سلام دوستان. در این مقاله قصد دارم تا به معرفی زبان برنامه نویسی پایتون بپردازم اونم به صورت کامل برای کسانی که به تازگی می خواهند وارد حوزه برنامه نویسی شوند. اما قبل از هرچیزی من یک نکته رو صادقانه برای شما عنوان کنم. زبان برنامه نویسی پایتون خیلی عالیه اما هنوز جای کار داره با این حال برای تمامی کسانی که می خوان به تازگی برنامه نویسی رو شروع کنن پیشنهاد میشه. باید بدونید. زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یک مکمل خیلی خوب عمل میکنه. یعنی بخش هایی که نیاز به پردازش های سنگین و یا پیچیدگی خاصی دارند بهتره با پایتون نوشته بشن و اگر چشم انداز شما برای برنامه ای که می نویسید خیلی بالا است بهتره از نوشتن اون برنامه به صورت کامل با زبان برنامه نویسی پایتون اجتناب کنید.

همچنین نکته دیگری که باید صادقانه برای پایتون به شما بگم. به هیچ عنوان از لحاظ درآمدی به پایتون نگاه نکنید. چراکه بر خلاف نظر خیلی ها زبان برنامه نویسی پایتون بازار کاری زیادی داره و اما افراد خیلی بیشتری برای پاسخ گویی به این بازار کار با یادگیری پایتون روی آورند که همین موضوع باعث شده تا در آمدر برنامه نویسی پایتون، البته زمانی که شما تنها زبان برنامه نویسی پایتون را بلد باشید چندان مناسب نباشد.

محبوبیت پایتون به دلیل سادگی آن اینقدر بالاست که اگر یک کارفرما نیاز به ساخت یک برنامه متوسط داشته باشد آن هم با پایتون اصلا لازم نیست که به دنبال برنامه نویس پایتون بگردد. او اگر از خانه خود بیرون بیاید احتمالا متوجه می شود که 5 تا از همسایگان خود برنامه نویسی پایتون می باشند که احتمالا 3 تا آن ها 15 سال سن بیشتر ندارند.(محض شوخی گفتم)

خلاصه این نکاتی بود که باید همین ابتدا در خصوص پایتون می دونستید با این حال زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان مکمل و همچنین انتخاب اول برای تازه برنامه نویس ها بهترین گزینه هست. همچنین اینم بدونید بد نیست که اگر پایتون رو یاد بگیرید می تونید وارد هوش مصنوعی نیز بشید.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست - Python چیست

بیایید بر خلاف دیگر سایت ها ارائه توضیحات پیچیده در خصوص یک زبان برنامه نویسی می کنند اقدام به ارائه ساده‌ترین توضیح در خصوص سوال زبان برنامه نویسی پایتون چیست بپردازیم.

قطعاً می توان گفت برای هر فرد که می خواهد وارد دنیای برنامه نویسی شود زبان برنامه نویسی پایتون بهترین گزینه است بسیار آسان و قابل فهم برای افراد می باشد.

لذا همیشه وقتی از زبان برنامه نویسی پایتون صحبت می‌شود سادگی و قابل فهم بودن آن نیز مورد بحث است.اما باید بدانید این زبان برنامه نویسی تنها به دلیل سادگی زیاد محبوبیت بالایی ندارد بلکه قابلیت های بسیار زیادی را که البته بسیاری از آنان پیشرفته و برای برنامه نویسان حرفه ای آماده شده است نیز در خود جای داده است.

وقتی صحبت از زبان برنامه نویسی پایتون می‌شود دیگر پلتفرم خاصی مطرح نیست چرا که زبان برنامه نویسی پایتون چند منظوره است این یعنی که هم برای ساخت برنامه های اندروید و ای او اس و هم برای ساخت نرم افزارهای ویندوزی و هم قابلیت بالایی را برای ساخت سایت ها و برنامه نویسی سایت ها نیز دارد. (البته این مورد نیاز به یک سری توضیحات می باشد)

شرکت های بسیار بزرگی از زبان برنامه نویسی پایتون در لابلای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند به طور مثال شرکت گوگل شرکت توییتر، ردیت، و همچنین اسپاتیفای از زبان برنامه نویسی Python استفاده می‌کنند.

شاید شما از آن افرادی باشید که علاقه مند به هوش مصنوعی یا AI هستید بنابراین لازم نیست به دنبال بهترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی بگردید.

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه‌نویسی ایده آل برای تولید نرم افزارها و برنامه ها با قابلیت هوش مصنوعی می باشد البته ماژول های زیادی را برای این منظور داخل خود دارد.

بسیاری از برنامه نویسان برای ساخت برنامه های خود از پایتون استفاده می‌کنند البته فرقی نمی کند این برنامه یک تحلیل داده باشد یا یک بازی پیشرفته کامپیوتری همه جا و همیشه کار آمده است.

شاید سوال شما این باشد که من که این همه از پایتون تعریف می کنم که زبان برنامه نویسی را بلد هستم؟

بله تا حدودی من به این زبان برنامه نویسی آشنایی دارم و چند app ساده را با آن طراحی کرده ام آن هم فقط در سه روز. این در حالی بود که من برای ساخت یک سایت کامل با php حداقل ۱۰ روز زمان لازم داشتم.

یکی از معضلاتی که به بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی وارد است وجود ارور ها و سینتکس های زیاد(قوانین زیاد برای اجرا) می باشد.

به طور مثال شما در زبان سی پلاس پلاس لازم است تقریباً ۲۰ خط بنویسید تا یک متن ساده را به نمایش در بیاورید اما با زبان برنامه نویسی پایتون تنها کافی است برای چاپ متن به صورت زیر عمل کنید.

print ("Hello Teleteachers")

نمونه کد زبان برنامه نویسی پایتون

اما بیایید کمی تخصصی تر به زبان برنامه نویسی پایتون نگاه کنیم.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا یا Object Oriented و سطح بالا می باشد.

شی گرایی در برنامه نویسی چیست

با شی گرایی و کاربردن های آن در برنامه نویسی به صورت کامل آشنا شوید

شما می توانید در مقاله شی گرایی چیست اقدام به یادگیری مفهوم شی گرایی در برنامه نویسی کنید.

اما منظور از سطح بالا بودن زبان برنامه نویسی پایتون آن است که این زبان تا حد زیادی به رویکرد فکری انسان و منطقه انسان نزدیک می باشد. و برعکس، زبان های برنامه نویسی سطح پایین چندان هم با منطق انسان سازگار نیستند و درک ساز و کار آنها بسیار پیچیده می باشد. مانند زبان ماشین یا اسمبلی

این زبان برنامه نویسی مناسب برای اپلیکیشن های کاربردی می باشد و توسعه‌دهندگان زیادی را در سراسر جهان دارا است. همچنین کدهای نوشته شده توسط این زبان قابلیت خوانایی زیادی را توسط انسان ها دارد.علاوه بر آن این زبان برنامه نویسی این قابلیت را دارد کدهای نوشته شده آن در چند پروژه قابل استفاده باشد و همچنین قابلیت ایمپورت  Import و اکسپورت Export کردن آن نیز ساده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که به بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی وارد است ارتباط آن با پایگاه های داده می باشد. به طور مثال برخی از زبان های برنامه نویسی تنها با پایگاه داده sql سرور یا برخی دیگر تنها با پایگاه داده اوراکل و یا برخی دیگر تنها با پایگاه داده های mysql برد می تواند ارتباط برقرار کنند این در حالی است که زبان برنامه نویسی پایتون می تواند به راحتی با تقریباً تمامی پایگاه های داده یا دیتابیس ها ارتباط برقرار کند و عملیات های مختلف را با آنها انجام دهد.

علاوه بر آن باید بدانید که زبان برنامه نویسی پایتون رایگان میباشد و تمام آنچه که نیاز است به صورت رایگان و متن باز در خیال شما برای کار با این زمان قرار گرفته است.

زبان html چیست

معرفی کامل زبان html به همراه کارکرد ها

این به شما این امکان را میدهد که شما بتوانید به راحتی خودتان اقدام به توسعه پایتون کنید.

شاید در نظر بگیرید که این مورد چیز مهمی نیست اما باید بدانید که در پروژه های سنگین نوع زبان برنامه نویسی مورد استفاده بسیار می تواند در هزینه های شما تاثیر گذار باشد که همه جانبه فضا به همه جانبه کار کردن با آن.

به طور مثال اگر شما اقدام به ساخت سایت با asp.net کنید: هزینه هاست برای شما سرسام‌آور می شود آن هم اگر وقتی که پروژه و سایت شما سنگین شده و فضای بیشتری را به طلبد.

از دیگر مزایای زبان برنامه نویسی پایتون که خود من هم مشتاق آن شده‌ام انجام عملیات های سنگین با سرعت مناسب است.

به طور مثال شما می توانید اقدام به محاسبات ریاضی خیلی ساده مانند آنچه که در کتاب های ریاضی وجود دارد به طور مثال دو بعلاوه دو کنید.

اما اگر بخواهید با زبان جاوا و یا سی و سی پلاس پلاس این کار را انجام دهید باز هم کارتون حدوداً ۲۰ خط طول میکشد یعنی شما باید ۲۰ خط بنویسید تا بتوانید یک عملیات جمع و یا ضرب ساده را انجام دهید. البته بازم هم باید بگم همه چیز در زبان برنامه نویسی دارای حکمت می باشد و این بیست خط کد خودش کلی دانستنی داره.

باید بدانید که شما می توانید در زبان برنامه نویسی پایتون با نصب ماژول ها و پکیج ها اقدام به توسعه نرم‌افزار خود به صورت هرچه سریعتر کنید. این یعنی از برنامه های کاربردی که دیگران نوشتن می تونید داخل پروژه خودتون ازش استفاده کنید. بیایید نگاهی به دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون کنیم.

دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون

قطعاً یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پایتون سادگی آن و سطح بالا بودن آن می باشد همچنین میزان درآمد است که اگر پایتون اگر تنها پایتون تکنولوژی مورد استفاده آن باشد می توان گفت که متوسط است. با این حال نسبت به زمانی که برای آن گذاشته می‌شود بسیار به صرفه است.

با این حال وجود و کارکرد بسیاری از غول های نرم افزاری جهان با پایتون از جمله دلایل اصلی مطرح شدن و محبوبیت این زبان برنامه نویسی می باشد.

شرکت گوگل در پروژه های سنگین و هوش مصنوعی خود از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کند همچنین یوتیوب در بسیاری از بخش های خود از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می کند.

(نکته که میخواستم در خصوص زبان برنامه نویسی پایتون برای استفاده در وب به آن اشاره کنم کندی آن در اپ های وب و سایت ها می باشد. گوگل تنها برای بخش هوش مصنوعی و دراپ باکس ها و موتور اجرایی و همچنین برای کنترل کردن چند الگوریتم رتبه بندی آن از پایتون استفاده می کند وگرنه زبان اصلی برنامه نویسی گوگل جاوا می باشد.)

از دیگر شرکت‌هایی که اقدام به استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در بخش های مختلف خود کرده اند می توان به یاهو، توییتر، فیسبوک و ردیت و اسپاتیفای اشاره کرد.

البته همانطور که گفته شد زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان سطح بالا می‌باشد که سازگاری زیادی با منطق انسان دارد و البته نکته بسیار مهم آن که یکی دیگر از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی می باشد این است که زبان برنامه نویسی پایتون دارای ماژول ها و قابلیت های کلیدی برای ارتباط با ماشین دارا می باشد.

همچنین کتابخانه های زیادی برای یادگیری ماشین برای این زبان برنامه نویسی در نظر گرفته شده است.

معرفی زبان برنامه نویسی PHP

در این مقاله قصد دارم تا اقدام به ارائه کامل ترین مقاله در خصوص معرفی زبان برنامه نویسی php کنم

از دیگر دلایل محبوبیت پایتون می توان به استفاده آسان برای مبتدی ها اشاره کرد امروزه در برخی از مدارس خارج از کشور زبان برنامه نویسی پایتون به بسیاری از دانش‌آموزان برای نوجوانان و کودکان البته در سطح مقدماتی تدریس می شود.

همچنین زبان برنامه نویسی رویکردهای مختلفی دارد و در بسیاری از موارد می‌تواند تنها زبان مورد نیاز شما برای اداره و ساخت پروژه در نظر گرفته شود.

زبان برنامه نویسی پایتون امنیت بسیار زیادی دارد و حتی از آن برای ساخت برنامه‌های برای تست نفوذ نیز استفاده می شود.

اگر حوصله شما سر رفته این مطلب را بخوانید.

احتمالا شما با سبک رزمی جیت کاندو بروسلی آشنا باشید که در واقع تلفیقی از تمامی نقات قوت سبک ها مختلف رزمی می باشد.

زبان برنامه نویسی پایتون نیز به همین صورت می باشد.در واقع زبان برنامه نویسی پایتون تلفیقی از تمامی نقاط قوت دیگر زبان های برنامه نویسی به علاوه بسیاری از نقاط قوتی که خود دارا می‌باشد است.

یکی دیگر از مزایای زبان برنامه نویسی پایتون شبیه بودن آن به زبان انگلیسی می باشد به طوری که بسیاری از دستورات و توابع پیش از آن برگرفته از لغات و جملات انگلیسی می باشد. یعنی اگر شما تا حد خوبی با زبان انگلیسی آشنایی دارید پس یادگیری پایتون کار بسیار راحتی برای شما خواهد بود.

از دیگر مزایای پایتون و دلایل محبوبیت آن به شرح زیر است

ساختار سینتکسی و اجرایی بسیار خوبی دارد.

دارای یک رابطه تعاملی برای تست کد ها می باشد که تقریبا شبیه به هم محیط cmd کامپیوتر است.

شما اگر زبان سی پلاس پلاس را برده باشید می توانید اقدام به توسعه زبان برنامه نویسی پایتون خود به تنهایی کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون دارای رابطه بسیار بسیار خوبی با دیگر زبان های برنامه نویسی دارد به طوری که شما می توانید همزمان در پروژه خود علاوه بر زبان برنامه نویسی پایتون از زبان های برنامه نویسی php، Perl, Java, JavaScript frameworks , Ruby کنید.

زبان برنامه نویسی پایتون روی تمامی سیستم ها و سیستم عامل ها قابل اجرا میباشد. به طوری که سیستم عامل لینوکس در بسیاری از حوزه‌ها به صورت پیش فرض دارای این زبان می باشد و همچنین زبان برنامه نویسی پایتون قابل دانلود و نصب روی سیستم عامل مک و ویندوز نیز است.

وضعیت درآمد زبان برنامه نویسی پایتون

اگر بخواهم صادقانه این موضوع را با شما در میان بگذارم میزان در امد پایتون تا سطح مقدماتی به چشمان چشمگیر و قابل اعتنا نیست چر اکه هم توسعه دهندگان پایتون و کسانی که این زبان برنامه نویسی را بلد هستند در ایران و سراسر جهان بسیار زیاد می باشند و همین که این زبان بسیار ساده است و اگر خود فرد کارفرما یک دو سه روزی اقدام به یادگیری این زبان کند می تواند تا حد زیادی از پروژه خودش را خود به تنهایی جلو ببرد.

اما اگر شما اهدافتان بزرگتر است تنها یادگیری پایتون می‌باشد و می خواهید در این زبان برنامه نویسی حرفه ای شوید آن وقت می توانید درآمد مناسبی را برای خود از طریق یادگیری این زبان برنامه نویسی را رقم بزنید.

توجه داشته باشید که همیشه یادگیری یک زبان برنامه نویسی نمی تواند برای شما درآمدزا باشد آن هم در ایران می بایست حداقل یک زبان برنامه نویسی و چند مکمل آن مانند HTML و CSS و همچنین چند کتابخانه مهم را یاد بگیرید تا بتوانید بگویید که من یک درآمد مناسب از طریق برنامه نویسی دارا هستم.

خب مقاله ما به انتها رسید امیدوارم که کاملا با این زبان آشنا شده باشید و بخواهید که اقدام به یاگیری اون کنید. باید بدونید که در حال حاضر دوره آموزش پایتون در سایت تل تیچرز موجود نیست اما به زودی تهیه و برای استفاده به صورت رایگان برای شما عزیزان قرار می گیره.

مقالات مرتبط

نمایش قسمتی از متن در php - تابع substr در php

معرفی زبان برنامه نویسی جاوا

شی گرایی در PHP چیست

معرفی زبان برنامه نویسی PHP | مزایا و کاربرد های PHP

css چیست و چه کاربردی دارد