وبلاگ چیست

 

در طی سال های اخیر مفهومی به نام وبلاگ یا بلاگ در دنیای دیجیتال باب شده است و اصولا به افرادی که در آن کار می کنند وبلاگ نویس می‌  گویند. ما در این مقاله به پرسش وبلاگ چیست و چه تفاوتی با وبسایت دارد و وبلاگ شخصی ینی چه، پاسخ می دهیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیش تر، می‌ توانید مقاله های وردپرس چیست و افزایش سرعت وردپرس را نیز مطالعه کنید. 

تعریف وبلاگ چیست؟

 

وبلاگ یک دفتر خاطرات آنلاین یا مجله است. به طور معمول یک وبلاگ توسط سایت های مقیاس بزرگ نیز برای انتشار مقالات و پست ها برای دنبال کنندگان خود استفاده می شود. معمولا، یک وبلاگ یک وب سایت است یا در یک وب سایت وجود دارد، اما افراد همچنین می توانند در رسانه های اجتماعی وبلاگ ایجاد کنند، وبلاگ ها می توانند از متن، تصاویر و سایر روش های محتوا از جمله GIF و اسنادی مانند PDF برخوردار باشند. بهترین استفاده‌ برای وبلاگ به اشتراک گذاشتن افکار و مطالبی است که دنبال کنندگان شما می خواهند.

 

بلاگ چیست

 

طبق گفته موسسه eMarketing، یک بلاگ کوتاه یک وبلاگ ویدیویی است که دارای محتوای ویدیویی است. این برای اهداف تجاری یا غیر تجاری ایجاد شده است. از نظر تفاوت بلاگ با وبلاگ نویسی از بسیاری جنبه ها به وبلاگ نویسی شباهت دارد. در واقع بسیاری از وبلاگ نویسان به بلاگ کاران تبدیل شده اند و بسیاری از وبلاگ نویسان نیز دارای بلاگ هستند.

وبلاگ چیست و چگونه یک وبلاگ بسازیم؟

 

وبلاگ ترکیبی از وب به معنای شبکه جهانی و لاگ به معنای ثبت کردن گزارش روزانه و یادداشت‌هایی است که به صورت روزانه، هفتگی یا هر چند وقت یک بار نوشته می‌شود این نوشته‌ها می‌تواند هر مطلبی را در بر بگیرد، مانند خاطرات روزانه، وقایع، مطالب علمی، اخبار و یا هر نوشته دیگری. برای ساختن وبلاگ روش‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از پر کاربردترین آن استفاده از سایت‌های وبلاگی که به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده تا افراد بتوانند در آن به اشتراک گذاری مطالب خود بپردازند. برای ساخت وبلاگ می‌ توانید با وارد شدن به بخش طراحی سایت‌ های مربوطه مانند بلاگفا، پرشین بلاگ، رویا بلاگ، آزاد بلاگ، و...  ثبت نام کنید و با ایجاد حساب کاربری و پر کردن مطالبی که مورد نیاز می‌ باشد به بخش نوشتن مطلب یا ایجاد مطلب رفته و شروع به نوشتن و قرار دادن تصاویر کنید.

 

 

برای ساخت یک وبلاگ جدید اول باید در یکی از وب سایت های بالا ثبت نام کرد. در ابتدا به توضیح ساخت بلاگ در سایت blogsky.com می پردازیم.

برای شروع ابتدا باید به قسمت ثبت نام وب سایت رفته و در آنجا یکه ایمیل معتبر وارد کرد. ایمیل وارد شده حتما باید معتبر باشد چون برای فعال سازی نیاز به دریافت ایمیل خواهید داشت.

پس از وارد کردن ایمیل خود با فشردن کلید ارسال، لینک ثبت نام یک ایمیل حاوی یک لینک برای شما فرستاده خواهد شد.

بعد از ورود به صفحه ثبت نام، شما امکان انتخاب نام کاربری و همچنین نام بلاگ مورد نظر را خواهید داشت. در نظر داشته باشید که نام انتخابی بلاگ شما بصورت Nameshoma.blogsky.com قابل دسترس خواهد بود.

همچنین پس از ورود به پنل کاربری می توانید با استفاده از ساخت وبلاگ جدید، یک بلاگ جدید بسازید.

برای این کار وبلاگ مورد نظر خود را از لیست وبلاگ ها انتخاب کرده و با استفاده از افزودن یادداشت جدید صفحهای برای شما باز خواهد شد که امکان ارسال مطالب را به شما می دهد.

کاربرد وبلاگ چیست

 

در حال حاضر وبلاگ نویسی به سرعت رو به افزایش می باشد. وبلاگ کاربرد های دیگری پیدا نموده است، کاربرد وبلاگ در روزهای اول تاسیس آن فقط انتشار مطالب و نظریات نویسنده بود اما امروزه و با فراگیر شدن سیستم وبلاگ دهی کاربرد های وبلاگ به حد یک سایت و یا حتی فروشگاه رسیده  و تقریبا نمی توانیم تفاوتی بین سایت و فروشگاه و وبلاگ ها گذاشت. وبلاگ ها دارای کاربرد های مختلف مانند : انتشار مطالب، مقالات، اخبار و خدمات، معرفی اشخاص و شرکت ها، تبلیغات، همکاری درفروش، کسب و کار اینترنتی می باشند.

انواع وبلاگ

 

 وبلاگ های مربوط به مد و فشن

 

وبلاگ های مد یکی از محبوب ترین انواع وبلاگ ها در اینترنت هستند. مد یک صنعت بزرگ با مخاطبان عظیم جهانی می باشد. وبلاگ نویسان مد به رویداد های مهم دعوت می شوند، امتیازات ویژه، کالاها و حتی معاملات تجاری توسط برترین برند های مد را دریافت می کنند.

این نوع وبلاگ ها برای افراد خلاق که نگاهی خلاقانه به سبک و مد دارند، مناسب است.

 

وبلاگ های مربوط به غذا

 

وبلاگ های مربوط به غذا یکی دیگر از انواع محبوب ترین وبلاگ ها هستند. این وبلاگ ها خوانندگان زیادی را که علاقه‌مند به دستور العمل های طبخ غذا، مواد اولیه غذایی، غذای سالم و سایر موضوعات مربوط به غذا هستند را جذب خود می کنند.

 

بسیاری از وبلاگ نویسان در حوزه غذا با موضوعی ساده مانند «بررسی رستوران های محلی خود« شروع می کنند. این در حالی است که با رشد وبلاگ آن ها، علاقه و مخاطبان آنها نیز افزایش می یابد. آنها شروع به پوشش سایر موضوعات مرتبط با غذا می کنند.

 

وبلاگ های مسافرتی

 

وبلاگ های مسافرتی هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. مردم بیش از هر زمان دیگری در سفر هستند و همیشه به دنبال نکات سفر، توصیه و راهنما های مربوط به مقصد هستند.

این وبلاگ ها آگاهی پیدا کردن از مقصدی که سایر مسافران هرگز به آن سفر نکرده اند را آسان می کند.

 

وبلاگ های مربوط به موسیقی

 

وبلاگ های مربوط به موسیقی مخاطبان گسترده ای دارند که به دنبال نقد بهترین و پرطرفدارترین موسیقی ها هستند. علاقه مندان موسیقی از آهنگ هایی که از زبان ها، فرهنگ ها و هنجارهای مختلف هستند، لذت می برند.

صنعت موسیقی پتانسیل زیادی برای وبلاگ نویسان برای نوشتن در مورد انواع سبک های موسیقی مانند جاز، پاپ، هوی متال، خوانندگان مشهور و موارد دیگر دارد.

 

وبلاگ های مربوط به تناسب اندام

 

وبلاگ های مربوط به تناسب اندام از آنجا که موضوعات مهمی مانند سلامتی و تناسب اندام عمومی را پوشش می دهند بسیار پرطرفدار واقع شده اند. مردم در سراسر جهان برای جستجوی مشاوره در مورد تناسب اندام به اینترنت اعتماد می کنند. این یک فرصت عالی برای مربیان تناسب اندام است که می توانند یک وبلاگ مربوط به تناسب اندام ایجاد و مشتریان را به صورت آنلاین جذب کنند

این نوع وبلاگ نویسان یا مربیان در مورد رژیم های غذایی، برنامه های غذایی، تمرینات، مکمل ها و موارد دیگر می نویسند. وبلاگ نویسان تناسب اندام همچنین می توانند محتوای ویدیویی ایجاد کنند تا تمرینات مختلف را برای مخاطبان خود توضیح دهند.

 

وبلاگ های ورزشی

 

وبلاگ های ورزشی نوع جالب دیگری از وبلاگ های آنلاین و جزئی از محبوب ترین انواع وبلاگ ها می‌باشند. هر کشوری در جهان ورزش های مختلفی دارد و هر ورزشی ستاره های خاص خود را دارد. وبلاگ نویسی ورزشی همچنین ممکن است شامل وبلاگ نویسانی باشد که برای تیم ها، ورزشکاران و سایر سازمان ها به صورت پولی محتوا می نویسند.

قالب دیگر در وبلاگ نویسی ورزشی نوشتن در مورد آخرین رویدادهای سراسر جهان است. علاوه بر این، وبلاگ نویسان وضعیت زنده چندین ورزش را در حساب های توییتر خود که به طور خودکار به وبلاگ ها متصل هستند را به اشتراک می گذارند.

 

وبلاگ های سیاسی

وبلاگ های سیاسی شاید پر شورترین مخاطبان را داشته باشند. آنها اخبار مربوط به سیاست و تجزیه و تحلیل اخبار سیاسی را پوشش می دهند و می توانند به سرعت گروه بزرگی از مخاطبان را درگیر خود کنند.

برای اقلیت های بزرگ سیاسی استخدام تیم وبلاگ نویسی مخصوص به خود معمول شده است. این وبلاگ نویسان برنامه های حزب سیاسی خود را به اشتراک می گذارند و در مورد سیاست ها یا برنامه های شرکت برای جذب افراد بیشتر به سمت نمایندگان می نویسند.

 

وبلاگ های مربوط به تربیت فرزندان

 

وبلاگ های مربوط به تربیت فرزندان مخاطبان زیادی دارند. والدین جدید بسیار نگران هستند و همیشه مایلند مهارت های تربیت فرزند خود را ارتقا دهند.

وبلاگ های مادرانه و وبلاگ های پدرانه سبک های مختلفی برای نوشتن دارند. این وبلاگ ها ممکن است شامل فعالیت هایی با کودکان، راهنمایی در مورد غذا، تکنیک های آموزش اولیه در خانه و موارد دیگر باشند.

 

 

وبلاگ های شخصی

 

وبلاگ های شخصی متعلق به نویسندگان منفردی است که تجربیات، ماجراها و زندگی روزمره خود را با مخاطبان خود در میان می گذارند، و یکی از محبوب ترین انواع وبلاگ ها می باشن. هدف از وبلاگ نویسی شخصی می تواند چیزی مانند ایجاد تغییر از طریق داستان های مثبت یا تأثیرگذاری بر خوانندگان با دیدگاه های شخصی باشد.

وبلاگ نویسان شخصی همچنین شامل افرادی مانند عکاسانی که برای به دست آوردن کار بیشتر عکس ها را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند ، بلاگر هایی که در زندگی روزمره خود فیلم می سازند، آشپز هایی که دستور العمل های خود را در وبلاگ به اشتراک می گذارند و موارد دیگر است.

 

 

وبلاگ های سینمایی

 

وبلاگ های سینمایی به طور کلی اخبار و بررسی فیلم های جدید و صنعت فیلم را به اشتراک می گذارند. آنها مخاطبان زیادی در اینترنت دارند. از این وبلاگ نویسان دعوت می شود تا قبل از اکران عمومی فیلم ها، به دیدن نمایش های برتر بروند، تا بتوانند درباره فیلمی که به تازگی قرار است اکران شود نظرات خود را بنویسند و سر و صدا ایجاد کنند.

 

وبلاگ های مربوط به خودرو

 

وبلاگ های مربوط به خودرو معمولاً در مورد خودرو های لوکس و اسپرت هستند. آنها طیف گسترده ای از موضوعات از جمله آخرین مدل های اتومبیل، ویژگی های آنها، مهندسی و موارد دیگر را پوشش میدگ دهند. آنها حتی می توانند برای فرصت های شغلی با نمایندگی های محلی فروش خودرو همکاری کنند. این وبلاگ ها تمام اطلاعات مربوط به اتومبیل های مدرن، اتومبیل های قدیمی، نکات ایمنی برای رانندگان و موارد دیگر را دارا هستند..

تفاوت وبلاگ و بلاگ

 

یک وبلاگ یا یک ولاگ یک دفتر خاطرات یا مجله بسیار موثر است که توسط افراد، برند ها و شرکت ها استفاده می شود. وبلاگ نویسی و ولاگ هر دو به ایجاد حداکثر میزان بازدید برای یک وب سایت یا ارتقا مشاغل یا شخص مربوط می شوند. گاهی اوقات، از یک وبلاگ یا یک ولاگ برای کسب درآمد و سرگرمی استفاده می شود. پلتفرم های مختلفی وجود دارد که دارای ویژگی ولاگ هستند، مانند یوتیوب، Vimeo، DailyMotion و فیسبوک، از معروف ترین پلتفرم ها برای ولاگ هستند.

پلتفرم هایی که دارای وبلاگ هستند نظیر Wix، Blogger، وردپرس، بلاگفا و... هستند. برای بیشتر ولاگ کاران یا وبلاگ نویسان موفق، هدف اصلی یا ثانویه آنها پول است. یکی دیگر از تفاوت های ولاگ با وبلاگ این است که، در ولاگ شما به صورت ویدیویی محتوا تولید می کنید و در وبلاگ، اقدام به انتشار متن، تصویر، سند و... می کنید.

وبلاگ های معروف

 

  • اولین و محبوب ترین وبلاگ فارسی متعلق به بلاگفا است که جابه جایی سرور هایش طی سال های اخیر خبرساز شد.
  • دومین وبلاگ متعلق به وبلاگ بیان است که امکاناتی خوبی را در اختیار کاربرانش قرار داده
  • رزبلاگ سومین وبلاگ محبوب فارسی است
  • چهارمین وبلاگ محبوب پرشین بلاگ است.
  • و آخرین وبلاگ محبوب بلاگ اسکای است.

نمونه وبلاگ شخصی

 

وبلاگ شخصی مجموعه‌ای از صفحات اینترنتی است که معمولاً شامل محتوای متنی در کنار انواعدیگری از محتوا می‌باشد که توسط فرد وبلاگ نویس نوشته شده و منتشر می‌ شوند. وبلاگ دارای یک شناسایی یکتا است که دیگران به وسیلۀ مرورگر می‌ توانند با وارد کردن آن نشانی، وارد وبلاگ شده و اقدام به خواندن نوشته‌ ها و همچنین ایجاد ارتباط با فرد وبلاگ نویس کنند. ساخت وبلاگ عموماً رایگان

است و نیاز به دانش خاصی ندارد. فقط کافی است به اینترنت متصل شده و با نرم افزار مرورگر اینترنتی وبلاگ خود را ساخته و اقدام به مدیریت آن کنید.

تفاوت وب سایت و پورتال و وبلاگ چیست؟

 

 

تفاوت وبلاگ و وب سایت و پورتال به صورت زیر است. مهمترین این موارد در زیر به طور خلاصه آورده شده است:

 

  1. پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. چیزی که مهم است، آن است که پورتال همیشه ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود فقط یک راهنما است. به همین دلیل است که در برخی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages می گوییم.
  2. در حالی که یک وب سایت قادر است حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
  3. ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده کند، اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار می گیرند.
  4. پورتال عموما" حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا حاوی پراکندگی فراوانی هستند. به همین سبب، در تعداد زیادی از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.
  5. از طرف دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا" از منابع محدودتری تامین می شوند و ثانیا" دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح تخصصی تر هستند .
  6. پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و .. . همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید. در حالیکه یک وب سایت، یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران گوناگون پیش بینی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.
  7. یکی از مهمترین جنبه های گوناگونی بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. اکثر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.

کدام وبلاگ بهتر است ؟

اولویت های انتخاب سایت های وبلاگ ساز به شرح زیر است:

 

اعتبار دامنه سایت

 

یکی از مهم ترین نکات در بالا رفتن رتبه یک سایت یا وبلاگ در نتایج گوگل، اعتبار دامنه آن سایت است. اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (domain authority) یک شاخصه جهت اندازه گیری اعتبار یک سایت، برای گوگل است. این اندازه گیری توسط سایت معروف moz انجام می شود.

یکی از مهم ترین خصلت های یک وبلاگ، بالا بودن اعتبار دامنه آن است. این بدان معناست که شما با راه اندازی یک وبلاگ در سایت های وبلاگ ساز مثل بلاگفا، از دامین آتوریتی بالای آن سیستم وبلاگ دهی، برای وبلاگ خود استفاده کرده اید و اعتبار خوبی نزد گوگل و موتور های جستجو گر دارید.

تمامی وبلاگ های بالا از اعتبار دامنه بالایی برخوردار هستند که باعث گرفتن نتایج خوب در نتایج جستجو می گردد.

در صورت تمایل می‌ توانید در مقاله آموزش پروژه محور html و css رایگان اطلاعات بیش تری کسب کنید. 

سیستم مدیریت حرفه ای

 

بسیاری از سایت های ساخت وبلاگ دارای سیستم های مدیریتِ وبلاگ نامنظم و غیر حرفه ای هستند که به شدت سبب نارضایتی کاربران میشود. اما سعی شد در این انتخاب، تنها سیستم های وبلاگ دهی با سیستم مدیریت حرفه ای در اختیار شما قرار داده شود تا زمان ایجاد پست و مطلب به مشکل نخورید.

 

رایگان بودن

 

خیلی از سایت های وبلاگ ساز، پس از گذشت یک ماه از ساخت وبلاگ به دست شما، برای شما محدودیت هایی تعیین می نمایند و در انتها از شما می خواهند برای ادامه کار با این سیستم، مبلغی را پرداخت کنید که این مبلغ اغلب از ۱۰۰ هزار تومان شروع و به رقم های بالاتری ختم می شود.

در لیست سایت های وبلاگ ساز که خدمت شما ارئه می شود، همه ی این سیستم ها رایگان هستند و شما برای استفاده از آنها نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

 

محدودیت

 

محدودیت از دیگر  مشکلات موجود در سایت های وبلاگ ساز و وبلاگ های زیر مجموعه هست. ممکن است در وبلاگ سازهای مختلف با محدودیت هایی مثل بارگذاری فایل، دسترسی و ویرایش کد ها و گاها تعداد پست و … روبرو شوید. اما در وب سایت ها با توجه به داشتن هاست یا سرور های ذخیره سازی، دارای کمترین محدودیت به منظور بارگذاری محتوای شما هستند.

 

 

پشتیبانی مناسب

 

پشتیبانی مناسب هم یکی دیگر از نکات مهم در ساخت وبلاگ است. همان گونه که گفته شد، حدود ۱۰۰۰ سایت ساخت وبلاگ در سطح وب فارسی وجود دارد، اما یکی از بزرگترین مشکلات این سایت ها، عدم داشتن پشتیبانی مناسب است.

در دنیای وب و مخصوصا سایت های اینترنتی، یکی از رایج ترین مشکلات، مشکل قطعی در دسترسی سایت به هاست است. اما به غیر از قطعی دسترسی به هاست، مشکلات دیگری نیز برای وبلاگ ها به وجود می آید که در نهایت، به قطع شدن دسترسی کاربران به وبلاگ شما ختم می شود.

جمع بندی:

اگر ملزومات گفته شده برای وبلاگ نویسی را دارید و نیز فکر میکنید که دیگر موقع آن است که به جمع وبلاگنویسان بپیوندید میتوانید همین الان به یکی از سایت های ارایه دهنده سرویس وبلاگ مراجعه کرده و وبلاگ خود را ایجاد کنید به این صورت که ابتدا در این سایت ها ثبت نام نمود و نام کاربری و آدرس وبلاگ خود را دریافت کنید برای فارسی زبانان سرویس های زیادی وجود دارند که به ارائه رایگان وبلاگ اقدام می کنند. بنابراین شما قادر خواهید بود که وبلاگ پیشرفته بسازید.

اگر به مطالعه این مقاله علاقه داشتید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله های وب سایت چیست و فیلم آموزش طراحی سایت با وردپرس را نیز مطالعه کنید.  

مقالات مرتبط

آنلاین شاپ چیست

چرا اینستاگرام من ریلز نداره

اندازه استاندارد عکس و ویدیو در اینستاگرام

بهترین شرکت ارائه دهنده هاست در ایران

آموزش ساخت منو در وردپرس

فعال کردن جاوا اسکریپت

وبلاگ های معروف

ساخت وبلاگ رایگان

ساخت سایت رایگان

مدیر سایت کیست؟

پیشخوان وردپرس

وب سایت چیست؟

افزایش سرعت وردپرس

وردپرس چیست؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

راهنمای خرید هاست و دامنه ( host و Domain )‌

بوت استرپ چیست

css چیست و چه کاربردی دارد