همه ما از تاثیر رنگ ها و روانشناسی رنگ ها باخبریم و نمی توانیم آن را انکار کنیم . روانشناسی رنگ ها در رنگ امیزی اتاق ها ، کتاب ها ، بازی های ویدیویی و مکان های عمومی به کار برده می شود و روی بازخورد مردم تاثیر گذار است . در این مقاله قصد داریم تاثیر رنگ ها در طراحی سایت را بررسی نماییم .

اهمیت رنگ ها در طراحی سایت

رنگ ها اولین عوامل بصری هستند که چشم افراد در مواجهه با یک صفحه جدید خواهد دید . بنابراین می توان گفت رنگ ها قدرت بسیار زیادی دارند و تاثیر اولیه ای که افراد از دیدن وب سایت شما برداشت می کنند را رقم می زنند . استفاده از رنگ ها باعث ماندگاری شما در ذهن افراد می شود و باعث می شود کاربران برند شما را بهتر بشناسند . رنگ ها روی احساسات افراد تاثیر می گذارند . معمولا افراد در کم تر از ۹۰ ثانیه نسبت به یک محصول یا یک صفحه بازخورد نشان می دهند و معمولا ۹۰ درصد این بازخورد بر اساس رنگ است . همان طور که استفاده از رنگ مناسب می تواند تاثیر بسیار مثبتی روی بازخورد و تاثیر یک برند بگذارد ، استفاده از رنگ نامناسب ، برعکس باعث بازخورد منفی افراد خواهد شد و از این رو لازم است که با تاثیر رنگ های مختلف آشنا باشید .

تاثیر رنگ قرمز در طراحی سایت

رنگ قرمز به خاطر خصوصیت هیجانی آن شناخته می شود . رنگ قرمز ضربان قلب را تند می کند و تنفس را تسریع می بخشد . رنگ قرمز همواره نمایان گر عشق و هیجان و انرژی و تحرک بوده است اما در طول تاریخ مفاهیم منفی مانند جنگ و خشونت و عصبانیت و خطر و آتش را نیز در خود جای داده است .

قرمز یک رنگ عالی برای جلب توجه است . زمانی که می خواهند خطر را نمایش دهند از قرمز استفاده می کنند و این رنگ برای غذا و مد و سرگرمی، ورزش و تبلیغات و مراقبت های بهداشتی مناسب است . همچنین استفاده از رنگ قرمز برای نمایش موقعیت های اضطراری کاربرد دارد .

اما تمام این خصوصیات مثبت باعث می شود استفاده از رنگ قرمز در تمام زمینه ها مناسب باشد ؟

قطعا نه . استفاده از رنگ قرمز در کالاهای لوکس و وب سایت های حرفه ای خیلی مناسب نیست .

تاثیر رنگ آبی در طراحی سایت

رنگ آبی نمایان کننده حس آرامش و اعتماد است . این رنگ را معمولا بانک ها و موسسات و شرکت های بیمه به کار می برند تا در مشتریان خود احساس اطمینان را القا کنند . خرد و وفاداری نیز جزو ویژگی های رنگ آبی است اما آبی روشن می تواند انرژی زا نیز باشد .

رنگ آبی در موسسات علمی نیز کاربرد دارد و در مراقبت های پزشکی و دندان پزشکی و تکنولوژی و ... نیز کاربرد دارد .

فورد اولین شرکتی بود که خودرو را به تولید انبوه رساند و رنگ آبی را به عنوان رنگ لوگوی خود برگزید . چرا که این رنگ حس اعتماد را در افراد بر می انگیزد و باعث می شد افراد راحت تر به یک محصول کاملا جدید و نا آشنا مثل خودرو های امروزی اعتماد کنند .

اما استفاده بیش از حد و اندازه از رنگ های با تنالیته آبی نیز می تواند حالت بی روحی را القا کند . همان طور که می دانید آبی یکی از رنگ های سرد جدول رنگ ها است که به کار بردن زیاد از حد آن موجب القای حالت سردی و بی اشتیاقی می شود . همچنین این رنگ برای استفاده در صنعت خوراکی به هیچ عنوان مناسب نمی باشد چرا که موجب می شود افراد احساس بی اشتهایی کنند .

تاثیر رنگ زرد در طراحی سایت

زرد یک رنگ خوشبین و شاد است . این رنگ حالتی دوستانه دارد اما برخی ویژگی های منفی نیز دارد که از میان آن ها می توان به ارزای و بزدلی اشاره کرد .

وقتی می خواهیم حس شادی را القا کنیم باید از رنگ زرد استفاده کنیم . رنگ زرد درخشان ترین رنگ است که می تواند باعث جلب توجه افراد به متن شود .

نگاه کردن طولانی به رنگ زرد چشم را خسته می کند و بنابراین استفاده زیاد از حد از زرد توصیه نمی شود .

تاثیر رنگ سبز در طراحی سایت

رنگ سبز را با سلامت و رشد و ارامش می شناسند . این رنگ نشان دهنده طبیعت ، سخاوت ، باروری ، موفقیت ، صلح و تعادل است .

زمانی که می خواهید در وب سایت خود احساس آرامش و یا مضامین مربوط به طبیعت را القا کنید می توانید از رنگ سبز استفاده کنید . رنگ سبز برای موضوعاتی مثل جهانگردی و منابع انسانی و علم و دانش نیز مناسب است . اما همچنان مانند رنگ زرد برای استفاده در کالاهای لوکس و تکنولوژی مناسب نیست .

تاثیر رنگ نارنجی در طراحی سایت

نارنجی نیز یکی از آن رنگ های فعال و پر تحرک است . این رنگ اشتیاق و تفریح را نشان می دهد و این رنگ برای جلب توجه مناسب است .

اگر می خواهید توجه افراد را در وب سایت خود برای خرید و عضویت و ... جلب کنید می توانید از نارنجی استفاده کنید . همچنین این رنگ برای ساخت سایت ها و بخش های غذا و سرگرمی مناسب است .

رنگ نارنجی ترکیبی از رنگ قرمز و زرد است و خصوصیات منفی هر دوی این رنگ ها را نیز مانند خصوصیات مثبت آن ها به همراه دارد . استفاده زیاد از حد از رنگ نارنجی موجب اذیت و ازار چشم افراد و هیجان بیش از حد و منفی می شود .

تاثیر رنگ مشکی در طراحی سایت

مشکی را به جزئت می توان قوی ترین رنگ دانست . این رنگ همواره پیام آور قدرت و ظرافت و زیبایی است . مشکی همچنین هم یک رنگ مدرن و هم یک رنگ سنتی است . این رنگ همچنین بیانگر ارزش زیاد و گران قیمت بودن یک شیء است و بنابر این برای استفاده در کالا های لوکس بسیار پر اهمیت است .

البته همه ما می دانیم که رنگ مشکی با غم و ناراحتی بی ربط نیستند و استفاده بیش از حد مشکی می تواند موجب القای اندوه و یا در مواردی شوم و شرورانه باشد . 

تاثیر رنگ سفید در طراحی سایت

سفید رنگ صلح و ارامش است . همچنین این رنگ بیانگر شادی و پاکی و خلوص است . علت سفید بودن رنگ لباس پزشکان و پرستاران نیز القای همین مفاهیم است . این مسائل با سلامت و امنیت در ارتباط هستند و وظیفه رنگ سفید نیز انتقال همین مفاهیم است .

استفاده از رنگ سفید در هر شرایطی در کنار سایر رنگ ها می تواند به القای حس خوب در وب سایت شما کمک کند .

تاثیر رنگ صورتی در طراحی سایت

صورتی ویژگی های رمانتیک قرمز را دارد اما بدون القای شرارت و عصبانیت و خشم و هیجان قرمز . صورتی رنگی بسیار ملایم است . رنگی پاک و خالص است که حالتی صمیمانه داخل آن وجود دارد .

اگر بخواهید سراغ وب سایت هایی بروید که اکثر مخاطبان آن را زنان تشکیل می دهند صورتی برای شما یک انتخاب فوق العاده است .

اگر وب سایت شما فروشنده لوازم زنانه است می توانید از رنگ صورتی بهترین استفاده را داشته باشید . ولی باید توجه داشته باشید که اگر وب سایت شما می خواهد مفهومی بسیار جدی و اضطراری را به مخاطبان خود القا کند صورتی برای آن مناسب نیست . وب سایت های رسمی برای به کار بردن رنگ صورتی مناسب نیستند چرا که این رنگ ، روشن و پر زرق و برق است . 

تاثیر رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش نمایانگر ثروت و سلطنت است . این رنگ ترکیبی از سردی و گرمی است و به صورت ترکیبی ، خصوصیات هیجان و آرامش را به مخاطب القا می کند . بنفش یک رنگ اشرافی و در عین حال یک رنگ فانتزی است و استفاده از آن می تواند حس ارزشمند بودن به مخاطب بدهد و در عین حال به حس خلاقیت و تخیل افراد کمک می کند.

بنفش تناژ های بسیار متنوعی دارد . استفاده از رنگ بنفش تیره به مقدار زیاد حس دل سردی و سر سختی و ناامیدی به مخاطب می دهد و خیلی اوقات می تواند خشن باشد . در عوض بنفش روشن و حالت یاسی به مخاطب حس لطافت و رمانتیک می دهد .

ترکیب بنفش با خاکستری می تواند باعث سوق دادن افراد به عرفان و معرفت باشد و در خیلی از فرهنگ ها معنی همدردی می دهد از این رو برای وب سایت های با مفهوم انسان دوستانه مناسب است.

اصول رنگ بندی سایت

قطعا رنگ بندی وب سایت نیازمند سال ها تجربه و تحقیق در زمینه روانشناسی رنگ ها است و با خواندن تنها یک مقاله قادر به طراحی یک سایت با بهترین رنگ بندی ممکن نخواهید بود . 

بهترین کار ممکن این است که رنگ بندی وب سایت خود را به یک گرافیست حرفه ای بسپارید چرا که همان طور که پیش تر گفته شد ، رنگ ها اولین تاثیر و بیش ترین تاثیر را روی بازخورد افراد از وب سایت شما خواهند گذاشت .

مقالات مرتبط

آنلاین شاپ چیست

چرا اینستاگرام من ریلز نداره

اندازه استاندارد عکس و ویدیو در اینستاگرام

بهترین شرکت ارائه دهنده هاست در ایران

آموزش ساخت منو در وردپرس

فعال کردن جاوا اسکریپت

وبلاگ های معروف

ساخت وبلاگ رایگان

ساخت سایت رایگان

مدیر سایت کیست؟

وبلاگ چیست؟

پیشخوان وردپرس

وب سایت چیست؟

افزایش سرعت وردپرس

وردپرس چیست؟

راهنمای خرید هاست و دامنه ( host و Domain )‌

بوت استرپ چیست

css چیست و چه کاربردی دارد