بشر از دیرباز تاکنون به دنبال اختراع پدیده های نوین انسانی بوده تا بواسطه هر یک از آنان بتواند امکانات رفاهی خوبی را برای خود فراهم کند. پیشرفت تکنولوژی و گسترش علم سبب شده تا به مرور زمان، اختراعات بسیار مفیدی در اختیار بشر قرار گیرد. کامپیوتر، یکی از فناوری های نوین انسانی بوده که منجر به توسعه اطلاعات می شود. در دنیای مدرن کمتر کسی یافت می شود که با کاربرد و نحوه کار با کامپیوتر آشنا نباشد. اما، بسیاری از افراد تنها با توجه به نوع کاربری خود با کامپیوتر آشنا بوده و اطلاعاتی درباره تاریخچه کامپیوتر و حتی مخترع کامپیوتر و اولین کامپیوتر جهان نمی داننداگر به یادگیری صفر تا صد این مبحث فناوری مدرن در کنار تاریخچه کامپیوتر از آغاز تاکنون علاقه دارید؛ این فرصت ویژه را از دست ندهید. در این مقاله به بررسی اولین کامپیوتر در جهان و تاریخچه کامپیوتر در ایران خواهیم پرداخت.

اگر میخواهید کار با کامپیوتر را به صورت اصولی و حرفه ای یاد بگیرید و بدون هیچ پیش نیازی مهارت های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنید و وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید به صفحه آموزش icdl زیر مراجعه کنید و فیلم های آموزشی رایگان ما را مشاهده کنید و برای ورود به بازار کار آماده شوید.

اولین کامپیوتر جهان

پاسخ به سوال در رابطه با اولین کامپیوتر جهان در ظاهر ساده ولی همراه با پیچیدگی های بسیار است زیرا تعریف کلمه کامپیوتر متفاوت می‌باشد‌ برای مثال در فرهنگ نامه انگلیسی آکسفورد کلمه کامپیوتر به دستگاهی برای ذخیره سازی و پردازش داده به صورت باینری و با توجه به دستورالعمل هایی است که به آن داده می‌شود. اما در یک فرهنگ لغت آمریکایی کامپیوتر به دستگاهی اطلاق می شود که  قابل برنامه ریزی است و معمولا الکترونیکی هستند و می‌تواند اطلاعات به دست آمده در ذخیره بازیابی و پردازش کند.

اولین کامپیوتر هایی که اختراع شدند از نظر وزنی و حجم با کامپیوترهای امروزی تفاوت بسیاری داشتند به طوری که شاید یک کامپیوتر در ابعاد یک اتاق ساخته می‌شد.

این کامپیوترها از تعداد زیادی لامپ خلا ساخته شده بودند. قدرت پردازش این کامپیوتر ها نسبت به کامپیوترهای امروزی بسیار پایین‌تر بود. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که هدف از اختراع کامپیوتر پیشرفته و اکثر استفاده‌ای که از کامپیوتر های اولیه می‌شد به طور عمده برای فعالیت های نظامی و جنگ بوده است و البته همچنان نیز همین طور است.

ماشین حساب ها نیز جزء کامپیوترها محسوب می شوند به طور کلی زمانی که صحبت از اختراع کامپیوتر ها به میان باشد منظور از اولین کامپیوتر،ماشین حساب ها هستند که کم‌کم پیشرفته تر شدند و به کامپیوترهای امروزی تبدیل شدند. اولین وسایل برای حساب رسی چوب خط ها و سنگ ریزه ها بودند که کم کم چرتکه جای این وسایل را گرفت‌. اولین ماشین حساب جهان توسط بیلز پاسکال به کمک چرخ های دنده دار ساخت شد. این ماشین حساب تنها می‌توانست جمع و تفریق را انجام دهد.

بعد های ریاضی دان آلمانی به نام لایبنیتز دستگاه پیچیده تری به نام شمارشگر پله ای را اختراع کرد. این دستگاه نه تنها می‌‌توانست جمع و تفریق اعداد را تا ۱۶ رقم انجام دهد بلکه توانایی ضرب اعداد هشت رقمی را نیز داشت.

 این ابزار رامی توان اجداد ماشین حساب‌های مکانیکی دانست که تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده مردم قرار می گرفتند‌.این دستگاه ها برای یک هدف  کوچک و محدود ساخته شده بودند اما نقطه عطف پیشرفت کامپیوتر سازی جهان را توانایی برنامه نویسی می دانیم‌.

اولین کامپیوتر در چه سالی اختراع شد

اولین کامپیوتر در جهان به نام چه کسی ثبت شده است؟ مخترع اولین کامپیوتر جهان کیست؟

برای پاسخ به جواب این سوال بایستی به بررسی تاریخچه مختصر کامپیوتر بپردازیم. کامپیوترها در واقع همان ماشین های حساب گذشته بودند که با تکامل و پیشرفت علم و فناوری، امکانات دیگری را در اختیار افراد قرار داده و به عنوان یک ماشین تحلیلی و پردازش اطلاعاتی شناخته می شوند.

اختراع اولین کامپیوتر در جهان به سال 1837 توسط فردی انگلیسی به نام چارلز بابیج برمی گردد. در میان اختراعات متعدد این دانشمند، ایده طراحی و ساخت ماشین های تفاضلی به عنوان کامپیوترهای اولیه بسیار مورد توجه قرار گرفت و فناوری های ساخت کامپیوترهای امروزی از طرح اصلی ماشین های تحلیلی الگو گرفته شد.

نسل های مختلف کامپیوترها و زمان عرضه آن ها به بازار سبب شده تا این فناوری به مرور زمان تکامل یافته و به شکل کامپیوترهای امروزی شناخته شود. سیر تکامل نسل های کامپیوتر به شرح زیر است:

  • نسل اول کامپیوتر

اولین نسل از کامپیوترها با نام کامپیوتر ایکن شناخته می شود. این نام گذاری به اختراع اولین نسل از کامپیوترها برگشته که پروفسور ایکن در سال 1937 این افتخار را با استفاده از لامپ های خلاء به خود اختصاص داده است. در ساختار این نوع از کامپیوترها از قطعات دیودی استفاده شده که وزن بالائی را برای کامپیوتر به دنبال داشته است. وزن زیاد، محدودیت در جا به جایی و حجم بالای کامپیوتر از جمله مشخصه های این نسل از کامپیوتر به شمار می رود.

  • نسل دوم

در سال 1963، نسلی نوین در مقایسه با نسل اول کامپیوترها به بازار عرضه گردید. در ساختار این نوع از کامپیوترها از ترانزیستورها برای افزایش حافظه و کاهش حجم کامپیوتر استفاده شد. مهم ترین مزیت اختراع این نوع از کامپیوترها ابعاد کوچک تر و حافظه بالای کامپیوتر است. اولین بار از این نوع کامپیوتر برای ابر کامپیوترهای اولیه به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. در این نسل، کامپیوتر از تجهیزاتی همانند پرینتر یا انواع حافظه های جامد قابل افزایش بهره مند بوده است.

  • نسل سوم

پس از مدتی از اختراع نسل دوم کامپیوترها، دانشمندان به حرارت زیاد ترانزیستورها پی برده و این مورد را یک امتیاز منفی برای کامپیوترها تلقی کردند. حرارت زیاد ترانزیستور سبب آسیب به قطعات داخلی می شود. دانشمندان برای جایگزینی این قطعه از سنگ کوارتز در ساختار کامپیوترهای نسل سوم استفاده کردند. تعبیه تعداد زیادی از نیمه رساناها در ساختار اصلی قطعات داخلی کامپیوترهای نسل شوم سبب شد تا این نسل در مقایسه با نسل های پیشین از ابعاد و حجم کوچکتری برخوردار باشد.

  • نسل چهارم

این نسل از کامپیوترها به لحاظ ساختاری و قطعات مشابه نسل سوم بوده و تنها قابلیت های بیشتر در کنار عمر بالاتری دارند.

  • نسل پنجم

این نسل از کامپیوترها با فناوری های نوینی طراحی شد که ارتباطات تصویری و صوتی را برای بشر فراهم ساخت. در این نوع از کامپیوترها از حافظه های نوری کم حجم با ظرفیت بالا استفاده شده است. هوش مصنوعی و برنامه نویسی برای اولین بار در کامپیوترهای نسل پنجم به کار گرفته شد.

  • نسل ششم

آخرین نسل از کامپیوترها به نسل ششم اطلاق می شود. این نسل از کامپیوترها از سیستم های چند رسانه ای در ساخت و طراحی آن ها استفاده شده که امکانات بسیار زیادی را برای اشخاص فراهم خواهد کرد.

اولین کامپیوتر ibm

در چند دهه گذشته، نمایندگان شرکت ibm برای اولین بار با بیل گیتس مدیر مایکروسافت به جهت طراحی یک نوع سیستم عامل برای رایانه های شخصی ملاقات کرده و در نهایت 7 آوریل سال 1953 به صورت رسمی اولین کامپیوتر ibm تجاری خود را روانه بازار کرد.

خط تولید شرکت چند ملیتی ibm شامل رایانه های بزرگ سری Z، رایانه های تجاری سری A، سرورها و ایستگاه های کاری از مدل رایانه های سری P و کامپیوترهای سری X بر اساس فناوری اینتل است.

هدف از اختراع كامپيوتر

کامپیوتر در واقع با دو هدف اختراع شده است. اولین هدف آن  آسان سازی انجام محاسبات پیچیده و دوم دستیابی و ارزیابی اطلاعات زیاد و پیچیده. کامپیوتر توان آن را دارد که در مدت زمان بسیار کوتاه معادلات پیچیده را پردازش و پاسخ دهد. این پردازش اطلاعات می‌تواند به شکل اعداد،کلمه ها، واقعیت ها، تصاویر و یا حتی صوت و موسیقی باشد. در واقع کامپیوتر اطلاعات را دریافت کرده،در خود ذخیره می‌کند و  پس از منظم سازی محاسبات را انجام داده و به ما پاسخ می‌دهد. مهمترین ویژگی کامپیوترها که آن را مورد توجه قرار داده و سرعت عمل بالای آن هاست  اما باید توجه داشته باشیم که کامپیوترها تنها کاری را که برای آنها برنامه‌ریزی شده و از آن‌ها خواسته می‌شود را انجام می‌دهد و هیچ کار اضافه یا کمتری را پردازش نمی‌کند‌.

مخترع كامپيوتر

نخستین مدل از کامپیوتر در جهان توسط چه کسی اختراع شد؟ اولین کامپیوتر در چه سالی اختراع شد؟ مخترع کامپیوتر کیست؟

معمولاً پاسخ سوال چه کسی نخستین کامپیوتر را اختراع کرده پاسخ واحدی ندارد اما به طور معمول در کنار این سوال نام چارز بابیج ریاضی دان،فیلسوف و تحلیلگر انگلیسی را می‌بینیم.

پاسخ به این سوال مبهم کمی آسان به نظر می رسد اما، هنگامی که این سوال را از کاربران کامپیوتر بپرسید به طور حتم، اکثر آنان جوابی برای گفتن نخواهند داشت. نسل امروز، نسل کاربری بوده و هر یک از افراد با توجه به حوزه کاری خود، اطلاعات مورد نیاز را کسب خواهند کرد و کمتر کسی یافت می شود که بدنبال اساس و پایه مسائل و فناوری های نوین باشد

چارلز بابیج در یک جلسه سخنرانی در جلسات انجمن پادشاهی اخترشناسی انگلستان عملکرد دستگاهی را توضیح داد که خودش آن را موتور تفاضلی می‌دانست. این دستگاه قادر بود انجام محاسبات پیچیده را با سرعت بسیار کم تر و دقت بالاتر از انسان انجام دهد.

بابیج پیشنهاد استفاده از این دستگاه را برای تهیه جدول های حرکت سیارات که در آن زمان برای ناوبری و کشتیرانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند را داد. بعد از مدتی او موفق شد تا دولت بریتانیا را نسبت به اختراع خود علاقه مند کند و اقدام به ساخت دستگاه نماید اما بعد از مدتی به دلیل اختلافات بین او و مهندس پروژه، که بر سر هزینه‌های آن رخ داد پروژه به اتمام رسید و کار را متوقف کردند.

اما قبل از آن که دولت بودجه پروژه را به طور کامل قطع کند،بابیج  در طی اقدامات جاه‌طلبانه کار بر روی طرحی که منجر به ساخت نمونه اولیه کامپیوترهایی که امروزه می‌شناسیم شد را آغاز کرد. ایده بابیج که آن را موتور تحلیلی نامیده بود، در واقع کامپیوتر مکانیکی پیچیده بود که بسیاری از ابعاد دستگاه الکترونیکی مدرن را پیش بینی کرده بود.

این دستگاه می‌توانست علاوه بر اعمال ریاضی ساده طیف های وسیعی از انواع عملیات را انجام دهد. همچنین دارای حافظه داخلی بود که می‌توانست اعداد را ذخیره سازی و بعدها بازیابی کند. طرح های موتور تفاضلی و موتور تحلیلی هر دو قابل اجرا و عملی بودند اما با وجود اینکه هیچکدام از این دو دستگاه تکمیل نشدند اما بابیج را عموماً به عنوان مخترع کامپیوتر می‌شناسند.

ماشین های تحلیلی به لحاظ ساختاری بسیار مشابه با کامپیوترهای امروزی بوده و تعداد زیادی از قطعات هم چون CPU در ساختار آن مورد استفاده قرار گرفته بود. 2 سال بعد از اختراع ماشین تحلیلی بابیج، مدل کامل دستگاه توسط موزه علوم لندن تکامل یافت و در اختیار افراد قرار گرفت.

در تاریخچه کامپیوتر به جز بابیج می توان از افراد دیگری به عنوان پدر علم کامپیوتر در جهان نام برد. کترود زوس یکی از دانشمندان آلمان مخترع کامپیوتر بوده که در ایده و طراحی سری های کامپیوتر Z1، Z2، Z3، Z4 نقش بسیار قابل توجهی داشته است. نسل Z1 از کامپیوترهای اولیه دارای بیش از 30 هزار قطعه فلزی بوده که با شیوه باینری محاسبات مورد نظر را انجام می داد.

واژه کامپیوترهای شخصی یا خانگی اولین بار توسط رابرتز در سال 1974 ارائه شد. این دانشمند آمریکائی با طراحی نوین این سری از کامپیوترها توانست در فاصله زمانی 1974 تا 1975 بیش از 5000 دستگاه از کامپیوترهای شخصی طراحی شده را به فروش برساند. اولین کامپیوتر شخصی با قطعات مشابه قطعات کامپیوترهای امروزی و با کنترل نرم افزارها، ایده نوینی بود که این دانشمند اهل فلوریدا به خوبی توانست بازار رقابتی آن را ایجاد کند.

کاربرد‌های کامپیوتر

امروزه کامپیوتر ها کاربردهای فراوانی در زمان‌های مختلف دارد به طوری که زندگی بشر به طور غیر قابل انکاری وابسته به کامپیوترها است. یکی از اساسی ترین کاربرد های کامپیوتر پردازش داده ها هستند.

 از کاربردهای دیگر کامپیوتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربردهای پزشکی: دستگاه های سی تی اسکن، دستگاه های سنگ شکن، لیزر چشم و ... همگی از کاربرد های کامپیوتر در پزشکی هستند‌.
  • کاربرد های اداری و تجاری: همانند امور بانکداری، ثبت نام‌های مختلف در ادارات و موسسات، انبارداری،حسابداری و ...
  • کاربرد های کنترلی: کنترل تمام وسایل الکترونیکی مثل موشک، کنترل ترافیک، کنترل خط تولید کارخانه ها و حتی کنترل جریان و قلب و تنفس همگی از کاربردهای کامپیوتر در دنیای امروز هستند.
  •  تحلیل های مهندسی
  •  کاربرد در حمل و نقل
  •  ساخت انیمیشن و سینما
  •  ساخت انواع روبات و کاربرد در صنعت

 و موارد بی‌شمار دیگر نبود کامپیوترها را در دنیای امروزی عملاً غیرممکن ساخته است.

کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

در گذشته بیشتر جنبه های زندگی افراد تحت تاثیر مدارک و اسناد دستی بوده و کمتر کسی کار با این فناوری نوین را می دانست. امروزه، دانش علوم کامپیوتری یکی از دانش های نوین به شمار رفته که تمامی جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کامپیوتر جزئی جدا نشدنی از صنایع و تجارت دنیای امروز است. تصور کنید، هنگامی که در حال تایپ کردن هستید؛ اطلاعات مربوط به حروف و اعداد را به آسانی قابل پردازش در این ماشین تحلیلی کرده و خیلی راحت می توانید این اطلاعات را در قالب برنامه های متفاوت با دیگران به اشتراک گذاشته و یا در مورد محاسبات عددی، نتیجه درستی را دریافت کنید.

واژه Computer در اصل از کلمه ای به معنی محاسبه کردن ریشه گرفته است. در واقع، این نوع محاسبه با ماشین و بدون هیچ گونه دخالت دستی انجام شده و شما تنها بایستی اطلاعات خام را وارد کرده و اطلاعات قابل فهم را تحویل بگیرید. این ماشین پیچیده، قابل برنامه ریزی بوده و بدون وارد کردن اطلاعات و یا دستور مورد نظر، عملی انجام نخواهد داد.

اجزای اصلی یک کامپیوتر به دو دسته سخت افزار و نرم افزار تقسیم بندی می شود. بخش سخت افزاری کامپیوتر به تجهیزات جانبی و قطعات قابل لمس بوده و بخش نرم افزاری به برنامه های کنترلی کامپیوتر مربوط می شود. به نظر شما اولین کامپیوتر شخصی در جهان نیز قطعات سخت افزاری و نرم افزاری داشته است؟

با بررسی تاریخچه کامپیوتر از آغاز تاکنون می توان قطعات سخت افزاری کامپیوتر را در قطعاتی هم چون سی پی یو یا پردازش گر مرکزی و کارت گرافیک، خنک کننده، برد اصلی، هارد و منبع تغذیه خلاصه کرد. بخش نرم افزاری انواع کامپیوتر با یکدیگر متفاوت بوده و هر نسل، برنامه های نرم افزاری ورژن مورد نظر خود را پشتیبانی خواهد کرد.

به طور کلی برای بررسی کاربرد کامپیوتر می توان به حوزه های مختلفی از جمله پزشکی، صنعت و گرافیک اشاره کرد. با این حال، بسیاری از نسل های کامپیوتری تنها برای امور تجاری و بخشی دیگر برای امور مربوط به کاربری های خانگی و ساده طراحی شده است.

انواع کامپیوتر

اکثر افراد تنها به کامپیوترهای خانگی و رومیزی عنوان کامپیوتر را داده و مابقی نسخه ها را با نام های دیگری از جمله لپ تاپ یا ... می شناسند. به طور کلی، به هر یک از سیستم های مبتنی بر پایه قطعات سخت افزاری و نرم افزاری که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده داشته، کامپیوتر می گویند. در این قسمت انواع کامپیوتر را بررسی خواهیم کرد:

  • کامپیوترهای شخصی یا PC

این نوع از کامپیوترها برای استفاده خانگی و شخصی طراحی شده است. کامپیوترهای شخصی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی شده که بر حسب نوع کاربری شخص و توان آن می توان مدل مورد نظر را انتخاب کرد. کامپیوترهای PC در ابتدا نوعی میکروکامپیوتر بوده که تمام امکانات و قابلیت های یک سیستم کامپیوتری را در اختیار کاربر قرار می داده است.

انواع کامپیوتر

  • کامپیوتر رومیزی یا دسکتاپ

کامپیوترهای رومیز در واقع به کامپیوترهای شخصی گفته شده که قابلیت حمل و جا به جایی ندارند. این کامپیوترها برای مصارف شخصی و خانگی کاربرد داشته و فرد نمی تواند به صورت مداوم آن را جا به جا کرده و به راحتی از آن استفاده کند. کارایی بهتر، قطعات باکیفیت، عمر طولانی و قیمت مناسب از جمله ویژگی های این نوع کامپیوتر در مقایسه با سایر مدل های آن است.

  • لپ تاپ

لپ تاپ از دسته کامپیوترهای شخصی با قابلیت جا به جایی و حمل آسان بوده که امروزه طرفداران بسیاری دارند. لپ تاپ ها با فناوری و نرم افزارهای نوینی نسبت به کامپیوترهای شخصی طراحی شده و قابلیت های بسیاری را در اختیار افراد قرار خواهد داد. ابعاد و اندازه لپ تاپ ها در مقایسه با کامپیوترهای شخصی بسیار کمتر بوده و به راحتی در یک کیف می توان آن را جا به جا کرد. لپ تاپ ها به لحاظ مشخصات نرم افزاری و قدرت پردازشی متفاوت بوده و با توجه به هر یک از این عوامل قیمت و ابعاد آن تعیین می شود.

  • نوت بوک

دسته ای دیگر از لپ تاپ را می توان نوت بوک نامید. این دسته از کامپیوترهای قابل حمل، ابعاد کوچکتری در مقایسه با لپ تاپ ها داشته و مسلما قطعات داخلی از کیفیتی مشابه با قطعات داخلی لپ تاپ برخوردار نمی باشند.

  • آیپدها یا کامپیوترهای جیبی

پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده تا نسل جدید از کامپیوترها با عنوان کامپیوتر جیبی به بازار عرضه شود. در ساختار این سیستم از هارد دیسک جامد برای پردازش اطلاعات استفاده می شود. کارکرد این نوع سیستم کامپیوتری همانند گوشی های هوشمند بوده و با استفاده از یک قلم نوری می توانید به تمامی قابلیت های یک سیستم کامپیوتری دسترسی داشته باشید.

  • ورک استیشن

این نوع از کامپیوترها معمولا به نوعی از کامپیوترهای رومیزی اطلاق شده اما امکانات جانبی بسیار گسترده تری خواهد داشت. چندین حافظه جانبی، پردازنده های بسیار قوی و قدرت پردازش بازی های گرافیکی با حجم بالا از سری مزیت های این سیستم کامپیوتری است.

  • ابر کامپیوترها

این نوع از کامپیوترها از تعداد زیادی کامپیوتر با چیدمان موازی تشکیل شده که در حال حاضر از سریع ترین و قوی ترین کامپیوترهای محاسباتی در جهان شناخته می شود. قیمت این نوع از کامپیوترها حدود چند صد هزار یا چند میلیون دلار می باشد.

تاریخچه کامپیوتر در ایران

اولین کامپیوتر ایران حدود ده سال بعد از این که کامپیوترها وارد کشور های صنعتی شدند ینی در سال ۱۳۴۱  وارد شد.

 در دهه ۵۰ و ۶۰ خرید سخت افزار نرم افزار در ایران به شدت سخت و حالت رقابتی داشت. اما پس از انقلاب  طراح و تحولات در زمینه کامپیوتر صورت گرفت و تا سال ۵۹ یکسری بازنگری و تغییرات کلی در زمینه واردات و آموزش این پدیده مهم کارآمدی انجام شد به طوری که پس از باز شدن دانشگاه ها در سال ۶۲ رشد کامپیوتر در ایران آغاز و پیشرفت زیادی کرد واین کامپیوترها توانایی پردازش زبان و خط فارسی را پیدا کردند.

ورود فناوری نوین کامپیوتر به ایران در واقع مربوط به سال 1341 برای مصرف شخصی امیر عباس هویدا شده که حدود 10 سال پس از ظهور این فناوری در کشورهای صنعتی اتفاق افتاده است. توسعه و گسترش تکنولوژی های کامپیوتری در ایران در یک بازه ده ساله در سال های 1350 تا 1360 به صورت علمی و آکادمیک در برخی از دانشگاه های ایران آغاز شد.

رشد و بلوغ فناوری های کامپیوتری در ایران مربوط به سال های بعد از دفاع مقدس شده و از سال 1367 تاکنون تلاش های بسیاری در جهت گسترش فناوری های نوین کامپیوتری در ایران انجام شده است. برای دانلود پی دی اف تاریخچه کامپیوتر می توانید به وب سایت های معتبر مراجعه کنید. تاریخچه کامپیوتر در قالب های متفاوتی هم چون تاریخچه کامپیوتر ppt پاور پوینت، word یا تاریخچه پیدایش کامپیوتر pdf برای دانلود در اختیار کاربران قرار گرفته است.

اولین کامپیوتر شخصی

در 12 اوت سال 1981، اولین کامپیوتر شخصی یا همان pc در شهر نیویورک با برند ibm 5150 در اختیار کاربران قرار گرفت. اولین کامپیوتر شخصی قابلیت انتخاب صفحه نمایش سیاه سفید و یا 16 رنگ را داشته و شامل یک پخش کننده نوار کاست و نصب دو تا 5 عدد داریو فلاپی یک چهارم اینچی می باشد.

این نوع از کامپیوترهای شخصی برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گرفت و بسیار لوکس به شمار می رفت. در ساختار اولین کامپیوتر شخصی سه ویژگی اساسی پردازنده استاندارد، قیمت مناسب و راهنمای سخت افزاری وسیع استفاده شده است.

اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید، مقاله های رم چیست و سی پی یو چیست را نیز مطالعه فرمایید. 

جمع بندی

کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟ از تاریخچه کامپیوتر در جهان و مخترع کامپیوتر چه می دانید؟ در این مقاله به طور کامل به این سوالات پاسخ داده شده و شما در این مقاله به طور کامل با تاریخچه کامپیوتر آشنا شده اید. اگر سوالی در هر بخش دارید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

اولین کامپیوتر جهان در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد؟

اختراع اولین کامپیوتر در جهان به سال 1837 توسط فردی انگلیسی به نام چارلز بابیج برمی گردد. در میان اختراعات متعدد این دانشمند، ایده طراحی و ساخت ماشین های تفاضلی به عنوان کامپیوترهای اولیه بسیار مورد توجه قرار گرفت و فناوری های ساخت کامپیوترهای امروزی از طرح اصلی ماشین های تحلیلی الگو گرفته شد.

مخترع کامپیوتر کیست؟

در تاریخچه کامپیوتر به جز بابیج می توان از افراد دیگری به عنوان پدر علم کامپیوتر در جهان نام برد ولی به طور کلی مخترع کامپیوتر را بابیج میدانند. کترود زوس یکی از دانشمندان آلمان مخترع کامپیوتر بوده که در ایده و طراحی سری های کامپیوتر Z1، Z2، Z3، Z4 نقش بسیار قابل توجهی داشته است.

مقالات مرتبط

ایران مهارت

کش چیست و به چه دردی می خورد؟

انواع کارت گرافیک

چگونه مشخصات کامپیوتر را بفهمیم؟

استعلام مدرک فنی حرفه ای

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

رم چیست؟

CPU چیست؟

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi