامش وارد کنند ( البته من خودم دوست دارم همه چی هیجانی و پر شور باشه ، اگه کسی این مدلی کد می زنه تو قسمت نظرات بیان کنه همو پیدا کنیم...)

نوشتن کد داخل این ابزار های قدرتمند علاوه بر زیباسازی مزایای دیگری هم داره که در ادامه می خوانیم

نوشتن کد در ابزاری مانند notepad علاوه بر محیط جذابی که نداره از مشکلات دیگری مثل نداشتن پیشنهاد هم بهره نمیبره

با کدنویسی در ابزار هایی که گفته شد هنگامی که شما کدی را به صورت اشتباه وارد می کنید خود ابزار به شما این اطلاع را می دهد و همچنین برخی از کد های لازم رو به شما پیشنهاد می دهد که این امکان کاملا بدرد بخور و کارآمد است.

از نمونه کد های ساده که به زبان جاوا نوشته شده می شه به عکس زیر اشاره کرد.

حقوق برنامه نویس جاوا در ایران

خب حالا نوبت به این رسیده که بعد از این همه تعریف و تمجید از زبان جاوا و معرفی این زبان برنامه نویسی به صورت کامل ، به این بپردازیم که این زبان چه موقعیت شغلی و درآمدی رو برای برنامه نویسانش ایجاد می کنه

 

حقوق برنامه نویس جاوا در ایران

قبل از بررسی کردن حقوق زبان برنامه نویس جاوا در ایران بیاید در مورد این صحبت کنیم که آیا زبان برنامه نویسی جاوا در کشور های مختلف از یک سطح علاقه برخوردار است یا خیر ، در ادامه بررسی می کنیم

مرکز اندازه گیری حقوق به نام Emoulument براساس گزارشی که انتشار کرده ، اعلام کرده که زبان برنامه نویسی جاوا میانگین بیشترین حقوق را در میان توسعه دهنگان کشور انگلیس به خود اختصاص داده است و این زبان در خیلی از کشور های دنیا نیز زبان پردرآمدی به حساب می آید

به قول خودمون هرکی زبان برنامه نویسی جاوا رو بلد باشه نونش تو روغنه و دستش تو عسله.

البته این مثال برای خارج از ایران صدق می کنه و شرایط کاری زبان برنامه نویسی جاوا در ایران تفاوت داره که اونم بررسی می کنیم

شرایط کاری و حقوقی برنامه نویسان جاوا کاملا با کشور های دیگه متفاوته ، به صورتی که اگر شما زبان برنامه نویسی جاوا رو بلد باشید نهایتا می تونید توی 50 تا شرکت خوب توی ایران استخدام بشید

شرکت هایی که به استخدام برنامه نویسان جاوا می پردازند حقوق شما رو بر اساس سابقه کار و تجربه ، رزومه قدرتمند و همینطور توانایی و سرعت کدنویسیتون مشخص می کنند که معمولا معیار مشخصی نداره اما اکثر شرکت های برای برنامه نویسان زبان جاوا حقوقی بین 1.5 الی 6 میلیون در در نظر می گیرند

که البته این حقوق گفته شده نسبت به محیط کار و شرایط کاری شما می تونه کاملا دگرگون بشه و بالا و پایین بره ، ( خب معمولا شرکت های بزرگ ، افراد بزرگ رو به خدمت می گیرند و حقوق های بزرگ هم میدند)

دستمزد برنامه نویس جاوا در شرکت

دستمز برنامه نویس جاوا در شرکت متناسب به نوع اون شرکت و نیز سابقه کار افراد و معیار هایی در پاراگراف های قبل گفتیم تعیین می شود

نکته دیگری که باید گفته بشه اینه پول شما در مقابل زمان شما تعیین می شود ، یعنی هرچقدر زمان بیشتری را صرف کار کردن بکنید حقوق شما هم افزایش و یا کاهش می یابه

معمولا افرادی که به این زبان مسلط هستند و حدود 2 سالی سابقه کار دارند می توانند در شرکت های خواهان برنامه نویس حقوق بالغ بر 3.5 میلیون الی 5 میلیون رو دریافت کنند.

حقوق شما کاملا بستگی به موقعیت مکانی شما هم داره ، قاعدتا در پایتخت دستمزد شما بیشتر از شهرستان ها است که خودتون با این موضوع آشناییت کامل دارید

البته همانطور که گفته شد وضعیت در هر نوع شرکتی روال خاص خودشو داره

برای مقایسه حقوق برنامه نویس جاوا در ایران و در کشور های خارجه می تونم اینطوری بیان کنم که شما می تونید تو ایران با حقوق ماهیانه 3 تا 6 میلیون شاغل شوید

اما در کشور های خارجه با همین میزان کار حقوق شما معادل 4 تا 10 هزار یورو است که وقتمون رو برای حساب کردنش نمی زاریم سردرد میاره ...

خب امیدوارم اطلاعات مناسبی رو خدمتون ارائه داده باشم ، نظرات و پیشنهادات شما رو در کامنت ها مشاهده می کنم

"همیشه در حال یادگیری باشید"

 

مقالات مرتبط

نرم افزار R چیست؟

نمایش قسمتی از متن در php - تابع substr در php

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون | زبان برنامه نویسی پایتون چیست

شی گرایی در PHP چیست

معرفی زبان برنامه نویسی PHP | مزایا و کاربرد های PHP

css چیست و چه کاربردی دارد