یکی از اموری که میتوان در اکسل انجام داد و نیازی به هیچ نرم افزاری ندارد تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و یا تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل میباشد. معمولا این کار را اگر بخواهید به صورت دستی انجام دهید نیاز به یک فرمول و محاسبات عددی خواهد داشت اما در نرم افزار اکسل میتوان این کار را به روش های مختف با استفاده از توابع و افزونه انجام داد. د راین مقاله صفر تا صد تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و برعکس را به شما توضیح داده ایم.

اگر میخواهید کار با نرم افزار اکسل را یاد بگیرید و مدرک بین المللی فنی و حرفه ای برای این آموزش دریافت کنید و به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید به صفحه زیر مراجعه کنید و فیلم های آموزش اکسل را که به صورت رایگان قرار گرفته اند مشاهده کنید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

یکی از مواردی  که ممکن است شما را به تبدیل تاریخ شمسی و میلادی به یکدیگر ترغیب میکند تبدیل تاریخ شمسی به میلادی گذرنامه میباشد. همان طور که میدانید نرم افزار اکسل یکی از نرم افزار های پرکاربرد در حوزه حسابداری میباشد که در ورژن های مختلفی منتشر شده است.

این نرم افزار کاربرد ها و قابلیت های زیادی دارد که به شما پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با این کاربرد ها مقاله نرم افزار اکسل چیست را مطالعه کنید.

به طور کلی روش های مختلفی برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و برعکس وجود دارد و شما میتوانید هم از طریق قابلیت هایی که در نسخه های جدیدتر اکسل وجود دارد تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه را انجام دهید و هم میتوانید در نسخه های پایین تر از اکسل 2016 اقدام به تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل با افزونه کنید.

در ادامه شما را با انواع روش ها آشنا میکنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی و در کوتاهترین زمان تاریخ ها را به یکدیگر تبدیل کنید.

در این قسمت از آموزش تصویری تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل نحوه تبدیل فرمت تاریخ ها به یکدیگر را بدون افزونه به شما اموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه

زمانی که شما تاریخ و ساعت را در هر سلول اکسل قرار میدهید این اعداد به صورت شماره سریال برای شما ذخیره میشوند. در این حالت برای آن که تاریخ به درستی دقیقا در همان قالبی که تمایل دارید نشان داده شود باید قالب تاریخ مورد نظرتان را تعیین کنید.

  • تعیین قالب تاریخ شمسی در اکسل

برای انتخاب قالب دلخواه برای تاریخ مورد نظرتان باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. سلول مورد نظرتان را که قصد دارید تاریخ آن به صورت قالب شمسی و یا میلادی مورد نظرتان نمایش داده شود را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید. گزینه هایی برای شما نمایش داده میشود که باید از میان گزینه ها Format Cells را انتخاب نمایید.
  2. در این مرحله پنجره ای برای شما باز میشود که باید در این پنجره در تب Number گزینه Date را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله شما گزینه هایی را در سمت راست مشاهده خواهید کرد که باید در قسمت Location گزینه persian(iran) را انتخاب کنید.
  4. همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید شما باید در قسمت Calendar type گزینه persian را انتخاب کنید تا قالب تاریخ شمسی برای سلول مورد نظرتان انتخاب شود.
  5. در نهایت برای تعیین قالب تاریخ شمسی در اکسل باید تیک گزینه Input dates according to selected calendar را فعال کنید.
  6. همان طور که در تصویر مشاهده میکنید در قسمت 7 محتوا سلول به صورت تاریخ شمسی نمایش داده میشود.

اگر میخواهید در کنار نرم افزار اکسل سایر نرم افزار های کاربردی را یاد بگیرید پیشنهاد ما به شما مشاهده فیلم های آموزشی رایگان قرار داده شده در صفحه آموزش icdl است. شما میتوانید با مشاهده این فیلم های آموزشی و شرکت در دوره های آنلاین ما مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و وارد بازار کار شده و درآمدزایی بالایی داشته باشید.

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

  • تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل

در این قسمت بعد از آن که شما یک تاریخ شمسی در اکسل ایجاد کردید وقت آن رسیده نحوه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه را به شما آموزطش دهیم. همان طور که میدانید برای نسخه های اکسل 2016 وو 2019 و ورژن های بالاتر میتوانید از این قابلیت استفاده کنید و در صورتی  که ورژن اکسل شما پایین تر است باید از نصب افزونه برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل و برعکس کمک بگیرید. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه باید روی سلول مورد نظرتان کلیک راست کنید و گزینه Format Cells را انتخاب کنید.
  2. پنجره ای باز میشود که باید از تب Number گزینه Date را انتخاب کنید.
  3. در بخش type میتوانید نوع فرمتی که تمایل دارید تاریخ شما نمایش داده شود را انتخاب کنید.
  4. در قسمت Locale گزینه Gregorian را انتخاب کنید تا تاریخ به صورت میلادی تبدیل شود.
  5. به این ترتیب شما توانستید بدون افزونه تبدیل تاریخ شمسی به میلادی را انجام دهید.

مقاله پیشنهادی‌ : افزایش حقوق سال 1401

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بدون افزونه

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

در صورتی که شما از ورژن های اکسل 2016 به پایین تر استفاده میکنید دیگر این قابلیتی که در بخش قبل به شما نمایش دادیم وجود ندارد و شما باید با نصب افزونه و استفاده از توابع تعریف شده در این افزونه ها این کار را انجام دهید.

در واقع وقتی شما این افزونه ها یا پلاگین ها را نصب میکنید نرم افزار اکسل به شما این قابلیت را میدهد از توابعی که در این افزونه ها تعریف شده استفاده کنید و دیگر نیازی به حساب و کتاب زیاد برای تبدیل تاریخ ها به یکدیگر نخواهید داشت.

اولین کار برای تبدیل تاریخ شمسی به یملادی در اکسل با افزونه این است که این افزونه را از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود افزونه

در مرحله بعد مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید فرمت تاریخ ها را به یکدیگر تبدیل کنید.

  • فایل دانلود شده را Extract کنید. در این حالت میتوانید فایلی با پسوند xla. را مشاهده کنید.

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

  • پروژه مورد نظرتان را در اکسل باز کنید و از بخش File گزینه Options را انتخاب نمایید.

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

  • پنجره ای برای شما باز میشود که در این قسمت میتوانید گزینه Add-ins را از بخش چپ انتخاب کنید. تغییر دیگری در سایر گزینه ها ایجاد نکنید و کلید Go را بزنید.

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

  • در این مرحله شما میتوانید پنجره ای با نام Add-ins را مشاهده کنید که در این پنجره باید فایل با پسوند xla. را که در فایل افزونه وجود داشت از قسمت Browse پیدا کنید و آن را در برنامه آپلود کنید.

نکته: اگر میخواهید میزان مهارت خود را در کار با نرم افزار اکسل بسنجید و برای آزمون های فنی و حرفه ای آماده شوید و به سرعت وارد بازار کار شده و کسب  درآمد کنید حتما به صفحه آزمون آنلاین اکسل مراجعه کنید و به بانک نمونه سوالات با جواب اکسل دسترسی پیدا کنید.

این افزونه برای شما نصب شده است و شما میتوانید با نصب این افزونه از توابع آماده آن برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل با افزونه و بالعکس استفاده کنید. ای توابع عبارتند از:

    1. تابع s2m : از این تابع برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در نرم افزار اکسل استفاده میشود.
    2. تابعm2s : از این تابع برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در نرم افزار اکسل استفاده میشود.
    3. تابع horof : این تابع تبدیل عدد به حروف را انجام میدهد.
    4. تابع three : این تابع رقم را به حروف در نرم افزار اکسل تبدیل می کند.

به این ترتیب همان طور که در شکل زیر مشاهده میکنید شما میتوانید از تابع s2m  برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در نرم افزار اکسل استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: حق بیمه تامین اجتماعی 1401

آموزش تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل با افزونه

فرمول تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی در اکسل

در صورتی که شما افزونه قرار داده شده در این صفحه را دانلود کنید میتوانید از توابع و فرمول تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل و همچنین فرمول تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل استفاده کنید و دیگر نیازی به نوشتن فرمول ها و محاسبات طولانی نخواهید داشت.

به این ترتیب شما میتوانید طبق آنچه در قبل گفته شد از تابع m2s برای تبدیل تاریخ میلادی به تاریخ شمسی استفاده کنید و از تابع s2m برای تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل بهره ببرید. 

نحوه استفاده از این توابع به این صورت است که شما باید در () اندیس سلول مورد نظرتان را بنویسید. به این ترتیب محتویات داخل سلول دریافت میشود و بر اساس نوع تابع استفاده شده میتوانید تاریخ دریافتی را به فرمت تاریخ مورد نظر تبدیل کنید.

جمعبندی

در این مقاله تلاش کردیم صفر تا صد روش های مختلف تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل را به شما آموزش دهیم تا شما بتوانید در ورژن های مختلف نرم افزار اکسل تبدیل تاریخ  ها را با افزونه و یا بدون افزونه انجام دهید. اگر در هر بخش سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات سوال تان را مطرح کنید تا اساتید اکسل ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند و مشکل ایجاد شده را رفع کنند.

سوالات متداول

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی در اکسل چگونه است؟

شما میتوانید از انواع روش ها برای این کار استفاده کنید. در این مقاله روش های تبدیل تاریخ شمسی به میلادی وبرعکس را در اکسل را با افزونه و بدون افزونه توضیح داده ایم.

آیا تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل بدون افزونه در همه ورژن ها انجام میشود؟

در نرم افزار اکسل نسخه های 2016 به بالاتر میتوانید از این قابلیت اکسل استفاده کنید که بدون نیاز به افزونه تاریخ ها را به هم تبدیل کنید و در ورژن های پایین تر باید از افزونه برای تبدیل تاریخ شمسی و میلادی به یکدیگر استفاده کنید.

مقالات مرتبط

سرچ در اکسل

محاسبه درصد در اکسل

تبدیل پی دی اف به اکسل

اضافه کردن سطر و ستون در اکسل

افزایش سرعت اینترنت کامپیوتر

کاهش حجم پاورپوینت

قرار دادن ویدیو در پاورپوینت

قفل کردن اکسل

تابع choose در اکسل

تبدیل عدد به حروف در اکسل

تبدیل پاورپوینت به پی دی اف

لیست دوره های فنی حرفه ای تهران

بالا نیامدن ویندوز 10

شورت کات چیست

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز

فارسی ساز ویندوز 10

مدرک فنی حرفه ای

آزمون آنلاین فنی حرفه ای

تبدیل پاورپوینت به فیلم

پاورپوینت چیست

نحوه کرک کردن نرم افزار

کمبو لیست چیست؟

مبانی کامپیوتر چیست - مبانی کامپیوتر icdl

مشکل نصب نشدن گیم لوپ

تفاوت کابل vga با hdmi و dvi

رفع مشکل قفل شدن ورد

نحوه اتصال موس وایرلس بدون دانگل

آزمون آنلاین icdl

icdl چیست و کاربرد های مدرک icdl

تایپر چیست و تایپر یعنی چه و چگونه تایپر شویم؟

آموزش ساخت جدول در اکسل - Table در اکسل

رسم نمودار در ورد - درج و ایجاد تغییرات در انواع نمودار های ورد

نیم فاصله چیست - درج نیم فاصله در ورد

ذخیره خودکار در ورد - auto save در word

رفع مشکل به هم ریختگی متن در ورد - فارسی و انگلیسی

آموزش تبدیل فایل ورد به پی دی اف - تبدیل word به pdf

چرخش متن در ورد - عمودی کردن نوشته در ورد

سربرگ در ورد (Header) تنضیمات و تغییر هدر در ورد

هایپرلینک در ورد (Hyperlink) + بوک مارک در ورد

درج علامت تیک در ورد - چک باکس در ورد

جستجو متن در ورد | replace و find در ورد | سرچ در ورد

فاصله خطوط در ورد word

ساده ترین روش فارسی کردن شماره صفحات در ورد

افزودن کادر و حاشیه در ورد و نحوه حذف آن

آموزش درج واترمارک در ورد + حذف + فیلم آموزش

آموزش حذف صفحات در ورد + پاک کردن صفحه خالی و اضافی

چگونه فایل ورد را ذخیره کنیم - ذخیره فایل ورد به دیگر نسخه ها - ذخیره اتوماتیک در ورد

چگونه در اکسل بنویسیم - آموزش تایپ فارسی در اکسل + فیلم

زبان html چیست