سلام دوستان در این مقاله همچنان که گفته شد ما به بررسی و مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور که هر دو دو نرم افزار بسیار محبوب در حوزه گرافیک می باشند می پردازیم. قبل از هر چیزی به عنوان اولین نکته که باید به شما بگویم این است که این دو نرم افزار بیشتر از شباهت دارای تفاوت های زیادی می باشند و هم فتوشاپ و هم نرم افزار ایلوستریتور دارای کارکرد خاص خود می باشد که در ادامه به آن می پردازیم. هم چنین هر دو نرم افزار توسط شرکت adobe ساخته شده اند لذا شما باید با در نظر گرفتن این نکته که مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور بر اساس شباهت های آن ها و تفاوت های آن ها می باشد این مقاله را مطالعه نمایید.

تفاوت فتوشاپ با ایلوستریتور

به طور خلاصه فرق فتوشاپ و ایلاستریتور در کارکرد آن ها می باشد. فتوشاپ به صورت انحصاری برای ویرایش تصاویر و ساخت تصاویر ساخته شده اما کار هایی نظیر طراحی لوگو و کاراکتر هم می توان با آن انجام داد در صورتی که نرم افزار ایلوستریتور به صورت انحصاری برای طراحی لوگو و کاراکتر ساخته شده اما می توان با آن ویرایش تصاویر هم انجام داد.

اگر بخواهم ساده تر بگویم. این دو نرم افزار مانند آرم یین و یانگ در کنگفو می باشند و هرکدام تکمیل کننده دیگری است اما از دیگری جدا نیست

تصور می کنم که شما تا اینجا با تفاوت و شباهت photoshop و illustrator آشنا شده باشید. اما در ادامه به بررسی تفاوت های آن و اندکی مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور می کنیم.

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور

دوره آموزش فتوشاپ با مدرک بین اللمللی

در ادامه به بررسی تفاوت ها و فرق میان نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور می پردازیم.

تاریخ انتشار فتوشاپ و ایلوستریتور

خب بگذارید بگویم! شما فکر می کنید که فتوشاپ قدیمی تر است در صورتی که اینطور نیست. نرم افزار ایلوستریتور سه سال زود در از نرم افزار فتوشاپ در سال 1987 معرفی شده و نرم افزار فتوشاپ سه سال بعد از آن یعنی در سال 1990 برای افراد قابل استفاده شد.

اولین نسخه فتوشاپ و ایلاستریتور

فیلم آموزش ورد 2016 به زبان فارسی

تصویر زیر متعلق به اولین نسخه ایلوستریتور بوده است

تصویر زیر متعلق به اولین نسخه photoshop می باشد

محیط کاری فتوشاپ و ایلاستریتور

یکی از تفاوت های میان فتوشاپ و ایلاستریتور میان work area یا محیط کاری آن ها می باشد. در فتوشاپ شما نمی توانید اقدام به تغییر work area خود کنید در صورتی که در ایلوستریتور اینطور نبوده و هر زمان که خواستید می توانید مکان work area خود را تغییر دهید.

تفاوت در لایه ها

نکته مهمی که باید بدانید آن است که نرم افزار فتوشاپ برای هر شی یک لایه می سازد و یک لایه نمی تواند بیشتر از یک شی را در بر داشته باشد در صورتی که در نرم افزار illustrator اینگونه نیست و هر لایه می تواند شامل چنین شی باشد. این یکی از تفاوت های ساختاری عمده میان فتوشاپ با ایلوستریتور می باشد.

اگر میخواهید میزان توانایی های خود را در کار با نرم افزار فتوشاپ بسنجید و برای آزمون فنی و حرفه ای فتوشاپ و سایر آزمون های استخدامی آماده شوید میتوانید به صفحه آزمون آنلاین فتوشاپ فنی و حرفه ای مراجعه کرده و با انجام آزمون به نمونه سوالات با جواب فتوشاپ دسترسی یپدا کنید.

حالت انتخاب یا select در ایلوستریتور

در نرم افزار فتوشاپ ما می توانیم یک بخش و یا کل یک شی را در حالت انتخاب قرار دهیم و آن را ببریم یا کار های دیگری با آن انجام دهیم در صورتی که در نرم افزار ایلوستریتور اینگونه نیست و تنها تمامی اشیاء انتخاب می شوند. اما باید بدانید که حتی اشیا در حال انتخاب شده نیز می توانند تغییر وضعیت دهند.

بوم و artboard در ایلوستریتور

فیلم آموزش اکسل

در نرم افزار فتوشاپ ما تنها یک بوم داریم که تمامی لایه ها روی آن ایجاد می شوند اما در نرم افزار ایلوستریتور ما می توانید چندین بوم را در یک فایل بازکنیم که به آن artboard گفته می شود و کارایی زیادی را در کاراکتر سازی دارد.

بزرگنمایی در فتوشاپ و ایلوستریتور

همانطور که گفته شده بود اساس کار فتوشاپ کار با تصاویر می باشد و تصاویر از به هم پیوستن پیکسل ها ایجاد می شوند. نرم افزار فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلار هست و این یعنی اینکه در روی یک شی یا تصویر زوم کنید پس از مدتی کیفیت خود را از دست داده و پیکسل های آن معلوم می شود.

اما در نرم افزار فتوشاپ چیزی به اسم پیکسل وجود ندارد و شما می توانید تا بی نهایت روی یک شی زوم کنید بدون آن که کیفیت آن کم شود.

ماسک کردن

در نرم افزار فتوشاپ بخش زیرین یک شی ماسک می شود اما در فتوشاپ بخش بالایی آن ماسک می شود.

رنگبندی فتوشاپ و ایلوستریتور

از دیگر تفاوت های نرم افزار فتوشاپ و ایلوستریتو رنگبندی در آن ها می باشد. رنگ بندی در فتوشاپ به این علت که برای کار با تصاویر است بسیار طبیعی می باشد اما در نرم افزار ایلاستریتور اینگونه نیست و رنگبندی دقیق تر است هرچند ممکن است طبیعی نباشد. به طور مثال برای ساخت لوگو که نیاز به یک رنگ بندی دقیق داریم کاربرد بهتری دارد.

همچین بخوانید: معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ

مقالات مرتبط

مشکل تایپ فارسی در فتوشاپ

معدل لازم برای رشته گرافیک

آزمون آنلاین فتوشاپ فنی و حرفه ای

کلاس نقاشی

نحوه گذاشتن لوکیشن در بیو اینستاگرام

نرم افزار ساخت تیزر تبلیغاتی - بهترین اپلیکیشن ساخت تیزر

مدل های رنگی در فتوشاپ

آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ

چگونه نوار ابزار فتوشاپ را فعال و یا غیر فعال کنیم - نحوه برگرداندن نوار ابزار فتوشاپ

معرفی کامل نرم افزار فتوشاپ