سفر کردن از جمله تفریحاتی است که در همه جای دنیا به آن توجه می شود.

لذت سفر کردن برای دیدن نقاطی از سرزمین های دیگر آنچنان روح بخش و انرژی افزاست که کمتر کسی از آن چشم پوشی می نماید.

اما تنها دیدن و استفاده از فضا و منظره نیست که سفر را به یاد ماندنی می کند، بلکه استفاده از غذا های هر منطقه این تفریح و لذت را تکمیل می نماید.

اگر بخواهیم غذا های محلی را تعریف کنیم ، در واقع باید بگوییم غذای محلی غذایی است که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی در آن از محصولات همان منطقه استفاده شده است.

ایران از جمله سرزمین هایی است که به دلیل وسعت زیاد و همچنین تنوع اقلیمی گسترده ای که دارد، انواع طعم ها و غذا ها چه دریایی، چه گیاهی و چه گوشتی در آن بسیار فراوان است و غذاهای بسیار خوشمزه ای نه فقط به نظر ما ایرانیان بلکه برای تمام مردم جهان و توریست هایی که برای بازدید به جا های مختلف ایران می روند، دارد.

این غذا ها با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر استانی متفاوت هستند و شرایط طبخ آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند.

به جرأت می توان گفت لذیذ ترین غذا های محلی ایرانی هنوز در روستا ها و بدون استفاده از امکانات پیشرفته ی شهری تهیه و پخت می شوند و این طعم کمیاب تنها در گرو استفاده از مواد اولیه ارگانیک و روستایی می باشد.

غذا های معروف شهر های ایران به مرور از هر فرهنگ و شهری وارد دنیای مدرن امروزی شده اند و امروزه ممکن است مثلا یکی از وعده های اصلی یک خانواده ی اهل هرمزگان کوفته ی تبریزی باشد و یا خانواده ای در مشهد یک غذای جنوبی را به عنوان یکی از غذا های اصلیشان سرو کنند.

اگر می خواهید فهرست غذا های محلی ایرانی را داشته باشید باید بگویم که این امری محال است زیرا آن قدر تنوع غذایی در هر استان و شهر ایران بالا است که اگر بخواهیم تنها از چهار استان شمالی کشور لیست تنوع غذایی تهیه کنیم یک منوی بلند بالا خواهیم داشت.

اما در این مقاله سعی می کنیم برای آشنایی با غذا های خوشمزه چهار گوشه ایران چند نوع از معروف ترین غذا های استان های مختلف را به شما معرفی نماییم.

 

خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران را کجا بخوریم؟

انواع غذا های سنتی ایرانی در واقع شناسنامه شهری که در آن پخته می شوند هستند، زیرا موادی که در آن ها استفاده می شود و نحوه ی پخت آن ها معرف شرایط اقلیمی و آب و هوایی و همینطور پوشش گیاهی و جانوری آن منطقه می باشند.

غذا های شمال ایران به خاطر تنوع گیاهی و همینطور وجود دریای خزر ، آذربایجان بخاطر بافت کوهستانی و اقلیم سرد و جنوب ایران با ادویه ها و شرایط آب و هوایی گرم معرف طبیعت انسان هایی است که در آن سرزمین ها سال ها زندگی کرده اند و به مرور سلیقه های غذایی متنوعی داشته اند.

پس خوشمزه ترین غذا های سنتی ایرانی در همه جای این سرزمین به شکل های متعددی وجود دارند.

در این مقاله سعی داریم به تفکیک چند نمونه از غذا های استان های مختلف را به شما معرفی نماییم، هر چند همان گونه که قبلا هم ذکر کردیم بسیاری از این غذا ها دیگر در کل ایران شناخته شده هستند و جزئی از سفره های همه ایرانیان شده اند، غذا های روستایی ایرانی در شهرها هم بسیار مورد پسند هستند.

غذای محلی کرمانشاه

تمام ایرانیان با شنیدن نام استان کرمانشاه به یاد روغن کرمانشاهی می افتند که اکثریت قریب به اتفاق آن ها همیشه در منزل خود مقداری از این روغن را برای مصارف غذایی و شیرینی حتی مصرف دارویی دارند.

بخاطر طبیعت بکر و زیبای این استان و وجود مراتع سرسبز برای پرورش دام ها همتای این روغن اصیل را با این عطر و طعم ویژه شاید در هیچ کجای دیگر نمی توانید پیدا کنید.

در بیشتر غذا ها و شیرینی های مخصوص استان کرمانشاه این روغن استفاده می شود و خواهان بسیاری نیز دارد.

البته بخاطر عطر ویژه ای که این روغن دارد بعضی افراد هم هستند که آن را دوست ندارند و نمی توانند بوی این روغن را تحمل کنند اما تعداد این افردا بسیار اندک است.

از جمله غذا های معروف این استان خورش خلال می باشد که با گوشت و خلال و بادام و نوعی زرشک کوهی تهیه می شود و شاید یک خورش کاملا اعیانی محسوب شود اما مردم کرمانشاه آنقدر خون گرم و مهمان نواز هستند که اگر مهمان خانه شان شوید اولین غذایی که برای شما آماده می کنند معمولا خورش خلال است.

از دیگر غذا های استان کرمانشاه انواع کباب خصوصا دنده کباب است، که شباهت زیادی به کباب شیشلیک دارد. انواع آش، مثل آش عباسعلی و آش سورانه به خاطر هوای خنک استان بسیار دلپذیر است.

شلمین، جرگ و بز، کوکو پاغازه، والک پلو، ونوشک پلو ، از دیگر غذاهای سنتی کرمانشاه است.

طرز تهیه غذای محلی کرمانشاه را باید بصورت مجزا و در سایر مقالات بیابید.

 

غذای محلی کرج

کرج به دلیل وجود جاذبه های گردشگری همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته است.

غذا های محلی کرج به واسطه اینکه این شهر در مسیر شمال ایران هم قرار دارد، شباهت زیادی به غذا های شمال ایران دارد.

بوان آش، خوراک لوبیا پیله که در آن لوبیا چیتی همراه با غلاف آن استفاده می شود، خورش عدس از جمله غذا های محلی کرج هستند.

غذای محلی مازندران

استان مازندران از زیبا ترین و خوش منظره ترین استان های کشور است که در شمال ایران واقع شده و مجاورت آن با دریاچه ی زیبای خزر لطف و زیبایی آن را صد چندان نموده است.

همین زیبایی طبیعت و منطقه بر روی عادات غذایی مردم این استان تاثیر گذاشته و خوش طعم ترین و متنوع ترین غذا ها را می توانید در این استان پیدا کنید. بافت گیاهی منطقه و سبزیجات با کیفیت، همینطور برنج مرغوب حاصل زحمت شالیکاران این دیار موجب شده است تا غذا های این سرزمین طعم منحصر به فردی پیدا کنند، به طوری که نه تنها مردم ایران زمین بلکه تمام توریست ها و گردشگران خارجی هم خاطره ی خوشی از این غذا ها دارند.

از نمونه غدا های استان مازندران که البته بسیار هم متنوع هستند می توان به اسپناساک، نازخاتون که البته نوعی ترشی یا چاشنی غذا می باشد، کدو بره، خورش آلو، باقلاوابیج، آش کدو، مرغ شکم پر، بیج بیج، خورش بادمجان کباب، خورش ناردون و بسیاری غذا های دیگر اشاره کرد.

نکته ی جالب در مورد غذا های مازندرانی این است که طعم هر کدام از این غذا ها با دیگری بسیار متفاوت است و همین امر موجب شده که اگر مهمان یک مازندرانی باشید، هر سلیقه غذایی که داشته باشید بازهم راضی خواهید شد. به طور کلی و طبق آمار غذا های محلی شمالی، از لذیذ ترین غذاهای ایرانی به شمار می روند.

غذای محلی شیراز

شیراز از ابتدا محل گردش و تفریح توریست های ایرانی و خارجی بوده است و از آنجا که نیمی از فرهنگ و تاریخ کشور عزیزمان از تخت جمشید نشأت گرفته است، این شهر همیشه مورد توجه مردم بوده است. پس خیلی طبیعی است که غذا های محلی و سنتی زیادی هم در فرهنگ و تمدن این شهر وجود داشته باشد.

کلم پلوی شیرازی جز خوشمزه ترین غذا های سنتی ایران است که کمتر کسی هست که نام آن را نشنیده باشد. شیرازی پلو، لوبیا پلوی شیرازی که با لوبیای چشم بلبلی‌ و مرغ و شوید تهیه می شود، دو پیازه که بیشتر حالت میان وعده ی کامل دارد و همینطور آش سبزی از جمله غذا های سنتی و محلی شیراز هستند.

قدیمی ترین غذای ایرانی

ایران، این سرزمین کهن و باستانی داری فرهنگ و هنری بسیار با ارزش است که این هنر در تمام گوشه های زندگی ایرانی جریان دارد. غذا های ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و حتی قدیمی ترین غذا های ایرانی هم رنگ و بوی هنر و خلاقیت دارند. غذا های محلی ایران باستان هنوز هم در خانه های ایرانی طبخ و میل می شوند. با تحقیقی در مورد غذا های ایرانی به این نتیجه می رسید که این غذا ها همچنان اصالت خود را حفظ نموده اند.

از قدیمی ترین غذا های ایرانی می توان به آبگوشت که از غذا های محلی ساده است و آش رشته همینطور حلوا های سنتی اشاره کرد.

غذا های قدیمی بیشتر بر پایه انواع آبگوشت و آش استوار هستند.

طرز تهیه غذا های سنتی ایرانی شاید ساده باشد اما هر کدام فوت و فن و قلق خاصی دارد که با توجه به آنها خوشمزه ترین غذا ها را طبخ خواهید نمود‌

غذای محلی تهران

تهران که هم اکنون عنوان پایتخت را دارد همیشه به دلیل اینکه اهالی آن اکثرا از شهر های مختلف در این شهر گرد هم آمده اند و از تمام شهر ها و فرهنگ ها تاثیر گرفته است، از لحاظ غذایی هم تقریبا می توان گفت تمام غذا های استان های مختلف را در فرهنگ خود دارد.

اما بطور عام می توان گفت که آش رشته ، کله گنجشکی، آبگوشت بزباش، دمپختک و اسفناج، خورش قیمه و خورش قورمه سبزی ، لوبیا پلو و انواع ته چین در لیست غذاهای سنتی شهر تهران قرار دارند.

 غذای محلی اردبیل

شهر اردبیل به دلیل طبیعت سرد خود در لیست غذا های محلی انواع آش را دارد که در صدر آن ها آش دوغ قرار دارد. میان وعده یا شیرینی به نام قره حلوا که بسیار مقوی است و می تواند بعنوان وعده اصلی هم مصرف شود.

آش یارما که با جو یا گندم خرد شده تهیه می شود و آش شیر هم در لیست غذا های محبوب شهر اردبیل قرار دارد.

غذای محلی شهر قم

در این شهر به دلیل نزدیکی به کویر غذا ها هم تحت تاثیر فرهنگ بومی این استان ها قرار دارد. انواع آبگوشت که با نام های آبگوشت قنبید، آبگوشت برگ هویج، و همینطور انواع آش با نام های آش قنبید، آش پتله ، ماش ماشک، ماشاب، دمپختک قمی و غیره در لیست غذاهای قمی قرار می گیرد.

غذای محلی همدان

همدان از شهر های باستانی کشور و داری فرهنگ غذایی اصیل و متفاوتی است که نتیجه ی آن طبخ غذا های بسیار خوش طعم و خوش رنگ و لعاب است.

آش خشکبار، آبگوشت قورمه، آش برنج، آش بادمجان ملایری، آش اوماج و خورش غوره بادمجان از جمله غذا های لذیذ شهر همدان می باشند.

 

غذاهای محلی بدون برنج

مرغ شکم پر:

مرغ شکم پر نه تنها در ایران بلکه در کشور های مختلف جهان طرفداران زیادی دارد و  هر منطقه ای روش خودشان را برای درست کردن این غذا دارند. برای تهیه آن به مرغ، گردو، آلو بخارا، پیاز، هویج، سیر و زرشک نیاز دارید.

مرغ بریانی:

مرغ بریانی غذایی لذیذ و خوشمزه است که مطمئنا از خوردن آن لذت خواهید برد برای تهیه آن به مرغ، پیاز، فلفل، سیب زمینی و آبلیمو نیاز دارید.

شامی کباب:

شامی کباب یک غذای خوش خوراک و بسیار ترد می باشد که در کمتر از یک ساعت قادرید آن را آماده کنید و مواد اولیه اصلی لازم برای تهیه آن عبارتند از پیاز، گوشت، لپه و تخم مرغ.به هر گوشه از ایران که سفر کنید اقوامی را مشاهده می کنید که با توجه به طبیعت و فرهنگشان غذا های سنتی لذیذی دارند. بین هزاران غذای محلی و سنتی چندین غذا به دلیل طعم خیلی خوبی که دارند از غذا های دیگر معروف تر‌ند و تعداد طرفدارنشان هم بیشتر است. حتی آوازه بعضی از این غذا های ایرانی در کشور های خارجی هم پیچیده است. در این مقاله سعی کردیم چند نمونه از آن ها را نام ببریم. اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های پرطرفدار ترین غذاهای ایرانی و پرفروش ترین غذای فست فود را نیز مطالعه کنید. 

مقالات مرتبط

طرز تهیه پنکیک

طرز تهیه کیک گلاب و زعفران

طرز تهیه کیک دو رنگ

طرز تهیه کیک قهوه خیس

طرز تهیه کیک شکلاتی

طرز تهیه انواع شیرینی خامه ای

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه کیک موزاییکی یخچالی

پاپسیکل کیک چیست

کیک سیب و دارچین در قابلمه

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی