مدیر وب سایت کیست؟

 

مدیریت وب سایت یک شغل پر درآمد است، با توجه به این که سرمایه گذاران زیادی وارد حوزه اینترنت شده اند و دانش کمی از مدیریت وب سایت دارند، نیازمند یک مدیر سایت حرفه ای برای کسب و کار خودشان هستند. در این مقاله به بررسی برخی از وظایف مدیر یک وب سایت می پردازیم و همچنین معرفی می کنیم که ادمین سایت کیست. همچنین به سولاتی چون مدیر وب سایت وظایفی دارد نیز پاسخ می دهیم.

پیشنهاد می‌ کنیم پیش از مطلعه این مقاله، سری نیز به صفحه های وردپرس چیست و وب سایت چیست بزنید. 

آشنایی با شغل مدیر وب سایت(وبمستر)

 

اگر شما عاشق کامپیوتر و اینترنت هستید و  توانایی مدیریت و سازماندهی بالایی دارید، این شغل برای شما مناسب است. لذا به شما توصیه می کنیم در باه آشنایی با شغل ادمین سایت مطالعه کنید.

مدیران سایت یا همان وب مسترها مسئول نگهداری وب سایت ها می باشند. اطمینان از اینکه وب سایت های تحت نظارت شان به درستی کار می کنند و به کاربران و مخاطبین سرویس مطلوب را ارائه می کنند، از مهمترین اهداف شغلی وب مسترها است. آن ها مرتبا سرعت دسترسی به وب سایت و دردسترس بودن آن را بررسی کرده و در صورت ایجاد مشکل به سرعت اقدام به جلوگیری آن می کنند.

به عبارت دیگر به مدیر یا مسئول ارشد وب سایت، وبمستر می گویند. شخصی که مسئول طراحی، توسعه، بازاریابی و نگهداری وب سایت  است. معمولا یک وبمستر با همه فوت و فن طراحی گرافیکی،کدنویسی ،برنامه نویسی و همچنین اصول مدیریتی آشناست.

در سایت های کوچک که عمدتا" به صورت شخصی اداره می شود، صاحب وبسایت، همان وبمستر است که انجام امور نگهداری، طراحی و همچنین مدیریت محتوای وبسایت بر عهده‌ی وی می‌باشد. اما در سایت های بزرگتر و سازمانی، وبمستر نقش ناظر و یا سرپرست را ایفا کرده و کارمندان و بخش های زیر دست خود از قبیل کارشناسان پشتیبانی، مسئول روابط عمومی وب سایت، کارشناس فروشگاه اینترنتی، مسئول طراحی و گرافیک، گروه برنامه نویسی و دیگر عوامل گروه را رهبری و هماهنگ می کند.

می‌ توانید برای اطلاعات بیش تر مقاله وبلاگ چیست را مطالعه کنید. 

مدیریت سایت چیست؟

 

مدیریت محتوا

 

یکی از مهم‌ ترین وظایف مدیریت سایت، مدیریت محتوای قرار گرفته در وب سایت است. شاید سایت شما یک سایت استاتیک و غیر قابل تغییر باشد که در این صورت نیازی به درج محتوا به صورت منظم نیست. البته به دلیل رعایت مسائل سئو و بالا بردن جایگاه سایت شما در گوگل،  توصیه می‌ شود همیشه محتوا های جدیدی به سایت خود اضافه کنید.

 

امنیت وب‌سایت

 

امنیت سایت یکی از مهم ترین قسمت‌ های مدیریت سایت است. همه سایت‌ ها در معرض تهدید هکر ها و مجرمان اینترنتی هستند. اطمینان از امنیت سایت و به روز بودن نقشه‌ های آن، از جمله خدمات مدیریت سایت است.

 

پشتیبانی وب‌ سایت‌

 

هرگونه تغییری برای گسترده‌ تر کردن و تغییرات ساختاری در سایت را می‌ توان در این دسته قرار داد. اگر به دنبال ایجاد تغییراتی در چینش صفحات و یا نحوه هدایت کاربران در سایت هستید، باید از قسمت مدیریت سایت اقدام کنید. البته گاها برای وارد شدن به این قسمت به صورت تخصصی باید به شرکت طراحی سایت خود مراجعه کنید. انجام اینگونه تغییرات توسط صاحبان سایت، معمولا از طریق سیستم مدیریت وردپرس ساده تر است.

پنل مدیریت وب سایت چیست؟

 

ارائه پنل سایت حرفه ای و کاربردی از جمله سرویس های شرکت‌ های طراحی سایت است. کاربردی بودن پنل، راحتی کار با آن، نحوه قرار گرفتن منو ها، ایجاد دسترسی های مختلف برای افراد شرکت و ... از جمله مواردی است که باید در پنل مدیریت سایت به آن توجه کرد. درنظر داشته باشید اگر طراحی سایت شما با استفاده از وردپرس انجام شده است، باید از پنل مدیریت مربوط به وردپرس استفاده کنید و معمولا مدیریت سایت کاملا به عهده تیم شما خواهد بود. همچنین اگر برای طراحی سایت از شرکت‌ های طراحی سایت کمک گرفته باشید، معمولا خدمات پشتیبانی آن‌ ها شامل مشارکت در انجام امور مدیریت سایت نیز  خواهد بود.

برای اطلاعات بیش تر، مقاله پیشخوان وردپرس را مطالعه کنید.

وظایف اصلی مدیر وبسایت چیست؟

 

 

در اینجا شرح وظایف ادمین سایت را بازگو می کنیم:

۱.تهیه نسخه پشتیبانی (Backup)

تهیه پشتیبانی از وب‌ سایت بسیار مهم است زیرا به شما اطمینان خاطر می‌ دهد که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید به آخرین نسخه ذخیره شده از سایت خود برگردید. با توجه به نوع سایت و سرعت قرارگیری اطلاعات در آن، عملیات Backup گیری را می‌ توانید به صورت روزانه و هفتگی انجام دهید.

 

۲.نظارت همیشگی بر سایت

گاها لحظاتی (Downtime) وجود دارند که سرویس‌ های میزبانی (Host) از دسترس خارج می‌ شوند و درنتیجه سایت شما بارگذاری نمی‌ شود. وظیفه مدیر سایت رصد دائمی سایت شرکت است تا در صورت بروز مشکلات این‌ چنینی سعی در رفع آن داشته باشد و در صورت تکرار آن تصمیمی برای تغییر هاست بگیرد.

 

۳.قرار دادن و چک کردن محتوای وب سایت

همانطور که در قبل به آن اشاره شد، قرار دادن انواع مقالات، تصاویر، ویژگی‌ های محصولات و ... به عهده مدیر سایت است. همچنین یک مدیر سایت باید بعد از قرار گرفتن در سایت، آن را مرور کند و اشتباهات ممکن را به حداقل برساند. قرار گرفتن عکس‌ ها در سایز نامناسب، کیفیت پایین آن‌ ها و یا کیفیت بیش از حد آن‌ ها، چک کردن لینک‌ های ارجاع داده شده در متن، تصحیح هرگونه ایرادات نگارشی از قلم افتاده، مرور واکنشگرا بودن و ... به عهده مدیر سایت است.

 

۴.چک کردن سرعت بارگذاری سایت

سرعت بالای بارگذاری سایت به شدت بر روی تجربه خوب کاربران از سایت و در نتیجه سئوی (SEO) بهتر وب‌ سایت شما تاثیر دارد. هیچ کاربری انقدر زمان ندارد تا بخواهد بیشتر از چند ثانیه منتظر بازشدن صفحات سایت شما باشد. چک کردن سرعت بارگذاری (لود شدن) سایت از جمله کار هایی است که باید مرتب توسط مدیر سایت انجام شود تا در صورت هرگونه مشکلی سریعا تیم فنی آن را رفع نماید. 

 

۵.تست کردن رویه‌ های موجود در سایت

یک مدیر سایت باید همواره مطمئن باشد که هیج مشکلی در سایت وجود ندارد. برخی از مدیران سایت به صورت ماهانه تمام فرم‌ های سایت را پر می‌ کنند، عضو خبرنامه می شوند، یک خرید از فروشگاه اینترنتی خود انجام می‌ دهند و ...، تا مطمئن باشند که همه مراحل به درستی پیش می‌ رود و مشکلی برای کاربران به وجود نمی‌ آید.

 

۶. برررسی آپدیت‌ های وردپرس، تم‌ها و افزونه ها

اگر شما از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می‌ کنید، بسیار مهم است که وردپرس همیشه در آخرین نسخه به روزرسانی شده خود باشد. همینطور تم‌ها و افزونه‌ های شما آپدیت باشند و نسخه‌ های قدیمی نیز در سایت وجود نداشته باشد، چون باعث کاهش سرعت سایت می‌ شود. برای دریافت این خدمات می‌ توان از شرکت‌ های طراحی سایت کمک گرفت، اما وظیفه مدیر سایت نظارت بر درست اجرا شدن آن و همینطور تعیین زمان انجام این تغییرات است.

 

۷. تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر شما برای سایت خود یک مدیر سایت حرفه ای استخدام کرده باشید و مسئولیت آن را به سایر کارمندان خود نسپرده باشید، یک مدیر سایت می‌ تواند استراتژی های بازاریابی آنلاین شما را مشخص کند.

به صورت خلاصه موارد زیر از جمله وظایف مدیر سایت است:

۱.شناخت درست مخاطبان و تحقیق درباره کلمات کلیدی، برای ارائه تقویم محتوایی مناسب مقالات سایت

۲‌.تعیین نحوه حضور در شبکه‌ های اجتماعی و تولید محتوای مناسب آن

۳.انجام امور مربوط به بهینه سازی موتور های جستجو (SEO)

۴.طراحی و اجرای تبلیغات کلیکی و بنری

دریافت اطلاعات ایمیل کاربران و ایمیل مارکتینگ

 

مدیر سایت چه وظایفی دارد؟

 

امروزه اهمیت داشتن وبسایت در در دنیای کسب و کار تقریبا بر کسی پوشیده نیست. داشتن یک وب‌ سایت حرفه‌ ای و کاربردی یکی از مهم‌ ترین دارایی‌ های شرکت شما و ابزار های بازاریابی برای آن به شمار می‌ آید. قرار دادن محتوا در سایت، تعیین استراتژی، طراحی و اجرا کمپین‌ های تبلیغاتی آنلاین و افزایش ترافیک از جمله کار هایی است که در نهایت منجر به افزایش فروش شما می‌ گردد. اما برای اینکه این کار اتفاق بیوفتد، کسی باید این سایت را نظارت کند، این شخص مدیر سایت است.

 

مدیر وب سایت

 

مدیر یا ادمین سایت به شخصی گفته می‌ شود که مسئولیت نگهداری، توسعه و اداره‌ ی سایت را بر عهده دارد. شاید مهم‌ ترین وظیفه‌ ی او اطمینان حاصل کردن از درست کار کردن وب سایت است.

ویژگی های یک مدیر وب سایت

 

ویژگی های یک مدیر سایت موفق به شرح زیر است:

1- برقراری ارتباط با کاربران و پشتیبانی از آنها

داشتن گوش شنوا برای شنیدن سوالات و ابهامات کاربران، به معنای پشتیبانی از آنها می‌ باشد. یک مدیر سایت موفق و لایق باید روزانه به کامنت هایی که از سوی کاربران درج می‌ شود پاسخ دهد و سایت را از پیشنهادات آنها محروم نکند.

 

2-   تمایز از پلتفرم

یک مدیر سایت موفق باید بتواند خود را از فناوری‌ ها و تمایلات جانبدارانه جدا سازد. اجرای ایده‌ ها و رویا ها نباید به تغییرات فنی موکول شود. او تنها به علایق و سلیقه خود توجه نمی‎ کند، بلکه نیاز های کاربران را در نظر می‌ گیرد. در واقع شخصی دور اندیش است و با برنامه حرکت می‌ کند.

 

3- انگیزه

شاید بتوان گفت در کنار استعداد، انگیزه یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت مدیر سایت به شمار می‌ رود. یک مدیر موفق ابتدا باید هدف خود را از مدیریت سایت مشخص نماید و سپس بر اساس هدف‌های مشخص شده حرکت نماید.

 

4- تولید محتوای منحصر به فرد و جدید

محتوا یکی از مهمترین عواملی است که موجب ارتقا سایت می‌ گردد. برخی از مدیران سایت ها نوشتن مقالات و محتوای سایت را به سایرین محول می‌ کنند، با این وجود نباید مهارت نوشتن و فن نویسندگی شخص مدیر را از نظر دور داشت.  در هنگام نوشتن مطالب باید کاربران را انسان هایی باهوش تصور کرد، این امر نویسندگان را برای تهیه محتوایی باکیفیت یاری می‌دهد.

5- تبلیغات و بازاریابی اینترنتی

یکی از مهمترین هدف‌ های هر وب سایتی، تبلیغات و بازاریابی برای محصولات  و خدمات می‌ باشد، لذا یکی از مهمترین دغدغه‌ های ادمین سایت باید معرفی کالا ها و خدمات به نحو احسن باشد. وبمستر موفق باید با آگاهی کامل و با چشمانی باز به بازاریابی بپردازد.

 

6- اختصاص زمان

مدیر سایت موفق باید مدت زمان مشخصی را در طی روز برای بررسی عملکرد سایت اختصاص دهد. مدیریت سایت تنها به بارگذاری مطالب محدود نمی شود، بلکه شخص باید دائماً مطالب بارگذاری شده، رضایت کاربران، سرعت سایت و ... را مورد بررسی قرار دهد.

 

7- بررسی رتبه سایت

مدیر یک وب سایت به طور روزانه رتبه سایت را در موتور های جستجو بررسی می‌ کند. این کار به وی کمک می‌کند تا بتواند نقاط ضعف سایت را یافته و در جهت ارتقا رتبه سایت تلاش نماید.

 

8- بررسی سایت های رقیب

خوشبختانه یکی از قابلیت‌ های وب سایت ها، امکان بررسی عملکرد سایت ‎های مشابه و رقیب است. مدیر سایت باید بطور مداوم به سایت های رقبا سر بزند و ازدستاورد ها و تجربیات آن ها استفاده نماید.

 

9- تلاش برای توسعه سایت

مدیران سایت بصورت مستمر برای توسعه سایت طرح و برنامه دارند و برای این کار تلاش ‌می کنند. به روز بودن و مطابق تحولات روز پیش رفتن یکی از خصلت های مدیران موفق می باشد.

 

10- بارگذاری مطالب علمی

یک ادمین سایت موفق همواره در فکر افزایش سطح علمی بازدیدکنندگان می‌ باشد و بارگذاری مطالب علمی را سرلوحه عملکرد خود قرار می دهد. بنابراین ابتدا باید برای افزایش سطح علمی خود تلاش نماید.

چگونه به قسمت مدیریت سایت وارد شویم

 

در وردپرس امکان مدیریت بخش های مختلف بسیار ساده بوده و به راحتی از طریق پنل مدیریت، امکان پذیر است.

در بخش مدیریت سایت تمامی عملیات نظیر مدیریت مطالب، عکس ها، پیکربندی و تنظیمات کلی سایت و ... صورت می گیرد.

به صورت پیش فرض دسترسی به قسمت مدیریت سایت، از طریق آدرس yourdomain/wp-admin (به جای yourdomain، نام دامنه خود را وارد نمایید، بطور مثال sazmanhost.com) در مرورگر کامپیوتر امکان پذیر می باشد.

سپس در این صفحه نام کاربری و پسورد مربوطه را وارد نمایید. (نام کاربری و پسورد مربوط به این بخش را هنگام نصب اولیه وردپرس وارد نموده اید.) و سپس روی گزینه "ورود" کلیک نمایید.

پس از لاگین به صفحه پیشخوان وردپرس وارد خواهید شد که در آن خلاصه ای از آخرین عملیات انجام شده تاکنون نمایش داده می شود.

همانطور که ملاحظه می کنید، در این قسمت میانبر هایی جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف وجود دارد. همچنین با استفاده از منوی مشکی رنگ سمت راست می توانید به بخش های مختلف مراجعه نمایید.

حقوق ادمین سایت چقدر است؟

 

حال که با عوامل موثر بر درآمد ادمین سایت آشنا شدید، بد نیست تا از میانگین درآمد یک مدیر سایت در ایران نیز آگاه شوید. به طور کلی عوامل متعددی در میزان حقوق و درآمد یک ادمین سایت تاثیر گذار است که در این مقاله به شرح کامل این عوامل پرداختیم.

اما اگر بخواهیم یک میانگین برای حقوق مدیر سایت در ایران به شما معرفی کنیم باید بگوییم که یک ادمین سایت به طور میانگین ماهیانه در آمدی حدود ۴ الی ۵ میلیون تومان دارد که البته عدد ذکر شده برای یک ادمین با سابقه کار و مهارت های متوسط می باشد و این عدد برای افراد تازه کار چیزی حدود ۲ الی  ۳ میلیون در ماه و برای افراد حرفه ای بین ۸ تا ۱۰ میلیون در ماه می باشد.

 

استخدام ادمین سایت

 

به طور مثال برخی از این شاخه های تخصصی زیر مجموعه مدیریت سیستم است:

 

مدیر دیتابیس: شخصی است که مسئولیت نگهداری و بازدهی و هم چنین عملکرد یک دیتابیس سازمانی را بر عهده دارد.

 

مدیر شبکه: این شغل نیز شبکه و زیر ساخت هایی که مربوط به شبکه است را کنترل می کند.

 

ادمین وب: سرویس های مرتبط با وب سرورها را کاملا نگهداری و مدیریت می نماید. از جمله وظایفی که بر عهده ادمین وب می باشد مدیریت آپاچی و IIS و هم چنین دسترسی به آن ها است.

 

پشتیبان فنی: شخصی است که در سازمان مسئول حل و رفع مشکلات کاربران با کامپیوترها می باشد و به آن ها آموزش های لازم را می دهد.

 

پست مستر: فردی است که مدیریت سرور ایمیل ها را بر عهده دارد.

جمع بندی: 

 

پس از آشنایی با شغل ادمین سایت اگر قصد دارید در این حرفه فعالیت کنید می توانید نیاز به ادمین سایت را جست و جو کنید. خواندن این مقاله به مدیریت سایت شما کمک می کند. اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌ کنیم به صفحات فیلم آموزش طراحی سایت با وردپرس و آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با php نیز سر بزنید. 

مقالات مرتبط

آنلاین شاپ چیست

چرا اینستاگرام من ریلز نداره

اندازه استاندارد عکس و ویدیو در اینستاگرام

بهترین شرکت ارائه دهنده هاست در ایران

آموزش ساخت منو در وردپرس

فعال کردن جاوا اسکریپت

وبلاگ های معروف

ساخت وبلاگ رایگان

ساخت سایت رایگان

وبلاگ چیست؟

پیشخوان وردپرس

وب سایت چیست؟

افزایش سرعت وردپرس

وردپرس چیست؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

راهنمای خرید هاست و دامنه ( host و Domain )‌

بوت استرپ چیست

css چیست و چه کاربردی دارد