وب سایت چیست؟

 

در دنیای امروز ممکن نیست که واژه هاایی مانند وبگاه، تارگاه، تارنما، سایت و یا همان وب سایت به گوشتان نخورده باشد و بی شک بنا بر نیازهای مدرن، سر و کاری با این صفحات اینترنتی داشته اید. اما تا به حال فکر کرده اید که وب سایت یعنی چی؟ در این مقاله کوتاه قصد داریم تا نیم نگاهی به مفهوم وب سایت، تفاوت های آن با وبلاگ و همچنین انواع آن داشته باشیم.

 

سایت چیست ؟

 

سایت های اینترنتی امروزه بخش عظیمی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند. می توانید یک روز خود را بدون چک کردن تابناک یا خبر آنلاین، بدون دیدن قیمت جدید ارز، بدون بررسی جدیدترین تخفیف های دیجی کالا تصور کنید!؟ از روی تراکت های تبلیغاتی سوپرمارکت محل گرفته تا تابلوهای انتخاباتی، آدرس های اینترنتی همه جا دیده می شوند! تا به حال به این فکر کرده اید که معنای دقیق ویب سایت چیه و اصلا این پدیده از کجا و چگونه شروع شده است؟

اگر به پاسخ این سوال ها و بسیاری نکات دیگر در زمینه طراحی سایت علاقه مند هستید در ادامه همراه ما باشید.

 

معنی وب سایت

 

سایت اصطلاحا به جایی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جا داده است. هر یک از صفحات آن هم دارای محتوا و اطلاعات متفاوتی اعم از متن، تصویر، فیلم، فایل های صوتی و… وجود دارد. هر سایتی در دنیای وب، دارای یک آدرس یا URL است که از بخش های متفاوتی تشکیل شده است.

وب‌ سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

به مجموعه صفحات در اینترنت که متعلق به مکان خاصی هستند، وب سایت گوییم. وب سایت به مکانی در اینترنت گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات را در خود جای داده است. محتویات وب سایت ها بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار می گیرد و مجموعه ای از سرورها شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند.

 

 

کاربرد سایت چیست ؟

 

طراحی سایت برای هر شخصی با هر نیتی که دارد یک مسئله اساسی و مهم است و افراد با داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق قادرند از این موضوع استفاده کرده و آن را به بهترین نحو پیش ببرند. همه این کار ها به خاطر پیشرفت کردن در کار ها می باشد مثلا اگر فردی در زمینه فروش محصول و یا خدمات خاصی کار می کند تمایل دارد تا به هر صورتی که شده بازدید کنندگان از سایت خود را افزایش دهد و بیش تر از قبل محصولات خود را بفروشد.

انواع وبسایت

 

وب سایت های کاتالوگی استاتیک:

 

وب سایت های استاتیک با زبان HTML , CSS و جاوا اسکریپت طراحی شده‌اند، ویرایش و به‌روزرسانی آن ها سالانه یکی دو بار توسط طراح های حرفه ای انجام می شود. سرعت بارگذاری وب‌سایت های استاتیک به نسبت داینامیک بیشتر است.

 

وبسایت های کاتالوگی داینامیک:

 

وب سایت‌هایی که با زبان های برنامه نویسی ASP.net ،PHP و سیستم های مدیریت محتوا تولید شده اند، که مشابه یک کاتالوگ و با جزئیات قابل مدیریت بوده و بر اساس سیستم های مدیریت محتوا هستند.

 

وب سایت های پرتال:

 

به وب سایت های بزرگ و داینامیکی گفته می شود که از چند وب سایت در کنار هم با قابلیت تعامل بیشتر کاربران تشکیل شده اند.

 

وب سایت های فلش:

 

این وب سایت ها از جذابیت های گرافیکی و بصری بسیار زیادی برخوردار هستند.

 

انواع وب ‌سایت بر اساس نوع صفحات وب

 

وبلاگ

 

نوعی وب سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت های شخصی یا مقالات علمی موردنظر طراح آن است. وبلاگ ها امکانات رایگان و خوبی در اختیار کاربران خود قرار می دهند و کاربران می توانند مطالب خود را به اشتراک بگذارند.

 

وب سایت

 

مجموعه ای از صفحات وب است که حاوی یک دامنه اینترنتی یا زیر دامنه اینترنتی مشترک اند و توسط حداقل یک سرور وب انتشار داده می شود وب سایت ها روی شبکه پروتکل اینترنت مثل شبکه اینترنت یا شبکه محلی قرار دارند.

 

تفاوت وب سایت و پورتال و وبلاگ چیست؟

 

 

تفاوت وبلاگ و وب سایت و پورتال به صورت زیر است. مهمترین این موارد در زیر به طور خلاصه آورده شده است:

 

پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. چیزی که مهم است، آن است که پورتال همیشه ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند و به خودی خود فقط یک راهنما است. به همین دلیل است که در برخی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages می گوییم.

در حالی که یک وب سایت قادر است حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.

ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده کند، اما آنچه که مهم است آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار می گیرند.

پورتال عموما" حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا حاوی پراکندگی فراوانی هستند. به همین سبب، در تعداد زیادی از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.

از طرف دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا" از منابع محدودتری تامین می شوند و ثانیا" دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح تخصصی تر هستند .

پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و .. . همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید.

در حالیکه یک وب سایت، یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران گوناگون پیش بینی می شود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.

یکی از مهمترین جنبه های گوناگونی بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. اکثر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.

تفاوت وب سایت و صفحه وب

 

صفحه وب یک سند است که می تواند در یک مرورگر وب مانند فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر یا لبه یا سافاری اپل نمایش داده شود. این ها اکثرا فقط “صفحات” نامیده می شوند.

ولی یک وبسایت که به شما کمک میکند صفحات دیگر وب مانند Google، Bing یا یاهو را پیدا کنید.

فرق بین سایت و وب سایت در چیست؟

 

تفاوت بین سایت و وب سایت، دو واژه‌ ای که این روزها همه جا شنیده می شوند، برای بعضی از کاربران سوال است. بسیاری از کسب وکارهای کوچک و بزرگ یک سایت یا وب سایت برای معرفی یا فروش محصولات و خدمات خود دارند. این واژه ها اغلب به جای هم به کار میروند اما تفاوت میان آن ها در چیست؟

 

تفاوت بین سایت و وب سایت در لغت؟

 

سایت (site) در زبان انگلیسی به معنای یک محل یا موقعیت مکانی به کار می رود. در فارسی هم بعضی اوقات سایت را به معنای موقعیت مکانی یا پایگاه به کار می بریم اما وقتی کلمه سایت را به تنهایی می شنویم، مفهوم سایت اینترنتی را برداشت می کنیم. در حقیقت کاربرد ما از کلمه سایت در دنیای مجازی یک غلط مصطلح است.

وب سایت (website) معنای پایگاه اینترنتی می دهد. معنایی که ما از کلمه سایت برداشت می کنیم در واقع معنای کلمه وب سایت است. وب سایت به معنی محلی در شبکه اینترنت است. اگر اینترنت را به عنوان یک شهر در نظر بگیریم، وب سایت ها خانه های آن شهر هستند. خانه هایی متشکل از چند اتاق که از طریق یک آدرس به آن می رسیم.

 

مفهوم وب سایت و تفاوت های آن با وبلاگ

 

  1.  اکثر وب سایت ها به طور حقوقی (متعلق به شرکت ها، سازمان ها و...) هستند. اما وبلاگ ها اکثرا شخصی و با مالکیت حقیقی هستند.
  2.  طراحی سایت پیچیده تر از وبلاگ و نیازمند دانش مرتبط با کامپیوتر است.
  3.  طراحی سایت پر هزینه است ولی وبلاگ رایگان است و در آن تبلیغات تامین کننده هزینه هستند.
  4.  به روزرسانی وبلاگ بسیار آسانتر و سریعتر از وب سایت است.
  5.  وب سایت ها اکثرا به ارائه محصولات، بازاریابی، تبلیغ و... می‌پردازند. اما وبلاگ ها دارای اطلاعات شخصی و رویدادهای روزمره است.
  6.  وبلاگ محیطی مناسب برای تعامل افراد و گروه ها در مقایسه با وب سایت فراهم می نماید و بیش از آن با مخاطب در تعامل است.
  7. محتوای وبلاگ در یک صفحه و به ترتیب زمان قرارگیری مرتب می شود.

 

 

 

 

 

جمع بندی:

کلمه سایت در زبان انگلیسی برای مکان های فیزیکی به کار می رود، اما کلمه وبسایت برای وبسایت های اینترنتی به کار می رود.

لذا توصیه می کنیم در زبان فارسی هم از کلمه وبسایت به جای سایت استفاده نمایید.

امیدوارم که این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورتی که به این مقاله علاقه داشتید پیشنهاد می‌ کنیم مقاله های آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با php و مقاله وردپرس چیست را نیز مطالعه فرمایید. 

مقالات مرتبط

آنلاین شاپ چیست

چرا اینستاگرام من ریلز نداره

اندازه استاندارد عکس و ویدیو در اینستاگرام

بهترین شرکت ارائه دهنده هاست در ایران

آموزش ساخت منو در وردپرس

فعال کردن جاوا اسکریپت

وبلاگ های معروف

ساخت وبلاگ رایگان

ساخت سایت رایگان

مدیر سایت کیست؟

وبلاگ چیست؟

پیشخوان وردپرس

افزایش سرعت وردپرس

وردپرس چیست؟

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

راهنمای خرید هاست و دامنه ( host و Domain )‌

بوت استرپ چیست

css چیست و چه کاربردی دارد