سایت ساختن دقیقا مانند خانه ساختن میمونه. ما برای ساخت خانه در وحله اول نیاز به زمینی داریم که خانه را روی آن بسازیم. به این زمین در طراحی سایت هاست می گوییم. همچنین هر خانه دارای یک آدرس می باشد که در نهایت به زمینی که ما خانه را روی آن بنا کرده ایم ختم می شود. در طراحی سایت ما به این آدرس دامنه می گوییم.

مثالا نام دامنه سایت تله تیچرز tele-teachers.com می باشد.

در طراحی سایت ما نیاز داریم تا با توجه به نکات مهمی که وجود دارد اقدام به انتخاب بهترین هاست و دامنه نماییم که در این مقاله به این موضوعات می پردازیم.

دامنه و هاست هر یک نیازمند تعریفی جداگانه هستند و سرویس هایی متفاوت دارند. تعامل و ارتباطی که بین این دو مفهوم وجود دارد باعث می‌شود که یک سایت کامل به کاربران نمایش داده شود. دامنه در واقع آدرس وب سایت است که برای آن انتخاب می‌کنید.

وقتی یک کاربر می‌خواهد وارد سایت شود باید یک ادرس کامل در مرورگر خود تایپ کند یا از طریق مرورگری مانند گوگل وارد سایت شما بشود.

در واقع عبارتی که بین www. و .ir یا .net یا .com و ... قرار می‌گیرد همان دامنه وب سایت شماست. انتخاب دامنه اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت و نمایش آن به سایر افراد است. پسوند های مختلف ویژگی های مختلفی نیزدارندکه پیش از انتخاب حتما باید راجع به آن ها تحقیق و بررسی کنید.

راهنمای انتخاب دامنه مناسب

نامی که برای دامنه وب سایت خود انتخاب می کنید اولا باید متناسب با فعالیتی باشد که در وب سایت انجام می‌دهید چرا که بخشی از اطلاعات دریافتی کاربران از وب سایت شما تنها از نام و دامنه آن خواهد بود.

ضمنا با کوتاه تر کردن دامنه می‌توانید به سهوتدر یاداوری آن و همچنین سهولت نوشتن آن کمک کنید. نکته دیگری که باید موقع انتخاب دامنه در نظر بگیرید این است که املای آن راحت و به یک شکل باشد که کاربران موقع ورود به وب سایت شما دچار سردرگمی نشوند.

ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند برای انتخاب دامنه به شما کمک کنند و امکانات برخی از این سایت ها هم کاملا رایگان است. به این صورت که شما کلمه ای متناسب با حوزه فعالیت وب سایت که مد نظرتان است را به این ابزار ها تحویل داده و این وب سایت ها به شما کلماتی ترکیبی یا کلمات هم معنی کلیدواژه شما را پیشنهاد می‌کنند. این کلمات پیشنهادی همچنان قابل استفاده هستند و پیش از شما کسی آن ها را به کار نبرده است و وب سایتی با آن نام ها وجود ندارد. بنا براین همچنان ازاد هستند و می توانید آن ها را به عنوان دامنه وب سایت خود انتخاب نمایید.

شما می توانید در این لینک نام کسب و کار خود را به انگلیسی وارد نمایید تا به شما پیشنهاداتی را در خصوص انتخاب دامنه هایی به شما ارائه دهد.

دقت کنید که در انتخاب دامنه این نکات حائز اهمیت است

  • دامنه کوتاه باشد و به خاطر سپردن آن آسان باشد
  • بهتر است پسوند دامنه متناسب با فعالیت کار شما انتخاب گردد و .ir نباشد اما اگرم باشه مشکلی ایجاد نمیکنه .com  مناسب هست
  • دامنه اشغال شده توسط دیگران را نمیتوان خرید مگر اینکه از شخصی که دامنه رو خریده بخرید
  • برای به دست آوردن اطلاعات شخصی که یک دامنه رو خریده می توانید از hwo.is کمک بگیرید.
  • com برای کمپانی ها است
  • net برای شبکه کار ها
  • clinic برای کلینیک ها هست
  • org برای خبرگذاری ها و اطلاع رسانی ها است
  • ir برای ایرانی ها است
  • edu برای موئسسات آموزشی است
  • شما می توانید از هرکدام از این پسوند ها برای سایت خودتون استفاده کنید اما بهتره مربوط به موضوع کسب و کار باشه که اعتبار بیشتری به سایت بده.

راهنمای خرید هاست

اگر بخواهیم کلمه هاست را به فارسی برگردانیم معنی آن میزبان می‌باشد. هاست قسمتی از سرور است که خود سرور به چند بخش دسته بندی می‌شود. هاست در حقیقت هر یک از قسمت های سرور است که ب عنوان یک میزبان وب سایت شناخته می‌شود.

تهیه کردن یک هاست مناسب اولین قدمی است که بعد از انتخاب و خرید دامنه بردارید.

باید بدانید که نکات مهم انتخاب هاست به شرح زیر است. معمولا این نکات را شرکت هاستین هنگام خرید در صفحه مربوطه نوشته

  • پشتیبانی 24 ساعته داشته باشه
  • سریع باشه
  • بکاپ خودکار هفتگی یا روزانه از سایت داشته باشه
  • uptime یا مدت زمان فعال بودن هاست که به درصد هست کمتر از 99 نباشه. (یعنی ۹۹ درصد از مواقع فعال باشه) استاندارد جهانی این میزان 99.5 هست.
  • پهنای باند زیادی داشته باشه. (هر کاربری که وارد سایت شما میشه و یا چیزی از سایت شما دانلود می کنه مقداری از این پهنای بان رو استفاده می کنه. بنابراین اگر پهنای باند تموم بهش سایت شما غیر فعال میشه)

بنابراین باید یک هاست خوب از یک شرکت هاستینگی اجاره کنید.در این شرکت ها تیم هایی هستند که پشتیبانی بیست و چهار ساعته برای از بین بردن مشکلاتی دارند که ممکن است برای صفحه شما رخ بدهد. اما برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل نیز این سیستم ها دارای اپلیکیشن ها و نرم افزار هایی هستند که در تمام شبانه روز فعالند و به صورت منظم عملکرد سیستم را بررسی و گزارش می‌کنند. ارائه گزارشات لحظه ای موجب می‌شود که در صورت ایجاد مشکل در سیستم همان لحظه رفع شود و قطع شدن و خارج شدن وب سایت از دسترس طول نکشد که چنین چیزی در یک سیستم شخصی غیر ممکن است.

برای خرید هاست و دامنه بهتر است ابتدا با انواع هاست اشنا شوید.

۱- هاست یا میزبانی اشتراکی

این نوع هاست سرور را به قسمت های مختلف تقسیم می‌کند و هر یک از این قسمت ها را به یک سایت تخصیص می‌دهد. استفاده کردن از این روش می‌تواند یک سرور مشخص را هاست تعداد بسیار زیادی از وب سایت ها کند. هاست های اشتراکی یا میزبانان اشتراکی هزینه ای بسیار معقول و قابل پرداخت دارند.

چرا که شما فقط به ازای حجمی که نیاز دارید هزینه می‌کنید. مخصوصا در ابتدای شروع به کار استفاده کردن از هاست اشتراکی بسیار مناسب است. البته این نوع میزبانی بدون عیب و ایراد هم نیست. یکی از خطراتی که در صورت استفاده کردن از میزبانی اشتراکی شما را تهدید می کند امکان نفوذ به وب سایت شما و زیر سوال بردن امنیت ان است. البته باز هم نگران نباشید چون همیشه از سایت بکاپ خواهید داشت.

۲-هاست مجازی یا نیمه اختصاصی

نیز به چند قسمت مختلف و جدا از هم تقسیم بندی می‌شود و هر یک از قسمت ها مثل یک سرور جدا کار می‌کند که باعث می‌شود محدودیت وب سایت از حالت میزبانی اشتراکی کم تر باشد.

۳-هاست اختصاصی

یک سرور را فقط به یک وب سایت اختصاص می‌دهد. امنیت این گونه هاست ها بسیار بالا اما در عوض هزینه آن ها نیز بسیار زیاد است. شرکت های بسیار بزرگ از این نوع سرویس های اختصاصی استفاده می کنند.

۴-هاست ابری

به نوعی از میزبانی گفته می‌شود که چند سرور همزمان به صورت اشتراکی یا اختصاصی یک صفحه وب سایت را ساپورت و پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که هاست وب سایت شما از نوع ابری است می‌توانید از همه سخت افزار ها و نرم افزار های این سیستم استفادده کنید. در صورتی که نوع میزبانی وب سایت شما ابری باشد یا Cloud Hosting پشتیبان آن باشد می‌توانید از این موضوع اطمینان داشته باشید که وب سایتتان همواره در دسترس کاربرانی خواهد بود که می‌خواهند به آن وارد شوند.

۵-هاست وردپرس

کمپانی های میزبانی، برخی سرور ها را به عنوان هاست وب سایت های ایجاد شده با وردپرس تخصیص داده اند که نرم افزار ها و سخت افزارهایی قدرتمند برای پشتیبانی داشته باشند. این سرور ها که کاملا متناسب با وب سایت های ایجاد شده با ورد پرس تعریف شده اند را با نام هاست ورد پرسی می‌شناسند که هزینه آن ها از میزبانی اشتراکی بیش تر است.

البته باید بدانید که هاست های وردپرسی بدون هیچ مشکلی روی تمامی هاست ها بدون مشکل و با سرعت زیاد لود می شوند.

۶-هاست رایگان 

هاست رایگان، بسیار پر طرفدار ولی بی کیفیت است! افرادی که در ابتدای راه بالا آوردن وب سایت هستند به خاطر عدم نیاز به پرداخت هزینه جذب این هاست ها می‌شوند اما بعد تر متوجه خواهند شد که این نوع از هاست به هیچ عنوان مناسب میزبانی وب سایت نیست.

سخت افزار های بی کیفیت، امنیت پایین، عدم پایداری و رابط کاربری ضعیف مواردی هستند که باعث می‌شوند هاست رایگان از کیفیت کافی برخوردار نباشد.

دیتاسنتر چیست ؟

به مجموعه ای از سرور هایی که برای رعایت زیر ساخت های امنیتی و ایجاد ارتباط کنار هم قرار می‌گیرند مرکز داده یا دیتا سنتر می‌گویند که جهت پشتیبانی از خدمات درون شبکه ای ایجاد می‌شود. هاست ایران در واقع هاستی است که دیتا سنتر ( Data Center ) آن در ایران باشد. درصورتی که از میزبانی ایران استفاده کنید می‌توانید از مزایایی مانند سرعت مناسب آپلود صفحه های وب سایت یا کم تر کردن قیمت پرداختی بهره مند شوید.

توضیحات بیشتر در خصوص خرید هاست

در واقع هاست یک شبکه برای حفاظت از دیتاها و داده های وب سایت شما است که باید برای این منظور از هاستی با کیفیت مقبول و معقول استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که انتخاب هاست نیز مانند دامنه باید با تحقیق و بررسی فراوان صورت گیرد. اولا که نوع هاست انتخابی شما باید با توجه به انتظارات شما از وب سایت باشد. حوزه ای که وب سایت شما قرار است در آن فعالیت داشته باشید را از ابتدا مشخص نمایید چرا که یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باعث می‌شود بدانید چه نوع هاستی برای وب سایت شما مناسب است.

-پیش از آن که یک هاست را خریداری کنید مطمئن باشید که همواره در دسترس کاربران خواهد بود. این مورد را از میزان Uptime بودن سرویس ها می‌توان فهمید. آپ تایم یا پایداری شاخصه ای است که میزان پایدار بودن هاست را در طی یک سال مشخص می‌کند که برای هر یک از کمپانی های میزبانی درصدی منحصر به فرد است.

-یکی از موارد بسیار مهمی که واجب است موقع خرید یک هاست به آن توجه کنید این است که قابلیت اضافه کردن دامنه اضافه را داشته باشد.

-حقیقت تلخی است اما اکثر افراد معمولا تجربه اول موفقی در راه اندازی یک وب سایت ندارند و یا به دلایل مختلفی مثل نیاز به دامنه جدید مجبور به خرید دوباره هاست جدید و هزینه کردن مجدد می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از ابتدا هاستیرا خریداری نمایید که قابلیت اضافه کردن دامنه یا دامین را داشته باشد که بعد ها به مشکل نخورید. ادان دامنه این خاصیت است. مثلا اگر ادان دامنه های هاست خریداری شده توسط شما چهار باشد به این معنی است که بعدا می‌توانید به تعداد چهار دامنه را به هاست خود اضافه کرده و هر یک را تبدیل به یک وب سایت جدید کنید.

-حقیقت این است که هزینه ای که برای هاست می‌پردازید ارتباطی کاملا مستقیم با کیفیت آن دارد و دلیل آن نیز بهتر بودن کیفیت خدمات ارائه شده توسط مجموعه هاستینگ مي باشد. محل پایگاه داده نیز در قیمت هاست تاثیر گذار است. به طور مثال یک هاست امریکایی به علت قابلیت های حیرت آور و بی شماری که در یک کشور جهان اولی در زمینه میزبانی وب سایت وجود دارد، قیمت بسیار بالاتری نسبت به یک هاست ایرانی دارد.

به عنوان عوامل مهمی که روی قیمت هاست تاثیر گذار هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-محل پایگاه داده 

۲-کیفیت سخت افزار های سرور 

۳-خدماتی که توسط شرکت هاستینگ ارائه می‌شود.

۴-قیمت ارز ( موقع خرید هاست از کمپانی های هاستینگ خارجی )

۵-ارزش افزوده و مالیات 

۶-نوع وب سایت و نوع سرور ها و همچنین نوع کنترل پنل 

۷-سطح کیفیت پشتیبانی 

۸-شهرت نام شرکت هاستینگ و همچنین تعداد کارمندان 

-بهتر است موقع خرید اطمینان حاصل کنید که شرکت هاستینگ مورد نظرتان امکان بازگرداندن وجه در صورت نارضایتی شما را داشته باشد.

-انتخاب کردن رابط گرافیکی هاست نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه کنید. انتخاب یک کنترل پنل ساده که بتوانید با آن به راحتی کار کنید پیشنهاد ماست. مخصوصا اگر تازه کار هستید و الان به دنبال خریدن اولین هاست خود هستید. Cpanel یکی از این کنترل پنل های بسیار ساه است که می‌توانید به راحتی با آن وب سایت خود را راه بیندازید.

-یک پیشنهاد کاربردی دیگر که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که سعی کنید هاست مورد نظر خود را ابتدا در دوره های کوتاه تر خریداری کنید. مثلا به جای این که به یک باره سراغ دوره یک ساله بروید بهتر است یک دوره یک ماهه خریداری کنید و سپس در صورتی که از خدمات ارائه شوند توسط کمپانی میزبانی رضایت کامل داشتید می‌توانید نسبت به خرید یک ساله نیز اقدام نمایید.

در صورتی که هاست خود را از همان ابتدای کار با یک دوره یک ساله خریداری کنید ممکن است بعد از مدت کوتاهی به مشکل بخورید که در این صورت ناچارید تا زمان تمام شدن دوره این مشکل را تحمل کنید. بیش تر شرکت های هاستینگ معتبر که کیفیت کار آن ها اثبات شده است، امکان خرید دوره های ماهانه هاست را نیز برای شما فراهم کرده اند اما برخی شرکت ها هم هستند که خدمات خود را فقط در دوره های یک سال ارائه می‌کنند.

-پیش از آن که خرید هاست را نهایی کنید اطمینان حاصل کنید که شرکت هاستینگ مد نظر شما به طور منظم و مرتب از دیتا های وب سایت های تحت پوشش خود بکاپ می‌گیرند. این بکاپ ها اطلاعات شما را از خطرات مختلف مثل هک شدن و حملات سایبری یا نابودی اطلاعات در اثر از بین رفتن و استهلاک سیستم های سخت افزاری در امان نگاه می‌دارند.

-مطمئن شوید که شرکت هاستینگ مورد نظر شما پشتیبانی بیست و چهار ساعته داشته باشد تا در هر ساعتی از شبانه روز اگر به هر دلیلی مشکلی در بالا آمدن سایت به وجود آمد همان لحظه برطرف شود و وب سایت در دسترس کاربران باقی بماند.

-نکته نهایی که خوب است در نظر بگیرید افرادی است که از کمپانی هاستینگ مورد نظر شما خرید کرده اند. درصد رضایت مشتریان شرکت می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای تایید خرید شما یا عوض کردن نظرتان باشند. تمام شرکت های هاستینگ در وب سایت خود صفحه ای را به لیست مشتریانشان اختصاص داده اند که از این طریق می‌توانید با آن ها تماس حاصل کرده و از سطح کیفیت شرکت هاستینگ مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

 

 

مقالات مرتبط

آنلاین شاپ چیست

چرا اینستاگرام من ریلز نداره

اندازه استاندارد عکس و ویدیو در اینستاگرام

بهترین شرکت ارائه دهنده هاست در ایران

آموزش ساخت منو در وردپرس

فعال کردن جاوا اسکریپت

وبلاگ های معروف

ساخت وبلاگ رایگان

ساخت سایت رایگان

مدیر سایت کیست؟

وبلاگ چیست؟

پیشخوان وردپرس

وب سایت چیست؟

افزایش سرعت وردپرس

وردپرس چیست؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

بوت استرپ چیست

css چیست و چه کاربردی دارد