تایپیست و یا تایپر شخصی است که وظیفه اصلی آن انجام کلیه خدمات تایپ برای سازمان یا شرکت خود است. تایپیست یا از ماشین تحریر یا کیبرد کامپیوتر برای انجام وظایف تایپ خود استفاده می کند. تایپیست ها مواردی مانند نامه، یادداشت، گزارش و غیره را تایپ می کنند.

وظایف اصلی تایپیست شامل موارد زیر است:

  • تایپ حروف
  • تایپ تفاهم نامه ها
  • تایپ تلگرام
  • تایپ بخشنامه ها و اعلامیه ها

 واصولاً به طور کلی تمامی وظایف تایپ توسط تایپیست انجام می شود.


نکته: قبل از مشاهده ادامه مطلب، شما می توانید با مشاهده بسته آموزش کامل ورد به حرفه ای ترین مباحث ورد و نکات آن مسلط شوید و سپس با آموزش تایپ قرار گیری در این بسته تبدیل به یک تاپیست شوید.


انواع تایپیست ها

چهار نوع تایپیست اصلی وجود دارد که عبارتند از: تایپیست صوتی، تایپیست کپی، تایپیست بینایی و تایپیست کوتاه نوشتاری.

تایپیست صوتی کیست؟

تایپیست صوتی تایپیستی است که نامه ها و سایر اسناد را از یک منبع صوتی تایپ می کند. وی به آن گوش می دهد و آنچه را می شنود تایپ می کند. مطالب موجود در صدا معمولاً توسط یک متخصص با استفاده از Dictaphone ضبط می شود.

تایپیست کپی کیست؟

تایپیست کپی، تایپیستی است که وظیفه آن تایپ از اسناد دست نوشته یا منابع چاپی است. نسخه اصلی در یک نگهدارنده قرار می گیرد که تایپیست به راحتی به نسخه نگاه کند و محتوای آن را تایپ کند.

تایپیست بینایی کیست؟

تایپیست بینایی ، تایپیستی است که اسناد را از حافظه خود تایپ می کند و اطلاعات را از جایی خوانده است یا اطلاعات را به صورت شفاهی از یک مافوق یا شخص دیگری دریافت کرده است.

تایپیست کوتاه نویس کیست؟

تایپیست مختصر نوعی تایپیست است که از نوشتن کوتاه برای نوشتن آنچه برتر خود یا کسی می گوید استفاده می کند و سپس آن را تایپ می کند.

تایپیست شدن اصولا کار سختی نیست و تقریبا هر کسی که تایپ با کیبورد را بلد باشد می تواند این کار را شروع کند و اما اگر می خواهید تایپیست موفقی باشید، بهتر است در زمینه ای که رونویسی می کنید آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر به عنوان یک نسخه نویس پزشکی کار می کنید، داشتن دانش اصطلاحات پزشکی نه تنها یک مزیت بزرگ است بلکه به کار نیز سرعت می بخشد. دانش کافی در اصطلاحات اصولی رشته ای که در حال نگارش آن هستید، به شما کمک می کند تا کارآمد تر کار کنید و نسخه دقیق تری ایجاد کنید.

 

احتمالاً مهمترین چیزهایی که نویسندگان رونویسی می فهمند ، قوانین نوشتن انگلیسی است. شما باید درک کاملی از ساختارهای املایی، ساختاری و جمله ای داشته باشید پس حتما وقت بگذارید و اصول اولیه را بررسی کنید و نوشتار خود را بهبود ببخشید.

برای اینکه یک تایپیست حرفه ای باشید به مهارت های خاصی نیاز دارید که می توانید از طریق تمرین به دست بیاورید.

به عنوان مثال ، یک تایپیست باید بتواند با سرعت 70 کلمه در دقیقه و با دقت 97 درصد تایپ کند. شاید هنوز در آن سرعت و دقت نباشید اما با تمرین می توانید به این سرعت و دقت برسید. بسیاری از برنامه ها و تست های آنلاین تایپ رایگان برای کمک به بهبود سرعت شما وجود دارد. همچنین می توانید از کلیدهای میانبر برای تایپ با کارایی بیشتر استفاده کنید.


نکته: قبل از مشاهده ادامه مطلب، شما می توانید با مشاهده بسته آموزش کامل اکسل به حرفه ای ترین مباحث ورد و نکات آن مسلط شوید.


برخی مهارت های دیگر که برای هر تایپیست مفید خواهد بود عبارتند از:

  • مدیریت زمان
  • سواد کامپیوتر
  • توجه شدید به جزئیات
  • ارتباطات
  • درک لهجه ها
  • تحقیق (به عنوان مثال Google)

 

مطالعه جدید نشان می دهد که تعداد انگشتان سرعت تایپ را تعیین نمی کند و افرادی که از استراتژی تایپ خودآموز استفاده می کنند به سرعت تایپیست های آموزش دیده سریع هستند. شما نیز میتوانید از استراتژی خود و در صورت نداشتن از تایپ ده انگشتی که سرعت بسیار زیادی را در تایپ به شما می دهد استفاده کنید. فراموش نکنید که یادگیری تایپ ده انگشتی به کمتر از ده ساعت زمان نیاز دارد اما یادگیری کافی نبوده و حتما باید مدتی پس از آن را به تمرین اختصاص دهید.

تایپ چیست

یکی دیگر از مباحثی که مورد تایپر مطرح میشود تعریف تایپ و پاسخ به سوال تایپ چیست میباشد. درتعریف تایپ باید بگوییم استفاده از حروف الفبا برای ایجاد جمله بندی ها و ایجاد یک سند از جملات تایپ نامیده میشود و کسی که تایپ را انجام میدهد تایپر نامیده میشود.

به این ترتیب افراد میتوانند از طریق کیبورد های مختلف گوشی و کامپیوتر میتوانند مطالب مورد نظر خود را قابل استناد کنند. در این زمان تایپ سریع یا تایپ فوری مطح میشود.

افرادی که میتوانند سریع تایپ کنند و متن با کیفیت بالا را به مشتری تحویل دهند را تایپر سریع میگویند. در این زمینه موسسات زیادی هستند که ارائه خدمات میکنند و شما میتوانید تایپ اسناد خود را به ان ها بسپارید.

چگونه تایپر شویم

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که تایپر چیست و با معنی تایپ نیز آشنا شدیم اما سوالی که برای کاربران ایجاد میشود این است که چگونه تایپر شویم؟

شاید در ابتدا تایپ سریع برای شما سخت باشد و تصور کنید خیلی زمان میبرد تا بتوانید به سطح حرفه ای در این کار برسید اما باید به شما بگوییم برای تایپر شدن شما باید در اولیین قدم تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید.

شما باید تایپ ده انگشتی میتوانید سریع تر مطالب را تایپ کنید و به تقویت سرعت دیدن و تایپ کردن تان کمک میکنید.

اصول تتایپ فارسی و تایپر شدن این است که شما بتوانید انگشت گذاری درست در کیبورد داشته باشید تا سریع تر تایپ کنید.

شما باید راست پشت کیبورد بنشینید و پشت خود را صاف قرار دهید.

برای تایپر شدن شما باید روزانه تمرین زیادی کنید به طوری که تایپ با کیبورد برای شما فرقی با تایپ با خودکار نداشته باشد و بتوانید سرعت تایپ خود را بالا ببرید.

اگر میخواهید در مدت زمان کوتاهی به یک تایپر حرفه ای تبدیل شوید میتوانید در کلاس های تایپ ده انگشتی تله تیچرز شرکت کنید. همچنین میتوانید با شرکت در دوره آموزش icdl مهارت های هفتگانه کامپیوتر را یاد بگیرید و برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را پیدا کنید 

سوالات متداول

تایپر چیست؟

تایپر یا تایپیست به کسی گفته میشود که میتواند با استفاده از کیبورد و یا ماشین تایپ مطالب را تایپ کند و از آن ها اسناد فیزیکی و یا پی دی اف ایجاد کند.

چگونه تایپر شویم؟

اولین گام برای تایپر شدن تسلط به تایپ ده انگشتی و تمرین مداوم میباشد. شما باید تایپ مطالب را به گونه ای تمرین کنید که تایپ با کیبورد برای شما به راحتی نوشتن با خودکار باشد و باید بتوانید سریع تایپ کنید.

مقالات مرتبط

سرچ در اکسل

محاسبه درصد در اکسل

تبدیل پی دی اف به اکسل

اضافه کردن سطر و ستون در اکسل

افزایش سرعت اینترنت کامپیوتر

کاهش حجم پاورپوینت

قرار دادن ویدیو در پاورپوینت

قفل کردن اکسل

تابع choose در اکسل

تبدیل عدد به حروف در اکسل

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

تبدیل پاورپوینت به پی دی اف

لیست دوره های فنی حرفه ای تهران

بالا نیامدن ویندوز 10

شورت کات چیست

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز

فارسی ساز ویندوز 10

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

تبدیل پاورپوینت به فیلم

پاورپوینت چیست

نحوه کرک کردن نرم افزار

کمبو لیست چیست؟

مبانی کامپیوتر چیست - مبانی کامپیوتر icdl

مشکل نصب نشدن گیم لوپ

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi

رفع مشکل قفل شدن ورد

نحوه اتصال موس وایرلس بدون دانگل

آزمون آنلاین icdl

icdl چیست و کاربرد های مدرک icdl

آموزش ساخت جدول در اکسل - Table در اکسل

رسم نمودار در ورد - درج و ایجاد تغییرات در انواع نمودار های ورد

نیم فاصله چیست - درج نیم فاصله در ورد

ذخیره خودکار در ورد - auto save در word

رفع مشکل به هم ریختگی متن در ورد - فارسی و انگلیسی

آموزش تبدیل فایل ورد به پی دی اف - تبدیل word به pdf

چرخش متن در ورد - عمودی کردن نوشته در ورد

سربرگ در ورد (Header) تنضیمات و تغییر هدر در ورد

هایپرلینک در ورد (Hyperlink) + بوک مارک در ورد

درج علامت تیک در ورد - چک باکس در ورد

جستجو متن در ورد | replace و find در ورد | سرچ در ورد

فاصله خطوط در ورد word

ساده ترین روش فارسی کردن شماره صفحات در ورد

افزودن کادر و حاشیه در ورد و نحوه حذف آن

آموزش درج واترمارک در ورد + حذف + فیلم آموزش

آموزش حذف صفحات در ورد + پاک کردن صفحه خالی و اضافی

چگونه فایل ورد را ذخیره کنیم - ذخیره فایل ورد به دیگر نسخه ها - ذخیره اتوماتیک در ورد

چگونه در اکسل بنویسیم - آموزش تایپ فارسی در اکسل + فیلم

زبان html چیست