در ایجاد یک سند جدید در فوتوشاپ اولین چیزی که توجه مارو جلب میکند مد و مدل های رنگی هستنند.ما با شناخت این مدل های رنگی می‌تواینم در تعیین رنگ و کار با رنگ ها در فتوشاپ بهترین طرح های خود را آماده کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع مد و مدل های رنگی آشنا بشویم.


قبل از شروع آموزش شما می توانید از پیشنهاد ویژه آموزشگاه تله تیچرز استفاده نمایید و اقدام به مشاهده فیلم آموزش فتوشاپ از ۰ تا ۱۰۰ نمایید و با انواع ترفند های فتوشاپی نیز آشنا شوید.


 

مُد و مدل های رنگی - color mode در فتوشاپ در فتوشاپ رنگی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه مد و مدل های رنگی را توضیح دهیم می‌توانیم بگوییم ساخت رنگ ها و آدرس دهی به رنگ ها را با شناخت مد و مدل های رنگی در فوتوشاپ انجام می‌دهیم.

در ایجاد یک سند در فتوشاپ برای ما خیلی مهم است که سند ما برای قرار گرفتن بر روی یک صفحه وب آماده می‌شود یا برای چاپ شدن به چاپخانه میرود، ما با انتخاب مدل های رنگی این تصمیم را میگ‌یریم.

انواع مدل و مد های رنگی در فتوشاپ

بطور کلی چهار مدل رنگی و هشت مد یا مود رنگی در فوتوشاپ وجود دارد.در ابتدا مدل های رنگی و سپس مد های رنگی را توضیح خواهیم داد.

مد رنگی RGB

این مد رنگی مخفف سه کلمه Red, Green, Blue است؛ به منی رنگ های آبی ، سبز و قرمز، این مدل رنگی بیشتر برای تصاویر وب و مانیتوری و در حقیقت سخت افزار هایی که با تولید نور رنگ ها را به ما نشان میدهند.مدل رنگی RGB هر رنگ(آبی سبز زرد) دارای طیف رنگی 0تا 255میباشد که در هر رنگ واحد اون رنگ هرچه به 255 نزدیک تر بشه رنگ خالص بیشتری داریم بطور مثال اگر رنگ های آبی و سبز را 0 واحد بزاریم و قرمز را 255 ما رنگ قرمز خالص و کمی تیره را خواهیم داشت.

یکی از نکات مهم که باید در نظر داشته باشیم این است که این رنگ ها بر اساس نور تعیین شده اند. همه ما میدانیم که ترکیب رنگ قرمز و آبی تبدیل به رنگ بنفش میشود، اما اگر نور قرمز و آبی را باهم ترکیب کنیم شاهد نور سرخآبی خواهیم بود. در این مدل رنگ های ما نیز ترکیب رنگ ها بر اساس نور میباشد.

مدل HSB

این مدل رنگی دایره ای از طیف رنگی مرئی می‌باشد این طیف که شامل هفت رنگ می باشد(قرمز، نارنجی، زرد؛ سبز، آبی، نیلی، بنفش) که مخفف کلمات Hue ،Saturation ،Brightness میباشد که انتخاب رنگ اصلی با بخش Hو خلوص و روشنایی رنگ با دیگر بخش ها می باشد. در ادامه با کارایی هر یک از بخش های این مدل آشنا می‌شویم.

رنگ فام(h:Hue):

این بخش می‌توانیم یکی از هفت رنگ اصلی را انتخاب کنیم. این بخش بطوری چینش شده که رنگ ها روی یک دایره فرضی قرار دارند و واحد انتخاب رنگ در H درجه می‌باشد. به این صورت که رنگ ها در طیف 0 درجه تا 360 درجه انتخاب میشوند.

غلظت (S: Saturation)

این بخش پر رنگ بدن و کم رنگ بودن رنگ ها را تعیین میکند. و غلظت رنگ را به صورت درصد به ما نشان میدهد.

روشنایی (B: Brightness)

این بخش درخشش و میزان روشنایی رنگ ما را نشان میدهد. هرچه به سمت روشنایی کمتر برویم رنگ ما تیره تر خواهد شد.

مدل رنگی CMYK

این مدل رنگی مناسب کار های چاپی و لیتوگرافی میباشد. در این مدل رنگی C مخففCyan به معنی رنگ فیروزه ای، M مخففMagenta به معنای رنگ سرخابی ، Y مخفف yellow به معنی رنگ زرد و K علامت اختصاری رنگ مشکی در این مدل می‌باشد. این مدل بر اساس جذب نور جوهر بر روی کاغذ و همچنین چهار جوهر اصلی در دستگاه های چاپ طراحی شده است.


قبل از ادامه آموزش به لینک زیر توجه کنید:


مدل CIELAB یا lab

این مدل کامل ترین مدل رنگی است و وابسته به دستگاه چاپگر یا نمایشگر نمیباشد. این مدل شامل تمام رنگ هایی که در حیطه دید ما است میباشد.

معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ که یکی از نرم افزارهای بسیار محبوب در حوزه گرافیک می باشد و امروز افراد بسیار زیادی علاقه مند به یادگیری این نرم افزار هستند چرا که کار کردن با این نرم افزار آشنا شدن با قابلیت‌های مختلف آن آن می تواند باعث اشتغال زایی شما شود.

مد های رنگی در فتوشاپ

مد Bitmap

در این حالت رنگ فقط رنگ های سفید و سیاه هستند که با رفتن پیکسل ها از رنگ سیاه به سفید رنگ خاکستری نیز در این حالت رنگ به وجود می آید.

مد خاکستری Grayscale

این مد رنگی شامل 256حالت خاکستری میباشد. و از رنگ سیاه تا سفید دارای طیف خاکستری است.

مد رنگی Duotone 

این مد رنگی دارای جهار بخش  Monotone, Duotone, Tritone, Quadtone می‌باشد که می‌تواند تصویر را به چهار نوع رنگ خاکستری تبدیل کند.

مد رنگ Indexed Color

این مد رنگی مناسب تصاویر وب می‌باشد؛ این حالت دارای 256 رنگ میباشد و هنگامی که تصویری را در حالت Indexed Color قرار میدهید فوتوشاپ یک جدول رنگ ایجاد میکند و رنگ های شاخص را در آن ذخیره میکند.


پیشنهاد ویژه یادگیری کار با نرم افزار کورل درو برای صنعت چاپ و طراحی پوستر.


مد Multichannel 

این مد رنگی مناسب کار های چاپی میباشد و در این حالت بر اساس رنگ مورد نظر کانال های مورد نیاز برای ایجاد رنگ خاکستری را خود نرم افزار انتخاب میکند.

همچنین بخوانید:

چگونه نوار ابزار فتوشاپ را فعال و یا غیر فعال کنیم

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

مقالات مرتبط

مشکل تایپ فارسی در فتوشاپ

معدل لازم برای رشته گرافیک

آزمون آنلاین فتوشاپ فنی و حرفه ای

کلاس نقاشی

نحوه گذاشتن لوکیشن در بیو اینستاگرام

نرم افزار ساخت تیزر تبلیغاتی - بهترین اپلیکیشن ساخت تیزر

آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ

چگونه نوار ابزار فتوشاپ را فعال و یا غیر فعال کنیم - نحوه برگرداندن نوار ابزار فتوشاپ

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ