شاید برای شما هم سوال باشد که طرح ایران مهارت در مدارس چیست؟ آیا یک طرح اختیاری است یا اجباری است؟

در این مقاله می‌خواهیم درباره ماهیت طرح ایران مهارت، بخشنامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و نحوه اجرای آن در مدارس را بررسی می‌کنیم.

پیش از مطالعه این مقاله پیشنهاد می میکنیم مقاله های ICDL چیست را مطالعه کنید و با شرکت در آزمون آنلاین ICDL مهارت های خود را محک بزنید. 

طرح ایران مهارت چیست؟

طرح ایران مهارت، یک طرح ملی و تفاهم مشترک بین سازمان فنی و حرفه ای و وزات آموزش و پرورش است که به تصویب نیز رسیده است.

هدف اولیه اجرای این طرح، برگزاری دوره های کوتاه مدت مهارت آموزی برای دانش آموزان متوسطه اول در دبیرستان ها است که  با کمک آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای انجام می‌شود.

اما هدف کلی اجرای طرح ایران مهارت، ایجاد روحیه کارآفرینی در دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آنان می باشد.

بخشنامه طرح ایران مهارت که توسط معاونت آموزش و پرورش مقطع متوسطه بیان شده است، عنوان می‌کند که جمعیت هدف این طرح، دوره اول متوسطه بوده و با توجه به ساختار کار، فناوری و نیاز دانش آموزان، بعضی مهارت‌‌های کاربردی در مدتی کوتاه به دانش آموزان آموزش داده خواهد شد”

در طرح ایران مهارت، تقویت مهارت های فنی دانش آموزان به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار از مواردی است که به آن توجه ویژه می‌شود؛ زیرا آموزش آکادمیک به تنهایی برای اشتغال به کاری حرفه ای کافی نمی باشد.

به این تریتب دانش آموزان طی دوره های ایران مهارت، به شکل کاملا عملی، مهارت های فنی مورد علاقه خود را یاد خواهند گرفت و این موضوع در ایجاد انگیزه برای آنان و  در ضمن توسعه کارآفرینی بسیار مؤثر خواهد بود و دانش آموزان را از مطالعه صرف کتاب های درسی خارج می‌کند.

شرکت در دوره های عمومی و اداری و دوره های گرافیک و انیمیشن را به شما پیشنهاد می کنیم. 

مجریان طرح ایران مهارت

وظیفه اجرای طرح ایران مهارت از طرف وزارت آموزش و پرورش، به عهده آموزشگاه های فنی و حرفه ای و مدارس دوره متوسطه اول به صورت مشترک گذاشته شده است.

 

دستورالعمل طرح ایران مهارت

در طرح ایران مهارت، حدود ۵۰۰ رشته فنی وجود دارد که دانش آموزان بر اساس نیاز و علاقه مندی خود می بایست یک یا چند مهارت را انتخاب کنند و در مدتی که مشغول تحصیل خود در مقطع متوسطه اول هستند، مجموعا در زمان ۴ تا ۴۰ ساعت آن مهارت ها را آموزش ببینند و با توجه به دوره های انتخابی دانش آموزان، امکانات لازم به مدارس ارائه می گردد.

 

مدرک دوره‌ّهای ایران مهارت کاملا از برنامه درسی مدرسه خارج است و در پایان هر دوره برای دانش آموزان گواهینامه نیز صادر می شود که می‌توانند از آن به عنوان اولین رزومه کاری معتبر خود برای ورود به بازار کار استفاده کنند. زیرا برگزارکننده این طرح سازمان فنی و حرفه‌ای و آمزوشگاه‌های آزاد معتبر هستند و مدرک آنان قابل قبول است.

لازم به ذکر است که بخشنامه طرح ایران مهارت برای مدارس دولتی است، اما اگر مدارس غیر دولتی نیز آمادگی لازم را دارند، می‌توانند ۵۰٪ از ساعات فوق برنامه مدرسه خود را به موضوع مهارت‌آموزی اختصاص دهند. در مدارس دولتی زمان اجرای این طرح، در ساعات فوق برنامه و پنجشنبه‌ها در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر بخشنامه طرح ایران مهارت برای ۲۰٪ از مدارس دولتی و همه مدارس غیر دولتی ابلاغ شده است.  و در نتیجه با توجه به این ابلاغیه، تمام مدارس مشمول باید هر چه زودتر برای اجرای طرح ایران مهارت اعلام آمادگی کنند و نیمی از ساعات فوق برنامه خود را به موضوع طرح ایران مهارت اختصاص بدهند.

 

هزینه طرح ایران مهارت

بر اساس گفته‌های مدیر کل دفتر آموزش متوسطه اول، هزینه اجرایی شدن طرح با توجه به هزینه فوق برنامه مدارس تعیین می‌شود. اما سعی می‌شود از ظرفیت مدارس و سازمان فنی و حرفه‌ای برای کاهش هزینه‌ّها تا کمترین میزان استفاده شود.

فعلا میزان شهریه بطور ثابت مبلغ ۵۱،۰۰۰ ریال به ازای هر نفر برای یک ساعت برای مناطق برخوردار، مبلغ  ۴۰،۸۰۰ ریال برای مناطق نیمه برخوردار و مبلغ ۳۵،۷۰۰ ریال برای مناطق کم برخوردار می باشد که از اولیا دانش آموزان دریافت می گردد و ارتباطی به نوع قرارداد ندارد.

توجه داشته باشید که بعد از اجرای طرح ایران مهارت در مدارس، علاوه بر اینکه یک گواهی حضور در دوره به دانش‌اموزان داده می‌شود، نمره کسب شده نیز در کارنامه لحاظ می گردد.

به این ترتیب در طرح ایران مهارت علاوه بر افزایش ظرفیت مهارت آموزی، دانش آموزان قبل از ورود به دوره متوسطه دوم حداقل ۱۰۰ ساعت دوره مهارتی آموزش دیده اند.

 

ثبت نام در طرح ایران مهارت

برای ثبت نام در طرح ایران مهارت لازم است ابتدا مدیران مدارس، با در نظر گرفتن اهداف مدسه خود و همچنین علاقه دانش آموزان، تعدادی از دوره‌های زیرمجموعه طرح ایران مهارت را انتخاب کرده و با یکی از آموزشگاه های آزاد یا آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای برای شیوه برگزاری دوره گفتگو کنند.

پس از عقد قرارداد بین دبیرستان و آموزشگاه، هر دو مجموعه باید اطلاعات قرار داد خود را در سامانه سایت سما وارد کنند تا ثبت نام در ایران مهارت برای هر دو مجموعه انجام شود.

سپس دانش آموزان برای ثبت‌نام در طرح ایران مهارت، به آن آموزشگاه مراجعه می‌کنند و گواهی حضور در دوره را نیز توسط آموزشگاه دریافت می‌کنند.

در پایان دوره، مدارس باید اطلاعات هر دانش‌آموز را از آموزشگاه دریافت کرده و در پروتال سازمان فنی و حرفه ای وارده کنند تا مدارک کارآموزان صادر شود.

 

لیست رشته‌ها

در حال حاضر طرح ایران مهارت شامل ۵۰۰ رشته مختلف است که در زمینه‌ّهای زیر دسته‌بندی می‌شوند:

خدمات (خدمات آموزشی، فناوری اطلاعات، خدمات تغذیه‌ای و ....)

فرهنگ و هنر (هنرهای تزئینی، صنایع دستی و ...)

صنعت (برق، الکترونیک، صنایع چوبی و ....)

کشاورزی (امور دامی، امور زراعی، آمور شیلات و ابزی‌پروری و ...) دسته‌بندی می‌شوند.

 

 

سوالات

  • آیا طرح ایران مهارت برای مدارس اجباری است؟ این طرح به همه مدارس غیردولتی و بیست درصد مدارس دولتی ابلاغ شده است، و همه مدارسی که ابلاغیه را دریافت کرده‌اند، ملزم به اجرای آن هستند.
  • آیا می‌توان طرح ایران مهارت را در مدارس اجرا کرد؟ اجرای این طرح با هماهنگی مدرسه، اما توسط آموزشگاه‌های دارای مجوز صورت می‌گیرد. بنابر این اصولا در مدارس برگزار نمی‌شود.
  • آیا امور مالی و بازرگانی نیز جزء رشته‌های تحت پوشش طرح ایران‌مهارت است؟ بله رشته‌های مرتبط با حسابداری و امور مالی نیز بخشی از این طرح هستند.

 

 

جمع‌بندی

در این مقاله درباره طرح ایران‌مهارت، نحوه اجرای آن، هزینه و ثبت‌نام آن صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اگر به طرای سایت علاقمند هستید، می توانید در دوره های طراحی سایت شرکت کنید. 

 

مقالات مرتبط

کش چیست و به چه دردی می خورد؟

انواع کارت گرافیک

اولین کامپیوتر جهان

چگونه مشخصات کامپیوتر را بفهمیم؟

استعلام مدرک فنی حرفه ای

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

رم چیست؟

CPU چیست؟

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi