رشته گرافیک یکی از شاخه های هنری بوده که برای علاقه مندان آن بسیار جذاب و هیجان انگیز است. تصور کنید شما می توانید با استفاده از رنگ ها، نمادهایی پر از خلاقیت و نوآوری را خلق کرده و تصاویری زیبا از احساسات و علایق خود را در معرض نمایش قرار دهید. این کار تا چه میزان بر روحیه شما تاثیر مثبت داشته و حال خوب را به بقیه منتقل خواهد کرد؟ وقتی اکثر دانش آموزان به دنبال حل مسئله های ریاضی و شیمی هستند چطور عده ای با عشق به رنگ آمیزی و گرایش های هنری علاقه نشان می دهند؟ اگر از علاقه مندان این سبک هنری هستید، برای انتخاب رشته خود بایستی رشته گرافیک را انتخاب کرده و تحصیل نمائید. برای آشنائی با شرایط ورود به این رشته هنری و معدل لازم برای رشته گرافیک با ما همراه باشید.

یکی از راه هایی که میتوانید در حوزه گرافیک به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید آموزش گرافیک با مدرک بین المللی میباشد که مدرک فنی و حرفه ای به عنوان یک امتیاز برای ورود به بازار کار و یا مهاجرت به کشور های خارجی میباشد.

معدل لازم برای رشته گرافیک

در گذشته افراد برای ثبت خاطرات یا حتی اصول و قواعد کشوری از تصویر سازی استفاده می کردند. هنر تصویر سازی یک هنر قدیمی و با اصالت بوده که امروزه این هنر با نام گرافیک در میان مردم شناخته می شود. علم ثابت کرده که حافظه بصری در میان افراد قدرت بیشتری در مقایسه با جنبه های دیگر ذهنی داشته و تصویری که فرد با چشمان یا دست خود ثبت کند، ماندگارتر است.

رشته گرافیک از زیر شاخه های رشته های هنری بوده که در واقع رشته بازی با رنگ ها برای خلق یک اثر فاخر است. گرافیک به نوعی تصویر سازی مدرن شناخته می شود. گرافیست از علائم، سمبل ها و نمادها برای بیان حالات درونی و احساسات خویش و گاها برای بیان اوضاع شرایط اجتماعی استفاده کرده و با خلاق ترین ایده ها این تصاویر را به نمایش خواهد گذاشت.

رشته گرافیک در طول تحصیل جذابیت های بسیاری داشته که فرد را مشتاق خواهد کرد. اکثر دانش آموزان پایه نهم برای ادامه تحصیل خود در پایه دهم رشته هنری گرافیک را انتخاب می کنند. اما برای رشته گرافیک معدل باید چند باشد؟ چه عواملی بر روی استاندارد های معدل لازم اکتسابی در هر سال تاثیر دارد؟

استانداردهای انتخاب رشته تحصیلی در هر سال با توجه به تعداد دانش آموزان و استقبال از رشته مورد نظر متفاوت بوده با این حال، معدل لازم برای رشته گرافیک معمولا 17 به بالا است. اگر معدل نیم سال اول شما 17 به بالا باشد، به راحتی می توانید رشته گرافیک را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنید.

به اعتقاد برخی از افرد تحصیل گرافیک یکی از رشته های هنری پر خرج بوده که برای تحصیل در آن نیاز به سرمایه اولیه بسیاری است. برای تحصیل در رشته گرافیک به یک سری وسایل اولیه مورد نیاز است. وسایل مورد نیاز رشته گرافیک عبارتند از: مداد رنگی، پاستل، راپید، قلم مو، گواش، دوربین عکاسی، انواع مقوا و کاغذ، رنگ روغن، مداد طراحی، آبرنگ، انواع خط کش و گونیا، انواع شابلون و ... .

در طی تحصیل رشته گرافیک هنرجویان مهارت های عکاسی با دوربین را فراگرفته و مسائلی هم چون روان شناسی رنگ ها، شناخت اصولی رنگ ها و ترکیب آن ها با یکدیگر، چیدمان رنگ ها، چاپ دستی، خوشنویسی در سطح مبتدی و طراحی حروف و تصویر سازی کتاب را یاد می گیرند.

در رشته گرافیک جنبه های بصری متفاوتی پیش رو هنرجویان بوده و می توانند در هر یک از زمینه های تصویر سازی، طراحی آگهی تبلیغاتی، صفحه آرایی کتاب و نشریه، طراحی آرم و لوگو، طراحی جلد، طراحی چاپ برای بسته بندی و طراحی های تبلیغاتی مشغول فعالیت شوند.

به طور کلی، آینده تحصیلی در رشته گرافیک شامل حوزه های متعددی بوده که هنرجویان می توانند با تحصیل تخصصی در هر یک از گرایش های رشته گرافیک، مهارت های تصویر سازی و شغلی خود را افزایش داده و امنیت شغلی خود را تضمین کنند.

یکی از شاخه های پردرآمد در حوزه گرافیک طراحی لوگو میباشد. شما میتوانید نحوه طراحی لوگو در فتوشاپ را در صفحه طراحی لوگو با فتوشاپ به صورت رایگان آموزش ببینید و به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید.

 معدل لازم برای رشته گرافیک

معدل لازم برای رشته هنر

به اعتقاد برخی از افراد رشته هنر یک رشته تحصیلی با میزان سرمایه اولیه بالا بوده که آینده شغلی چندانی ندارد. البته این تصور و ایده در کشور ایران مرسوم بوده و در سایر کشورها هنر به عنوان بخش جدائی ناپذیر زندگی شناخته می شود. اگر کمی به اطراف خود دقت کنیم، آثار و نشانه های هنر مدرن و سنتی را در گوشه و کنار خود خواهیم دید. از نقاشی های حوضی در زمان های گذشته تا آثار پتینه و نقاشی های مدرن امروزی.

انتخاب رشته هنر تنها در صورتی که علاقه و استعداد بالائی در گرایش مورد نظر داشته باشید، می تواند مسیر موفقیت را برای شما رقم بزند. در سال های گذشته رشته هنر به درستی در میان هنرجویان معرفی نشده و تعداد افرادی که این رشته را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب می کردند بسیار کم بود. امروزه، گسترش علم و پیشرفت فضای مجازی سبب شده تا افراد با تمام گرایش ها و جنبه های این رشته و ماهیت کلی آن آشنا شوند.

ملاک نهائی برای گزینش هنرجویان رشته هنر، معدل یا نمره اکتسابی است. شما می دانید که معدل برای رشته هنر باید چند باشد؟ از سطح نمرات اکتسابی در رشته هنر و گرایش های مربوطه آن اطلاعی دارید؟ شرایط ورود به رشته هنر بستگی به مقطع مورد نظر داشته و هنرجویان فنی و حرفه ای و کار و دانش شرایط متفاوتی برای ورود به این رشته خواهند داشت.

شرایط ورود به رشته هنر برای هنرجویان فنی و حرفه ای:

  • مجموع سه نمره پایانی درس های ریاضی، تجربی و حرفه و فن در سه دوره متوسطه بدون اعمال ضریب بیشتر از 30 باشد.
  • نمره درس ریاضی یک در متوسطه اول بایستی حداقل یک باشد.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط بایستی حداقل 120 بوده و معدل لازم برای رشته هنر حداقل 12 باشد.

شرایط ورود به رشته هنر برای هنرجویان کار و دانش:

  • مجموع سه نمره پایانی درس های ریاضی، کار و فناوری در سه دوره متوسطه بدون اعمال ضریب بیشتر از 36 باشد.
  • نمره درس ریاضی با ضریب 2 و درس کار و فناوری با ضریب 3 محاسبه شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط بایستی حداقل 180 بوده و معدل لازم برای رشته هنر حداقل 12 باشد.

سینما، طراحی صنعتی، بازیگری، عکاسی، نقاشی، گرافیک، تلویزیون و هنرهای دیجیتال، صنایع دستی، طراحی پارچه و دوخت از جمله مشاغل مهم رشته هنر بوده که فرد با انتخاب هر یک از زمینه ها می تواند به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت داشته و مهارت های خود را به جهت علاقه و کسب درآمد افزایش دهد.

اگر به نرم افزار  فتوشاپ تسلط دارید و میخواهید با قابلیت های این نرم افزار  مشغول به کار شوید پیشنهاد ما به شما شرکت در آزمون آنلاین فتوشاپ و سنجش میزان مهارت هایتان میباشد. به این ترتیب میتوانید برای ورود به بازار کار آماده شوید و از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابید.

 معدل لازم برای رشته هنر

معدل لازم برای رشته طراحی دوخت

در طول تاریخ، لباس نشان فرهنگ و اصالت مردمان بوده است. رشته طراحی دوخت ارزش بالائی در میزان فرهنگ و ملیت یک کشور دارد. رشته طراحی دوخت یکی از گرایش های رشته هنری بوده که دارای زیر مجموعه های طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه می باشد.

مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه پایه برای دوخت عادی، دوخت صنعتی و مزون دوزی، آشنائی با انواع پارچه و نوع دوخت مناسب، هندسه نقوش در طراحی لباس و ... از دروس اصلی این رشته هنری بوده که هر یک از انواع دوخت به صورت جداگانه به هنرجو آموزش داده می شود. معدل لازم برای رشته طراحی دوخت با توجه به عملکرد هنرجویان و شرایط تدریس متفاوت بوده و معمولا هنرجویانی که حداقل معدل لازم 12 داشته باشند، می توانند در این رشته ادامه تحصیل کنند.

شناخت هنرهای تجسمی، خلاقیت و ایده های هنری از جمله مهارت های مهم این رشته هنری بوده که هنرجو بایستی به عنوان پیش نیاز در این رشته هنری این فاکتورها را داشته باشد. آینده شغلی این رشته هنری محدوده وسیعی از دوخت ها را در برگرفته و هنرجویان با کمی استعداد و علاقه می توانند آینده درخشانی در این رشته کسب کنند.

معدل لازم برای رشته عکاسی در هنرستان

عکاسی یکی از هنرهای مدرن بوده که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. این رشته هنری جذاب امکان تحصیل در مدرسه و دانشگاه را دارد. انتخاب رشته عکاسی از دو طریق انتخاب رشته عکاسی در هنرستان و انتخاب رشته از طریق کنکور هنر امکان پذیر است.

حرفه عکاسی یکی از حرفه های حساس، زیبا، جذاب و خلاق بوده که تنها به داشتن یک دوربین و ثبت عکس محدود نمی شود. عکاس بایستی هنرهای مدرن و جلوه های بصری خلاق با در کنار علم روز آموزش دیده و از زوایای مختلف جنبه های بصری یک شئ را بررسی کند. روحیه گرم و صمیمی، ارتباط تعاملی قوی، هنر تجسم و تصور اشیاء از سری مهارت های لازم برای یک عکاس است.

ورود به رشته عکاسی در هنرستان هم چون رشته های هنری دیگر شرایط خاصی را لازم دارد. معدل لازم برای رشته هنرستان عکاسی حداقل 12 بوده و برخلاف سال های گذشته که تنها معدل سال آخر اهمیت داشت، معدل سه سال تحصیلی متوسطه برای محاسبه معدل برای رشته عکاسی در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که نمرات پایانی و خرداد ماه در شرط معدل در نظر گرفته شده و نمرات مستمر یا نیم سال تاثیری بر روی معدل ندارد.

آیا رشته گرافیک کنکور دارد

تحصیل و کار در رشته گرافیک برای علاقه مندان این رشته جذابیت خاص خود دارد. هنرجویانی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته گرافیک را داشته می توانند از طریق شرکت در کنکور هنر به صورت کاردانی یا کارشناسی در رشته گرافیک تحصیل کرده و یا از طریق تحصیل رشته گرافیک در هنرستان به صورت آزمون و بدون آزمون در یکی از دانشگاه های معتبر تحصیل خود را ادامه دهند.

تحصیل در رشته گرافیک می تواند به دو صورت سنتی و مدرن انجام شود. گرایش سنتی رشته گرافیک به صورت تحصیل رشته گرافیک با واحدهای طراحی و ایده پردازی سنتی بوده و گرافیک کامپیوتری شاخه ای مدرن از رشته گرافیک بوده که طراحی های مدرن بواسطه کامپیوتر انجام می شود. بازار کار گرافیک کامپیوتری در مقایسه با جنبه سنتی از رونق بالائی برخوردار بوده و مهارت های تخصصی در زمینه انواع نرم افزارها را کسب خواهند کرد.

وسایل لازم برای رشته گرافیک کامپیوتری

رشته گرافیک کامپیوتری نیز شاخه ای از گرایش های هنری بوده که تحصیل در این رشته ملزومات خاص خود را به همراه دارد.

  • سیستم کامپیوتری با تمام متعلقات
  • چاپ گر لیزری
  • چاپ گر رنگی
  • Smart board
  • دیتا پروژکتور
  • دوربین عکاسی
  • اسکنر
  • صندلی و میز رایانه
  • تجهیزات مربوط به اتصال اینترنتی
  • CD نرم افزارهای گرافیکی و مورد نیاز در رشته گرافیک
  • انواع کاغذهای مخصوص پرینت
  • کتابچه طراحی
  • اشتراک مجله Computer Arts که یکی از مجله های مهم در زمینه رشته گرافیک است.
  • انواع قلم طراحی برای به تصویر کشیدن ایده های ابتدائی

معدل لازم برای رشته فتوگرافیک

فتوگرافیک یکی از رشته های هنری مدرن بوده که از ترکیب هنر و صنعت پدید می آید. در اصل، این رشته هنری حاصل ادغام رشته عکاسی و گرافیک بوده که بازار کار گسترده ای را دارد. با گسترش علم و به روز شدن جنبه های بصری شاخه های جدیدی از هنر عکاسی به میان آمده که اصول و قواعد رشته گرافیک را درگیر کرده است.

هنرجویان رشته هنری فتوگرافیک در مقایسه با هنرجویان رشته گرافیک در زمینه عکاسی تبحر بیشتری پیدا کرده و استانداردهایی هم چون عکاسی از طبیعت و عکاسی گزارشی را فرا خواهند گرفت. رشته گرافیک بر روی ایده پردازی و تصویر سازی تمرکز داشته در صورتی که رشته فتوگرافیک بر روی عکاسی تمرکز دارد.

علاقه مندی به کارهای هنری، بینائی کافی، علاقه به ایجاد طرح های نو، درک و هوش ریاضی و قابلیت انتقال مفاهیم تصویری از جمله نیازمندی های این رشته هنری است. هنرجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته مدرن فتوگرافیک را دارند، بایستی معدل بالای 17 را کسب کرده تا اجازه تحصیل در این رشته را داشته باشند.

معدل لازم برای رشته فتوگرافیک همانند رشته گرافیک بوده و هنرجویان می توانند با شرکت در کنکور کاردانی رشته فتوگرافیک یا ادامه تحصیل در رشته عکاسی و شرکت در کنکور سراسری این رشته را انتخاب کنند.

معدل لازم برای رشته فتوگرافیک

برای رشته گرافیک چه درس هایی باید قوی باشد

علاقه مندان به انتخاب رشته گرافیک بایستی شرایط لازم برای ورود به این رشته هنری را داشته باشند. برخی از دروس متوسطه در معدل نهائی لازم برای رشته گرافیک موثر بوده و در صورتی که مجموع این نمرات اکتسابی از حد معین کمتر باشد، هنرجو حق تحصیل در رشته گرافیک را ندارد.

هنرجوی متقاضی تحصیل در رشته گرافیک بایستی در دروس ریاضی، فرهنگ و هنر و کار و فناوری نمرات بالائی کسب کرده باشد و دارای کارنامه قبولی پایه نهم با حداقل معدل لازم برای رشته گرافیک یعنی 17 به بالا باشد.

یکی از سوالاتی که علاقه مندان به رشته گرافیک از ما میپرسند این است که برای رشته گرافیک چه درس هایی باید قوی باشد؟ در این راستا تصمیم گرفتیم دروس تخصصی رشته گرافیک را بررسی کنیم:

  • طراحی (1)
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • تاریخ هنرایران
  • کارگاه چاپ دستی (1)
  • خوشنویسی، عکاسی (1)
  • تاریخ هنرجهان
  • کارگاه گرافیک
  • مبانی تصویرسازی
  • عکاسی (2)
  • علم مناظر و مرایا
  • مبانی و کاربرد رایانه
  • پایه و اصول صفحه آرایی
  • خط در گرافیک
  • طراحی(2)
  • کارآموزی (1)

همان طور که میدانید رشته گرافیک یک رشته بسیار گسترده میباشد و شما میتوانید در این رشته در بخش های مختلف مهارت های خود را تقویت کنید و همه چیز به استعداد و علاقه شما بستگی دارد. به طور کلی شما در رشته گرافیک عکاسی و چاپ عکس سیاه و سفید را یاد میگیرید و با رنگ شناسی آشنا میشوید. از دیگر مهارت هایی که در این رشته یاد میگیرید صفحه آرایی و تصویر سازی  کتاب کودک، پوستر سازی، جعبه سازی، خوشنویسی، چاپ دستی و بسته بندی میباشد.

 برای رشته گرافیک چه درس هایی باید قوی باشد

معدل لازم برای رشته عکاسی نهم به دهم

در سال های اخیر تغییراتی برای انتخاب رشته نهم به دهم صورت گرفته است. دانش آموزانی که در پایه نهم مشغول تحصیل بوده باید در جریان باشند که همانند سال های گذشته تنها به نمرات و معدل پایه نهم توجه نشده بلکه نمرات مربوط به سه سال دوران متوسطه یعنی هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته تاثیر دارد.

معدل لازم برای رشته عکاسی نهم به دهم معمولا از 12 به بالا بوده و باستی با توجه به مقطع هنرجو که در فنی و حرفه ای و یا کار و دانش تحصیل می کند، ضرایب مربوط به دروس مهم را نیز کسب کند.

شرایط قبولی در رشته گرافیک
  • داشتن علاقه و استعداد در زمینه های هنری
  • کسب حداقل معدل لازم برای رشته گرافیک
  • داشتن توانائی لازم برای خلق ایده های تصویری
  • کسب نمرات اکتسابی در دروس مهم با ضرایب معین

جمع بندی

امروزه، رشته های هنری جایگاه خوبی را در میان رشته های رایج در جامعه به خود اختصاص داده است. فرصت های شغلی بسیاری برای شاخه های هنری وجود داشته که هنرجویان می توانند با توجه به علاقه هنری خود یکی از زمینه ها را انتخاب کرده و در آن تحصیل کنند. یکی از شرایط مهم تحصیل در یک رشته هنری، کسب معدل لازم برای رشته مورد نظر است. به عنوان مثال، اگر قصد ادامه تحصیل در رشته گرافیک دارید؛ بهتر است معدل بالای 17 را کسب کنید. قابلیت درک مفاهیم و علاقه مندی به ایجاد طراحی های نوین از ملزومات اساسی هر یک از رشته های هنری به شمار می رود.

سوالات متداول

معدل لازم برای رشته گرافیک چند است؟

معدل لازم برای رشته گرافیک بستگی به دانشگاه انتخابی شما دارد و برای دانشگاه های سراسری هرچه معدل شما بالاتر باشد شانس  قبولی بالاتر میرود. به طور کلی حداقل معدل برای ورود به رشته گرافیک 14 میباشد اما برای دانشگاه های سراسری معدل بالای 17 شانس بالاتری دارد.

برای رشته گرافیک چه درس هایی باید قوی باشد؟

باتوجه به این که این رشته بسیار گسترده میباشد برای موفق شدن در این حوزه شما باید در دروس تخصصی که رد این مقاله به آن ها اشاره کردیم تسلط لازم را پیدا کنید و در صورتی که به هر حوزه علاقه بیشتری داشتید میتوانید مهارت های لازم را بیشتر تقویت کنید تا سریعتر وارد بازار کار شوید.

مقالات مرتبط

مشکل تایپ فارسی در فتوشاپ

آزمون آنلاین فتوشاپ فنی و حرفه ای

کلاس نقاشی

نحوه گذاشتن لوکیشن در بیو اینستاگرام

نرم افزار ساخت تیزر تبلیغاتی - بهترین اپلیکیشن ساخت تیزر

مدل های رنگی در فتوشاپ

آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ

چگونه نوار ابزار فتوشاپ را فعال و یا غیر فعال کنیم - نحوه برگرداندن نوار ابزار فتوشاپ

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ