کارت گرافیکی قطعه در کامپیوتر است که خود را به صورت یک مجموعه مستقل به حساب می‌آید. کار کارت گرافیک این است که تصاویر را برای نمایش در مانیتور آماده می‌کند.

 در واقع کارت گرافیک داده های تصاویر و ویدیو ها را تفسیر و ترجمه می کند که اصطلاحاً به آن رندر می‌گویند.ترجمه به معنای این است که کارت گرافیک اطلاعات را به سیگنال های قابل دریافت برای مانیتور تبدیل می‌کند و در واقع با این کار به پردازنده کامپیوتر کمک می‌کند.

 کارت گرافیک نمایش تصویر های سه بعدی را امکان پذیر کرده‌ و طیف وسیعی از رنگ ها را پشتیبانی می‌کند. و به دلیل اهمیت این قطعه در بالا بردن کیفیت تصاویر برای کسانی که کار ادیت ویدیو و یا گیمینگ انجام می‌دهند بسیار مهم است.

 واحد پردازش گرافیکی یا به اختصار gpu  که گاهی واحد پردازش بصری یا vpu نیز نامیده می‌شود در کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها،اسمارت‌فون ها و سایر گجت ها وجود دارد.

 کارت گرافیک پیشرفته دارای یک برد همراه مدار چاپی، حافظه و یک پردازنده اختصاصی است که gpu نامیده می‌شود. در واقع مهمترین قسمت در عملکرد یک کارت گرافیک همان تراشه مرکزی یا gpu است.

 از قسمت های تاثیرگذار دیگر در کیفیت کارت گرافیک حافظه می‌باشد که در قیمت آن نیز موثر است اکثر کارت گرافیک های جدید در ظرفیتهای یک تا ۱۲ گیگابایت تولید می‌شوند.

انواع كارت گرافيك كامپيوتر

کارت گرافیک در واقع یک تراشه است که وظیفه ارسال تصاویر ویدیو ها یا مواردی از این قبیل را به صورت دو بعدی یا سه بعدی برای مانیتور نمایشگر برعهده دارد. این قصه هم جای محاسبات سریع ریاضی را انجام می‌دهد و پردازند را برای کارهای دیگر آزاد می‌کند. ساز و کار کارت گرافیک در کامپیوتر به این شکل است که cpu اطلاعات تصویر را به کارت گرافیک کامپیوتر می‌فرستد و  آن تصمیم می گیرد چگونه از پیکسل های روی صفحه برای ایجاد تصویر استفاده کند سپاه از این اطلاعات را از طریق سیم رابط به نمایشگر می‌فرستد. پردازنده گرافیکی یا همان GPU به عنوان مغز کارت گرافیکی شناخته می‌شود و کار آن ترجمه اطلاعات است. یعنی داده‌ها را از سی پیو دریافت کرده و به تصاویر قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می‌کند. پیش از اختراع کارت گرافیکی این کار برعهده سی پی یو بود  اما با گذشت زمان و افت شدیدی که در cpu رخ می‌داد محاسبات نرم افزاری دچار اختلال شده و  با پیشرفت تکنولوژی کارت گرافیک ها این وظایف را بر عهده گرفتند.

برای آشنایی با کارت گرافیک موجود در کامپیوتر خود شما باید کیس آن را نگاه کنید. در پشت کیس کابل نمایشگری که مانیتور را به کامپیوتر وصل می کند را پیدا کنید. اگر کابل و کامپیوتر وصل می شود و این اتصال نزدیک سوکت hdmi است کامپیوتر شما دارای یک کارت گرافیک یکپارچه یا آن‌برد می‌باشد.

 در صورتی که کانکتور در یک شکاف های انبساطی قرار گرفته باشد کارت گرافیک شما مجزا و قابل جابجایی و یکپارچه نیست.

 

كارت گرافيك چيست و چه كاربردي دارد؟

یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر لپ تاپ که تاثیر زیادی بر روی قیمت آن دارد کارت گرافیک است. این قطعه با دریافت اطلاعات از کامپیوتر و نمایش دادن آن بر روی صفحه نمایش کار خود را انجام می‌دهد پس بدون کارت گرافیک هیچ تصویری بر روی نمایشگر نمایش داده نخواهد شد. در واقع بدون کارت گرافیک مهمترین بخش کامپیوتر که نمایش اطلاعات و داده‌ها بر روی صفحه نمایش است از بین خواهد رفت. این قطعه علاوه بر کامپیوتر برای گوشی های همراه در هر وسیله ای که احتیاج به نشان دادن تصویر بر روی نمایشگر خود دارد به کار می رود.

 انتخاب کارت گرافیک مناسب برای کاربرد مصارف گوناگون بسیار مهم است. بعضی کارت گرافیک ها برای مصارف خانگی و بعضی دیگر برای کاربرد های حرفه ای و گیمینگ به کار برده می‌شوند. برای مثال سرعت پردازش تصویر در کارت گرافیک های مناسب گیمینگ بالاتر است

 پس قبل از خرید کارت گرافیک حتماً درباره کاربرد و متناسب بودن آن  با نیاز خود اطلاعات جمع آوری کنید.

برای کسب اطلاعات بیش تر، مقاله های رم چیست و سی پی یو چیست را نیز مطالعه کنید. 

مقالات مرتبط

ایران مهارت

کش چیست و به چه دردی می خورد؟

اولین کامپیوتر جهان

چگونه مشخصات کامپیوتر را بفهمیم؟

استعلام مدرک فنی حرفه ای

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

رم چیست؟

CPU چیست؟

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi